Canada

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:26

Ik ben ook echt geobsedeerd! Haha! Ben als een idioot aan het afstuderen om 9 mei mijn diploma op te kunnen halen en dan helemaal klaar te zijn voordat ik vertrek. Ineens weer heel veel studie-motivatie, haha!

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:52

eilleen333 schreef:
Denk dat dat een toffe route is hoor Margo! Vriendin van mij heeft dat een jaar of 2 terug ook gedaan, super tof zei ze!

Hoeveel dagen is dat dan?


Het is in principe 14 dagen, maar het is een flexibele ticket dus je kunt gerust ergens langer blijven als je dat wilt. Ik moet even kijken hoeveel geld ik heb en wanneer ik terug kan vliegen naar huis...

En ik ben er ook al veel mee bezig in mijn hoofd.. Stom eigenlijk want ik moet hier ook lekker genieten...

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:12

Hoi Bokkers :D
Ik heb eigenlijk een vraag over de visum aanvraag in Canada! Ik ben van plan om volgend jaar stage te gaan lopen in canada (6 weken op een ranch en daarna nog 2 weken ongeveer rondreizen) en ik wil hier wel een visum voor aanvragen. Nu heb ik al een test gedaan en kom ik in aanmerking voor 2 categorieën namelijk Working Holiday visum en Young Professionals.
Nu is mijn vraag eigenlijk of iemand hier ervaring mee heeft? Wat ik kan vinden, start de inschrijving voor de visums ergens in oktober/november 2018 voor het jaar 2019. Moet je hierbij ook opgeven wanneer je wilt gaan ivm het verkrijgen van dit visum voor je weg gaat?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :D

Anoniem

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:25

Je moet daar wel een begin- en startdatum voor hebben ja. Volgens mij werkt een working holiday daar hetzelfde als in Australie, dus je krijgt een working holiday voor een jaar als je in dat jaar minstens 3 maanden werkt kan je in aanmerking komen voor een tweede waarin je dus weer minimaal 3 maanden moet werken en zo door.

Voor een young professional visum kom je als stagiair voor zover ik weet niet in aanmerking. Een working holiday lijkt me de beste optie, maar houd er rekening mee dat er niet heel veel van die dingen uitgegeven worden en dat er dus een kans is dat je hem niet krijgt. Voor je working holiday heb je wel een retourticket nodig, of in ieder geval bewijs dat je genoeg geld op je rekening hebt om hem te betalen, en je moet 2500 CAN dollar op je rekening kunnen aantonen om kosten te dekken. Als het een vrijwillige stage is kan je in principe ook prima op een reguliere eTA gaan, als je bij de grens niet zegt dat je voor stage komt maar dat je rond gaat reizen. Of je dat risico wil nemen moet je voor jezelf bepalen.

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:28

Gaat niet over mij maar even uit nieuwsgierigheid: wat IS dat risico dan?
Ben je dan niet verzekerd?
Wordt je gedeporteerd als ze het ontdekken en mag je het land niet meer in?
Vierendelen? Brandstapel?

Anoniem

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:41

Net als in Amerika (en overal ter wereld) is het officieel niet toegestaan om te werken op een vakantievisum. Het ene land is daar wat coulanter in dan de ander en het ligt er heel erg aan wat de aard van de stage is en bij wat voor bedrijf. Een klasgenoot studeert nu een semester in Canada en mocht op een vakantievisum, ik heb voor Zuid-Afrika het hele riedeltje door moeten lopen en ben drie maanden bezig geweest met het krijgen van mijn visum, die ik uiteindelijk pas twee dagen voor vertrek (maandag vertrek, vrijdag opgehaald) in handen had. Er zijn verschillende dingen die in principe kunnen gebeuren, als de immigratiedienst erachter komt dat je op valse voorwendselen een visum hebt aangevraagd kunnen ze je uitzetten (wat op zo'n korte termijn niet heel erg zou zijn), volgens mij kan je een boete krijgen en ze kunnen je toegang tot het land voor een bepaalde tijd bevriezen. Daarnaast is het belangrijk om er rekening mee te houden dat veel stageplekken of scholen eisen dat je aantoont dat je het juiste visum hebt om er te studeren/werken/stage lopen. De kans bestaat dan dat je geweigerd wordt of de punten niet tellen.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:43

Het risico is inderdaad een enkeltje terug naar NL.
Ik durf niet precies te zeggen hoe reeël de kans is dat je helemaal niet meer terug mag komen. Maar je moet wel kunnen bluffen ja.
Ze laten je echt het land niet in als je ze met een toeristenvisum komt en zegt dat je gaat werken/stage lopen.

Blacky94

Berichten: 3470
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:45

Volgens mij kan je voor Canada maar 1 WHP krijgen? :=
Daarnaast vind ik het persoonlijk zonde van je WHP als je hem alleen voor 6-8 weken stage gebruikt.. Je zou niet de eerste zijn die daar spijt van gaat krijgen..

Ik zou idd voor de laatste optie gaan, vriendin van mij heeft ook 6 weken stage gelopen op een gewoon toeristenvisa. Nu is het inmiddels wel al 4,5 jaar geleden maar volgens mij had zelfs de ambassade, of iig iemand die daar meer verstand van heeft, haar aangeraden gewoon op een toeristenvisum te gaan ondanks dat ze dat officieel niet mocht zeggen. Nu scheelde het wel dat ik er al zat en ze dus heel makkelijk kon zeggen dat ze een vriendin op ging zoeken. Maar zolang je zegt dat je bij vrienden op visite gaat, je hetzelfde verhaal kort sluit met je stageadres en verder, als het even kan, niet zegt dat je naar een boerderij/paardenstal gaat (geen idee of dat van toepassing is?) en kan aantonen dat je genoeg geld op je rekening hebt dan zou ik het er persoonlijk op die manier op gokken...

Anoniem

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:46

Kan je maar eentje krijgen ja? Ik dacht dat het net als in Australie een systeem was waarin je langer mag blijven als je meedraagt aan de economie, maar het kan zijn dat ik dat fout heb hoor. Ben het ermee eens dat het qua kosten en moeilijkheden qua toewijzing misschien een beetje zonde zou zijn voor 8 weken in het land.

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:46

Ik heb vanuit school gehoord dat je het land niet inkomt wanneer je dus geen visum hebt en iets verkeerd zegt. Ik weet zelf niet of ik het aandurf om zonder te gaan.. Vandaar het informatie opzoeken over het verkrijgen van een visum :)

Anoniem

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:47

Ik zou als ik jou was even contact opnemen met de Canadese ambassade in Nederland en kijken wat zij ervan zeggen. Of met iemand op school van een international office oid. Die hebben er vast meer verstand van en kunnen je wat meer duidelijkheid bieden.

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:48

Op school ben ik inderdaad langs geweest maar meer dan een papiertje met hoe je je aanmeldt kreeg ik niet mee :=
Ik ga eens kijken of ik de canadese ambassade kan bereiken!

Blacky94

Berichten: 3470
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:48

Emmaa_ schreef:
Kan je maar eentje krijgen ja? Ik dacht dat het net als in Australie een systeem was waarin je langer mag blijven als je meedraagt aan de economie, maar het kan zijn dat ik dat fout heb hoor. Ben het ermee eens dat het qua kosten en moeilijkheden qua toewijzing misschien een beetje zonde zou zijn voor 8 weken in het land.

Toen ik nog in Canada zat wel. Had me een hoop gezeik gescheeld als het zo makkelijk was geweest... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:51

Robin_Rikkie schreef:
Op school ben ik inderdaad langs geweest maar meer dan een papiertje met hoe je je aanmeldt kreeg ik niet mee :=
Ik ga eens kijken of ik de canadese ambassade kan bereiken!

Die kan je meestal gewoon mailen. Als het pas in 2019 is is er nog geen noodzaak om nu alles te gaan regelen, maar het is misschien wel fijn om vantevoren een beetje een inzicht te hebben in welk visum je nodig hebt en wat je daar precies voor moet verzamelen.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:54

Je krijgt inderdaad maar 1x een WHV. De YP weet ik niet maar volgens mij is dat maar eenmalig.

En het is niet zo dat als je maar 8 weken van de visum gebruikt dat je dan later de rest mag opmaken, het is echt 1 keer, zodra je het land uit gaat stopt je WHV.

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:57

SuperAssie schreef:
Het risico is inderdaad een enkeltje terug naar NL.
Ik durf niet precies te zeggen hoe reeël de kans is dat je helemaal niet meer terug mag komen. Maar je moet wel kunnen bluffen ja.
Ze laten je echt het land niet in als je ze met een toeristenvisum komt en zegt dat je gaat werken/stage lopen.


Bedankt voor de info (Emmaa_ ook!). En dat je met je toeristenvisum niet moet gaan roepen dat je gaat werken lijkt me evident. :+

Blacky94

Berichten: 3470
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:59

SuperAssie schreef:
Je krijgt inderdaad maar 1x een WHV. De YP weet ik niet maar volgens mij is dat maar eenmalig.

En het is niet zo dat als je maar 8 weken van de visum gebruikt dat je dan later de rest mag opmaken, het is echt 1 keer, zodra je het land uit gaat stopt je WHV.

Dat is ook niet helemaal waar, dat ligt een beetje aan hoe lang je WHV geldig is en voor hoe lang je het land uit gaat. Ik ben tussendoor namelijk ook nog een keer 10 dagen naar NL geweest voor een bruiloft. Maar hij is idd voor maximaal 365 dagen geldig dus het is idd niet zo dat je maanden later weer terug kan komen om de overige 44 weken op te maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:00

Ik weet dat het in Canada vrij veel gebeurt hoor, vooral voor kortere periodes van vrijwilligerswerk of stages. Maar vooral met een stage zou ik het risico niet willen lopen dat er straks vanuit het bedrijf wel een bepaald visum geeist wordt oid, of dat je de periode niet af kan maken.

Blacky94

Berichten: 3470
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:01

Emmaa_ schreef:
Ik weet dat het in Canada vrij veel gebeurt hoor, vooral voor kortere periodes van vrijwilligerswerk of stages. Maar vooral met een stage zou ik het risico niet willen lopen dat er straks vanuit het bedrijf wel een bepaald visum geeist wordt oid, of dat je de periode niet af kan maken.

Maar lijkt mij dat je dat sowieso van tevoren wel goed kort sluit en daar niet pas achter komt zodra je al in Canada bent...

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:02

Blacky94 schreef:
SuperAssie schreef:
Je krijgt inderdaad maar 1x een WHV. De YP weet ik niet maar volgens mij is dat maar eenmalig.

En het is niet zo dat als je maar 8 weken van de visum gebruikt dat je dan later de rest mag opmaken, het is echt 1 keer, zodra je het land uit gaat stopt je WHV.

Dat is ook niet helemaal waar, dat ligt een beetje aan hoe lang je WHV geldig is en voor hoe lang je het land uit gaat. Ik ben tussendoor namelijk ook nog een keer 10 dagen naar NL geweest voor een bruiloft. Maar hij is idd voor maximaal 365 dagen geldig dus het is idd niet zo dat je maanden later weer terug kan komen om de overige 44 weken op te maken...

Dat bedoelde ik indd, er zijn uiteraard uitzonderingen. Had het niet zo handig neergezet zie ik :)

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:04

Emmaa_ schreef:
Ik weet dat het in Canada vrij veel gebeurt hoor, vooral voor kortere periodes van vrijwilligerswerk of stages. Maar vooral met een stage zou ik het risico niet willen lopen dat er straks vanuit het bedrijf wel een bepaald visum geeist wordt oid, of dat je de periode niet af kan maken.


In principe heb ik al contact met een bedrijf waarbij de meeste ook zonder visum gekomen zijn maar omdat ik twijfel over het aanvragen ja of nee, heb ik de vraag hier neergelegd

Anoniem

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:07

Krijg je betaald voor je stage daar? Volgens mij hoef je geen werkvisum aan te vragen als je kan aantonen (door middel van een brief van het bedrijf bv) dat je absoluut niets betaald krijgt, omdat het dan niet gaat om werken maar om vrijwilligerswerk of dus een stage. Ik weet er verder het fijne niet van dus ik zou absoluut even contact zoeken met de ambassade voordat je allemaal verkeerde informatie krijgt!

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:09

Ik hoor van veel mensen dat ze op een gewoon toeristen visum gingen en dan gewoon 5 maanden blijven. Maar dat waren working students en dat mocht dan weer wel, vreemd genoeg.
Als je echt voor stage gaat... lastig. Ik ga zelf komend jaar 3 maanden, maar niet werken dus ik ga gewoon op een toeristen visum.

Ik wil volgend jaar voor een internship, dus ik doe dan mijn working permit, omdat die idd maar een jaar geldig is, en ik dan eerst nog een certificaat moet halen om te mogen werken in Canada. Nu mag ik dat niet (als dierenarts).

Vrijwilligerswerk mag ook niet zonder visum. Het gaat erom dat je banen van de Canadezen wegkaapt.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 19-03-18 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:10

Emmaa_ schreef:
Krijg je betaald voor je stage daar? Volgens mij hoef je geen werkvisum aan te vragen als je kan aantonen (door middel van een brief van het bedrijf bv) dat je absoluut niets betaald krijgt, omdat het dan niet gaat om werken maar om vrijwilligerswerk of dus een stage. Ik weet er verder het fijne niet van dus ik zou absoluut even contact zoeken met de ambassade voordat je allemaal verkeerde informatie krijgt!


Dat is nog niet besproken maar ik ga er van uit van niet, ik ga inderdaad even een mail sturen, dan heb ik meteen de juiste info! :)

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:26

Cowboy55 schreef:
Gaat niet over mij maar even uit nieuwsgierigheid: wat IS dat risico dan?
Ben je dan niet verzekerd?
Wordt je gedeporteerd als ze het ontdekken en mag je het land niet meer in?
Vierendelen? Brandstapel?

In het USA-topic is iemand wel eens betrapt op het feit dat ze met een ESTA op een ranch in Amerika zou gaan helpen. Daar is ze aan de grens meteen op het eerstvolgende vliegtuig naar huis gezet en als ik me niet vergis heeft ze een travel ban van een aantal jaar gekregen waardoor ze Amerika niet meer binnen kon, en als die ban is opgeheven kan ze alleen nog maar gaan op een visum via de ambassade geregeld. Het gebeurt dus wel.