Lilo aka Milo, mijn nieuwe aanwinst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Lilo aka Milo, mijn nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-19 22:31

Gistermiddag kwam er een zeer zielige cavia voorbij: flink mijt in de oren en ernstig ontstoken ogen. Één oog is er echt slecht aan toe, de ander is na een goede schoonmaak redelijk opgeknapt.

Dit zielige ‘vrouwtje’ had geen thuis, dus nam ik haar maar mee naar huis. Dierenarts gebeld, omdat ze er zo slecht aan toe was. Daar is ze behandeld tegen de mijt en aan haar ogen. Toen we bijna klaar waren vroeg ik of de dierenarts even wilde checken of het wel echt een vrouwtje was...

... en gelukkig op tijd ontdekten we dat Lilo een Milo is :Y)

Hopelijk gaat hij de komende tijd goed herstellen en kan ik uiteindelijk een leuk vriendje voor hem vinden.

Ook ben ik van plan een hok te bouwen, tips hiervoor zijn zeker welkom! Momenteel heb ik een hok wat ik snel van iemand over kon nemen, ik was natuurlijk niet echt voorbereid op de komst van Milo :+


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-19 22:34

iiSunshine schreef:
hoe ben je haar tegen gekomen?


Via via...

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Lilo aka Milo, mijn nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-19 22:36

Dankjewel! Ik ga Mn best voor hem doen

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Lilo aka Milo, mijn nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-19 08:09

Op den duur zou ik zoiets willen maken of toch laten maken. Heb nu iemand gevonden die dat doet bij ermelo in de buurt. Kent iemand toevallig iemand in N-Brabant die dit ook maakt?



Dit is overigens wel een lange termijn plan, want Milo is al best een dure gratis cavia geworden :=

Afbeelding

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Lilo aka Milo, mijn nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-19 14:02

Dat is waar. Ik ben nog een beetje cavialeek dus moet me nog meer verdiepen in wat voor huisvesting.

Mocht iemand tips hebben :=

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-19 23:02

Tooske schreef:
Ze hebben meer aan 1 ruime verdieping dan meerdere verdiepingen. Ik zou een hok van 1.40-1.60 kopen als je er 1 bij wil nemen. Het slimste is om hem te laten castreren en dan een zeugje te zoeken.
Mocht je vragen hebben pb me maar.


Ja dat had ik inmiddels begrepen... ga proberen mijn huis anders in te richten, zodat ik minimaal 1,30 m vrij krijg, als het past zoals ik het wil inrichten heb ik sws 1,40 m vrij en miss zelfs 1,50 m. Maar ben daar pas dinsdag weer (ben nu bij mijn moeder), dus kan dan pas echt gaan schuiven en meten. Klimmen cavia’s sws niet? Want als ik op pinterest op cavia verblijf zoek dan krijg ik van alles met laddertjes enzo

Castreren vind ik best eng, lees dat dat best vaak mis gaat. Maar idd met zeugje zal het waarschijnlijk wel makkelijker gaan

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Lilo aka Milo, mijn nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-19 07:55

Ik denk dat het qua ruimte moet lukken, maar mijn ruimtelijk inzicht is wel echt slecht. Morgen maar echt gaan passen en meten.

Milo kneep nooit zijn oogje dicht als ik ging zalven. Vandaag kwam ik eraan met Mn tube en kneep hij zijn oog al dicht voor ik ging zalven. Zou hij dan toch kunnen zien :wow: :oo

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Lilo aka Milo, mijn nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-19 15:04

Ben ermee naar de dierenarts geweest en er was wel een beschadiging te zien oo het oog. Wel zei ze dat hij mogelijk niet volledig blind is/zal zijn.

Maar omdat hij de eerste dagen zijn oogje niet dichtkneep als ik met de tube naar zojn oog ging, dacht ik dat hij echt niks zag. Vanochtend deed hij dit wel, nog voor ik zijn oog raakte, dus nu zie ik jet wel positief in.

Ben nu aan het oriënteren voor een hok, maar er is niks wat aan mijn eisen voldoet. Dat wordt toch zelf bouwen of laten bouwen

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Lilo aka Milo, mijn nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-19 21:58

Mijn ruimtelijk inzicht liet me in de steek... enige mogelijkheid is exht naast Mn bed een hok neerzetten, maat weet niet of ik dat wil |o

Ga nog even passen en meten als ik Mn bank aan de andere kant zet, maar ik vrees dat het hem gewoon niet gaat worden...

Dan heb ik alleen een muur van 90 cm
Over maar dat is dus te klein

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Lilo aka Milo, mijn nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-19 23:22

Ik dacht dat ik gereageerd had maar blijkbaar nog niet :D

Heb het nu een soort van voor elkaar, mijn lades onder mijn bed kunnen alleen nog open als ik mijn voetenbankje even verplaats en tussen bank en bed doorlopen is (door het voetenbankje) niet meer mogelijk, maaaaar ik heb 1m30 vrij. Enige optie zou nog zijn een ander tv kastje, met een hoek erin. En dan dat combineren met hok. Maar ook dan is het krap.

Volgens de oude eigenaar is hij een maand of 3-4 , maar hij wist verder niks en ikzelf heb er ook te weinig verstand van.

Ik zalf idd met antibioticazalf van de dierenarts. Is voor honden en katten volgens mij? Cavazan ofzo?

Omg zoveel :wow: lijkt me wel super gezellig. Ik had bij mijn moeder 3 katten, maar die konden helaas niet mee (woon op 22 m2 :oo ). Dus nu toch weer wat gezelligheid met straks 2 caafjes

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Lilo aka Milo, mijn nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 00:22

Ik wilde altijd al een cavia maar dat was een toekomstige iets. Nu kwam het zo uit. Mijn vriend vreest er ook voor dat ik op een gegeven moment bedenk dat ik er nog meer wil.

Ik heb nu meerdere opties:
Optie 1: meest praktisch, maar minst fijn voor de cavia’s: 85 cm breed, 55 cm diep, 95 cm hoog achter de bank.

Optie 2: minst praktisch, maar fijn voor de cavia’s: 1,30 m breed, 55 cm diep, 60-70 cm hoog naast de bank

Optie 3: niet heel praktisch, maar mogelijk en fijn voor de cavia’s: 1,50m breed, 55 cm hoog, 50cm diep aan mijn voeteneind. Om een if andere reden vind ik dit geen fijne optie, terwijl het wel een fine optie is voor de cavia’s

Optie 4: die bedacht ik dus met echt last minute toen ik weer naar huis ging.
Ik kan mijn kast een kwartslag draaien, dan houd ik nog genoeg loopruimte over. Aan de achterwand van de kast zou dan een hok passen van 1,10-1,20 breed (precieze kasymaat moet ik opmeten) bij 90 cm diep en de hoogte kan erg hoog zijn ivm dat het tegen een kast staat. Ook deze optie is best ideaal.


Nu heb ik even alles oo een rijtje :D

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 09:14

Muiz schreef:
Ik denk dat je aan hoogte niet veel hebt, de cavia's die ik altijd heb gehad waren liever lui dan moe en gingen bijna niet naar boven of naar beneden met een trap, ondanks dat ik verschillende hoogtes en trappen heb gehad.

Optie 3 zou het beste passen denk ik.
Misschien kan je met schilderstape de ruimte die de kooi nodig heeft afplakken? Dan kan je een beetje visualiseren hoe veel ruimte het gaat in nemen.

Een hok en een kast in een lijkt me niet heel handig met schoonmaken en dergelijke maar dat ligt er een beetje aan hoe je dat wilt aanpakken. Ik denk trouwens ook dat ze de trillingen van de kast als je iets pakt of neerzet niet fijn zullen vinden.

En een jonge dame er bij over een tijdje zal hij vast fijn vinden :j Een beertje er bij lijkt me minder handig, het gaat vaak goed maar soms ook ineens niet meer en dan zit je met twee heren die apart in een kooi moeten en een dame willen.



Heb nu een soort klein verhoginkje gemaakt in zijn hok, hij rent steeds naar boven als uitkijkpost ofzo gebruikt hij het. Maar nu is hij nog jong en hij voelt zich eindelijk fit dus misschien is het ook wel daarom.

Als ik hok en kast zou doen, dan zou het zijn om in de kasten het voer en de bedding enzo op te slaan, verder geen eigen spullen.

Dame erbij, dan zou hij dus gecastreerd moeten worden. Ik weet te weinig daarvan om dat te beslissen, dus dat moet ik dan even gaan onderzoeken.

De schilderstape vind ik een handige tip! Dat ga ik vanavond gelijk proberen! Met 3 opties (die achter de bank is eigenlijk geen optie, dat is gewoon te klein).


senna21 schreef:
Ze kunnen af en toe flink herrie maken, aka piepen En ze ruiken ook niet naar bloemetjes. Misschien even nadenken of je dat op je slaapkamer wilt hebben. :+


Herrie vind ik niet erg, maar de niet zo lekkere geur is idd wel een afweging, waarom ik ze in ieder geval niet naast mijn hoofd wil :P


Hij is vandaag echt super energiek. Ook at hij voor het eerst uit mijn hand, daar ben ik ook wel blij mee. Hij bleef ook stil zitten toen ik hem aaide en wilde pakken voor zijn zalf, eerder was het een kat-muisspel. Hij gaat echt met sprongen vooruit (letterlijk, want wat kan die cavia springen).

Zie nu idd wel echt dat 80cm te klein is, zelfs al voor 1 cavia. En dan is hij nog niet eens volgroeit. Het is natuurlijk een tijdelijke oplossing, maar ik merk dat ik snel een buitenren moet gaan halen dat hij wat meer kan bewegen af en toe. En wat meer vaart maken met een echt groter hok voor hem, want dit is eigenlijk geen doen. Heb dit hok overgenomen van mensen die hun konijn erin hadden. Echt hoe dan? :=

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 12:08

Afbeelding
Afbeelding

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 16:43

In de achtertuin hebben we helaas geen gras en vond het toch te spannend om hem in de voortuin te laten, dus het was vandaag even op de stenen (en hooi)

Maar hij heeft buiten gespeeld! Milo wist nog niet zo goed wat hij ermee moest. Morgen proberen we de voortuin en dan heb ik als het goed is nog 6 extra panelen voor het ren. Dan kan hij lekker op het gras!

Hij bleef de hele tijd in de buurt, het liefst onder mijn benen haha



Afbeelding

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-19 12:03

Vandaag toch samen in de voortuin gezeten. Hij kwam letterlijk niet verder dan mijn voeten en bij elk geluid schoot hij onder mijn shirt. En dat terwijl zijn slaaphuisje ook gewoon ernaast stond.

Dit was toen hii er net zat, daarna kwam hij gelijk weer Terug
Afbeelding

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Lilo aka Milo, mijn nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 08:43

Haha dat dacht ik verder ook niet hoor, maar in de achtertuin was hij wel wat op onderzoek uitgegaan.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Lilo aka Milo, mijn nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 12:58

Geen idee of het veel is, maar hij is sinds vrijdag al 20 gram aangekomen. Klonk mij als veel :=
Hij weegt nu 570 gram. Krijgt nog nauwelijks groente, want zijn poepjes werden wat nattig

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Lilo aka Milo, mijn nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 18:44

Ja hij kreeg nooit groente en nauwelijks hooi dus zijn lichaam moet aan alles wennen :j

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-19 15:08

melody7 schreef:
Wat een knappe cavia is het! Je had de opvang gemaild toch? Ik geloof iig dat ik ernaast stond toen een mail met dit verhaal beantwoord werd. Ik zou haar koppeladvies aanhouden, zo doen we het in de opvang ook altijd en dat gaat bijna altijd goed :)

De zalf die je nu voor zijn oogje hebt (Cavasan) is echt top! Daarmee zal het vast snel verbeteren. Kwa hok zou ik voor optie 4 gaan, want een ruimere kooi op één verdieping is beter dan een paar kleinere hokjes bovenop elkaar, uiteindelijk hebben ze daar niet zoveel aan omdat ze dan nooit echt kunnen rennen. 80 centimeter is idd te klein. Ik hou 1.20 als minimum aan, maar groter is natuurlijk altijd beter.

Fijn dat je ook al een rennetje hebt zodat hij naar buiten kan! Let er met gras wel op dat dat hetzelfde werkt als groente; opbouwen anders krijgt hij diarree. Hooi kun je wel meteen onbeperkt geven (dat is heel belangrijk), daar hoeft hij niet aan te wennen.



Dankjewel voor je reactie! Ja had idd de opvang gemaild, dus laat Milo nu nog mooi even uitpuberen en dan uiteindelijk een babybeer erbij!

Hok is nog in proces, maar zal minimaal 1,10m worden en hopelijk zelfs nog groter!

Gras eet ie tot nu toe niet, af en toe een hapje paardenbloem. Maar zit ook niet lang buiten, want ik durf hem buiten niet alleen te laten en ik heb nog geen vakantie := en we zijn 3 kwartier verder als hij eens een hapje durft te nemen

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Lilo aka Milo, mijn nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-19 19:25

Misschien dat iemand er verstand van heeft...

Ik heb vandaag contact gehad met de oude eigenaar van Milo omdat ik toch wel benieuwd was hoe oud hij precies was. Hij kon me niet veel vertellen, alleen dat hij waarschijnlijk van de lichting van september 2018 was.

Milo is best klein en weegt 550 gram ongeveer. Is dit normaal of totaal niet?

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Lilo aka Milo, mijn nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-19 16:52

Hij voelt gewoon goed aan, geen ruggengraat of ribben.

Persoon waar ik hem van heb en dierenarts schatte hem veeeeeel jonger, maar precies zullen we nooit weten

Hij is in ieder geval iets aangekomen sinds hij bij mij is

Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Furst, marte_kandia en 128 bezoekers