Welk hondentuig is een echte aanrader?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Welk hondentuig is een echte aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 18:55

Onze 1 jaar oude Labradoodle loopt nu met een Julius K9 tuig.
Gekocht omdat hij behoorlijk aan de lijn trekt (zijn we hard mee bezig) en ik niet wil dat zijn hals beschadigd raakt en omdat hij nog jong en ontzettend enthousiast is en ik niet het risico wil lopen dat hij uit zijn halsband glipt.

Hij is van de week tijdens het spelen toch uit zijn tuig geglipt en dat heeft mij doen besluiten om toch voor iets anders te kijken. Vind de K9 ook niet zo mooi zitten.

Hier in de buurt alleen dierenwinkels met de goedkopere tuigen waar ik de pasvorm ook niet mooi van vind.
Het word dus via internet bestellen.

Maar welke merken en modellen zijn geschikt voor de wat grotere fanatieke hond. Die mooi passen en niet schuren of de bewegingen belemmeren?

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Re: Welk hondentuig is een echte aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 18:58

https://www.wikkies.nl/
Deze website is van mijn nichtje.. Zij maakt alles op maat naar keuze.. Is vooral ook gericht op het niet kunnen ontsnappen..

Bo_Y

Berichten: 4558
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Welk hondentuig is een echte aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 18:59

Ik heb een annyX tuigje...Afbeelding

Zit heel mooi en veel ruimte achter de voorpoten

Avalanche

Berichten: 15974
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:03

https://www.medpets.nl/ruffwear-front-r ... 8wEALw_wcB

Ik heb deze. Super mooi, blijft ook op zijn plek met fietsen, en dat is echt fijn, want al het andere schuift naar de zijkant, laat de oksels vrij, en ongelooflijk solide. Ik heb een Duitse Herder en een Malamute. Beide groot, sterk, en fanatiek, en ik gebruik ze ook als trektuigen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:04

Tuigen gaan vaak juist niet samen met trekkende honden, ze gaan eerder nog harder trekken. Wij hebben wel 1 tuigje bij onze trekkende hond, maar dat is juist een anti trek tuig van Treponti. Qua pasvorm niet super. Verder nog een simpel antitrektuig waar de lijn aan de voorkant vastgemaakt wordt, zijn simpele nylon bandjes.
Of iets mooi past is per hond verschillend, iedere hond heeft andere maten en is anders gebouwd.

Avalanche

Berichten: 15974
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:11

Neonlight schreef:
Tuigen gaan vaak juist niet samen met trekkende honden, ze gaan eerder nog harder trekken.

Ligt er een beetje aan hoe je ermee omgaat wel, ik beloon de honden voor netjes naast mij te lopen, zonder te trekken en als ze wel trekken sta ik stil, en verzet ik geen stap meer. Maar ik gebruik deze tuigen juist omdat ze mogen trekken, en omdat dit tuig dat gewoon aankan zonder scheef te trekken. Wandelen doen wij met een halsband, tenzij we naar de rivier gaan, dan tuig en flexilijn, maar dan mogen ze wel gewoon lekker rauzen en gek doen. En mogen ze bij de rivier los, ik vind een halsband en flex niet zo'n fijne combinatie. Maar het belangrijkste is dat ze gewoon moeten leren dat aan het einde van de lijn ze moeten stoppen. En dat kan je doen door stil te staan als ze willen door trekken, zodat trekken niet loont, en netjes de grens respecteren wel.

Wat ik wel bij heel veel mensen zie is dat ze het tuig veel te los doen. Tuig moet aansluiten, altijd, anders trekt het sowieso scheef. Moet ook niet mega strak, maar wel echt aansluiten.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:15


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:20

Hier super tevreden over ruffwear. Ik had eerst een dog copenhagen tuig gekocht, maar ik heb een hele grote en brede hond (75 kg) waardoor dit tuigje niet mooi paste, via de klantenservice werd mij ruffwear aangeraden. Super blij mee! Wij hadden eerst ook een julius k9, maar mijn hond vond het geen fijn tuig, wilde hem later ook niet meer om. Met de ruffwear geen problemen. Hij zit goed, blijft ook goed zitten en is makkelijk schoon te maken.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:21

Veiligheidstuigen met buikband.
Ik heb er voor meen 25 euro 1 laten maken bij one of a kind dogs, kon zelf de kleurtjes en motiefjes
Afbeelding

Afbeeldingi

De grijze os vd petsplace was 30 euro of zo.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 19:25

We zijn nu een paar weken aan het trainen op het netjes mee lopen. We gaan ook 1x in de week naar de hondenschool. En het gaat al zoveel beter als in het begin.
Onze hond heeft altijd op een erf gelopen en was nog niet geleerd dat hij netjes mee moet lopen aan de riem.
We zijn nu heel consequent bezig. Trekken is inderdaad stil staan en wachten tot hij weer naast je komt en gaat zitten. Dan gaan we weer veder.
Hij begint dit steeds beter door te krijgen. Maar vergeet het wel eens als we een andere hond tegen komen of als hij vogels katten enz ziet.

Nu heeft hij vorige week ontzettend leuk kunnen spelen met een grote pup. Zo leuk die twee samen. Ik durf hem alleen nog niet los te laten als er geen omheining is en had hem dus aan een lange lijn zitten. Op een of andere manier is hij uit zijn K9 tuig gekomen. Gelukkig in zijn spel met de pup geen tijd om op ontdekkingsreis te gaan en kon ik hem makkelijk pakken. Maar moet er niet aandenken dat dat gebeurt als ik langs een drukke weg loop en hij is enthousiast omdat er aan de overkant een andere hond loopt.

Daarbij vind ik de pasvorm van de K9 ook niet optimaal vind de buikband te veel in de oksels komen en heb het idee dat het niet comfortabel loopt.

De ruffwear tuigen heb ik gezien en spreken me ook erg aan. Ziet er prettig uit.

Zo balen dat er hier in de omgeving geen dierenwinkel zit met een uitgebreid assortiment aan tuigen waar we zouden kunnen passen en informatie zouden kunnen krijgen.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:27

felicity schreef:
We zijn nu een paar weken aan het trainen op het netjes mee lopen. We gaan ook 1x in de week naar de hondenschool. En het gaat al zoveel beter als in het begin.
Onze hond heeft altijd op een erf gelopen en was nog niet geleerd dat hij netjes mee moet lopen aan de riem.
We zijn nu heel consequent bezig. Trekken is inderdaad stil staan en wachten tot hij weer naast je komt en gaat zitten. Dan gaan we weer veder.
Hij begint dit steeds beter door te krijgen. Maar vergeet het wel eens als we een andere hond tegen komen of als hij vogels katten enz ziet.

Nu heeft hij vorige week ontzettend leuk kunnen spelen met een grote pup. Zo leuk die twee samen. Ik durf hem alleen nog niet los te laten als er geen omheining is en had hem dus aan een lange lijn zitten. Op een of andere manier is hij uit zijn K9 tuig gekomen. Gelukkig in zijn spel met de pup geen tijd om op ontdekkingsreis te gaan en kon ik hem makkelijk pakken. Maar moet er niet aandenken dat dat gebeurt als ik langs een drukke weg loop en hij is enthousiast omdat er aan de overkant een andere hond loopt.

Daarbij vind ik de pasvorm van de K9 ook niet optimaal vind de buikband te veel in de oksels komen en heb het idee dat het niet comfortabel loopt.

De ruffwear tuigen heb ik gezien en spreken me ook erg aan. Ziet er prettig uit.

Zo balen dat er hier in de omgeving geen dierenwinkel zit met een uitgebreid assortiment aan tuigen waar we zouden kunnen passen en informatie zouden kunnen krijgen.


The doglounge staat op verschillende evenementen. Misschien eentje bij jullie in de buurt. Je kan ze altijd een mailtje sturen

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:32

Ik heb een kiwaq tuig voor mijn hond.
Afbeelding

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Welk hondentuig is een echte aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:39

AnnyX :)

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:41

Hier een Hurtta Weekend warrior tuig. Bevalt super.
Vind de tuigen van non-stop ook erg mooi!


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nynkster op 04-12-19 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:42

Ik heb een Dog Copenhagen tuig (Comfort Walk Air) en ben er heel tevreden van. Ik vind het mooi, het reflecteert, en je hebt twee punten om de leiband te bevestigen (voor - antitrek & gewoon bovenop). Ook speciale lusjes voor tags. Moest je daar bestellen, kijk dan wel uit want ze vallen klein. Sia viel perfect binnen S maar de S is wat nipt. Dus ik zou een maat groter bestellen als je hond maar net binnen de categorie past.
De leiband is overigens prut, dus die zou ik er persoonlijk niet meer bijkopen. (vrij dunne stof, die zich op zichzelf verdraait).
Ik heb ook een Anione tuig van Maxizoo (hebben jullie die winkel in NL?). Op zich ben ik er niet ontevreden van (zeker voor de prijs en het aanbod aan verschillende tuigen en kleuren), maar qua gebruikscomfort kan hij toch niet op tegen de DC.

Heeft iemand ervaring hebben met de Comfort Walk Pro, en vooral in vergelijking met de Air?

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Welk hondentuig is een echte aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:53

Hier eerst het anny-x tuigje besteld. Opzich wel een fijn tuig alleen de pasvorm was voor mijn toller niet ideaal: het borststuk zat te los en de band achter haar voorpoten langs te strak (nou ja, het kon nét). Ook gingen haar haren er lelijk van staan, alsof ie toch niet helemaal lekker zat.

Nu een Hurtta tuig, gewoon bij de Dobeys hier gehaald. Stuk comfortabeler, schuift wel iets maar als ze dan aan de andere kant loopt schuift ie ook weer vanzelf recht. Voelt ook zachter aan dan het Anny-x tuig moet ik zeggen. Haren staan niet meer alle kanten op. Ik ben best tevreden!

Mijn hond trekt niet veel, maar de trekmomenten tot nu toe zeggen mij wel dat ze zich meer aantrok van de druk van het anny-x tuig, wellicht ook omdat deze bij haar minder lekker zat hoor.

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:59

Ik ben heel tevreden met de Ruffwear tuigen, inmiddels de 2e versleten (op bijna 9 jaar, valt mee :D ) en er komt nog wel weer een nieuwe.

Bij mijn hond zitten de meeste tuigjes niet helemaal lekker, ik heb er een boel gehad, maar deze zit eigenlijk perfect.


Afbeelding

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Welk hondentuig is een echte aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:02


Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:07

Hier Ruffwear Front Range gehad, maar deze schoof best en zat te krap in de oksels, wel super stevig en goed tuig.

Ruffwear Webmaster ook gehad, super tuig, zat mooi, schoof niet, anti-ontsnapping, en handvat op de rug (handig op de SUP en bergwandelingen).
Is hij helaas uitgegroeid (maat XS) dus ik wilde het te koop zetten.
Wilde er misschien weer een halen, maar het bedekt wel redelijk veel en heb het idee dat mijn hond dan meer kriebels krijgt.

Ook een multifunctioneel Y-tuig van Dierenoppas Amersfoort, mooi, super verstelbaar en weinig bedekkend, maar schoof wel behoorlijk bij mij. Moet misschien strakker bij de buikbanden, maar dat vindt hondje niet prettig :')

Nu een AnnyX tuig, zit goed, mooie pasvorm, erg tevreden mee. Schuift niet heel erg en mooi veel ruimte over bij de oksels.
Wel minder verstelbaar dan de Ruffwear Webmaster, dus als je hond niet een 'standaard' bouw heeft, zou dat meer aan te raden zijn dan de AnnyX.

De Hurtta Weekend Warrior vind ik ook erg mooi, maar van mijn vriend mag ik even geen tuigen meer kopen :+

Avalanche

Berichten: 15974
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:19


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:27

Avalanche81 schreef:
https://www.medpets.nl/ruffwear-front-r ... 8wEALw_wcB

Ik heb deze. Super mooi, blijft ook op zijn plek met fietsen, en dat is echt fijn, want al het andere schuift naar de zijkant, laat de oksels vrij, en ongelooflijk solide. Ik heb een Duitse Herder en een Malamute. Beide groot, sterk, en fanatiek, en ik gebruik ze ook als trektuigen.

Ik heb deze ook,als tuig super fijn,maar onze duitse herder doet een soort wokkeldraai en komt uit het tuig.Geen idee hoe het kan.Ik had altijd K9 tuigen ,maar qua pasvorm zit deze beter ik heb nu een lus aan haar halsband gemaakt dat als ze haar wokkel doet in ieder geval nog aan haar halsband vast zit.Ze is een wat oudere pup en kan nog al eens hoog in drift raken als ze iets niet direkt mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:38

Wij gebruiken voor onze boxer een anti trektuig van MaZter. De riem bevestig je aan de ring aan de voorkant van het tuig. Hierdoor trekken ze zich zelf uit balans wanneer ze trekken. Het trekken is bij onze boxer niet Helemaal over maar het is wel een stuk minder geworden.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:42

Denk wel hierom als je iets bevestigd aan voorste ring bij trekkende honden.

Citaat:
Er zijn ook zogenoemde ‘anti-trektuigjes’ op de markt, tuigjes met een horizontale borstband met aan de voorkant een ring. Hier maak je de riem aan vast en de hond trekt hierdoor minder. Wat veel mensen niet weten, is dat honden hierdoor uit balans raken. Je trekt namelijk de voorhand van de hond opzij, waardoor hij minder kracht kan zetten. Er is veel druk op de schoudergordel en als een hond constant scheef loopt, kan een hond hier behoorlijke klachten door krijgen. De hond moet dit namelijk compenseren en er kunnen blokkades in de rug ontstaan. Veel hondenfysio’s raden zulke tuigjes sterk af.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:45

Wij hebben nu een maand AnnyX tuigjes en ben er echt super blij mee. Onze hondjes hebben een raar model en deze passen echt super.
Ze vielen weleens uit, maar lopen er erg ontspannen mee.

Mijn teefje had echt last van nylon op dr huid en nu raakt nergens het nylon haar. Deze tuigjes snijden niet, nergens kale plekjes etc. Teefje wilde tijdens het lopen ook wel gaan zitten om te krabben soms.

En ze konden uit elk tuigje komen......

Heb er bitohane politie lijnen bij gekocht van 3 meter.

Anoniem

Re: Welk hondentuig is een echte aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:51

@nynkestet: snap ik, maar wat is op vandaag wel nog acceptabel om te gebruiken? Slipketting mag niet want beschadigd de nek, halsbanden zijn slecht want ook hierbij nek en rugproblemen, normale tuigjes zijn ze nog sterker in gezien ze er lekker met hun hele gewicht in gaan hangen. Jaren terug een tuig geprobeerd met lijnen onder de oksel, hond ging er niet minder door trekken maar had wel hele oksels beschadigd.

Deze post is overigens niet aanvallend bedoeld!