Kilimanjaro trekking

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-22 14:58

Ik had eerst in september gewild, maar heb besloten het maar uit te stellen. Maar de Kilimanjaro beklimmen staat nog op mijn bucketlist. En dan wel de wat langere route met overnachten in tenten. Waarschijnlijk de Lemosho route. En dan een groepstrekking.

Nu merk ik dat er nogal wat prijsverschil zit tussen aanbieders, gewoon soms wel 1500-2000 euro verschil. En op papier krijg je EXACT hetzelfde.

Waar heb jij de trekking geregeld en hoe is het uiteindelijk bevallen?
Men zegt dat als je meerdere keren per week 10km kunt wandelen in Nederland dat je conditie goed genoeg is, is dat werkelijk zo? Want de routes zijn wel wat langer dan 2 uur. Hoe zwaar was het werkelijk?

Heb je voor het vervolg van de reis ook nog spullen ingevlogen en heb je die door de dragers laten meenemen terwijl je dat niet nodig hebt tijdens de trekking? Of heb je het ergens anders achter gelaten? Was dat veilig?
In mijn geval gaat dan een 20kg duikuitrusting mee en daar heb ik niet zo veel aan op een berg. Maar het thuislaten is dan ook geen optie.

Vond je het zwaar of viel het mee? En was het de moeite waard?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Elanor

Berichten: 6767
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:05

Ik heb zelf geen beklimming gedaan, maar een reisgenoot van mij heeft ervoor gekozen om niet de Kili maar Mount Meru te beklimmen. Minder toeristisch en vooral: op de Kili kom je geen wildlife tegen, op Mount Meru wel. Misschien ook nog leuk om in je overweging mee te nemen! :)

Lola. <3

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-22 15:28

Elanor schreef:
Ik heb zelf geen beklimming gedaan, maar een reisgenoot van mij heeft ervoor gekozen om niet de Kili maar Mount Meru te beklimmen. Minder toeristisch en vooral: op de Kili kom je geen wildlife tegen, op Mount Meru wel. Misschien ook nog leuk om in je overweging mee te nemen! :)

Ja, maar die berg als enige berg ga ik niet doen. De reden is dat de Kilimanjaro mensen wat zegt en die andere berg van slechts 4600 meter niet. En de big 5 spot je daar helaas ook niet. Als dat kon, dan was dat een optie.
Maar het gaat me dus om de Kilimanjaro. Gewoon om daarna te kunnen zeggen dat je er geweest bent.
Meer afzien, minder luxe ook.
Want ik ben bang dat als je en Meru wilt doen, en Kilimanjaro, en dan 3 dagen de big 5 wilt spotten en dan nog 5 dagen duiken op Memba en een paar dagen op Zanzibar dat en het geld en het aantal vrije dagen te kort schiet. :+

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:40

Vaak kun je in de hotels waar je voorafgaand aan je trip verblijft, je "overbodige" spullen achterlaten. Dat wordt dan gewoon in een grote berging gezet en je krijgt een kaartje met daarop je nummer. 20kg laten ze je niet eens meenemen zo'n berg op, die porters kunnen geen 50kg op hun rug dragen.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-22 16:05

Mkango schreef:
Vaak kun je in de hotels waar je voorafgaand aan je trip verblijft, je "overbodige" spullen achterlaten. Dat wordt dan gewoon in een grote berging gezet en je krijgt een kaartje met daarop je nummer. 20kg laten ze je niet eens meenemen zo'n berg op, die porters kunnen geen 50kg op hun rug dragen.

Daarom, maar het moet wel mee naar het land, maar die week heb je het niet nodig. Als je het achter kunt laten zou dat mooi zijn.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-22 15:33

Niemand verder ooit op de Kilimanjaro gestaan?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Nyaleti

Berichten: 5997
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:42

Er is een Facebook groep "backpackers Africa" waar die vraag regelmatig voorbij komt, via de zoekfunctie zul je veel tips krijgen.
In Tanzania en vooral in de omgeving van Kili, stikt het van de reisaanbieders maar kies voor zoiets alsjeblieft niet voor de goedkoopste optie. Dan weet je gewoon dat de porters een oliebol baas hebben en die hebben het al zwaar genoeg.
Houdt er ook rekening mee dat je nog flink wat fooi moet geven, hoeveel weet ik niet meer maar check dat even op die Facebookgroep.

Het is zwaar, onderschat het niet. Ik zou zeker meer trainen dan de "10km 2x per week". Vrienden van mij hebben het gedaan en die raden echt sterk aan om voor wat luxe opties erbij te kiezen, dat ging volgens mij om een 'indoor' toilet (tentje er om heen) en luxere, betere maaltijden.

Fly_high

Berichten: 3270
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:55

Ik wou Kili beklimming dit jaar doen maar heb ervan af moeten zien omdat het blijkbaar niet op een normale bergsport manier kan.

Het enige wat ik je mee wil geven, de prijs omlaag proberen te krijgen is helemaal prima zolang het niet ten koste van de porters gaat. Handig om van tevoren te checken of jouw outfitter bij porter association aangesloten is en daadwerkelijk de werknemers van juiste uitrusting etc voorziet. Standaard treks zijn inclusief allerlei onzin zoals verse groenten, eettafels, privé schijttenten en andere onnodige troep, daar valt wat winst te behalen want er wordt uiteraard extra geld voor gerekend.

Qua conditie, als je een normale trektocht in de Alpen ofzo aan kan, dan moet Kili ook lukken heb ik begrepen. Wandelen in Nederland vind ik er persoonlijk weinig over zeggen omdat het toch hele andere activiteit is.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:17

Niet specifiek de Kilimanjaro, wel redelijk wat berg wandel / beklim ervaring. 2x per week een stukje wandelen zou ik niet bestempelen als de juiste conditie. Het gaat enerzijds om voldoende "wandelconditie": je moet dagtochten van waarschijnlijk zo'n 6-8 uur kunnen wandelen met je tas op die qua kilo's vergelijkbaar is met wat je daar gaat dragen. Ga eens wat dagen achter elkaar op pad, ook meteen handig om eventuele uitrusting goed uit te proberen. En anderzijds om algehele conditie om die hoogtemeters te kunnen maken: zoals Fly_high ook eigenlijk aangeeft is dat niet vergelijkbaar met in NL lopen, dus dan zou ik eerder denken aan of je actief sport, of inderdaad in de Alpen tochten kunt maken. En denk eraan dat je niet alleen omhoog moet; dat hele eind omlaag is voor sommigen ook een aanslag op de (been)spieren.
De combinatie wandel- en algehele conditie maakt dat je comfortabel omhoog kunt lopen zonder jezelf heel erg te moeten pushen.

Als je geen berg ervaring hebt zou ik ook aanraden goed te kijken naar een organisatie die veiligheid hoog heeft staan. Een gids moet op zijn minst acute hoogteziekte op tijd opmerken, dat kun je op zo'n moment zelf niet meer. Comfort kun je dan zelf kijken wat je wel/niet belangrijk vindt (zoals eettafels die mee omhoog moeten, dat vind ik ook onzin haha :+ ).
Laatst bijgewerkt door Oeska op 21-07-22 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:28

Ik heb deze beklimming geprobeerd begin juni, moest helaas afhaken na 3 dagen. Ik zie het me nog wel een keer opnieuw doen over paar jaar haha. De meeste dagen loop je als je rustig aan doet 5 uur. Sommige stukken is best veel steil omhoog. Een bovengemiddelde basis conditie is zeker een must, en vooral sterke bovenbeen spieren. Onderschat ook al die uren je rugtas zelf dragen niet met een aantal kilo erin. De laatste dag naar de top is erg zwaar, je loopt dan in totaal makkelijk 10-14 uur afhankelijk van je tempo, midden in de nacht en ijskoud. Ik had geen extra luxe erbij genomen en eerlijk ook niet echt nodig vind ik zelf. De maaltijden waren prima vond ik.

Bij een lokale aanbieder kun je vaak wel wat goedkoper (denk aan zo'n 2000 euro), ik heb het via een bekendere aanbieder gedaan (geloof Altezza) dat was wat duurder maar erg goed geregeld. Ook toen ik moest afhaken was de begeleiding erg fijn. Handige is dat je in principe alles gewoon kunt huren voor je vertrekt en alles wordt gecheckt zodat je uitrusting voldoende is voor de hele trektocht.

Ever tried, ever failed. Try again. Fail again. Fail better ~ Samuel Becket

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-22 19:16

Allereerst heb ik veel in de bergen gewandeld tot een 15 jaar geleden. Nu doe ik het minder, laatste keer was voor corona. Dus de ervaring is er zeker.
Veel conditie heb ik op zich ook, maar dat is mogelijk een andere conditie. Ik duik veel en heb geen moeite om een zware uitrusting te dragen, maar ook dat zijn natuurlijk niet echt grote afstanden. Maar waar velen puffen om de kilo's heb ik dat niet.
Wandelen met een rugzak met drinken en een camera doe ik hier ook altijd. Dat is als ik het begrepen heb ook wat je daar mee moet nemen.
Waar ik tegenop zie is inderdaad de dag van 16 uur.
Op hemelvaartsdag heb ik met een zware rugzak met ongeveer 15-20kg 27km geslenterd over een markt (rugzak werd steeds voller met boeken). Dat ging dus prima. Maar is inderdaad niet bergop en bergaf.

Luxe hoef ik niet, maar het water moet wel schoon zijn om je te wassen en te drinken. Een tent delen, allemaal geen probleem.
De Lemosho route schijnt het hoogste slagingspercentage te hebben, en daarom wil ik daar voor gaan. Hoogteziekte geen ervaring mee, wel dat een collega moeite had met inspanning op 3000m hoogte en ik fluitend rondliep, maar dat is wel al 20 jaar terug.

Een klein probleem is nog wel dat ik geen schoenen heb gevonden waarbij ik geen last krijg van de achillespees bij hoge schoenen. Nu kan ik natuurlijk ook zo'n tocht op lage wandelschoenen maken, want dat is mijn eigen verantwoording. En ik wandel daar ook bergtochten op. Ik heb wel 2 weken terug wandelschoenen gekocht voor deze trip die nog niet geboekt is die hoog zijn en die naar je voeten vormen omdat ze in een oven en dan vacuumsysteem geweest zijn. Maar verder dan een paar km wandelen is het er nog niet van gekomen. Even te druk. Het liefst doe ik het dus wel op hoge wandelschoenen, maar als dat niet lukt wil ik niet mijn reis er niet om door laten gaan. Een andere optie om nog verder uit te proberen zijn mijn legerkisten, net 3 keer 5km op gewandeld zonder issues en die lopen zo wel fijn, moet alleen wel even een juiste zool er voor kopen (hielspoor). Kisten zijn echter wel heel zwaar in vergelijking met wandelschoenen type b of c. Mijn favoriete schoenen waar ook stijgijzers onder konden zijn helaas gewoon letterlijk opgelopen. Ik heb de leren voering zelfs versleten. :P

De prijs gaat zeker uitmaken, ik zal voor de goedkoopste gaan en in het voren boeken denk ik, niet dat ik daar sta en het nog moet regelen, wat ik online vind is allemaal goed volgens reviews voor dragers en gidsen. Fooien weet ik en dat is inderdaad best veel. Onder de 2000 zonder vlucht voor de 8 daagse route lijkt mogelijk te zijn. Dat is dus niet het goedkoopste dat ze slecht zijn voor dragers.

Maar men checkt dus of je niets mist aan uitrusting? En alles is dan te huur? Want dat scheelt dan ook weer bagage invliegen. Het is wel fijn als dat dan kan.

Myour, waarom moest je afhaken? De hoogte? Want je zit dan nog niet echt hoog toch? 4600m ofzo.

De FB groep ga ik opzoeken. Bedankt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 19:28

Kili moet je lopen op minimaal B/C schoenen. Lagen schoenen gaan je niet helpen, al is het alleen maar vanwege het gevaar op frostbite. Ik zelf zou voor C-schoenen gaan. Je hebt schoenen nodig met isolatie, ook kistjes zijn ongeschikt!

Dan Kili zelf. Neem niet de Marangu route. Dat is de kortste en de goedkoopste en meer dan de helft komt nooit boven vanwege de acclimatiesatie. Hoogteziekte zorgt ervoor dat je om moet keer Deze route is zo kort dat wanneer je niet op hoogte leeft of kort daarvoor bent geweest, je onvoldoende tijd heb om je lichaam testen wennen. De Machame route is beter (en mooier zeggen ze).

Zelf stond Kili op de planning, helaas kwam COVID. Ik wilde hem lopen via de Lemosho route. De mooiste, langste en ook wel de duurste door de lengte.

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:31

Ik zat toen op 4500 meter ja, ben hoger geweest op de Mount Everest basecamp en in Peru. Deze keer kreeg ik last van extreme spierpijn van m'n nek tot m'n enkels, geen idee waar dat door kwam. M'n bloed zuurstof was gewoon goed (dat meten ze 2x per dag) en had geen moeite met de inspanning. Kwam ook vrij spontaan opzetten tijdens de wandeling die dag. Dus dat was jammer maar helaas. Volgende keer beter!

Hoge schoenen zijn absoluut nodig. De eerste dagen kom je er wel mee weg maar zeker in de sneeuw heb je wel hogere nodig. Bij ons werd de uitrusting uitgebreid gecheckt aan de hand van een checklist. Alles wat je niet had of niet goed genoeg was kon je dan huren. Ook goede wandelschoenen hadden ze maar die zijn dan natuurlijk niet ingelopen. 2 reizigers waren hun koffer kwijt en hebben dus schoenen moeten huren (en veel andere dingen) maar vonden die niet prettig na urenlang lopen.

Ik had trouwens de Machame route gelopen, ook erg mooi met hoog slagingspercentage. Bij Altezza was dat enkel wel stukje duurder dan 2000 euro.

Ever tried, ever failed. Try again. Fail again. Fail better ~ Samuel Becket

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:57

Kilimanjaro wordt gezien als een makkelijke berg, het enige wat heel veel mensen zich niet beseffen is dat deze berg een enorme prominentie heeft. In de Himalaya kun je fantastisch acclimatiseren, op de Kilimanjaro enorm slecht. De enige weg is omhoog, er zitten weinig tot geen stukken tussen waar je naar beneden gaat om je lichaam rust te geven en te laten wennen. Hoe langer de route, hoe groter de kans op succes.

(Zo heb ik met mijn vriend na de beklimming van de Stok Kangri in het basiskamp met de gidsen wedjes gelegd bij de vertrekkende groepen. Bij die berg is het ook mogelijk om binnen 3 tot 4 dagen op de top te staan. Meer dan 60% haalt het niet vanwege de slechte acclimatisatie. Tegen de avond hadden we al heel wat colaatjes gewonnen met onze voorspellingen)

@Myour, het klinkt mij als een acclimatisatie issue. De hoeveelheid zuurstof in je bloed kan voor de hoogte prima zijn. Sterker nog, die is bij de meeste mensen gelijk. Het is net wat je lichaam ermee kan. Bij een goede acclimatisatie kan ik functioneren met SpO2 van 78-82% op een hoogte van 6500 meter. Zonder acclimatisatie ben ik kansloos (ten dode opgeschreven). Jouw geval klinkt als verzuring en dat kan wel degelijk te maken hebben met de hoogte.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-22 21:03

Waar ik in Finland p gelopen heb zijn gevoerde werklaarzen. Die zouden dan ook kunnen bij kou, want deze geven nog warme voetjes bij -25. :D

Verzuring kan wel op een hoogteprobleem wijzen. Maar je weet het nooit helemaal. Hoogteziekte kan gevaarlijk zijn, dat klopt, maar het is uiteindelijk natuurlijk wel je eigen verantwoording. Ik heb geen idee of ik er gevoelig voor ben, maar er zijn medicijnen tegen hoogteziekte die worden aangeraden.
Ik weet van iemand die op de top gestaan heeft, hondsberoerd, foto genomen en snel weer afdalen. Die heeft de foto als herinnering, want zelf weet ze er eigenlijk niets meer van.

Voor een grotere kans van slagen wil ik dus een 8 daagse tour doen. Mijn lichaam is juist gewend aan hogere PO2's i.p.v. lagere, want ik duik en dan gaat juist de PO2 omhoog ;)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:15

Diamox heeft geen bewezen effect voor het voorkomen van hoogteziekte. Wel kan het helpen om veilig beneden te komen. Daar is een aantal jaar geleden een leuke studie naar gedaan onder klimmers op de Everest. Het heeft dan ook geen nut om Diamox te slikken zonder klachten. Wel moet je de hele reis piesen als een reiger en mag je niet stoppen tot je weer beneden staat. Fysiologisch heb je van duiken ben ik bang geen voordelen, de processen zijn precies omgekeerd. Van een hoge druk met zuurstof, naar een lage druk zonder zuurstof. Tenzij je aan freediving zonder zuurstof doet.

Hoogteziekte is niet te voorspellen. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garanties voor de toekomst. Hoe langzamer de acclimatisatie, des te kleiner te kans.

mvdende

Berichten: 5631
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 22:05

Wat betreft uitrusting huren, zou ik eens langs gaan bij Erwin van Base-Camp in Den Haag. base-camp.nl

Die man heeft ontzettend veel verstand van bergsport en je gaat gegarandeerd met de juiste materialen op pad.

De Kili lijkt mij geweldig! Everest Base Camp staat ook op mijn verlanglijstje. Maar ik ben helaas lichamelijk niet sterk en fit genoeg. Bij minimaal inspanning gaat het goed, maar bij fanatiek training, óók met rustig opbouwen, krijg ik om de haverklap blessures. Dus het zullen dromen blijven.

Fly_high

Berichten: 3270
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 22:49

Hoogteziekte zou ik me niet al te druk om maken, je weet het toch niet van tevoren hoe gevoelig je bent en voorbereiden in Nederland is sowieso onmogelijk. Het is dan zo goed mogelijk acclimatiseren en hopen dat je lichaam het wel aan kan.

Ik moet trouwens zeggen dat ik bijna alles op lage schoenen doe, ook wat meer technische routes in de Alpen, en zie persoonlijk de noodzaak van hoge wandelschoenen voor een trekking niet zo. Kili is lastig qua inspanning, zeker, maar er zitten geen echte technische moeilijkheden, het blijft een trekking en geen beklimming. Ik zou het op lage schoenen prima aandurven zeg maar :o

Het enige wat mij tegenhoudt is het hele porter vraagstuk, als het ooit iemand lukt een Kili tocht zonder porters te regelen dan laat het maar weten ;) Everest BC wil ik ook doen, het liefst in de winter maar met corona en alle lockdowns valt het tegen

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-22 07:14

Het kan toch niet zo zijn dat een ander bepaalt op welk schoeisel jij wilt lopen? Dus feitelijk hoef ik niet eens meer op zoek naar hoge schoenen dus? Dan ben ik qua schoeisel klaar, kan de 2 opties die ik heb in alle rust verder inlopen.
De schoenen die ik ooit had waar stijgijzers onder konden heb ik nooit meer gevonden. Ik weet dat ze van Mephisto waren. Maar helaas. Mijn 'op maat gemaakte', dus met vaccuumsysteem gemaakte Technica's moet ik nog verder aan wennen zeg maar. Hoe dat verder gaat uitpakken weet ik nog niet. En met deze temperaturen wandel ik liever veel op Teva's. ;)
En de werklaarzen voor koude temperaturen kunnen dan mee en door de porters gedragen worden, haha. Even serieus, ik heb soms wel het idee dat die misbruikt worden voor alle rommel wat mensen mee willen nemen wat eigenlijk niet eens nodig is.

Wat je in Nederland huurt moet weer mee in het vliegtuig, dus mijn voorkeur heeft dan zeker daar huren. Zeker als je het binnen de vaak maximaal 46kg moet houden. Verder moet specifieke duikuitrusting sowieso mee, wat niet daar te huur is. Dat is voor het andere deel van de trip dan zeg maar. Op de Kili een camera met 2 of 3 losse lenzen en statief, voor duiken een compleet onderwaterhuis met flitsers en weer andere lenzen en poorten en armen.

Everest BC trekt mij niet, dat lijkt mij een simpele wandeling, en je gaat niet naar een top. Dus die staat niet direct op het lijstje. Ook niet echt in verdiept overigens. Het is bij mij altijd de Kili geweest zeg maar.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

mvdende

Berichten: 5631
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 07:54

EBC stond dus wél op mijn lijstje. In april. Als er daadwerkelijk een EBC staat en het niet uitsluitend een kale lege vlakte is.

Maar ik ben dan ook meer van de bergsport.

Voorlopig staat eerst het uitlopen van de Dutch Mountain Trail in Limburg op het programma. Vorig jaar na 4 dagen kreupel uitgevallen.

Fly_high

Berichten: 3270
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:22

mvdende schreef:
EBC stond dus wél op mijn lijstje. In april. Als er daadwerkelijk een EBC staat en het niet uitsluitend een kale lege vlakte is.

Maar ik ben dan ook meer van de bergsport.


Je hebt nog BC voor winterbeklimmingen ;) april schrikt me af qua drukte, ik vond het juist heerlijk rustig op paden in Nepal in februari, geen enkele groep met porters enz gezien, en zou volgende keer het liefst voor december of februari gaan denk ik om dezelfde reden :)

germie schreef:
Everest BC trekt mij niet, dat lijkt mij een simpele wandeling, en je gaat niet naar een top. Dus die staat niet direct op het lijstje. Ook niet echt in verdiept overigens. Het is bij mij altijd de Kili geweest zeg maar.


Een simpele wandeling met 4000 hoogtemeters een deels padloos terrein over gletsjer enz.

Als je naar de feiten kijkt is Kili net zo'n wandeling, met 5 uurtjes per dag lopen als je rustig aan doet en maar 1 dag met meer dan 1000 hoogtemeters. Het blijft uiteindelijk gewoon een trekking ook al bereik je daarbij een bergtop. Niet voor niets trekt het geen bergsport mensen aan maar vooral toeristen.


Iedereen zijn eigen mening, maar ik zou voor mezelf Kili pas daadwerkelijk een prestatie vinden als het alpiene stijl en zonder porters zou lukken :o En die dragen inderdaad heel veel overbodige meuk, paar extra schoenen is nog niet zo extreem vergeleken met letterlijk WC-bakken en aparte eettenten :')

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-22 09:43

Ik zit eens te lezen over de Everest, sjips, denk dat die er ook op moet, haha. Is wel langer in dagen. En totaal anders. Maar wel mooie vergezichten. En is goedkoper dan de Kili.

Ja, het is geen bergsport, dat weet ik. Een beetje bergsport zou best mogen op zich. Maar goed, ik mag ook graag gewoon van de omgeving genieten en wandelen.

wc bakken en eettenten hoeven van mij niet. Maar ja, die brengen ze echt mee op alle trekkings? Of alleen de zgn. hele luxe?
Laatst bijgewerkt door germie op 22-07-22 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:47

Niemand bepaalt op wat voor schoenen jij naar boven gaat, germie, het zijn alleen adviezen die voor het gros van de mensen werken. Ik werd vierkant uitgelachen omdat ik Annapurna Base Camp op m’n Fivefingers wilde lopen, maar voor mij werken die beter dan schoenen met veel steun en een dikke zool. Daarop was ik van m’n leven niet boven gekomen. Een van onze porters liep zelfs het hele stuk op badslippers. :') Niemand houdt je tegen als jij op blote voeten of stiletto’s Kili wilt beklimmen, maar of het verstandig is, is een tweede. :D

Fly_high

Berichten: 3270
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:59

Ik heb geen Kili trekking zonder eettenten kunnen vinden, wc bakken betaal je bij elke outfitter extra voor dus dat is zeker niet verplicht. Maar eettenten en vers eten lijken bijna onvermijdelijk als je met een groep gaat ipv individueel.

Ik heb persoonlijk erg ongemakkelijk gevoel bij alleen de gedachte om porters in te huren :') wil niet zeggen dat het objectief gezien altijd slecht is, maar het lijkt voor zo veel ellende te zorgen dat ik het liever vermijd.

Elke zomer trektocht is in principe op fatsoenlijke gympen te doen ;) het is net wat je zelf prettig vindt. Ik zou iig geen hoge wandelschoenen speciaal voor Kili kopen als je liever lage schoenen draagt.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-22 10:15

Waarom voel je je raar als je een porter inhuurt? Als je dat wilt, en je betaalt er voor, wat is dan het probleem?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Appel_33, atilla, Chinas, Emj_23, Emmaa_92, F_Orumster, fohadie, Furst, LieZ_Horses, lizy29, Patriesje, SentiBot, xPabloBokt en 74 bezoekers