Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 09:34

Hoi allemaal,

Wij gaan in augustus emigreren naar Zweden en hebben een huis gekocht in Äppelbo Dalarna Midden Zweden. Wij zijn: Ik, mijn vriend, mijn dochter (13jr), 2 pony's en onze kattten.

Onze pony's gaan tijdens al het geregel in training om wat dingen bij te leren. Nala is 5 jaar (Konik) en Otis 3 jaar (Konik x Tinker) . Ze hebben elkaar nog niet ontmoet want staan nog op 2 verschillende stallen. Dus ook even hopen dat het klikt tussen ze en ze een leuk setje vormen in Zweden.

Ons huis is een boerderij met meer dan 6000m2 grond een grote stal en een bos in de achtertuin. Gelegen aan een rustige straat.

Ons plan is om verder te werken aan ons eigen bedrijf en dit uit te bouwen. Zijn jullie benieuwd naar de verdere ontwikkelingen volg dan dit topic en dan hou ik jullie op de hoogte. Vragen over onze huizenzoektocht in Zweden kun je natuurlijk ook stellen.

Er moet nog wel wat geregeld worden ook. De school voor onze dochter Jaeda, bankrekening, ons huis in Nederland verkopen, verhuizen, zorgen dat er een omheining is voor de paarden, stallen in orde. Het huis in Zweden is gelukkig geen klushuis. Dus beetje verf en eigen maken en dan is het te bewonen. Daar zijn we echt super blij mee. We hebben best veel huizen bekeken met wel veel klussen nog te doen en daar willen we ons niet op focussen omdat we dan geen tijd meer hebben voor de opzet van ons bedrijf. Blij dat we dit huis hebben kunnen kopen. Alsof het voor ons klaar stond. Het was al een tijdje te koop en vele mensen haakten af omdat er een grijs huis heel dichtbij staat. Dat zijn onze buren. Eerst vonden we dat ook wat minder (koop je een vrijstaand huis dat niet vrijstaand is), maar eigenlijk is het toch ook wel best prettig. Beter een goede buur dan een verre vriend. Verder is er rust, ruimte en natuur *\o/*


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:53

Leuk! Ik ga volgen :) wat voor bedrijf hebben jullie?

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 09:57

Ah leuk dat je onze avonturen volgt! :) We zijn bezig met een opzetten van een website voor mensen die zich willen presenteren via een website op de arbeidsmarkt. We hebben nu een programmeur en gaan dan niet meer "op maat" maar dat mensen zelf iets leuks kunnen maken om interactief te solliciteren. Maar alles moet nog uitgewerkt voor de geautomatiseerde versie en dat gaat zeker half jaar duren denk ik maar als het lukt dan hebben we deels een passief inkomen en dat zou mooi zijn. Meer tijd voor de paardjes :) Op dit moment gaat de arbeidsmarkt ook heel even te goed ervoor...maar goed je weet nooit hoe het later loopt. Ook gaan we internationaal met Apply interactive.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:07

Spannend! Hoe is je dochter eronder? Die heeft wel net zo'n leeftijd dat het best heftig is om alles achter te laten.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 10:19

Jaeda heeft er ook heel veel zin in. We hebben haar ook betrokken in het hele proces en ze leert al Zweeds op school in plaats van Engels omdat ze daar al een jaar op voor liep. Momenteel zit ze op 10-14 onderwijs en na dit schooljaar had ze al van school moeten switchen. We zijn vanaf eind vorig jaar meerdere keren naar Zweden geweest en we zijn wel allemaal overtuigd dat dit ons land is en worden er erg rustig van. We zijn nu druk bezig een afspraak te maken met de schooldirectrice zodat ze ook weet welke school het gaat worden na de schoolvakantie en ze er al een beetje een beeld bij heeft. Het schoolsysteem is wat anders ook in Zweden. Wat minder prestatie/cijfer gericht en dat lijkt ook wel mooi bij haar aan te sluiten. Ze doet momenteel VWO op de meeste vakken en het schijnt dat ze in Zweden ongeveer 2 jaar terug in de tijd gaan dus een deel van de stof is herhaling voor haar maar wel goed voor haar Zweeds. De pony's in de tuin is natuurlijk ook wel echt een droom voor haar :) Qua vrienden en familie zal het even moeilijk worden. Ook voor ons. Maar het voelt voor ons allen als een mooie stap.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:35

Bijzonder hoor en fijn dat jullie er allemaal hetzelfde in staan. Ik volg!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:41

Wat gaaf zeg en wat ziet het huis er mooi uit. Krijgen we een rondleiding? :D

ravellie

Berichten: 3074
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:22

Wat een spannend avontuur zeg, leuk!

Volgt er ook nog iets van een B&B? :D

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 11:55

We hebben wel een heel groot grasveld voor tentjes :) en misschien dat we nog iets maken in de schuur qua BenB of logees. Maar nog niet meteen.

Nog een paar leuke foto´s van ons huis en de omgeving
Het bos richting het huis Afbeelding (We hebben ook een stukje van het bos waar we in staan)
Afbeelding Mijn vriend en dochter in ons bos

Afbeelding De woonkamer

Afbeelding De keuken

Rondom het huis is heel veel veld met gras. Aan het begin van de weg woont een boer die het maait. Ve
Ook is het bos vrijwel oneindig wat erachter ligt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101728
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:09

Ik volg ook. :D

Erg tof huis hebben jullie gekocht. :j
Jullie gaan een heel nieuw leven beginnen, erg spannend lijkt mij.

Gaan jullie de paarden zelf vervoeren?

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:41

ik volg ook :j

wat een leuk huis en een mooie omgeving <3

altijd nog mijn droom om in zo'n soort omgeving te wonen

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:59

Ik volg! wat gaafff

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 20:24

Wat leuk en spannend ik vind het wel leuk om te lezen hoe het jullie afgaat.
Succes.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 20:51

Dankjullie :) Ik ben offertes aan het aanvragen voor vervoer met transportbedrijf speciaal voor paarden. Er zijn er meerdere en groepstransport is het goedkoopste en vervoer in 2 persoonsvrachtwagen wat duurder maar dan mogelijkheden voor eventueel nog wat huisraad in de "zadelkamer". Dus nog niet helemaal uit wat te doen.

Lukasje
Berichten: 11248
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:02

Oh wat een spannend avontuur ! Mooi huis zeg !

naomi_mickey

Berichten: 583
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Noord Holland, Heemstede.

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:25

Gaaf zeg, heel veel succes en ik volg graag!!

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:35

Ooh, wat spannend TS!

Wat een onwijs mooi huis hebben jullie zeg! En van binnen ook niet zo ouderwets als dat je meestal ziet bij de zweedse huizen.

Ik weet niet welke omgeving je woont, maar ik kan je Schaap Transport in Tijnje heel erg aanbevelen, zij rijden op regelmatige basis naar Zweden en zijn echt super fijne chauffeurs. Houden je goed op de hoogte, zijn betrouwbaar en zorgen uitmuntend voor de paarden tijdens transport.
Tevens zijn zij niet duur, mijn paard kwam voor 800 euro naar nederland vanuit zweden en zij stond op de terugweg helemaal alleen op de auto (hebben wij zelf aangevraagd ivm dat zij absoluut niet te laden was en we haar niet meer van de auto af wilde halen en ze dus ook nergens meer een tussenstop hoefde te maken dan) uiteraard was het wel een gecombineerde rit omdat er wel op de heenweg nog paarden op de auto stonden.

Ik ga jullie volgen +:)+

Happy_Hippie

Berichten: 872
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:39

Oh wat gaaf dit! Ik ga jullie zeker volgen +:)+

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:45

Kimddddd schreef:
Dankjullie :) Ik ben offertes aan het aanvragen voor vervoer met transportbedrijf speciaal voor paarden. Er zijn er meerdere en groepstransport is het goedkoopste en vervoer in 2 persoonsvrachtwagen wat duurder maar dan mogelijkheden voor eventueel nog wat huisraad in de "zadelkamer". Dus nog niet helemaal uit wat te doen.


Neem ook hgh transport mee in je aanvraag rijden regelmatig die kant op en weg goede ervaringen mee

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 05:56

Wat een leuk avontuur ik volg graag mee

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 07:01

Thanks voor de tips over vervoer. Ik ga ze allemaal even onderzoeken.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 07:07

Ik open bokt en zie in uitgelicht ineens een heel bekend gezicht staan :D

Super leuk dat je een topic heb geopend! Ik ga deze natuurlijk volgen *\o/*

Ik wens jullie een ontzettend mooi leven in Zweden. Aan de locatie kan het niet liggen haha.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 07:59

Ja leuk :) en Dankje Jenkins ;) Aankomend weekend zal in het teken staan van afronding. We zijn het huis deels aan het op en leegruimen voor de foto's van de makelaar a.s. woensdag en de laatste klusjes aan het doen. We hadden een ambitieus project opgevat 3 jaar geleden toen we dit huis kochten om de zolder te verbouwen en hier hebben al zoveel uren in gezeten en komen er helaas nog meer bij. De gipsplaten zitten erop gelukkig en het is geïsoleerd en ik denk dat vandaag de laminaatvloer erin zit. Dan moeten er nog wat dingen bij de dakramen afgewerkt en de electra en dan zijn we een heel eind. De nieuwe bewoners komen wel in een gespreid bedje zeg. Nu nog hopen dat het snel verkoopt voor een leuke prijs.,

Ook op stal komt er afronding en Nala zal 15 juni worden opgehaald om in training te gaan. Otis volgt begin juli als het goed is. We zullen het missen dat Nala niet zo dicht meer in de buurt staat en we niet telkens langs kunnen maar we hebben ook onze handen even vrij voor alle regelzaken. Daarna staan ze gewoon forever in de tuin :) en kan Nala waarschijnlijk bereden worden en is Otis verkeersmak en kan hij netjes mee op wandeling.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:28

prachtig zeg.. heb je ook nog meer fotos van rondom je huis?? Ik vind zweden prachtig, wij zijn hier al vaak geweest en mijn vriendin heeft ook maanden in zweden gewoond maar is toch terug gekomen naar nl. zij woonde echt heel afgelegen en in de winter kwam ze de weg niet meer op en zat ze letterlijk soms weken ingesneeuwd.. daar moest ze echt rekening mee houden met inkopen doen en met 4 kids werd het haar toch even teveel.

maar ik ga je ook volgen.. prachtig hoor.. en gedurfd. ik roep al jaren dart ik van noord nl naar oost Nederland wil en dat gebeurd maar niet. houden teveel vast aan wat we hebben :-)

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 08:44

Ja ik heb nog deze drone foto :) Afbeelding Hier zie je de omgeving goed en ook het grijze huis van de buren. De L vormige schuur hoort bij ons huis en vanaf de schuur nog een langwerpig stuk weide tot aan het bos. Aan de voorkant van het huis zit ook nog een groot stuk grond ik denk ongeveer 2x een 20x40 bak aan elkaar geplakt. De sneeuw zullen wij ook hebben en het pad waar we wonen is een gravel weg. Wel hebben we een boer aan het begin van de straat die het bijhoudt. en aan het begin van de weg is het dorpje al (Ik denk 10 minuten lopen). Daar komt ook de schoolbus. Misschien kopen we wel een stoerdere auto of een sneeuwscooter voor de boodschappen