Grijze roodstaart papegaai

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

DJZ

Grijze roodstaart papegaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-19 20:04

Hoihoii,

Binnenkort komt de grijze roodstaart van mijn opa en oma bij mij wonen. Helaas gaat de gezondheid van beide dusdanig achteruit, dat zij op korte termijn niet meer voor hun papegaai kunnen zorgen.

De papegaai, genaamd Paco, is inmiddels 26 jaartjes jong, heeft altijd in een kooi binnen gezeten en is niet heel tam. Hij neemt wel het lekkers (zachtjes) van je aan, mijn opa en ik kunnen hem/haar wel over het snaveltje aaien en hij likt graag mijn vingers af (hier heel voorzichtig mee, omdat hij ook graag zijn snavel overal aan wilt testen).

Ik meen gelezen te hebben, dat je sinds 2017 verplicht bent om een vergunning voor oa een grijze roodstaart aan te vragen, als je er één koopt/overneemt. Wie kan mij daar meer over vertellen? Ik heb al wel gegoogled, maar daar wordt vooral gesproken over de aanschaf van een papegaai bij een kweker... Paco is van jongs af aan bij mijn opa en oma, ze hebben hem zelfs nog een tijdje pap moeten voeren en hij kwam half kaal bij hun thuis.

Ik weet dat Grijze roodstaarten groepsdieren zijn. Paco zit al zijn hele leven alleen en het schijnt dat het al een terrorist was in het nest, vandaar dat hij het nest erg vroeg heeft moeten verlaten..

Een foto van hem volgt spoedig ;)

DJZ

Re: Grijze roodstaart papegaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-19 20:23

Ik heb geen idee... dat is 26 jaar geleden.. die tijd heb ik niet heel bewust meegemaakt :P :P

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 16:15

Is het voor een papegaai mogelijk, om na zo'n lange tijd alleen zijn, uiteindelijk toch te koppelen aan een soortgenoot? Uiteraard onder deskundige begeleiding. (Ik ga niet zomaar een 2de papegaai aanschaffen en erbij in zetten ;) )

Duhelo: Bedankt voor de tips. Deken kent hij al wel. Bij mij thuis kan ik hem in een rustige hoek zetten. Ik wilde in eerste instantie gelijk een nieuwe, grote kamer voliere voor hem aanschaffen, maar denk dat ik daar inderdaad beter een poos mee kan wachten, zodat Paco aan zijn nieuwe omgeving kan wennen. Hij wordt in zijn eigen kooi verhuisd en er zit een grote kans in, dat in ieder geval mijn oma de eerste week veel bij mij thuis zal zijn.. Ze vindt het heel erg moeilijk om afscheid te nemen.. Ook neem ik de week na aankomst vrij, zodat ik hem goed kan observeren en veel tijd met hem door kan brengen.

Stress zal hij zo ie zo krijgen. Of hij nou bij mij in huis komt, of naar een opvang gaat.. Ik probeer het voor hem zo comfortabel mogelijk te maken :)

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 16:50

Jep, daar ben ik van op de hoogte en ben er mee bezig :)
Inmiddels ook contact gehad met een goede vogelarts en ook van hem fijne tips meegekregen, voor de verhuizing :)

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 17:38

Hoi Hoppit, super bedankt voor de informatie :)
Hij is niet gechipt, wel geringd. Zijn verenkleed is heel netjes, is ook nooit pluizig of onverzorgd geweest. De rui verloopt ook altijd goed.
Hij krijgt naast gewoon palletvoer, ook zadenmix met o.a. zonnebloempitten, iedere dag een stukje banaan en appel, droog crackertje en een stukje komkommer. Hij heeft zo'n groot hondenflostouw die met regelmaat wordt vervangen, krijgt zo nu en dan verse wilgentakken, wc rolletjes en nieuwe zitstokken. Ik zal eens vragen naar de exacte merk/verpakking van het voer, wat hij nu krijgt.
Ik wil hem op den duur, mocht hij wat meer gewend zijn, inderdaad zijn kooi vervangen voor een grotere en kijken of hij 'tammer' wilt worden en zo ook zijn kooi uit kan, op termijn. Maar dat is allemaal voor later. Eerst maar ervoor zorgen dat hij de verhuizing goed door komt :)
Foto volgt zsm :)

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 21:34

Hij heeft 2 verschillende bakjes voer. 1 met palletvoer, die ze om de dag opnieuw vullen. Het restant wordt weggegooid en wordt opnieuw gevuld met 1 schepje, dat de bodem in ieder geval net niet zichtbaar meer is. Het zaad wordt door mijn opa iedere dag volledig gesorteerd := Alle schillen van de pitten worden verwijderd, de niet opgegeten zaden worden opnieuw in het bakje gedaan.. Wanneer het te weinig is (bodem bijna zichtbaar) wordt het aangevuld met 1 schepje.
De snackjes (banaan, appel, crackertje en komkommer) wordt gewoon uit de hand gevoerd :)

De "angst" voor bijten zit er wel enigzins in.. heel vroeger flink te pakken geweest door hun vorige gaai -O- Zo door de tralie heen zijn snavel en tongetje 'aaien' gaat goed en daar vertrouw ik hem nu ook wel in. ik kan hem inmiddels al aardig 'lezen' :)

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 09:37

Hij heeft een gesloten ring. Ik was inderdaad ook niet van plan om hem zonder certificaat over te nemen, aangezien hij redelijk in het zicht komt te staan..

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-19 10:41

Alleen een klein "probleempje"ivm aanvraag certificaat...Mijn opa heeft geen bewijs van aankoop, de kweker is enkele jaren geleden overleden.. Hij heeft contant betaald en geen kwitantie daarvan. Hij heeft wel 2 foto's op de pc staan van mei 2011..
Op zijn poot ring staan de volgende cijfers:
RS 81117 0005.. en nog 2 initialen, maar daar kon ik niet heel veel van maken..

Fotootje van Paco :D
6 oktober wordt hij 26 :D

Afbeelding

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-19 15:44

Voor degene die het interessant vinden:

Morgen middag gaan we Paco verhuizen. Alles is geregeld (vervoer, cites verklaring) en zijn nieuwe plekje is al klaar :)

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-19 16:45

Uiteraard houdt ik jullie op de hoogte ;) :D
Ik kijk er naar uit dat hij komt en mijn opa en oma zijn inderdaad heel blij dat hij binnen de familie blijft :)

Bedankt voor het compliment :o

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-19 15:32

De reis heeft Paco aardig goed doorstaan. Hij zit al niet meer te bibberen.. moet zelf wel eraan denken dat ik nog niet te snelle onverwachte bewegingen moet maken :(:)

Afbeelding

Ik had opa en oma nog even gebeld om te zeggen dat Paco aangekomen was. Ik had de telefoon op luidspreker staan en Paco zat heel aandachtig te luisteren en reageerde met een fluitje op de stem van mijn opa <3

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-19 20:17

Aahh ik had net opa even aan de lijn en de telefoon op luidspreker gezet.. Paco reageerde gelijk op zijn stem en floot terug toen opa zijn fluitje deed <3

Verder heeft hij al wat gegeten, pakt hij een nootje aan en heeft gedronken :) Ook zei hij "koekje" vanmorgen en zit hij met zijn flos te spelen :)
Hij oogt al een stuk minder gespannen en heeft zijn verenkleed al een wasbeurt gegeven :)

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-19 17:58

Ik heb inderdaad wel wat neurotisch gedrag gezien. Maar hij zit zich wel uitgebreid te poetsen als ik thuis kom en in de stoel ga zitten. Ook fluit hij wat bekende melodieën en pakt hij het lekkers aan wat ik hem toestop (stukje banaan, een pindarotsje of een stukje komkommer).
Hij is al niet meer schrikkerig, wanneer ik de stoel iets verschuif of een andere wat onverwachtse beweging maak :)

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-19 18:21

Ik bedoelde een pinda nog in zijn verpakking :P

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 16:46

Als doppinda's niet goed voor ze waren.. waarom zit het dan wel in het zadenmengsel speciaal voor papegaaien? :o? Maar hij krijgt ook niet veel daarvan :P Ben allang blij dat hij nu lekker eet en relaxter is :)
Banaantje gaat er wel heel goed in. Andere dingen is hij eigenlijk niet echt gewend.. Opa en oma gaven naast de bovengenoemde extra's nooit iets anders.. ik kan het natuurlijk wel altijd proberen en wortels haal ik zo af en toe ook eens voor de konijnen, dus kan ik dat ook eens proberen :)

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-19 19:14

Hij is pellet voer gewend en eet dit ook gewoon :)

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 23:46

Even een update over Paco.

Het gaat echt heel goed. Hij is prima gewend, komt gezellig beneden op de stok eten, als ik naast hem kom mijn eigen bakkie 'prut' ga opeten. Hij babbelt en fluit er lekker op los. Rond de klok van 8:00u begint hij met "Paco koekje", "Roep der maar", "joeahh" en "hoppa" te "roepen", in deze volgorde. Dat hoppa heeft hij trouwens gelijk in de eerste week al opgepikt van mij... Mijn opa en oma hebben dit namelijk nooit geroepen :=

Vandaag mocht ik zelfs een aantal keren op zijn koppie kriebelen en ook voor langere tijd <3
https://www.youtube.com/watch?v=21snlHXpcVQ

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 17:01

Dank je :D

Hij begint nu ook helemaal mijn vingers af te likken..
En hij lacht met mij mee _O-

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 18:21

Hij is na dat ie zijn kooi is ingekomen, nog nooit de kooi uit geweest.. Heb dus werkelijk geen idee wat hij gaat doen en of hij in paniek raakt als hij zijn vleugels strekt.... En zo handtam is ie niet, dat hij op mijn arm komt zitten..

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-19 19:33

Die staat in mijn playlist.. Had niet eens door dat die op dat moment afspeelde :')

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-19 22:22

Even een nieuwe update:

Vandaag heeft Paco voor het eerst op het open deurtje gezeten :D
Ben al een paar weken aan het kijken of hij zijn kooi uit durft te komen. Als ik thuis ben, deurtje open en een nootje op de ondersteunende stok. Ik zit er zo ie zo naast, want mijn bureau en laptop staan naast de kooi :Y)

Na een boel (in kleine stukjes gemaakte nootjes) durfde hij vandaag zijn pootjes op het deurtje te zetten en een nootje aan te nemen *\o/* Gelijk gebruik gemaakt en een selfie met hem gemaakt :D

Afbeelding

Ik zal binnenkort even een filmpje uploaden, want heb al zijn vorderingen opgenomen :D

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 11:04

Ja hij is levendig, schreeuwt niet, komt heel graag kriebels halen, sloopt zijn stokken/wcrolletjes/touw, knabbelt zo af en toe aan een strootje... Ik geloof dat ie het wel allemaal okee vindt, hier :P

Afbeelding

Owja, hij heeft inmiddels zijn eigen insta account: https://www.instagram.com/paco_de_grijz ... taartgaai/

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 17:45

Birdie60 schreef:
[ [url=m/XCFzuE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was mijn Jacco.
Hij zit nu bij een vriend van ons tussen de andere pappagaaien, in een vlucht.

Aah lekker onder de douche :D
Ik hoop dat Paco ooit durft om op mijn arm/schouder te komen zitten, zodat ik hem ook een keer mee kan nemen voor een douche :P

Leuk dat jullie volgen :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie