Meerdaagse wandeltocht met de hond. Waar begin ik?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Peelie

Meerdaagse wandeltocht met de hond. Waar begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 20:55

Al langere tijd speel ik met het idee een meerdaagse wandeltocht met de hond te maken. Eerst hier in NL en later, als het ons beide bevalt, in het buitenland.

We wandelen redelijk veel, we gaan graag canitrailen en hebben hier dan ook een speciaal tuig en heupgordel voor. Zo ver onze ervaring met samen op tocht zijn.

Meerdaagse wandeltochten met bepakking is een nieuwe uitdaging voor mij. Ik heb het al wel eens gedaan vanuit 1 standplaats, maar dan neem je ook geen bepakking mee en lig je aan het einde van de dag weer in een normaal bed. Toch beviel het meerdaags wandelen en vele kilometers maken mij enorm.

En nu dus het idee van een meerdaagse trektocht. Waar begin ik? Hoe zorg ik er voor dat ik voldoende eten en drinken mee heb, niet alleen voor mijzelf, maar ook de hond.

Is er een mogelijkheid om bepakking te huren als je voor het eerst een meerdaagse gaat doen en je niet precies weet of je het daarna ook nog leuk vind. Haha.

Zijn er mensen hier op bokt die hier ervaring mee hebben? Wat zijn de absolute do's and don'ts? Het liefste zou ik zo minimaal bepakt mogelijk gaan, maar hoe minimaal kan ik gaan?

Voor een gewone vakantie ben ik er een ster in om chronisch te veel in te pakken, juist daarom lijkt mij dit zo'n boeiende uitdaging.

Het idee is om te starten met een tweedaagse over de Utrechtse heuvelrug.

Afbeelding

Afbeelding

Help a girl out!

Groetjes van mij en Duco *\o/*

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:26

Zelf meerdere tochten gelopen, wel zonder hond.

Je zou natuurlijk kunnen beginnen met een tweedaagse met wel een overnachting boeken ertussen. Daarnaast tijdens je dagelijkse wandelingen steeds een iets zwaardere rugzak meenemen.

Qua spullen huren zijn daar vast plekken voor. Helaas is dat niet goedkoop, omdat het vaak de duurste merken zijn. Ik zou dan ook vooral marktplaats in de gaten houden voor wat nets 2e hands. Ook Decathlon kan een goede hierin zijn.

Minimaal kan best weinig zijn. Dit was mijn inhoud van mijn tas voor 8 dagen trektocht in Patagonie (6 daagse tocht in Zweden was ook zoiets):

Backpack, tent, slaapmatje, slaapzak, pyjama (thermo-ondergoed), shirt, shirt lange mouwen, ondergoed, sokken, sokken warm, donsjas, regenkleding, brander, toaks potje, gasflesje, titanium lepel, eten voor 8 dagen, wandelstokken, hoofdlampje, toiletpapier en dingen als tandenborstel, ehbo setje. Misschien vergeet ik nu iets, maar kom ik nog wel op.

Zoals je lees neem ik nauwelijks kleding mee. In warme gebieden kun je iedere dag wel even wat laten wassen. In koudere gebieden wordt je gewoon vies. Tijdens de O trek kon je iedere dag douchen, in zweden nooit, maar je loopt toch gewoon in dezelfde kleding iedere dag. Naast de kleding die ik meenam had ik uiteraard ook nog een set aan.

* edit: Ik zat zo rond de 12 kg met water en voor 8 dagen eten voor vertrek in Zweden. In Patagonie iets zwaarder, omdat ik een zwaardere tent meehad (ging 6 maanden reizen en kon gratis een showmodel meekrijgen die ik daar heb achtergelaten)

Ik ga op wereldreis! Mij volgen?
@hetbackpackleven (instagram) // https://www.hetbackpackleven.nl

Peelie

Re: Meerdaagse wandeltocht met de hond. Waar begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 21:41

Hoe doe je dat dan met water op de langere tochten?

De heuvelrug zou dan net overnachting op een camping zijn.

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:46

Had je niet twee honden haha? :D

Zelf zou ik etappes van een bestaande routes gaan lopen. Bijvoorbeeld een paar dagen Pieterpad. Langs die route zijn best veel slaapplaatsen etc.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:47

Als je gaat starten met een tweedaagse zou ik lekker makkelijk een overnachting boeken en geen bepakking meenemen.

Ik heb het vorig jaar gedaan met mijn chihuahua; 25km naar mijn overnachting gelopen. De volgende dag wilde ik teruglopen, maar kwam de regen met bakken uit de hemel en heb ik me (helaas) laten ophalen.
Ik heb niet meer meegenomen dan schoon ondergoed + sokken, tandenborstel + -pasta, eten voor de hond en mijn ereader en telefoon.
Route uitgezocht via horeca zodat de mini rustpauzes had (en ik ook) en gaan.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:57

Peelie schreef:
Hoe doe je dat dan met water op de langere tochten?

De heuvelrug zou dan net overnachting op een camping zijn.

De tochten die ik heb gelopen waren in de echte wildernis, daar kun je uit ieder stroompje water pakken. Ik had een filter mee, maar totaal niet nodig. In Nederland is het iets lastiger, maar je hebt een app waarbij je alle waterpunten kunt vinden. En anders bij restaurants of mensen vragen. In ieder geval niet teveel meeslepen

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:00

MarlindeRooz schreef:

Zelf zou ik etappes van een bestaande routes gaan lopen. Bijvoorbeeld een paar dagen Pieterpad. Langs die route zijn best veel slaapplaatsen etc.

Dit zou ik inderdaad ook doen. Bijvoorbeeld de Dutch Mountain trail vond ik erg mooi. Is 4 dagen. Pieterpad zitten ook mooie delen tussen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 22:01

MarlindeRooz schreef:

Ja. Ik heb er twee. Maar die andere doe ik geen plezier meer met 20km wandeltochten. Zij is nog niet oud oud, 9 nu. Maar met dat lange lijf van haar (corgi kruising) gaat het haar gewoon minder makkelijk af. Dus zij mag dan lekker uit logeren bij "opa en oma".

Goof schreef:
Als je gaat starten met een tweedaagse zou ik lekker makkelijk een overnachting boeken en geen bepakking meenemen.

Ik heb het vorig jaar gedaan met mijn chihuahua; 25km naar mijn overnachting gelopen. De volgende dag wilde ik teruglopen, maar kwam de regen met bakken uit de hemel en heb ik me (helaas) laten ophalen.
Ik heb niet meer meegenomen dan schoon ondergoed + sokken, tandenborstel + -pasta, eten voor de hond en mijn ereader en telefoon.
Route uitgezocht via horeca zodat de mini rustpauzes had (en ik ook) en gaan.

Het idee er van is juist dat ik met bepakking ga, om te weten te komen of ik langere tochten in het buitenland een optie vind. Tochten met een tussenstop in een huisje heb ik al gedaan. Dat was leuk, maar niet waar ik nu naar op zoek ben.

Travel_me schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dit zou ik inderdaad ook doen. Bijvoorbeeld de Dutch Mountain trail vond ik erg mooi. Is 4 dagen. Pieterpad zitten ook mooie delen tussen.

Dutch Mountain trail staat als volgende op de planning. Maar eerst de heuvelrug. Dat is ook relatief dichtbij huis en mocht ik het toch niks vinden, dan ben ik zo weer thuis :')

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:05

Ik spiek even mee want dit lijkt mij dus ook heel gaaf :j

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:13

Hier in de buurt loopt het stellingenpad. Is een route opgedeeld in 15 etappes. Had je zo je tent in onze achtertuin mogen neerzetten. En is het niks dan zou de trein vlakbij zijn.

Denk dat je route uitstippelen en een back up die je op kan halen als het niet wil belangrijk zijn.

Verder geen ervaring of tips.

Maar misschien op jou route die je wil ook een bokker die misschien een slaapplekje voor je heeft in de tuin en bij eventuele nood je naar een trein of bus kan brengen.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:15

Ik zou zelf gewoon een route zoeken met een camping in de buurt. Is gezellig en kun je gaan en staan waar je wilt :) Maar zo te lezen was je dat al van plan

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 22:48

Travel_me schreef:
Ik zou zelf gewoon een route zoeken met een camping in de buurt. Is gezellig en kun je gaan en staan waar je wilt :) Maar zo te lezen was je dat al van plan

Yes. Dat is idd het idee.

Route en kampeerplaats zijn al duidelijk.

De vraag is dus vooral om materiaal. Wat neem je mee. Wat zijn echte essentials, wat kan je beter thuis laten.

@Goof. Toch nog even terugkomen op jou eerdere berichtje. Je had dus maar 1 onderbroek mee naast de gene die je aan had op een 8daagse?Begrijp ik dat goed?

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:54

Ik heb het Krijtlandpad gedaan met tentje en hond. Goed te doen. Genoeg campings langs deze route. Ik had ook 2 liter water mee, maar dat had achteraf minder gekund, want je komt door genoeg dorpjes waar je wel ergens wat kunt drinken of water bijvullen. Op terrasjes staan ze bijna altijd klaar met een bak water voor je hond. Heel hondvriendelijk zijn ze in Zuid-Limburg.

Water kun je trouwens ook vaak vinden op kerkhoven, die hebben vaak wel een drinkwaterkraantje.

Ik had 15 kg op m’n rug. Dat was incl hondenvoer en eten voor mijzelf voor 4 dagen Ik had zowel voor mezelf als voor de hond gevriesdroogd eten mee. Scheelt de helft aan gewicht. Wel eerst thuis uitgeprobeerd of ze het goed at.
Op zich was het eten voor mezelf niet nodig geweest. Was genoeg onderweg te koop, maar ik wilde ook uitproberen voor een langere tocht in Noorwegen of Zweden.
Dus ik denk dat je goed bezig bent door eerst in Nederland te proberen. Dan merk je ook wat toch wel of niet handig is om mee te nemen.

Ik had ook vrij weinig kleding mee. En dat was helemaal prima. Ik heb langzaamaan geïnvesteerd in lichtgewicht kampeerspullen. En het kan nog altijd lichter, maar dat komt wel met de tijd.

Edit: Zie dat je vooral vraagt om de essentials.
Qua kleding had ik drie onderbroeken, incl die ik aanhad. En drie paar sokken. Toch wel fijn bij wat regenachtige dagen achter elkaar. Dan droogt de boel niet zo snel. Verder maar 2 shirts en 1 dun vest. Lang ondergoed van merinowol waar ik in sliep. En maar 1 wandelbroek die snel droogt. Regenjas en regenbroek. En een warm donsjasje. Ook de hond had een regenjasje. Omdat ik niet zo’n hele natte hond in de tent wilde.

Verder qua uitrusting vond ik mijn wandelstokken heel fijn. En mijn lichtgewicht stoeltje. Zo heerlijk om niet altijd op de grond te hoeven zitten. Oja en de heupgordel om de hond aan vast te maken. Loopt ideaal.

Toiletgerei heb ik ook zo minimaal mogelijk gehouden. Je hebt wilderniswash waar je zo’n beetje alles mee kan schoonmaken. Jezelf, je kleren, de afwas enz. Klein reistubetje tandpasta, je kent het wel.

Tja en tent, matje en slaapzak zijn natuurlijk de drie dingen die voor het meeste gewicht zorgen. Daar is veel keuze in mogelijk.
Laatst bijgewerkt door komone op 12-08-24 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:55

Peelie schreef:
@Goof. Toch nog even terugkomen op jou eerdere berichtje. Je had dus maar 1 onderbroek mee naast de gene die je aan had op een 8daagse?Begrijp ik dat goed?

Nee dat was toch voor een 2daagse. Dus dat klopt wel, alleen schone kleding voor de 2e dag mee.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 23:11

Gevriesdroogt eten voor de hond. Daar zou ik zelf nooit aan gedacht hebben. Is dat op basis van vers vlees?

Ik ga het even googlen.

Op zich is het wel een optie, ook wel interesant om uit te zoeken qua gewicht. Want op vriesdroog zou hij, bij 1.5% van lichaamsgewicht 390gr/dag moeten, terwijl hij op ongeveer het zelfde staat op sport persbrok. Dit geeft stof tot nadenken.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 23:42

Ga je in je eentje? Een tent is relatief zwaar als je zonder wandelmaatje gaat. Al zal je met een hond misschien wel een tent nodig hebben... Anders had je nog een tarp kunnen overwegen.

Alles valt en staat met je eigen voorkeuren en wat je kan dragen. Ook op meerdaagse wil ik toch echt een tube(tje) wasmiddel mee óf voor iedere dag een schone onderbroek en droge sokken. Die schone onderbroek is meer voor mijn eigen plezier en de sokken zijn echt tegen de blaren, niks is zo kloten als een tocht moeten afbreken omdat je sokken blaren veroorzaken. Of dus iets om een set mee te kunnen wassen.

Heb je verdere ervaring met camperen/kramperen? En wat heb je al in huis? Of ga je voor een meerjarenplan als het gaat om het verzamelen van spullen? Want als je de kunst wilt leren van zo minimaal mogelijk (maar nog net wel comfortabel en niet alleen maar kramperen) is het een leuk traject maar heb je wel wat tijd nodig voor je echt tochten in je eentje gaat lopen. Want waar ik dus graag wel een schone onderbroek aan trek zijn er hier boven dus ook Bokkers die een lichtgewicht stoeltje, wandelstokken en/of brander mee hebben, die laat ik dan weer rustig thuis.

Voor je hond ligt het er ook heel erg aan wat jullie gewend zijn en wat kan. Daar waar het gaat neemt mijn hond haar eigen voer, licht gewicht voerbakje en zo nodig haar schoenen mee. Allemaal uitgewogen in haar eigen tas. Maar mocht ze daar geen zin meer in hebben is het geen probleem om dat over te pakken, ik klik het zo aan mijn eigen backpack vast.
Net als een heupgordel, dat is lekker wandelen met een dagrugzak maar met een volgeladen backpack is het taai, dan heb je je heup al nodig voor gewicht en is een heupgordel alleen maar onhandig (en op den duur krijg je de mooiste blauwe plekken er van :+ )
Ik heb zelf gewoon een lichtgewicht lijn met handvat die ik in mijn heupgordel vast maak in gebieden waar het nodig is en zodra het kan en mag gaat de hond los.

Mocht je wat spullen willen lenen voor je zelf dingen gaat aanschaffen mag je altijd een pb sturen, zo vaak per jaar ben ik zelf niet onderweg en ik woon vlak bij de Heuvelrug :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 04:20

Ik heb in juni voor het eerst een trektocht gemaakt en heb toen een hoop research gedaan naar het kopen en/of huren van materiaal. Omdat ik ook graag wilde oefenen met gewicht in de rugzak ben ik voor eigen materiaal gegaan.

Misschien kom je in het topic dat ik toen geopend heb nog wel nuttige tips tegen.
[BEU] Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Ik zou ook nog graag een keer met mijn hond op pad willen, maar dat zou dan meer voor fun zijn. Ze is al wat ouder en afstanden lopen kan ze niet meer. Maar ze vind samen wandelen geweldig en ik denk dat ze samen in een tentje slapen ook wel kan waarderen.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 07:27

Pawfect
Ik heb Pawfect freeze dried foods voor de hond en Real Turmat voor mezelf. Duur, maar ja het is meestal maar voor een paar dagen.
Je hebt dan wel een brander nodig en iets om water in te koken. Maar dat heb ik dan sowieso wel bij mij voor een lekker kopje thee en mijn ontbijtpapje. Ik heb de Pocket Rocket brander en het kleinste gasflesje. En de waterketel van Sea to Summit.
Voor de hond zo’n opvouwbaar/in elkaar drukbaar siliconen bakje. Heb ik ook voor mezelf als beker en bord. En dan een lange spork om te eten uit zo’n gevriesdroogde verpakking.

Mijn hond had dit keer nog geen eigen rugzakje, misschien dat ik dat voor een volgende keer eens ga proberen en mee ga oefenen.
Welke rugzak heb jij voor je hond Muiz?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 07:44

Je hond is groot genoeg om zelf een rugzakje te dragen en dus z'n eigen voer mee te nemen.
Misschien leuk om daar ook eens naar te kijken. Ik schat in dat-ie wel voor twee dagen eten (tot een kilo) moet kunnen dragen, zo op het oog.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:21

Peelie schreef:
Travel_me schreef:

De vraag is dus vooral om materiaal. Wat neem je mee. Wat zijn echte essentials, wat kan je beter thuis laten.

Denk dat deze laatste op mij slaat, want ik liep een 8 daagse. Ik had 2 onderbroeken mee. Van dat sportstof en dus even uitspoelen en zo weer droog.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:22

Als je voor je eerste tocht materiaal wil huren, kijk dan eens bij Base-Camp in Den Haag. Heeft alles op voorraad voor de verhuur. Website is niet alles, je kan beter langs gaan.

Verder heb ik altijd een lange 3 meter dunbe biothane lijn bij, om mijn hond vast te kunnen leggen bij mijn tent. Meestal wel een boom oid te vinden. Maar mijn hond is dan ook niet zo sociaal naar mensen, dus die moet écht vast bij de tent.

https://www.lighterpack.com/r/1ao8ga

Dit was mijn paklijst voor de Dutch Mountain Trail. Helaas na 4 dagen kreupele hond én kreupele baas, dus maar gestopt. Wij liepen maximaal 15km per dag.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:44

Dat lijkt mij ook wel prima te doen qua afstand. Ik woon in de bergen en loop met mijn hond halve dagtochten tot zo'n 11km met daarbij gerust 500 meter stijging + daling. Dan loopt het in nl een stuk minder inspannend.

Zou ooit wel een huttentochten willen lopen maar is met hond niet zo makkelijk.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-24 08:47

De hond zijn eigen spullen laten dragen heb ik ook overwogen. Het is een grote, fitte, atletische hond van 27 kilo die geel graag werkt.

Ik heb wel wat ervaring met kamperen, maar niet suuuuuper veel ofzo. Dit is echt iets wat ik in die zin vanaf 0 start.

Muiz, ik ga idd alleen en heb dus ook al gekeken naar 1petsoons tenten. Een tarp lijkt mij niet zo'n goed idee. De planning is voor oktober ergens gaan.

Schoon ondergoed, op z'n minst vind ik zelf toch ook wel erg belangrijk. Sokken die blaren veroorzaken heb ik al ervaring mee :'). Ik heb een aantal paren goede wandelsokken en eerder spoelde ik dan het eten paar uit en hing te drogen en dan weer een schoon paar aan, dag ging prima.

Ik heb nog niks in huis voor een onderneming als deze. Dat geeft mij ook de ruimte om zo minimaal maar essentieel mogelijk op pad te gaan.

Een stoeltje oid vind ik ook overbodig, maar aan het einde van een lange dag wat warms kunnen eten vind ik vaak wel heel fijn.

Bedoel je dan de lijn van de hond vastmaken aan de heupgordel van de backpack? Daar waar het mag zal Duco ook los lopen vermoed ik.

Lief dat ik spullen mag lenen Muiz! Ik zal het in overweging nemen.

Dorus, ik zal jouw topic ook doornemen :j

Ibbel. Hoe bepaald je hoeveel een hond zelf kan dragen? Uiteraard heeft gewicht, bouw, fitheid ed er mee temaken.

Ik heb vanmorgen even de brokken afgewogen, hij krijgt per dag 360 gram brok. Als hij vriesdroog zou krijgen, dan zou het 30 gram per dag meer zijn. Dat verbaast me dan toch wel weer. Zo kan het toch lonen zijn gewone brokken mee te nemen :Y)

Travel_me schreef:
Peelie schreef:

Denk dat deze laatste op mij slaat, want ik liep een 8 daagse. Ik had 2 onderbroeken mee. Van dat sportstof en dus even uitspoelen en zo weer droog.

Oei. Dat spoelde je echt alleen maar uit of had je ook iets om het echt even mee te soppen zeg maar?

mvdende schreef:
Als je voor je eerste tocht materiaal wil huren, kijk dan eens bij Base-Camp in Den Haag. Heeft alles op voorraad voor de verhuur. Website is niet alles, je kan beter langs gaan.

Verder heb ik altijd een lange 3 meter dunbe biothane lijn bij, om mijn hond vast te kunnen leggen bij mijn tent. Meestal wel een boom oid te vinden. Maar mijn hond is dan ook niet zo sociaal naar mensen, dus die moet écht vast bij de tent.

https://www.lighterpack.com/r/1ao8ga

Dit was mijn paklijst voor de Dutch Mountain Trail. Helaas na 4 dagen kreupele hond én kreupele baas, dus maar gestopt. Wij liepen maximaal 15km per dag.

Dankje! Ik ga er naar kijken. Voor het huren van spullen moet het wel zo zijn dat de hond ook mee de tent in mag. Eens kijken of dat een optie is.

opisop_shop schreef:
Dat lijkt mij ook wel prima te doen qua afstand. Ik woon in de bergen en loop met mijn hond halve dagtochten tot zo'n 11km met daarbij gerust 500 meter stijging + daling. Dan loopt het in nl een stuk minder inspannend.

Zou ooit wel een huttentochten willen lopen maar is met hond niet zo makkelijk.

Dat is mijn lange termijn plan voor Schotland.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:57

Zijn ze in Schotland meer op honden gericht? Hier in Oostenrijk mogen vaak geen honden mee dus dan moet je echt op zoek en iets vinden wat op elkaar aansluit qua route.
Maar valt via een organisatie vast wel te vinden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-24 09:02

opisop_shop schreef:
Zijn ze in Schotland meer op honden gericht? Hier in Oostenrijk mogen vaak geen honden mee dus dan moet je echt op zoek en iets vinden wat op elkaar aansluit qua route.
Maar valt via een organisatie vast wel te vinden.

Ik weet dat er iig een organisatie is die zich richt op trektochten met de hond en ook naar Schotland gaat.