Is dit stip?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Is dit stip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 19:13

Voordat ik het topic officieel open zal ik sommige van jullie gelijk moeten geven.. er is iets mis met deze betta vis..

Ze kwam binnen met ‘gevlekte’ schubben. Ik dacht leuk apart visje gekregen van de viswinkel.
Afbeelding

En dat is nu iets meer als een maand terug. Ze zwemt lekker mee in de groep, at prima maar vandaag merkte ik dat ze eigenlijk niet mee at, zich wat meer verschool en ineens een soort gat in der lijf had. Direct uit de bak gehaald en in een andere bak (deze liep al met jonge plattjes, deze gelijk eruit gehaald) gedaan.
Dit zijn de beste fotos die ik van haar heb kunnen maken..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Is dit stip? Heeft ze dan toch gevochten? Is dit de moeite waard om maandag naar de viswinkel voor te rennen?? Had ze dit al sinds de viswinkel en vooral is het schadelijk voor de rest van mijn visjes?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen ..

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Is dit stip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:15

Nee, dit is geen stip. Wel een fikse schimmelinfectie.

Daar zijn wel middeltjes voor te krijgen, ik zou haar zelf nog niet afschrijven. :)

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Is dit stip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:16

Idd geen stip maar in mijn ogen ook schimmel.
Ik zou haar apart proberen te zetten.

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Is dit stip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 19:21

Ik heb haar inmiddels apart. De andere zien er nog goed uit dus die hou ik ook in de gaten, ze hebben wel ruim een maand samen gezeten. Ik ga kijken voor behandelmiddeltjes maar is het dan ook belangrijk om de andere ook te behandelen? Uit voorzorg

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 19:47

Oke wel een kleine issue, een ander betta vrouwtje heeft opstaande schubben.. terwijl nog een ander betta vrouwtje oke is. Heeft dit ook met de schimmel te maken? Moet ik haar ook apart gaan houden?
Deze heeft niks:

Afbeelding

Deze heeft der schubben:

Afbeelding

En nog een goede foto van het eerste vrouwtje der plekje:

Afbeelding

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Is dit stip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:51

Bij uitstaande schubben is buikwaterzucht het eerste woord dat bij mij omhoog komt. Google daar maar even op. :)

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Is dit stip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 21:54

Oke ik ben vandaag naar Hornbach geweest, die heeft een heel mooi uitgebreid vis gedeelte, echt prachtig. Maar nu heb ik dus dat vis spulletje gekocht tegen schimmel. Kleurde het water prachtig groen :+ als het maar helpt haha. Kijk ik ongeveer een uur later.. vind ik haar er toch wel erger aan toe.. haar ingewanden lijken eruit te komen, of ben ik nou gek?

Afbeelding
Afbeelding

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Is dit stip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:59

Is dit geen tumor?

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Is dit stip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 23:39

Ik kijk het een dagje aan, ze is nu wel weer aan het zwemmen namelijk. Als het niet verbeterd, wat is dan de beste manier om haar uit haar lijden te verlossen? Het liefste pijnloos, dus niet regelrecht door de plee spoelen..

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Is dit stip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:56

Ik ben bang dat je vissen een bacteriële infectie hebben. De een heeft dat een goed afweersysteem en heeft er, tot nu, geen last van en de ander met een verminderde weerstand is de sigaar.
Even heel naar om te zeggen maar de vis met de buikwaterzucht gaat het sowieso niet redden, zodra schubben uit gaan staan is dat een teken dat de nieren niet meer werken. De vis zal steeds meer opblazen en uiteindelijk sterven.
Voor de vis met het gat behandeling met medicatie (groen) voortzetten en hopen dat het verbeterd.
Voor je aquarium een grote waterverversing (helft inhoud) verversen en een goed filtermedium toevoegen (zelf goed ervaring met Easylife filtermedium).


Het in laten slapen van vissen kan eventueel door middel van kruidnagelolie.

Succes.

Jolliegirl

Berichten: 32967
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Is dit stip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:08

Heb er de ballen verstand van...

Maar mag ik je een compliment geven hoe jij met je vissen omgaat?

Bij deze!

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 00:16

Patt schreef:
Ik ben bang dat je vissen een bacteriële infectie hebben. De een heeft dat een goed afweersysteem en heeft er, tot nu, geen last van en de ander met een verminderde weerstand is de sigaar.
Even heel naar om te zeggen maar de vis met de buikwaterzucht gaat het sowieso niet redden, zodra schubben uit gaan staan is dat een teken dat de nieren niet meer werken. De vis zal steeds meer opblazen en uiteindelijk sterven.
Voor de vis met het gat behandeling met medicatie (groen) voortzetten en hopen dat het verbeterd.
Voor je aquarium een grote waterverversing (helft inhoud) verversen en een goed filtermedium toevoegen (zelf goed ervaring met Easylife filtermedium).


Het in laten slapen van vissen kan eventueel door middel van kruidnagelolie.

Succes.


Oke dan zet ik die idd voort, en ik heb toevallig al idd de helft verschoont en toevallig ook een mooi nieuw aquarium gekocht denk nu 2 weken terug, dus die moet nog even verder indraaien en dan mogen de gezonde visjes daarin. Echter, is het nu wel nodig om het buikwaterzucht visje eruit te halen? Het ene forum zegt dat het besmettelijk is. En een andere weer niet..


Jolliegirl schreef:
Heb er de ballen verstand van...

Maar mag ik je een compliment geven hoe jij met je vissen omgaat?

Bij deze!


Dankje! :D ik geef ze nog net geen namen. Behalve de algeneter, dat is gewoon een typische Gordon haha. Maar een dier is een dier, of het nou vacht schubben of naakt is!



EDIT: Ik heb al een vermoeden hoe dit ineens allemaal komt.. ik heb vanwege alg mijn actieve kool uit het filter moeten halen. Het is al een tijdje terug maar het kan kloppen met de tijdlijn. Als ik het algenspul gebruik zit de actieve kool niet in het water, dat is voor zeker 4 weken. Volgens mij geeft dat overige bactieren vrij spel..

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Is dit stip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:59

als er geen actieve kool in zit heeft niks met ziekteste maken hoor. je kan gerust zonder actief kool. en moet er zowiezo uit als je er medicijnen in hebt

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 10:00

Oke dat is dan wel geruststellend. Ik las namelijk dat je dan meer vatbaar bent voor bacterien.

Ik heb denk ik echt een slechte bak want het vrouwtje want dus niks had, ging vanochtend tot 2x aan toe spastisch door de bak om tollend om haar eigen as te draaien. Nu merkte ik bij haar een schimmelplekje rond de mond op en heb ik haar ook in een behandelingsbak gegooid. Maar ik zit hier best wel mee..

Ik heb het gefilmd.. hier kunnen jullie zien wat voor gedrag ik bedoel
https://youtu.be/pQI_blTDOQE

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:09

Ja, die vis voelt zich duidelijk niet lekker. Dat opblazen kan inderdaad duiden op buikwaterzucht, heb daar qua behandeling niet echt goede ervaringen mee want het is best progressief :( Bij een schimmel ben ik gewend dat de vissen ook gaan schuren. Genezing kan even duren en je kijkt dan ook een tijdje tegen zo'n groene bak aan.

Witte stip herken je trouwens heel gemakkelijk, het is dan net alsof er kleine spatjes typ-ex op de vis zitten. Ook een hardnekkige ziekte die snel de kop op steekt bij stress of veranderingen in je visbestand (ook stress), maar in mijn ervaring wel goed behandelbaar als je er op tijd bij bent.

Edit: ik zag de tip voor water verschonen voorbij komen. Wat ik altijd deed bij verschonen of bij het toevoegen van nieuwe vissen, was er Sera Bio Nitrivec bij doen. Dat zorgt dat je water goed op orde is. Heb je je water al getest op de waarden?

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 22:23

Snadrem schreef:
Ja, die vis voelt zich duidelijk niet lekker. Dat opblazen kan inderdaad duiden op buikwaterzucht, heb daar qua behandeling niet echt goede ervaringen mee want het is best progressief :( Bij een schimmel ben ik gewend dat de vissen ook gaan schuren. Genezing kan even duren en je kijkt dan ook een tijdje tegen zo'n groene bak aan.

Witte stip herken je trouwens heel gemakkelijk, het is dan net alsof er kleine spatjes typ-ex op de vis zitten. Ook een hardnekkige ziekte die snel de kop op steekt bij stress of veranderingen in je visbestand (ook stress), maar in mijn ervaring wel goed behandelbaar als je er op tijd bij bent.

Edit: ik zag de tip voor water verschonen voorbij komen. Wat ik altijd deed bij verschonen of bij het toevoegen van nieuwe vissen, was er Sera Bio Nitrivec bij doen. Dat zorgt dat je water goed op orde is. Heb je je water al getest op de waarden?



Ik vraag me af wat ze heeft, in de quarantaine bak doet ze het niet. Dan toch een schimmel? Ze zit daar wel wat meer verstopt ook achter het hout, terwijl het overduidelijke schimmelvisje vooral in de bovenste hoeken blijft. Ze vechten niet, maar zoeken elkaar ook niet op. De 54 liter waar ze in zitten lijkt voor beide zo prima. Het water is nog steeds mooi groen :+
Maar waterwaardes zou ik niet weten, hoe moet ik dat dan meten? Ik zie wel dingetjes liggen in de viswinkels maar echt veel snap ik daar niet van. Ik heb wel dat sera bio nittivec, dat doe ik bij verschonen ect er ook altijd bij.

Het opgeblazen visje zwemt lekker mee met de rest. Ook niet alleen in de bovenlaag, enkel vind ik haar kwa schubben wel erger lijkt.. maar pijn lijkt ze niet te hebben. Ik kijk het nog heel eve aan voordat ik haar echt laat gaan. Ze eet namelijk ook gewoon nog wel, niet zoveel als eerst maar k voer ook minder nu er minder vissen in de bak zitten.

Op dit moment ziet het schimmel visje er zo uit, of het beter of slechter is durf ik niet te zeggen.. maar we behandelen gewoon door. Volgens de beschrijving moet ik enkel morgen nog druppelen en dan wachten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 23:13

Bij mij is het bij beide gevallen direct een pijnloos einde en de gehele bak ontsmetten. Ik doe ze in een plastic zak en mep die op de rand van het aanrecht. Zijn ze in een fractie van een seconde dood. Niet leuk, wel effectief.

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Is dit stip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 16:55

Het gaat nu idd te ver.. alle winkels zijn dicht dus ik kan nergens kruidnagelolie krijgen.. maar het visje met de spastische bewegingen doet het nu steeds vaker. Ze schiet zo vreemd door de bak dat ik bang ben dat ze epilepsie heeft .. maarja wat nu, wat is wijsheid? Alle hoop opgeven voor alle 3 de vrouwtjes en gewoon in 1x de steen erop?

angrywolf

Berichten: 1227
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:06

Heel cru, Bij de staart pakken en tegen de muur aan slaan? ;( Het is verschrikkelijk om te doen maar denk wel het beste inderdaad.
Vind het super hoe je met je visjes omgaat kunnen een boel mensen nog wat van leren!

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 17:31

angrywolf schreef:
Heel cru, Bij de staart pakken en tegen de muur aan slaan? ;( Het is verschrikkelijk om te doen maar denk wel het beste inderdaad.
Vind het super hoe je met je visjes omgaat kunnen een boel mensen nog wat van leren!


Ja.. mijn moeder zei regelrecht gewoon doorspoelen maar ik weet niet of ze dat wel echt dood..

Dankje, ik had alleen graag gewild dat ik ze met die liefde ook in leven kon houden ;(

angrywolf

Berichten: 1227
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:39

Snap ik helemaal zou het ook doen, Ook vissen zijn dieren die zorg verdienen, Het lastige is alleen dat je niet zomaar met een vis naar de DA gaat, Maar om ze zo rond te laten zwemmen is ook geen optie inderdaad

Door de wc heen spoelen is geen goed idee, Dan heb je kans dat ze blijven leven en dat wil je niet hebben -O-

Wat je nog kan doen volgens mijn vriend is de kop er af snijden, Dat is ook een snelle en redelijk pijnloze methode, In de vriezer leggen wordt ook nog wel eens gedaan, Maar daarvan is niet zeker of ze daar pijn van ondervinden, Boel mensen zeggen van wel.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:41

In een zakje en een stevige klap met een steen er op is wel een snelle dood, beter dan langzaam sterven.
Eventueel kan je ook vangen, en dan met een schaar onthoofden, is ook snel maar voor het mens iets minder aangenaam. :)

Door de wc spoelen is een lijdensweg. Vissen kunnen enorme vallen overleven, en vervolgens komen ze in het riool terecht. Koud, ontzettend vies, met allerhande ongein wat er door het riool gegooid wordt... Dat kan een heel naar einde zijn.

Hoe lang heb je ze al eigenlijk? Is het bij jou ontstaan of zijn ze nieuw en hebben ze wat mee genomen van de winkel?

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 17:46

Jaa in de vriezer las ik net ook.. las ook over de kruidnagel olie dat iemands vis dus gewoon een kwartier lag te creperen.. dat is ook geen optie dus eigenlijk.

Het schimmel visje is niet bij mij ontstaan dat durf ik te garanderen. Ik heb des tijds ook een topic aangemaakt waarbij ik vroeg of de witte vlek normaal was omdat het echt in haar schubben leek te zitten maar kreeg toen niet zo’n goede feedback omdat ik een betta man samen hou met vrouwtjes.
Nu zijn de 3 vrouwtjes dus ziek met ieder wat.
Ik heb ze sinds augustus/september. 1 vd vrouwtjes (schimmel patient) wat later, ik denk sinds eind oktober? Zoiets.


Gisteravond:
Afbeelding

Vanochtend:
Afbeelding

Tigress

Berichten: 8938
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:47

Ik deed ze in zulke gevallen dan in een netje, en het netje met smak tegen de grond aan op de stenen. Het is misschien niet de meest fijne optie, maar dan weet je wel zeker dat het in één keer klaar is ;(

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Is dit stip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 20:30

Oke er is iets mis met mijn bak.. een van de platys was aan het schuren tegen een plant.. en ze zijn een stuk minder actief dan dat ze normaal zijn. Morgen naar de hornbach en kijken of ze er iets voor hebben. Het zal wel een schimmel zijn, als ik het zo gok, dus ik ben blij dat k mn kleine bakje nog niet had afgetakeld pff