Pup plast enorm veel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jadeken
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-12

Pup plast enorm veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 21:17

Sinds enkele dagen hebben we een pup in huis, heerlijk speels en lief beestje. Dat puppy's niet zindelijk geborden worden wist ik ook wel. Maar dit is toch echt behoorlijk frustrerend. Op 10 minuten tijd heb ik al 3 plasjes kunnen opruimen. En dat terwijl ik 5 minuten geleden met haar naar buiten ben geweest zodat ze haar behoefte kan doen. Ik probeer natuurlijk zo vaak mogelijk met haar naar buiten te gaan maar op die manier kan ik wel 3x op een kwartier naar buiten. -O-
En nu vraag ik me af of dit eigenlijk wel zo normaal is, ik weet dat een pup zn plas nog niet kan ophouden maar zo vaak plassen op een kwartiertje tijd kan nu toch niet normaal zijn?
Ze heeft altijd beschikking over water en drinkt ook behoorlijk veel.
Verder zijn het iedere keer ook gewoon grote plassen dus niet enkele druppeltjes.
Ik weet niet of dit dus normaal puppy gedrag is of dat er iets medisch aan de hand is. Mn moeder dacht aan een blaasontsteking :(
De meningen op internet zijn nogal verdeeld, sommige mensen vinden dat een pup beperkt water moet aangeboden krijgen omdat ze anders teveel zouden drinken maar dit vind ik langs een kant ook enorm sneu..
Pfoe ik weet het even niet meer.. Het in juis plassen is natuurlijk niet leuk maar als ze zelf last zou hebben dan is het ook ergens wel zielig.. :(

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:20

jadeken schreef:
Sinds enkele dagen hebben we een pup in huis, heerlijk speels en lief beestje. Dat puppy's niet zindelijk geborden worden wist ik ook wel. Maar dit is toch echt behoorlijk frustrerend. Op 10 minuten tijd heb ik al 3 plasjes kunnen opruimen. En dat terwijl ik 5 minuten geleden met haar naar buiten ben geweest zodat ze haar behoefte kan doen. Ik probeer natuurlijk zo vaak mogelijk met haar naar buiten te gaan maar op die manier kan ik wel 3x op een kwartier naar buiten. -O-
En nu vraag ik me af of dit eigenlijk wel zo normaal is, ik weet dat een pup zn plas nog niet kan ophouden maar zo vaak plassen op een kwartiertje tijd kan nu toch niet normaal zijn?
Ze heeft altijd beschikking over water en drinkt ook behoorlijk veel.
Verder zijn het iedere keer ook gewoon grote plassen dus niet enkele druppeltjes.
Ik weet niet of dit dus normaal puppy gedrag is of dat er iets medisch aan de hand is. Mn moeder dacht aan een blaasontsteking :(
De meningen op internet zijn nogal verdeeld, sommige mensen vinden dat een pup beperkt water moet aangeboden krijgen omdat ze anders teveel zouden drinken maar dit vind ik langs een kant ook enorm sneu..
Pfoe ik weet het even niet meer.. Het in juis plassen is natuurlijk niet leuk maar als ze zelf last zou hebben dan is het ook ergens wel zielig.. :(


ik zou het ff in de gaten houden,. Misschien heeft ze last van nieren.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:21

Wat voer je?

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:21

Wat krijgt ze te eten?

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:24

Maar doet ze buiten ook iets?
Ook dat moet geleerd worden.
Binnen is het droog warm veilig en moet gemarkeerd worden als eigen plek.
Je zult echt geduld moeten hebben.
Heb 3 pups rond lopen in huis.
Ja dat betekent goed opletten.
Gaan ze draaien of lopen ze naar de krant bij de bench of voor de deur, dan hup naar buiten.
Uitgebreid belonen als ze het goed doen.
Foutjes negeren.
En als je je echt zorgen maakt morgen even naar de DA.
Beter een keertje teveel dan te weinig

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:27

Nooit water onthouden in ieder geval.
Puppy's zijn net lekkende kranen de eerste weken.
Dat is best normaal, ze kunnen het niet ophouden. Als ze weer even rond gelopen hebben, ook al zijn ze 10 min er voor uit geweest, plassen ze zo weer.
Mijn hond als pup, pakte ik elke keer op als ie weer even rond liep en zette hem in de tuin. Dan plaste hij ook meteen weer.
En dan alsnog had hij nog wel eens een ongelukje in huis als we niet snel genoeg waren.
Maar het zindelijk maken ging zo wel snel!
Met zo'n 4 a 5 maanden was hij compleet zindelijk!

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:38

Na elk spel, maaltijd en slaapje naar buiten voor een plas. En ook echt buiten blijven tot die plas is geweest (ook met die kou en regen, been there, done that). Dan HEEL ERG belonen en weer naar binnen.
Zodra je onrust of zoekgedrag opmerkt, hup naar buiten. Dat leer je heel snel herkennen, maar je moet er wel op letten.

En een schriftje nemen om alles in op te schrijven. Elke tijd dat er iets gebeurde (plas/poep) en waar (binnen/buiten) opschrijven, dan zie je vanzelf een ritme. Na een tijdje kan je kijken van: goh, precies al lang geleden dat er is geplast, hup naar buiten!
Ook ideaal om de nachten in het oog te houden, als je er voor op staat tenminste (deed ik wel, bench langs het bed en wekker zetten, drie keer per nacht).

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Pup plast enorm veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:48

Daarom werk ik de eerste weken met een bench tot ze goed zindelijk zijn. Hebben ze gespeelt? Naar buiten en plasje doen en ja dan kan je soms een uur wachten lol.
Daarna de bench in om wat uurtjes te slapen, eruit halen en direct buiten zetten om weer te plassen. Voor mij werkt dit het beste om ze snel zindelijk te krijgen. Echt na alles buiten, plassen. Slapen ze even lekker bij je of ergens op een kussen? Zie je dat ze wakker worden, gelijk oppakken en buiten zetten. Want ja anders heb je sommige die alles onderzeiken haha. En als er wat binnen gedaan is, krant erover of zo´n pismatje ff deppen erin zodat het naar de plas ruikt en dan ook een keer daar op zetten zodat ze dat weten en steeds wat dichter naar de deur verplaatsen.

jadeken
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 22:08

Ik probeer even op alles te antwoorden.
Ik voer haar wat ze bij de fokker ook kreeg, dit zijn brokken die ik in een bakje heb meegekregen. Merk weet ik verder niet, ik kan de fokker wel even een berichtje sturen daarvoor.
Ze krijgt 2x op een dag eten. 'S ochtends haar brokken gemengd met vlees uit de diepvries. (Dit kreeg ze bij de fokker ook) en 's avonds nogmaals brok. Ik wil haar na een tijdje wel op ander voer zetten maar ik ben er nog niet helemaal overuit wat precies, er is zoveel keus! :list:
Ik heb wel een 'routine' opgebouwd. Dwz ik haal haar 's ochtends uit haar bench en laat haar dan meteen buiten plassen/poepen. Daarna maak ik haar eten en ontbijten we samen :j
Overdag is ze bij mn moeder op haar werk en ben ik op school dus dan laat mijn mams haar uit. 'S avonds laat ik haar meteen als ze thuis is in de tuin. Het is pas daarna dat 'het probleem' begint. Ik kan met haar naar buiten gaan, dan plast ze/doet ze haar behoefte en dan 5 minuten later als we binnen zijn en ik let een seconde niet op dan plast ze weer.. Dan zet ik haar buiten ruim haar plasje op en laat haar terug binnen, plast ze 5minuten later weer op een andere plaats.. :x
Het is dus niet persee dat ik een uur met haar buitenloop en dat ze zodra ze binnen is dan gaat plassen.
Daarnet zijn we even met de auto op pad geweest en heb ik haar zodra we thuis waren in de tuin gezet en heeft ze meteen geplast. Ik koppel hier ook "een commando" ga plasje doen aan in de hoop dat ze dit gaat herkennen :P ik beloon haar dan ook uitbundig en neem haar mee naar binnen. En dan plast ze in de komende 15 minuten 3x in huis.
Het gaat me ook niet echt om het in huis plassen dat is normaal voor zo'n jonge pup, het gaat me meer om de frequentie :\
Mn moedet zegt dat we het een weekje max nog aankijken en als er niks veranderd we haar toch gaan meenemen naar de DA :(
Edit: ik ga dus vaak genoeg met haar naar buiten, soms ben ik even niet snel genoeg en moet ik haar snel opgrabbelen zodat ze haar plasje buiten kan afmaken :P
Ik sta ook 's nachts voor haar op ja :)

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:13

Ja pups plassen heel veel. Zeker als ze veel drinken, maar ze hebben water nodig omdat hun nieren nog niet optimaal werken op die leeftijd dus ze moeten echt genoeg kunnen drinken.

Als je het niet vertrouwt plas opvangen door als de pup plast er een lepel of pollepel onder te houden en dat in een schoon bakje of flesje doen en naar de dierenarts brengen zodat ze dat kunnen onderzoeken. Nooit plas van de grond pakken want dat zit standaard vol bacterien en viezigheid en dan is de test niet zuiver. Blaasontsteking komt zeker wel voor bij pups dus als je het niet vertrouwd even laten testen. Hoef je de pup zelf niet eens gelijk mee te nemen, tenminste bij mijn dierenarts hoeft dat niet.

Succes met het zindelijk maken. Wat ik zo lees ben je goed bezig, maar het kost ook gewoon tijd.

jadeken
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 22:16

jaji schreef:
Ja pups plassen heel veel. Zeker als ze veel drinken, maar ze hebben water nodig omdat hun nieren nog niet optimaal werken op die leeftijd dus ze moeten echt genoeg kunnen drinken.

Als je het niet vertrouwt plas opvangen door als de pup plast er een lepel of pollepel onder te houden en dat in een schoon bakje of flesje doen en naar de dierenarts brengen zodat ze dat kunnen onderzoeken. Nooit plas van de grond pakken want dat zit standaard vol bacterien en viezigheid en dan is de test niet zuiver. Blaasontsteking komt zeker wel voor bij pups dus als je het niet vertrouwd even laten testen. Hoef je de pup zelf niet eens gelijk mee te nemen, tenminste bij mijn dierenarts hoeft dat niet.

Succes met het zindelijk maken. Wat ik zo lees ben je goed bezig, maar het kost ook gewoon tijd.

Gaan ze bij een blaasontsteking niet steeds kleine beetjes plassen? Of hoeft dat niet persee. Want het zijn iedere keer wel gewoon grote plassen. Doordat ze ook zo enorm veel drinkt dacht ik eerder aan der nieren of iets in die trant.. Dan laat ik het liever meteen grondig onderzoeken :(

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Re: Pup plast enorm veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:21

Ja dat kan maar hoeft niet perse. Want als ze veel drinken moet het er ook weer uit. Wij hebben iig ook een keer een pup gehad die heel veel plaste, en aardig grote plassen. Getest en bleek wel een blaasontsteking.

Hoe lang is de pup bij jullie nu? Want door de verhuizing kan de weerstand even wat verminderen en kunnen ze vatbaarder zijn voor een blaasontsteking.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Pup plast enorm veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:33

Hoe oud is de pup? Wat voor ras/kruising? Waar komt ze vandaan?

Als ze zo vaak plassen zou ik denken aan blaasontsteking. Zorg voor voldoende drinkwater, als een pup zoveel plast moet hij dat aan kunnen vullen, een pup is zo uitgedroogd. Je kunt ook een keer de temperatuur opnemen, boven de 39,5 graden hebben ze koorts.

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:37

Onze Golden Retriever had als pup ook hetzelfde plasprobleem. s'Nachts (22 > 6 uur) was de hond droog en voor de middag moest hij weinig of niet naar buiten. Na de middag echter plaste hij overdreven dikwijls. De pup gaf ons wel al snel signalen dat hij terug naar buiten wou maar deze negeerden wij aanvankelijk omdat het toch niet kon dat hij, net binnen, alweer naar buiten moest. De reactie was echter dat hij noodgewongen aan de deur zen plasje deed omdat hij duidelijk nog niet kon ophouden. We dachten toen ook aan een nierfalen maar bij controle bleek het dier toch gezond te zijn. Na enkele weken was er geen probleem meer. Mogelijk lag de oorzaak in het feit dat hij, amper drie maanden oud, uit Hongarije werd geimporteerd en hij nog te weinig weerstand had opgebouwd. Ondertussen is hij ruim zeven jaar oud en nog steeds kerngezond.
Laatst bijgewerkt door Flash111 op 13-01-19 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:38

Hoe oud is je pup? Ik vermoed een week of 8-9 gezien het feit dat je haar nog maar kort hebt. 2 x daags voeren is echt veel te weinig. Zou het voer over 4 porties verdelen. Kan je over een poosje terug naar 3 maaltijden en met 9-12 maanden terug naar 2.
Verder vind ik het bijzonder vreemd dat de fokker voer meegeeft maar er niet bij vertelt welk merk en welke variant het is. Ook wil ik nog opmerken dat het niet heel goed is om brokken en vlees op dezelfde dag te voeren, beter wissel je dit per dag af.
Voert een beetje tever om dat nu uit te gaan leggen, maar google dat maar eens.
Wat betreft het zindelijk worden, ene pup is de andere niet. Sommige pups komen al zindelijk bij je, andere doen er maanden over. Ik neem aan dat je binnenkort naar je dierenarts gaat voor een enting dus vertrouw je het niet, laat hem/haar er dan even naar kijken.
Laatst bijgewerkt door thequeensmum op 13-01-19 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:48

jadeken schreef:
Ik probeer even op alles te antwoorden.
Ik voer haar wat ze bij de fokker ook kreeg, dit zijn brokken die ik in een bakje heb meegekregen. Merk weet ik verder niet, ik kan de fokker wel even een berichtje sturen daarvoor.
Ze krijgt 2x op een dag eten. 'S ochtends haar brokken gemengd met vlees uit de diepvries. (Dit kreeg ze bij de fokker ook) en 's avonds nogmaals brok. Ik wil haar na een tijdje wel op ander voer zetten maar ik ben er nog niet helemaal overuit wat precies, er is zoveel keus! :list:


Pup hoort nog 5x eten te krijgen, doordat ze de brokken in 1x krijgt trekt dat ook veel vocht weg van organen, dus meer drinken dus meer plassen. Na 2 maanden kan je de voeding verdelen over 4 maaltijden en maand erna over 3 zo ben je al bijna een halfjaar verder. Dan zou 2x per dag kunnen.

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Pup plast enorm veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:58

Wat anderen ook al aangeven, 2 maaltijden is te weinig. De hoeveelheid moetje verdelen over (minimaal) 4 beurten. Dan zul je merken dat het drinken beter gaat en hopelijk het plassen ook.

jadeken
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 23:04

Ze is nu 9 weken, border collie en ze komt bij een particulier vandaan.
Oke dus de hoeveelheid voedsel die ze nu over 2 porties krijgt verdelen over 4 porties? Zou dat de reden zijn van het vele plassen?
En klopt binnen 3 weken ong moet ze sowieso naar de DA. Maar een extra keer nakijken kan natuurlijk nooit kwaad.. :)

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:05

Er is maar 1 manier om echt antwoord te krijgen op je twijfels; even langs de dierenarts. Urine opvangen en laten testen. IK ga ervan uit dat dit niet bij jou gebeurd, maar ik had precies dezelfde twijfels bij onze pup, deze bleek helaas toch nierfalen te hebben. Better safe than sorry toch?

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:08

Hoevaak gaat de pup overdag uit en savonds/ s’nachts? Ik vind een pup meenemen na het werk trouwens niet een hele goeie keuze, pup is er net en waarschijnlijk niet eens gewend aan zijn huis. Normaal wacht je daar toch wel mee tot ze thuis een beetje gewend zijn.
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 13-01-19 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:12

Zulke jonge pups moet je inderdaad over de dag verdeeld eten geven, liefst zo'n 4 a 5 porties per dag
En eigenlijk moet je vlees en brokken nooit samen voeren. Ten eerste kunnen ze de juiste stoffen dan niet goed opnemen
En in vlees zit veel vocht wat ze in 1 binnen krijgen.
En van brokken gaan ze juist meer drinken...

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Pup plast enorm veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:21

Kan het zijn dat ze in het nest vaak over onvoldoende drinkwater beschikten? In dat geval is het ook te verklaren waarom ze zoveel drinkt. Om het dan op te lossen is afleiden als ze teveel, te vask of te lang wil drinken. In elk geval ga haar aub nooit beperken in drinkwater. Naast dat je dat dan mogelijk 12 jaar lang moet gaan doen is dat ook slecht voor de organen omdat je dan gemakkelijk te weinig geeft.

Uiteindelijk worden zo goed als alle honden zindelijk. Uiteraard is urine laten testen bij de dierenarts sowieso een goed idee.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Pup plast enorm veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:28

Je moet echt vaker gaan voeren, dit is echt heel slecht voor de lever van de pup.

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pup plast enorm veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:37

Kost veel inspanning om een pup te hebben. Maar lees ik nu dat je een border collie hebt die overdag bij je moeder op het werk is? En hoe zien jullie dat voor je wanneer het dier volwassen is en zeer actief ??

Suusjepluus

Berichten: 787
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:54

Inderdaad beter vaker kleinere porties voer geven, waarschijnlijk drinkt de pup dan ook wat geleidelijker. Onze pup is nu ruim 4 maanden en ik was ook verbaasd hoe vaak hij de eerste weken moest plassen. Inderdaad drie keer in tien minuten en echt veel ook. Bleek dat de fokker maar af en toe een bodempje water in de waterbak deed omdat ze bang was dat de pups zouden verdrinken... Hier was de waterbak altijd vol, en de eerste week dronk hij echt elk uur een keer of 4 en telkens een paar slokken. Daarna was hij gewend dat er altijd water stond en ging hij minder vaak drinken. Bij twijfel even langs de dierenarts, en geef het verder wat tijd. Het is nog een klein ukje ;)