We hadden een vlucht geboekt over Varadero naar Cancun met Tui. Dat verliep allemaal prima. Uur vertraging bij vertrek, iets voor de geplande tijd geland. Het was op het moment dat wij de luchthaven verlieten 10 uur 's avonds Nederlandse tijd, dus we waren al best wel gaar. Want midden in de nacht opgestaan om naar Schiphol te gaan.
De transfer van de autoverhuurder naar waar we onze huurauto op konden halen verliep prima.
De huurauto was van te voren gehuurd via Carflexi. Een site net als booking.com die gewoon in het Nederlands is, met Nederlandse contracten en uitleg. Zag er allemaal prima uit. De auto zou gehuurd worden bij Europcar/Keddy, dus ook gewoon een bekende naam. Op het Nederlandse contract stond: eigen risico 930 dollar, garantie 5000 dollar. Prima. De auto die we daar huurden zou niet meer waard zijn dan dat bedrag. De verzekering via Carflexi laten lopen en direct betaald, de autohuur van 670 dollar zouden we betalen op het vliegveld aan de verhuurder. Zag er allemaal goed uit.
In de mail een voucher voor de verhuurder in het Engels en een voucher voor de huur voor ons Nederlanders in het Nederlands. Ook handig. Met 4 personen (en 2 auto's) alles doorgelezen, inclusief de kleine lettertjes als velgen wel of niet meeverzekerd, enz.
Carflexi stuurde nog netjes een mail met dat de verhuurder mogelijk zou proberen een extra verzekering af te laten sluiten, maar dat de gehele verzekering reeds aan Carflexi betaald is en dat het dus niet nodig is om extra te betalen. Netjes om ons te waarschuwen.
En toen waren we bij de bali van de verhuurder. Na een uur wachten waren we eindelijk aan de beurt. De 2 keer eerder in Mexico was er gehuurd bij een verhuurder in Cancun zonder afhalen op de luchthaven, maar met een transfer. Dit was een ophalen op de luchthaven, maar nog steeds een transfer (maar nu 2km ofzo i.p.v. km of 5). De verhuurder die al 2 keer prima bevallen was, was nu gewoon te duur. Ook waren de reviews op google aardig negatief geworden (van alle verhuurders overigens).
Toen we aan de beurt waren begon de ellende. We hadden zgn. lowbudget geboekt en ja, dus moest er 5000 dollar borg betaald worden. 5000? Op het Nederlandse contract stond eigen risico 930, garantie 5000. Dus toen zijn we het Engelse en het Nederlandse contract gaan vergelijken. In het Engelse contract stond deposit 5000, dat hadden ze dus vertaald met garantie naar het Nederlands. Het betekent echter iets totaal anders. En ik had een limiet van 5000 op mijn creditcard gezet waarvan het appartement al betaald was de dag voor vertrek. Dus 670+5000 stond er niet op. Met 2 personen hadden we 3 creditcards (de andere 2 personen hadden dus zelfde contract maar zouden de auto 6 uur later ophalen wegens latere vlucht en hadden daarom eigen boeking, maar alles hetzelfde). Nee, het moest op 1 creditcard. Ondertussen waren mensen bij de andere balies die tegen exact hetzelfde probleem aanliepen, allerlei nationaliteiten, maar aldoor ging het om verzekeringen die extra moesten en creditcardborg. De man aan onze balie had een oplossing: als we 1830 dollar zouden betalen+500 borg zouden we de juiste verzekering hebben (want die hadden we ook niet beweerde hij), en geen 5000 euro borg. Maar dan zouden we dus bijna 1200 euro meer kwijt zijn voor 2 weken huur. Dus ik zo de verzekering is betaald aan Carflexi, en hier is het bewijs. Dus de auto is verzekerd (inclusief dat waarschuwingsmailtje). Dit alles had ik afgedrukt, maar goed, om de auto mee te krijgen moest er dus 5000+670 betaald worden en dat kon niet op 1 kaart. Wij overleggen, beiden gaar, maar ja, we gaan niet zomaar 1200 te veel betalen. Dus hadden we internet nodig zodat ik mijn creditcard limiet kon verhogen. En wifi hadden ze niet werd er gezegd. Maar in paniek meer betalen wilden we ook niet. Dus we zeiden dat we even moesten overleggen. Die man ging dus een ander helpen. Het werd dus dan maar betaald internetten, maar dat is altijd nog goedkoper dan zo veel geld extra verliezen. Uiteindelijk vonden we in een hoekje een traag stukje gratis wifi (er was dus wel ergens een wifispot). En daar heb ik m'n laptop gepakt met alle bankzaken om te internetbankieren en mijn reisgenoot zou om de spullen denken en zorgen dat niemand te dichtbij zou komen om evt. wat af te lezen. 20 minuten later was alles geregeld. Dus weer naar de bali.
Weer beweerde de man dat het niet kon. Ik zo als je nu eerst eens op refresh drukt, dan weet ik zeker dat het kan, kijk maar hier op mijn telefoon, het limiet is er nu. En ja, het lukte toen.
We kregen een auto vol deuken en butsen, overal foto's van gemaakt (wel een half uur staan fotograferen), en konden eindelijk gaan.
De koppeling was aardig versleten, dus het schakelen was even wennen, maar ook dat ging verder prima.
En dit was mijn eerste persoonlijke ervaring achter het stuur in Mexico. Ik weet dat ze er niet zo veilig rijden, en het begon dus meteen met file in Cancun.
Het rijgedrag in Mexico:
-geen richting aangeven
-geen verlichting, groot licht, stadslicht, of normale verlichting of overal ledlampjes als een kerstboom, alles komt langs
-de vluchtstrook is ook gewoon een rijbaan
-Bij 2 rijstroken maak je er 3 van.
-Vrachtwagens hebben soms enorme punten op de velgen om mensen op afstand te houden, daar wil je echt niet per ongeluk tegen komen, het zijn complete moordwapens
-gaten in de weg, ook in de snelweg
-politieposten en drempels
-links en rechts inhalen mag, van rijstrook wisselen is gewoon iemand afsnijden
Gelukkig was het de eerste 1.5 uur van onze 2.5 uren durende rit nog licht. Toen waren we Cancun uit en al Playa del Carmen. Dan rijdt het eigenlijk gewoon. Af en toe opletten op fietsers of voetgangers op de rijbaan, maar het is wel te doen. Ook door Tulum ging prima ook al was het toen donker.
Ons appartement had als adres: Appel (vertaald) 77, edificio 2(verdieping 2), achterzijde, en dan nog een Q2. Van de verhuurder hadden we een huisnummerbordje met al deze informatie gekregen. Appeltje eitje zou je denken, google kende het adres. Nou ja, straat en huisnummer.
En toen stonden we op het adres. Bleek dat 3 appartementengebouwen allemaal dus het adres 'appel 77' hadden. Hoe vinden we nu ons appartement. Op straat liep een man, die in het Spaans aangesproken en die heeft me geholpen.
Het bleek dat je dus in die gebouwen dus voor en achterzijde hebt als onderdeel van het adres, de verdieping is dus gewoon de verdieping. En de Q was dus de rij. Dus het begin met A1 en A2 voor en achterzijde, en zo moesten wij dus rij Q2 hebben achterzijde.
De buurt waarin we gehuurd hadden was nieuw, in 2019 was er nog niets en nu was er een complete wijk waarin ook nog gebouwd werd. Het was een arbeiderswijk en totaal niet toeristisch, iedereen keek ons aan met uitstappen, maar zij groetten en ik groette terug. Het voelde niet verkeerd.
Het appartement was heel basic en Mexicaans ingericht. Zo hadden we dus een hangmat i.p.v. een bankstel voor de tv( kijken we toch niet). De keuken had een warm en koudwater kraan, maar alleen het koude water was aangesloten, verder was er amper waterdruk, ook niet in de douche, maar goed, er kwam water uit de kraan. Alles prima dus.
Typisch Mexicaans dus en wij hadden bewust gekozen voor geen toeristenboeltje. Het is ook Mexicaans gehorig.
Hier wat foto's van onze nieuwe wijk. Een luxere wijk voor de Mexicaanse arbeider wat iets meer verdient dan Modaal. Elke 2 gebouwen hebben een eigen zwembad. Onderhoud zwembad en parken wordt door de gemeenschap betaald. Het is een gated community, maar dan zonder de strikte slagbomen bij de ingang, maar wel ommuurd en 1 toegangsweg tot de wijk. Veel sociale controle. De gebouwen zijn 1 keer ontworpen net als de zwembaden en dan gewoon 10-50 keer gebouwd. Voor ons was het eerst ook even verdwalen, want elke straat lijkt exact hetzelfde: