Hoe oud was jullie hond toen hij/zij zindelijk was?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:11

Hoorde van vriendinnen met grote honden dat die met 8 a 10 weken zindelijk waren.
Met mijn chihuahua heeft het een half jaar geduurd hoor.
Uiteindelijk was het duidelijk voor haar dat ze buiten plassen moest, en kon haar blaas even ophouden ook aan. Sindsdien heeft ze nooit meer binnen geplast.
Wij woonden op een appartement trouwens wat het niet makkelijker maakte.
Maar uiteindelijk hoefden we niks speciaals te doen, liepen gewoon de rondjes die we altijd al liepen en opeens viel het kwartje
Laatst bijgewerkt door XxLMMxX op 12-06-19 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:12

Ms kan hij een rol van een graszode op het balkon neerleggen. Dan kan de pup buiten direkt op het gras en als hij de pup wel mee neemt voor een wandeling, dan ligt er buiten genoeg gras.
Onze honden slapen in de schuur en daar heb ik een soort "zandbakje" waar ze het als pup soms op deden. Overdag was ik erbij en kon ze snel naar buiten doen. Lastig voor je broer.

Britt_Sisi

Berichten: 8944
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 22:14

XxLMMxX schreef:
Maar uiteindelijk hoefden we niks speciaals te doen, liepen gewoon de rondjes die we altijd al liepen en opeens viel het kwartje

Dit hoor ik vaker! Dat ze ineens de link leggen van 'oh dat bedoel je!'

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Hoe oud was jullie hond toen hij/zij zindelijk was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:17

Toen ik op 9 hoog woonde was de weg naar het gras ook te lang (met de lift..) ik pakte een puppy trainingsmat en veegde daar de plas (binnen) mee op en legde die op het balkon, direct voor de deur.
Dat had ze heel snel door...
Toen ze iets ouder werd begreep ze vanzelf dat het op wandeling ook kan en nooit meer op balkon..

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:30

Lienboon schreef:
Toen ik op 9 hoog woonde was de weg naar het gras ook te lang (met de lift..) ik pakte een puppy trainingsmat en veegde daar de plas (binnen) mee op en legde die op het balkon, direct voor de deur.
Dat had ze heel snel door...
Toen ze iets ouder werd begreep ze vanzelf dat het op wandeling ook kan en nooit meer op balkon..

Toen wij met een matje aankwamen en dat beloonden heeft de onze een tijdlang op deurmatten en badmatten geplast. Vooral bij bezoek natuurlijk, extra gênant hahahaha. Gelukkig ook weer goedgekomen

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:39

De mijne was met 10 weken zindelijk. Bij de fokker hadden ze de nestkist in de bijkeuken, en doordat ze van eind mei is stond de buitendeur daar vaak open zodat de pupjes lekker in de tuin konden scharrelen. Ik heb toen ze bij mij kwam (7,5 week) heel consequent elke 2 uur heel blij gezegd dat we "plasje doen" gaan doen, en dan met haar naar het perkje bij mij voor de deur. En beste hondje van de wereld als ze daar een plasje deed natuurlijk, dus heel blij zei ik dan "plasje doen, goedzo, plasje doen!" en dan kreeg ze een koekje. De keren dat ze in huis geplast heeft zijn op 1 hand te tellen en zijn vaak mijn schuld geweest (gaan spelen voordat ze geplast heeft bvb).

Aanvulling: Ik had hierbij dus duidelijk onderscheid tussen "uit" / "ga je mee" (= wandelingetje of ander uitje) en "plasje doen" (= plasje doen bij het perkje en dan weer naar binnen). Qua wandelen deed ik 4x per dag een rondje, en plasje doen dus elke 2 uur. Het plasje doen heb ik uitgebouwd naar steeds meer tijd er tussen en uiteindelijk weg gelaten.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Hoe oud was jullie hond toen hij/zij zindelijk was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:43

Een goede fokker levert de pups (zo goed als) zindelijk af.....

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:48

slimmerik schreef:
Een goede fokker levert de pups (zo goed als) zindelijk af.....

Op plasmatjes maar dat is geen zindelijk zijn. Heeft vaak ook met het ras te maken. Ts , je broer zal toch voor veel rust moeten gaan zorgen want met een overprikkelde pup worden sommige dingen erg lastig . Wat voor ras is het?

Britt_Sisi

Berichten: 8944
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 23:11

Ja hij (en wij ook) is enorm bezig met rust creëren en krijgt hier dus ook hulp bij vanuit de puppycursus. Want met weinig hondenkennis is dit enorm lastig! (Al ben ik niet heel erg te spreken over deze cursus in groepen..)
Een golden retriever. Gekozen omdat het vaak lieve honden zijn. Moeder was ook enorm lief maar had 11 pups op te voeden. Hier werd bij de fokker niets met zindelijk maken gedaan. Wil niet zeggen dat het geen goede fokkers waren! Hele vriendelijke mensen met het hart voor de honden! Ze hadden wel 2 nestjes tegelijk, dus iets van 17 pups. Flinke klus om daar mee bezig te gaan!

Er is een tijdje gewerkt met plasmatjes. Leek heel snel goed te gaan totdat ze alles in 100000 stukjes begon te scheuren haha..

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe oud was jullie hond toen hij/zij zindelijk was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 23:33

Twee nesten tegelijk van een ras dat bekend staat om vaak grote nesten, tja. Hond is verder gezond, stamboom, ouders ook alle testen gehad?? Want er zijn/waren nogal wat problemen met dit ras.

Britt_Sisi

Berichten: 8944
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe oud was jullie hond toen hij/zij zindelijk was?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 23:41

Hond is verder gezond, van te voren zijn de ouders getest op van alles en dat was in orde. (Weet niet precies hoe en wat maar die info is wel aanwezig)

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 00:14

Mijn pup was 8 maanden voordat hij echt zindelijk was. Ging wel steeds beter en minder vaak, maar echt zindelijk, nee. Pas met 8 maanden. Drama was het.

Alles volgens het boekje gedaan, maar het is zo afhankelijk van het hondje. Niet opgeven. Niet straffen. Veel buiten zetten.

Andere optie is een grasdoos (zijn te koop) en hem leren daarop te gaan. Dan is het nog wel binnen en kan hij gaan wanneer hij wil, maar doet hij het wel op gras ipv een puppy pad en is de overgang naar buiten makkelijker. Is ook handig aangezien hij op drie hoog woont.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Hoe oud was jullie hond toen hij/zij zindelijk was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 00:39

Die van mij was pas met 6 maanden volledig zindelijk.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoe oud was jullie hond toen hij/zij zindelijk was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 02:21

Die van ons was met 12 weken helemaal zindelijk.

Kabayo

Berichten: 13948
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hoe oud was jullie hond toen hij/zij zindelijk was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 03:35

Mijn rottweiler heb ik gekregen op 8 weken. Was na 1 week zinderlijk, dus met 9 weken

Mijn husky kreeg ik met 15 weken. Die was met 17 weken zinderlijk

Nooit snachts er af trouwens :)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 06:51

Mijn huidige en eerste hond zijn eigenlijk gelijk zindelijk geweest vanaf dat ze bij mij kwamen met 9 weken. Een keer een ongelukje omdat ik niet helemaal alert was. Uiteraard ben ik wel heel vaak met hem naar buiten geweest. En dat was met de lift best een ding soms.
Mijn middelste hondje (beagle) was pas met 7 maanden echt zindelijk. Waarom? Geen idee. Alles te leuk, vergeten hoe het zat met dat plassen, het niet zo belangrijk vinden, druk met je neus.
Het komt vast wel goed maar ik begrijp dat jullie er nu wel een beetje klaar mee zijn.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Hoe oud was jullie hond toen hij/zij zindelijk was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:01

Kan hij een stukje gras(zode) op het balkon leggen? Dat is sneller dan van 3 hoog naar beneden.

Mijn honden waren altijd na 1-2 weken zindelijk nadat ze bij me kwamen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:25

Of een lekbak voor de wasmachine met wat zand erin op het balkon.

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Hoe oud was jullie hond toen hij/zij zindelijk was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:37

Hee Britt,
Die van ons kregen we met 4 maanden en was toen gelijk zindelijk :') Ben er de eerste nacht voor hem uit gegaan maar hij vond dat maar onzin dus daar ben ik gelijk mee gestopt. Wel heeft hij nog wat langer last gehad van een klein ongelukje als hij heel erg enthousiast was.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:44

Britt_Sisi schreef:
Belonen met snoepjes wil niet echt. Ze is een tijdje geleden ziek geworden, antibiotica gehad etc. Waardoor ze voorlopig even geen snoepjes mag behalve haar brokjes. Maar ze heeft er ook echt geen aandacht voor.(ook niet toen ze het wel mocht) Stem beloning vind ze nu veel leuker! We hebben inderdaad 1 vaste plas plek.



Waarschijnlijk moet je gewoon met iets 'beters' op de proppen komen als beloning. Iets wat lekker ruikt voor een hond, kaas, worst of wat ook werkt is zo'n tube met houdbare paté gewoon voor mensen. Die kan je makkelijk in je zak stoppen. Een pup opvoeden en zindelijk maken valt of staat met de juiste timing van belonen.


Er staat niet echt een vaste leeftijd voor zindelijkheid, is net als bij mensen gewoon heel verschillend.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Hoe oud was jullie hond toen hij/zij zindelijk was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:52

wij hebben ook een golden. ze was met twee weken nachts zindelijk en overdag duurde ongeveer een half jaar. Ook goldens popjes moet je tot rust dwingen.. ze kunnen doorgaan tot en met... gewoon ff laten spelen 20 min dan buiten kijken of ze plasje doet en dan in de bench... ws gaat ze mss piepen maar dat gaat snel over als ze merkt dat daar geen reactie op komt.. zodra ze wakker wordt meteen op het matje laten plassen en het matje steeds verder weg leggen.. of onder der kont houden als je naar beneden loopt en dat steeds later eronder doen... Het heeft tijd nodig maar als ze zo overprikkelt zijn moet je ze tot rust dwingen min of meer...en idd plak een commando aan plas of poep.. en leer commando nee aan.. belonen belonen belonen... stukje kaas of worst doet wonderen... succes het komt echt wel goed

Britt_Sisi

Berichten: 8944
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 08:24

lnvdh schreef:
wij hebben ook een golden. ze was met twee weken nachts zindelijk en overdag duurde ongeveer een half jaar. Ook goldens popjes moet je tot rust dwingen.. ze kunnen doorgaan tot en met... gewoon ff laten spelen 20 min dan buiten kijken of ze plasje doet en dan in de bench... ws gaat ze mss piepen maar dat gaat snel over als ze merkt dat daar geen reactie op komt.. zodra ze wakker wordt meteen op het matje laten plassen en het matje steeds verder weg leggen.. of onder der kont houden als je naar beneden loopt en dat steeds later eronder doen... Het heeft tijd nodig maar als ze zo overprikkelt zijn moet je ze tot rust dwingen min of meer...en idd plak een commando aan plas of poep.. en leer commando nee aan.. belonen belonen belonen... stukje kaas of worst doet wonderen... succes het komt echt wel goed

Dit is precies hoe het nu gaat. Advies van de puppycursus was 1 uur euit de bench en daar in alles doen en dan weer 2 uur er in om tot rust te komen want zelf doet ze het niet! Ze piept 1 paar keer en dan gaat ze slapen Haha!

Edit; over die beloning, ze mag dus even niets anders omdat ze steeds terug diarree kreeg. Dus kaas of worst of frikandel of überhaupt snoepjes kan ze nu even niet krijgen! Hopelijk mag dag binnenkort weer langzaam opgebouwd worden.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 08:27

Ik heb hier nu drie honden. De oudste (jack russel x maltees leeuwtje)heeft er wat moeite mee gehad en had nog vrij lang plasjes in huis, zeker als hij erg blij was. De tweede (bulgaarse herder x ? ) was meteen zindelijk, heeft nooit ook maar een drup in huis gedaan. De derde is nu bijna een jaar en snapt echt niet wat we nou toch bedoelen. Hij zoekt mooi een deurmat op om te poepen en plassen, hoe vaak we hem ook naar buiten laten/wandelen/wat dan ook.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe oud was jullie hond toen hij/zij zindelijk was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 08:34

Hummer was eigenlijk ook al zindelijk toen we hem kregen. :=
Hebben we met 8 weken bij de Fokker opgehaald.
In het begin met regelmaat naar buiten toe gegaan.
En de nachten sliep hij al meteen door.
Nu heeft hij het aan als hij moet.

We gaan nu 3 keer per dag wandelen en dan nog een aantal keer per dag even achter huis op een grasveld laten poepen en plassen.

Volgende week komt onze nieuwe pup, die zal wel niet zo makkelijk zijn als Hummer. :')

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 08:39

De een sneller dan de ander. We hebben er 1 gehad die was met bijna 6 maand echt goed zindelijk, dat was echt een uitzondering van alle honden die we hebben gehad. Normaal heb ik ze als ze bij ons komen toch wel met 4 weken goed zindelijk, ik steek er dan ook veel tijd in en heb de luxe thuis te werken. Gemiddeld zijn ze dan 12 tot 14 weken.