Skeeleren met de hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Skeeleren met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 11:25

Wie doet het nog meer?

Altijd heb ik al redelijk wat geskeelerd met mijn eigen labrador Pippa, maar die kon niet hele lange afstanden.
Bij mijn vriend thuis hebben ze een hovawart en een hondje uit Portugal. Vorig jaar ben ik voor het eerst met de hovawart op pad geweest, echter vond deze het niet zo super leuk. Het hondje uit Portugal Evi is wel ontzettend angstig, maar toch besloten het daar eens mee te proberen! Ze wil heel graag, maar vond mijn skeelers wel erg spannend. We zijn nu een keer of 10 samen weggeweest en nu gaat het ontzettend goed! Ze vind het nog steeds wat spannend en is snel afgeleid, maar ik kan wel hele lange afstanden met haar skeeleren! *\o/*

Eerst heb ik Evi wat meer laten wennen aan mij door meer met haar te gaan wandelen samen met mijn eigen hond.

Links Pippa mijn labrador van 6,5 jaar en rechts Evi 1 jaar oud
Afbeelding

Dit is Mila tijdens een ronde van ons, ze is echt een prachtige hond en ik heb veel aanzien als ik met haar op pad ben
Afbeelding

En Evi tijdens onze een na laatste ronde, Hier hebben we 9 km gedaan! En bij onze laatste ronde zelfs 10 km!
Afbeelding

Ik hou alles bij met endomondo

Afbeelding


Zijn er meer mensen die skeeleren met de hond?

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:29

Niet skeeleren maar wel longboarden. Ik zou nog wel erg graag een stel goeie skeelers willen maar goed, ik wil wel meer dure dingen :Y)

Was je zelf al erg goed in skeeleren? Hoe doe je dat met remmen? Met mijn longboard kan ik gewoon mijn voet ernaast zetten maar dat gaat met skeelers lastig.

BulletjeBeer

Berichten: 279
Geregistreerd: 25-08-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Skeeleren met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:31

Ik toevallig! We zijn nog maar net begonnen hoor maar hij deed het super. Ik denk er ook aan om een longboard of mountainboard te gaan kopen. Dan heb ik toch iets meer controle..

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:31

Trekken ze beide niet dan? Dat zou met mijn overleden hond het probleem zijn, die trok altijd naar andere honden. Maar klinkt wel super leuk! Skeeleren doe ik alleen ook graag.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 11:36

Kaus schreef:
Niet skeeleren maar wel longboarden. Ik zou nog wel erg graag een stel goeie skeelers willen maar goed, ik wil wel meer dure dingen :Y)

Was je zelf al erg goed in skeeleren? Hoe doe je dat met remmen? Met mijn longboard kan ik gewoon mijn voet ernaast zetten maar dat gaat met skeelers lastig.



Skeeleren doe ik al wel mijn hele leven! En wat betreft de rem, die heb ik van mijn skeelers afgehaald omdat ze in mijn handbagage koffer moesten :Y) sindsdien heb ik ze er niet meer terugopgemaakt. Dus remmen doe ik door een scherpe bocht te maken, of zigzaggen of het gras in te rijden. Laatst had ik wel een klein probleempje toen ik geen rem had, We stonden op de fietsbrug en die is best hoog en gaat over een drukke weg heen, een auto besloot te toeteren en Evi schrok en rende van die brug af en ik er achteraan natuurlijk waardoor ze nog harder schrok en ik kon dus niet remmen }:0 Dus toen reed ik beneden het gras in en ik viel natuurlijk gelukkig kwam Evi gelijk naar me toe en was alles ook gelijk weer goed :(:)

Longboarden lijkt mij trouwens ook erg gaaf! helaas kan ik dat echt absoluut niet.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 11:40

BulletjeBeer schreef:
Ik toevallig! We zijn nog maar net begonnen hoor maar hij deed het super. Ik denk er ook aan om een longboard of mountainboard te gaan kopen. Dan heb ik toch iets meer controle..


Leuk! Ik zou het met een board juist veel spannender vinden en geen controle hebben, maar dat zal wel komen omdat ik dat helemaal niet kan :Y)


noox schreef:
Trekken ze beide niet dan? Dat zou met mijn overleden hond het probleem zijn, die trok altijd naar andere honden. Maar klinkt wel super leuk! Skeeleren doe ik alleen ook graag.


Wat trekken betreft, ik verdiep mij al jaren in het gedrag van honden en ik sta ook ontzettend stevig op mijn skeelers. Het is wel erg lastig om het hier uit te leggen hoe je met trekkende honden om moet gaan, maar doordat je meer snelheid hebt, ben jij al snel degene die leid en niet de hond en doordat je hem bezig houd is er ook geen reden om te trekken. Probeer ook zelf te ontspannen en positief te denken.

Sastaic

Berichten: 1199
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Skeeleren met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:01

Ik heb het ook een keer met mijn hond gedaan, wil het wel vaker doen maar hond is bijna een jaar dus ik doe nog maar kleine stukjes om het te leren. Maar ik zat met het probleem dat mijn hond dus wel trok en ik er keihard achteraan ging. Harder dan ik durf zeg maar :') dus ik heb de hond na 250 meter maar los gedaan en dat ging beter.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 12:06

Sastaic schreef:
Ik heb het ook een keer met mijn hond gedaan, wil het wel vaker doen maar hond is bijna een jaar dus ik doe nog maar kleine stukjes om het te leren. Maar ik zat met het probleem dat mijn hond dus wel trok en ik er keihard achteraan ging. Harder dan ik durf zeg maar :') dus ik heb de hond na 250 meter maar los gedaan en dat ging beter.


Aah dat is wel lastig! Je moet het inderdaad wel durven om af en toe eventjes hard te gaan :D Maar dat komt vanzelf wel!

ZoZenn

Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:19

Gerdjee schreef:
BulletjeBeer schreef:
Ik toevallig! We zijn nog maar net begonnen hoor maar hij deed het super. Ik denk er ook aan om een longboard of mountainboard te gaan kopen. Dan heb ik toch iets meer controle..


Leuk! Ik zou het met een board juist veel spannender vinden en geen controle hebben, maar dat zal wel komen omdat ik dat helemaal niet kan :Y)


noox schreef:
Trekken ze beide niet dan? Dat zou met mijn overleden hond het probleem zijn, die trok altijd naar andere honden. Maar klinkt wel super leuk! Skeeleren doe ik alleen ook graag.


Wat trekken betreft, ik verdiep mij al jaren in het gedrag van honden en ik sta ook ontzettend stevig op mijn skeelers. Het is wel erg lastig om het hier uit te leggen hoe je met trekkende honden om moet gaan, maar doordat je meer snelheid hebt, ben jij al snel degene die leid en niet de hond en doordat je hem bezig houd is er ook geen reden om te trekken. Probeer ook zelf te ontspannen en positief te denken.


Die logica gaat voor mijn honden echt niet op, die gaan dan gewoon nog harder :'). Ik doe mountainboardjöring met mijn hond, vindt hij geweldig!. Vroeger skeelerde ik veel met m'n oude beagle.

1jaar is wel erg jong om 9km mee te skeeleren, zeker voor zo'n grote hond. Daar zou ik wel mee oppassen ;).

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Skeeleren met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:23

Lijkt me wel heel gaaf om te doen!
Met mijn hond van 7 zou ik dat prima kunnen doen.
Mijn hond van 1 vind ik echt nog te jong voor zulke grote einden!

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 13:34

ZoZenn schreef:
Gerdjee schreef:


Wat trekken betreft, ik verdiep mij al jaren in het gedrag van honden en ik sta ook ontzettend stevig op mijn skeelers. Het is wel erg lastig om het hier uit te leggen hoe je met trekkende honden om moet gaan, maar doordat je meer snelheid hebt, ben jij al snel degene die leid en niet de hond en doordat je hem bezig houd is er ook geen reden om te trekken. Probeer ook zelf te ontspannen en positief te denken.


Die logica gaat voor mijn honden echt niet op, die gaan dan gewoon nog harder :'). Ik doe mountainboardjöring met mijn hond, vindt hij geweldig!. Vroeger skeelerde ik veel met m'n oude beagle.

1jaar is wel erg jong om 9km mee te skeeleren, zeker voor zo'n grote hond. Daar zou ik wel mee oppassen ;).



De hovawart doe ik geen 9 km mee hoor! Met Evi wel, zij is erg slank en klein gebouwd en kan het duidelijk ook goed aan. Het is ook geen rashond wat haar naar mijn mening wel minder zwak maakt. Ook doet ze de 9 km echt met zoveel gemak, ze zou er rustig nog 9 bij kunnen, maar dat doen we natuurlijk nog niet!

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Skeeleren met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 14:02

Die logica geen rashond en daarom minder zwak is een beetje bijzonder. Een goeie rashond wordt namelijk juist getest op erfelijke aandoeningen zoals HD en ED. Waar het op jonge leeftijd juist om gaat. Je hond uit Portugal is gewoon een willekeurig fokproduct waardoor de kans op HD en ED juist velen malen groter is.

Met een trekkende hond zou ik ook eerder voor longboarden gaan. Dan heb je toch meer controle omdat je er in een noodgeval vanaf kan springen. Met skeeleren kan je uiteraard je hond loslaten maar dan heb je een loslopende hond :Y)

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Skeeleren met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 14:41

Vroeger met mijn boxers kilometers geskeelerd. Nu met de husky's of de herders moet ik er niet aan denken haha. Maar wel steppen, bikejoring en dogscooter (trekken dan de step).

Overigens zou een heel ander soort tuig aan doen. Het tuig wat ze nu aan heeft belemmert enorm in de schouder beweging. Verre van fijn 10 kilometer lang in tempo lopen terwijl je schouders niet vrij kunnen bewegen.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 14:55

Ik doe het in de zomermaanden ook regelmatig met een van de ridgebacks van mijn ouders. Lekker 's avonds het duinpad op als het is afgekoeld. Hun ene hond is een flinke jager, dus daarmee durf ik het niet, maar met de andere gaat het prima. Hij vindt het ontzettend leuk om te trekken. Luistert gelukkig erg goed naar "ho", want remmen kan ik alleen als er een paal in de buurt is.

Longboarden heb ik nog nooit van gehoord, ga daar eens op googlen, gezien ik hierboven lees dat dat voor trekkers goed geschikt is.
dit: Oh nee, dat zijwaarts staan is niks voor ons _O-

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Skeeleren met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:37

https://youtu.be/D4unVmupftE

Gewoon steppen met trekkers netjes volgens de officiële regels ;)

Was allereerste training vd grote herder en totaal 700 meter gedaan toen. Vandaar rommelig begin want hij had wel de commando's al getraind maar nog nooit echt in bos met andere hond er naast gelopen. Was ook behoorlijk gefixeerd op banden

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 19:35

dierenfan schreef:
https://youtu.be/D4unVmupftE

Gewoon steppen met trekkers netjes volgens de officiële regels ;)

Was allereerste training vd grote herder en totaal 700 meter gedaan toen. Vandaar rommelig begin want hij had wel de commando's al getraind maar nog nooit echt in bos met andere hond er naast gelopen. Was ook behoorlijk gefixeerd op banden



Wow zeg wat is dat gaaf zeg!! Maar ik zie 2017? Doe je het nu vaker met ze?

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:13

Wij doen dat ook veel :D Overigens dient je hond daarvoor wel echt 1,5 jaar oud te zijn en bijvoorkeur rontgelogisch gecheckt. Omdat ze dan flink trekken is het een behoorlijke belasting. Ook goed tuig is heel belangrijk.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 20:19

Kaus schreef:
Wij doen dat ook veel :D Overigens dient je hond daarvoor wel echt 1,5 jaar oud te zijn en bijvoorkeur rontgelogisch gecheckt. Omdat ze dan flink trekken is het een behoorlijke belasting. Ook goed tuig is heel belangrijk.



Bedoel je het steppen of het skeeleren? Ik laat ze tijdens het skeeleren namelijk niet trekken, anders is het niet echt meer een soort voor mij :D

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Skeeleren met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:20

Nee ik doelde op het bericht boven me. Het bikejoren. Dat is een echte sport.

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:01

Kaus schreef:
Nee ik doelde op het bericht boven me. Het bikejoren. Dat is een echte sport.


Dat was dogscooter want was step ;) maar principe blijft hetzelfde al is röntgenen eigenlijk overbodig.

Mijn labrador x rottweiler op 2.5 jarige leeftijd aan beide kanten LPC (ED vorm) geopereerd heeft tot en met 8 jaar probleemloos met keuring elk jaar erg goed gelopen.

Met juiste tuig aan is het trekken op deze manier zelfs in hoog tempo nog minder belastend dan trekken tijdens uitlaten. Ja, door dierenarts (orthopeed) en dieren fysio ook gezegd.

Ik begin overigens al eerder wat betreft de husky's. Die trekken al gerust met 6 maanden en dan heb je het zeker niet over volledige belasting en ook niet over meters maken. Kilometer komt al helemaal niet in beeld en hooguit 2x per week training.

De herders ben ik voorzichtiger mee uiteraard ivm dat ze heel anders in elkaar zitten. De grote herder op het filmpje was ook nog net geen jaar overigens maar was erg vroeg al "af". Hij deed dit als afsluiting van het seizoen en daarna helaas nooit meer gelopen ivm de huidige roedel. Hij heeft dus in totaal 1x 700 meter gelopen haha maar was niet slecht ;)

De husky's zijn deze winter niet in staat geweest door hun leeftijd en niet fit zijn in combinatie met warme winter om te lopen. Hun zullen waarschijnlijk ook nooit meer deze sport beoefenen.
Mijn jongste herder is 1 a 1.5 jaar geweest deze winter maar zodanig laat qua groei dat hij zelfs geen tuig aan gehad heeft om eventueel al aan te wennen. Had echt onverstandig geweest en denk sowieso dat hij deze sport waarschijnlijk door zijn bouw niet goed aan kan (helaas, heb de herders overigens ook niet speciaal voor deze sport uiteraard) .

Daarnaast loopt er nog een pup rond. Deze is van heel ander kaliber (terrier x labrador) maar echt pup. Nu 10 maanden en kent de commando's maar is zeer onbesuist. Voor veiligheid nog niets mee gedaan. Daarnaast was de verwachting dat hij te klein zou blijven om met de rest mee te kunnen komen maar dat is niet zo. Dus een optie om komende winter serieus mee aan de slag te gaan.

Wil wel proberen komende seizoen weer vollop te gaan trainen. Heb dan 3 misschien 4 honden die geschikt zijn.

Wij doen het ook enkel voor plezier en langste ronde ooit was 6 kilometer haha. De honden en wij geven alles dus meestal is het 15 minuten wandelen, 2 a 3 km voor step of mountainbike en dan 15 minuten wandelen. Dit hooguit 2x per week

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Skeeleren met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:29

Tja, ik vind het niet helemaal ethisch verantwoord. Tuurlijk is trekken aan de riem ook belastend maar dat maakt het ander niet in orde.

Ik ben recent begonnen met mijn jonge hond, die is nu 17 maanden. Maar voordat we echt verder gaan gaat hij eerst op de foto. Ik vind dat je die verplichting naar je hond toe hebt wanneer je er veel van vraagt.

Mocht dit je dus erg bevallen zou je ook naar het echte trekken kunnen kijken Gerdje :D

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Skeeleren met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:37

Sinds twee weken ben ik weer aan het skeeleren en ik neem soms mijn hondje mee. Mijn hondje is een chihuahua :+ dus ik wissel steeds af tussen tillen en rennen. Ik skeeler ook nog maar 4 km

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 23:00

Kaus schreef:
Tja, ik vind het niet helemaal ethisch verantwoord. Tuurlijk is trekken aan de riem ook belastend maar dat maakt het ander niet in orde.

Ik ben recent begonnen met mijn jonge hond, die is nu 17 maanden. Maar voordat we echt verder gaan gaat hij eerst op de foto. Ik vind dat je die verplichting naar je hond toe hebt wanneer je er veel van vraagt.

Mocht dit je dus erg bevallen zou je ook naar het echte trekken kunnen kijken Gerdje :D


Dat is juist het leuke aan de sport. Je kan niets vragen van je hond dan uitvoering van de commando's uiteraard. Echter als ze niet willen of kunnen lopen dan doen ze dat ook niet en krijg je het ook niet voor elkaar. Op commando links en rechts laten gaan kan altijd maar op commando laten rennen en ook laten trekken is er echt niet bij als ze niet willen of kunnen.

Overigens deels was dus hier wel gerontgend omdat ze afwijkend liepen en er dus reden voor was. Zou ik ze belasten met een on natuurlijke sport zoals agility of flyball of frisbeen of er mee fokken dan zou ik absoluut allemaal laten röntgenen. Echter voor rennen op natuurlijke ondergrond naar eigen behoefte met uitstekend materiaal wat maakt dat trekken vrijwel geen belasting geeft niet. Tenzij ze dus afwijkend gedrag vertonen.

Wel elk najaar medische controle voor goedkeuring. Deze stelt niets voor dus ook nog fysio controle.

Heb 2 honden met HD gehad en dus 1 met ED. De HD honden hebben nooit deze sport gedaan omdat ik het toen nog niet deed. Wel veel andere sporten gedaan. Altijd gekeken wat wel en niet mogelijk was. Mijn ED hond heeft vele kilometers getrokken en was zeer fanatiek en ontzettend goed in de sport. Menig husky liep hij er uit. Nooit mank gelopen het was dat wij het wisten maar een buitenstaander had het absoluut niet op gemerkt.


Een hond bestaat uit meer dan gewrichten. Spieren, pezen enz kun je niet röntgenen maar zijn minstens zo belangrijk. Gewoon met verstand handelen kom je verder mee dan met röntgenen maarrr als je als baas jezelf geruster voelt als je laat röntgenen dan moet je dat zeker doen, het kan geen kwaad maar het veranderd je hond niet. Wat de uitslag ook is. Je kan er daarna wel naar handelen bij activiteiten waarbij de belasting van de heupen, ellebogen of rug wel groot is.

Damon26

Berichten: 137
Geregistreerd: 14-02-11

Re: Skeeleren met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 00:01

Ik skeeler ook regelmatig met mijn hond. Ik draag tijdens het skeeleren een heupgordel met een elastische lijn, die vast zit aan haar tuig. Ik heb mijn handen dan gewoon vrij tijdens het skeeleren. Meestal loopt ze voor me, maar soms ook naast me. Als we moeten afslaan of iemand passeren, dan pak ik de lijn wel even vast en neem ik haar vaak even naast me aan de buitenzijde.

Als ik net met mijn ronde begin, is ze overenthousiast en wilt ze me op volle snelheid vooruit trekken. Ook kan ze er niet tegen als ze ingehaald wordt door bijvoorbeeld een fiets of auto, dan wilt ze die bijhouden/ inhalen. Op die momenten ben ik blij dat ik goede remmen op mijn skeelers heb en daar maar ik dan ook zeker gebruik van. Ze heeft dan al gauw door dat haar gedrag niks gaat opleveren en gaat dan gewoon in een mooie draf lopen.