Fort de la Chartreuse

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13970
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Fort de la Chartreuse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-23 21:29

Ik ben afgelopen week op vakantie geweest. Zo kwam we ook langs Luik in België. Mijn vriend had op internet een verlaten fort gevonden wat toegankelijk was voor publiek/toeristen. Nou vond ik dat wel wat positief. Er leven hier veel zwervers en er worden geregeld toeristen in elkaar geslagen en bedreigd. Maar fijn, dat las ik pas achteraf.

Achter het fort zit een hele geschiedenis. Voor de mooie historie gaan we terug naar het jaar 1124 waar de heuvel van Mont Cornillon de locatie was van het klooster van Premonstratenzers. Premonstratenzers is een kloosterorde van reguliere kanunniken van de Orde van Prémontré. In 1360 werd het klooster overgenomen door kartuizer monniken. Deze monniken hebben de naam zoals de vestiging nog steeds heet gegeven aan Fort de la Chartreuse. In 1691 had het fort een strategische belang bij de beschieting van de Fransen in Luik/Liège. De kartuizer monniken hebben in 1793 de vestiging verlaten. Tijdens de eerste coalitieoorlog werd de verdedigings linie van het fort gebruikt door Oostenrijkers tijdens de franse opmars langs de Maas en de Ourthe (rivier in België). En pas in 1817 is het fort zoals hij nu bekend is gebouwd door Koning Willem 1. Om het oosten van het fort werd flink gevochten, en ondanks het sterke fort hebben de Duitsers in 1914 de omgeving ten oosten van Luik veroverd. De bevolking was gevlucht, en er werden lege dorpen aangetroffen. De ochtend erna werd Chartreuse bezet en vielen de Duitsers Luik binnen. Daarna werd Chartreuse tijdens de eerste en tweede wereldoorlog gebruikt als gevangenis door de Duitsers. De Duitsers hebben rond de 50 gevangenen laten ombrengen en begraven op het terrein. Na de tweede wereldoorlog als ziekenhuis door de Amerikanen. Sinds de Amerikanen het verlaten hebben staat het leeg. Er zijn sindsdien 4 moorden gepleegd in het fort. Waaronder er een 10 jarige om het leven is gebracht in een van de bunkers.

Wij zijn ook in de bunkers en kelders geweest en er hong een enorm koude sfeer en het gevoel bekroop mij. Er waren tralies en satanische teksten. Tevens was er net een brand gesticht. Ik voel mij daar helemaal niet prettig bij. Er zijn hier ook menig toeristen en "thriller" zoekers (huilend) in paniek weggerend wegens de onverklaarbare geluiden, clownsmuziek en kindergeschreeuw. Het was een indrukwekkende ervaring. Voor enorm gevoelige mensen zou ik dit zelf niet aanraden. Als ik alleen was geweest was ik ook gillend weggerend denk ik :+ Gelukkig is mijn vriend de rust zelve

1. Het eerste gebouw. In de kelder waren nog vele gevangenissen te zien. Tevens een verblijf van een dakloze...
Afbeelding
2. We gingen de trap naar boven. Hier hong gelukkig een relaxtere sfeer.
Afbeelding
3. Een spinnenweb gemaakt van plastic folie in de sanitaire afdeling
Afbeelding
4. Twee andere gebouwen. Je ziet de bomen uit het dak komen. De natuur neemt het over
Afbeelding
5. Een lange gang
Afbeelding
6. Ontsnappen was hier volgens mij niet de bedoeling
Afbeelding
7. Het dak heeft zijn beste tijd gehad
Afbeelding
8. De bovenverdieping scheen ook eens in de brand te hebben gestaan
Afbeelding
9. De muren brokkelen ook al af
Afbeelding
10. Een ondergrondse tunnel
Afbeelding
11. We gingen naar een ander gebouw. Een van de zovele
Afbeelding
12. Het leek een badhuis. Die was wel helemaal verwoest
Afbeelding
13. Boven waren grote zalen. Wellicht een eetzaal? Deze graffiti bekruipt mij ook :o
Afbeelding
14. We gaan weer naar buiten
Afbeelding
15. En terug naar de auto.. De mooie toegangspoorten
Afbeelding

Als ik de foto's terug zie krijg ik weer zo'n naar gevoel :+ Het is niks voor mij denk ik := Het was wel erg interessant. Van de bunkers heb ik geen foto's gemaakt. Het gevoel was enorm naar hier. Tevens was er net een brand gesticht en overal zag ik satanische teksten. Alles riep in mij dat ik er snel weg moest zijn...

De foto's zijn mooi geworden. Maar om mij... hoef ik er niet weer heen

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fort de la Chartreuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 09:47

Jeeh wat gaaf om te zien!

Ik vind het zonde dat zo'n gebouw niet gepreserveerd blijft en ze er geen museum oid van maken. Ik vind het heel interessant zo met die geschiedenis er bij. Al kan ik me de sfeer goed voorstellen.

Kabayo

Berichten: 13970
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-23 09:39

Elisa2 schreef:
Jeeh wat gaaf om te zien!

Ik vind het zonde dat zo'n gebouw niet gepreserveerd blijft en ze er geen museum oid van maken. Ik vind het heel interessant zo met die geschiedenis er bij. Al kan ik me de sfeer goed voorstellen.

Helemaal mee eens! Ik vond nog wel wat foto's van hoe het vroeger was

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Fort de la Chartreuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 09:55

Ah een urban Exploring locatie, een van de zovelen die gemolesteerd zijn. Doodzonde!

In Luik zit een hoop wat je kunt bezoeken (Is tevens illegaal) FDLC niet, die is openbaar.

Het mooie hieraan vind ik dat je soms parels tegenkomt die nog niet ontdekt zijn.

je hebt de sfeer goed op beeld weten vast te leggen. Nogmaals erg jammer dat deze plek zo verziekt is.

prompter

Berichten: 11084
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Fort de la Chartreuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 10:09

Mooi die foto's van vroeger, en zo zonde als je vernielingen en graffiti nu ziet :(

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fort de la Chartreuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 10:28

Vroeger was het echt een statig pand zeg! Zo jammer dat dit niet behouden is of tot museum gemaakt is. Doen ze dit soort dingen minder of niet in Belgie? Weet iemand dat?

Het heeft nu echt iets spookachtigs.