Pup met blaasgruis, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Pup met blaasgruis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 08:02

Hoi,

Op 17 november jl heb ik Scanner opgehaald, toen 7,5 weken oud.
Toen hij met 12 weken nog geen tekenen van enige zindelijkheid vertoonde heb ik zijn urine maar eens na laten kijken.
Ik hoopte stiekem beetje op een blaasontsteking, paar pillen erin en zindelijk.

Helaas bleek hij blaasgruis te hebben. De DA assistente kon me niet vertellen waar het door kwam en adviseerde ander voer in de hoop dat het door zijn voer kwam.
Bij de fokker kreeg hij oa Kivo, dat heb ik nog een paar dagen gevoerd en sinds hij 8 weken is kreeg hij Prins puppy.
Sinds vorige week vrijdag krijgt hij Royal Canin pediatric digest&skin 29 (had vriendin toevallig nog staan).

Vannacht was het om 2.30 uur een blaf, naar beneden en natte bench.
Om 4.30 een blaf, naar beneden en natte bench.
(Niet elke nacht ziet er zo uit godzijdank, maar ik moet er wel elke nacht uit anders is het 's morgens sowieso mis.)
Heb de nachtrust opgegeven en ben op de bank gaan liggen, om 6 uur hoor ik iets en staat 'ie weer in de bench te plassen.
Het spreekt voor zich dat hij elke keer ook naar buiten gaat en daar ook nog plast.

Inmiddels heb ik na 6 weken verstoorde nachtrust wallen tot op m'n knieën en trek ik het mentaal ff niet meer zo. Zijn er supplementen die ik kan geven die dit proces wat versnellen? Wie heeft er ervaring mee met zo'n jong hondje?


Afbeelding


Afbeelding

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Pup met blaasgruis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 08:06

Bij mijn weten is het voer dat je nu voert ook niet tegen blaasgruis dus daar zou ik eerst eens verandering in aanbrengen om het blaasgruis op te lossen. Verder in overleg gaan met je da wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Pup met blaasgruis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 08:11

@Lizy29, heb dit overlegd met de assistente, die zei dat dit prima was om te proberen. Direct dieetvoer was in hun opinie niet nodig..

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 08:13

Geen pup wel een kat die blaasgruis had. Deze had zodra ze iets anders kreeg dan dieetvoer tegen blaasgruis binnen enkele dagen weer een ontsteking en blaasgruis. Is de struviet nu weg, is dat nagekeken? Of toch een ontsteking?

Verder is het vele plassen beter dan niet kunnen plassen, dan zou hij verstopt zitten.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 08:14

Maar gezien hij zoveel blijft plassen werkt het dus niet. Dus ik zou dat toch proberen om het in ieder geval te doorbreken. Bovendien is de assistente geen arts dus ik zou met de da zelf willen proberen de oorzaak te achterhalen.

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 08:18

Lynn_Nikita schreef:
Geen pup wel een kat die blaasgruis had. Deze had zodra ze iets anders kreeg dan dieetvoer tegen blaasgruis binnen enkele dagen weer een ontsteking en blaasgruis. Is de struviet nu weg, is dat nagekeken? Of toch een ontsteking?

Verder is het vele plassen beter dan niet kunnen plassen, dan zou hij verstopt zitten.


In urine geen ontsteking gevonden. Moest het voer minimaal 2 weken proberen en dan opnieuw urine testen hoe het eruit ziet.. Gisteren was pas een week en hoewel ik dacht dat het beter leek, ben ik daar na afgelopen nacht niet meer zo van overtuigd.

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Pup met blaasgruis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 08:24

Ik vind het op zijn zachtst gezegd vreemd dat je dit met een assistente 'op moet lossen'. Zou zeker gaan voor een diagnose/behandeling bij je dierenarts.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 08:24

Dan zou ik eerder teruggaan om zeker te weten dat dit niet nog steeds speelt, zowel ontsteking als struviet. Voor de pup natuurlijk lastig om zindelijk te worden als het pijn doet.
Mijn kat probeerde steeds te plassen maar er kwamen alleen druppels uit. Alleen met ontsteking plaste ze meer

En als alles schoon is is het volhouden tot de pup een sterkere blaas krijgt en beter op kan houden.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 08:30

Geen pup, wel een volwassen hond. Wij moesten wel op dieetvoer en voerden Hills C/D (uit m'n hoofd.) Ook laten castreren ivm vergrote prostaat op jonge leeftijd. Geen idee of er een samenhang is, maar de klachten kwamen tegelijk. Ook bloed bij urine bijv. Daarna nooit meer last gehad.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Pup met blaasgruis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 08:34

Ik kon voor de kat ook dit voer online kopen,( op dierenarts advies dit merk gegeven, eerst jaren bij de arts maar nu is het ook online te koop) scheelde namelijk toch wel in aanschafprijs
Royal Canin en Hills zijn de merken die ik ken tegen struviet

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 08:35

T lastige is dat je een pup nog geen dieet voer mag geven ivm de groei. Probeer m in ieder geval veel te laten drinken zodat hij ook meer gaat plassen en zn blaas lekker door spoelt. Aangezien je nu royal canin voert zou je contact op kunnen nemen met hun voedingsadvieslijn wat zij adviseren.

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 08:36

Die arme scanner. In de praktijk waar ik werkte (dsa in assen) werd er eerst gekeken welke soort blaasgruis het is en aan de hand saarvan werden werden de pups op dieetvoer gezet.ik zou dit goed aanpakken marlies. Vooral bij zo n pup wil je niet dat het chronisch wordt.en is er al urine op kweek gezet? Vaak hebben pups last van blaasgruis door een blaasontsteking. Groeten Mirjan.

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 08:39

Ik bel maandag de dierenarts zelf wel ff.
Ik vroeg de assistente ook wat er in het voer moest zitten waardoor hij dit kreeg of waardoor dit oplost, kon ze me niet vertellen.
Kon aanleg van de hond zijn, of niet lekker reageren op de Prins zeiden ze.. Het was nog niet heel erg, maar zindelijk worden lukt zo niet inderdaad.
Heb iig een pot Eurologist besteld net, daar lees ik goede dingen over.

Is ook nog niks op kweek gezet, moest het 2 weken aankijken en dan weer urine inleveren. Gister was een week. -O-

Martinedd

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: In de rimboe in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:59

Ga voor een second opinion!

Ik heb nog nooit gehoord van zon jonge pup met blaasgruis.

Wat is er dan wel ingezet qua behandeling? Welke kristallen zijn er gevonden in de urine? Wat waren de overige waardes van de urine?

Bo_Y

Berichten: 4554
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:48

Jeetje marlies wat vervelend!

Daan plaste ook heel veel, en dronk ook mega veel. Die ging op speciaal voer voor de blaas, maar ook met minder zout. Toen ging ze minder drinken en werd ze ook zindelijk.

Zou dus zeker terug naar de dierenarts en dit goed uitzoeken...

En scanner een nachtje uitlogeren doen en zelf even bijtanken? Lost je probleem niet op...

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: Pup met blaasgruis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:02

Als het struviet is kan dat komen door een bacteriele blaasontsteking. Door de ontsteking kan er bij honden struviet ontstaan.
Ook kan er bij honden die een levershunt hebben blaasstenen of gruis ontstaan.
Zou zeker maandag terug gaan en de dierenarts zelf te spreken vragen en overleggen over bijvoorbeeld aanvullend onderzoek.
Met zo.n jonge pup is het wel vlug dat er op voer blaasgruis gevormd wordt. Maar is niet onmogelijk natuurlijk.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:03

pup van 12 weken al blaasgruis? Mmmm en van de fokker kreeg ie Kivo, is geen slecht merk en pups krijgen met leeftijd van rond de 4/6 weken enkele x vaste voeding dus na 6 weken al blaasgruis? Zit al 30 jaar in de honden, en veel honden en zeker met veel pups (van ons zelf maar ook tbv. blinde,- en hulphondopleidingen en speurhonden en ook pups cursussen) maar nog nooit van gehoord. Wat wel kan natuurlijk is dat er iets mis is van binnen, dus echt onderzoek ernaar zou ik zeker doen.

Pup snel zindelijk maken is de eerste week beginnen met snachts om de 2uur de wekker zetten, wakkeer gaat af oppakken en buiten zetten, na plassen gelijk belonen en weer de bench in. Zelf merk je dat bij de na een paar dagen de pup echt wakker gemaakt moet worden bij de 2ex dat je naar buiten wil, dan kan je die de volgende nacht laten vervallen of de tijden ruimer maken. En zo vergoot je de tijd tussen het gaan slapen in de avond tot wakker worden in de morgen. Merk je dat een pup onrustig wordt snachts, ff buiten zetten en gelijk weer gaan slapen. Zo leer je een pup dat ie kan aangeven wanneer ie moet.

joyce83

Berichten: 5198
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:06

Onze hond heeft als pup wel blaasontsteking gehad met e- coli in de blaas. Dit heeft een hele tijd geduurd voor het onder controle was.

Nu ging ze laatst in huis plassen terwijl ze al maanden zindelijk is. Urine weg gebracht maar was schoon gelukkig. Ik gok dat het bij onze hond stress is. Ze is nogal een binnen vetter, baasje veel werkstress, de knallen (waar ze trouwens met wandelen niet op reageert).

Als je dat nog niet gedaan hebt zou ik ook de fokker vragen of misschien andere pups er ook last van hebben.

annepaardoes

Berichten: 7155
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Pup met blaasgruis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:03

Wat voor soort blaasgruis heeft je pup last van?

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Pup met blaasgruis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 08:32

Afbeelding

Bovenste is van 21 december, onderste van gisteren.
Ondanks geen dieetvoer dus opgelost, krijgt er nu ook eurologist bij. Maar wat te doen met voer nu.. Heb nog zo’n 35 kilo Prins puppy staan, zou dat de boosdoener nou zijn geweest..?

Martinedd

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: In de rimboe in Friesland

Re: Pup met blaasgruis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:30

Kan zijn. Ik heb vaker beleefd dat het kwam door bepaald voer. Vooral de ph waarde is belangrijk, voor de vorming van kristallen. Ik ben zelf geen voorstander van Prins voer maar dat is je eigen keus. Hebben ze ook kunnen zien welk soort kristal er is gevonden? Sediment betekent niet automatisch struviet want er zijn veel soorten kristallen. Ook is er dus nog wel iets eiwit te vinden in de urine.

Ik zou kiezen voor een kwalitatief goed voer van een A merk. Zelf voer ik altijd Cavom. En laat het over een maand weer controleren zodat je zeker weet dat je op de goede weg bent.
Misschien kun je zelf een paar sticks kopen van de DA? Dan kun je het zelf controleren.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:38

Martinedd schreef:
Ga voor een second opinion!

Ik heb nog nooit gehoord van zon jonge pup met blaasgruis.

Wat is er dan wel ingezet qua behandeling? Welke kristallen zijn er gevonden in de urine? Wat waren de overige waardes van de urine?


Dit gebeurt zeker wel hoor. Zeker i.c.m. blaasontsteking. Twee weken nog 2 urines van pups onderzocht, allebei met verschillende soorten gruis. Die waren ook pas 10 en 12 wk oud. Het is niet direct reden tot paniek, maar moet wel behandeld worden.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:40

Hier een kat met blaasgruis en vroeger ook een hond, maar alle altijd eerst op een blaasgruis oplossend dieet gestaan. En vind het raar dat ze dat ook niet adviseren. Want onderhoudsvoer lost de struviet niet op, dat voorkomt nieuwe aanmaak.
Vitamine C bijgeven, zo'n 3 pilletjes er keer hielp bij onze hond super

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Pup met blaasgruis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:45

Even buiten voer etc om, welk regime gebruik je nu om je pup zindelijk te krijgen? Hoe vaak eten, hoe vaak er uit?

annepaardoes

Berichten: 7155
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:35

Martinedd schreef:
Kan zijn. Ik heb vaker beleefd dat het kwam door bepaald voer. Vooral de ph waarde is belangrijk, voor de vorming van kristallen. Ik ben zelf geen voorstander van Prins voer maar dat is je eigen keus. Hebben ze ook kunnen zien welk soort kristal er is gevonden? Sediment betekent niet automatisch struviet want er zijn veel soorten kristallen. Ook is er dus nog wel iets eiwit te vinden in de urine.

Ik zou kiezen voor een kwalitatief goed voer van een A merk. Zelf voer ik altijd Cavom. En laat het over een maand weer controleren zodat je zeker weet dat je op de goede weg bent.
Misschien kun je zelf een paar sticks kopen van de DA? Dan kun je het zelf controleren.


Prins doet niet onder aan Cavom...