Studeren in het Fort van Breendonk

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
jeetje77

Berichten: 3434
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:56

Wij hebben hier in het hoge noorden ook kazematten (Cornwerd is om de hoek bij mij). Dus dat verschil weet ik wel. Nooit geweten wat het Engelse woord weer voor was trouwens.


LWDaisy

Berichten: 4713
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-23 22:22

Ik heb nog eens een update!

Ik ben afgelopen zaterdag opnieuw naar het fort van Liezele geweest in het kader van mijn opleiding tot gids daar. Ik heb weer super veel bijgeleerd!

Het fort van Liezele is eenzelfde fort, het is samen gebouwd met de 10 andere (waaronder Breendonk) forten van de fortengordel rondom Antwerpen, maar speelde zijn rol vooral in WOI. Een heel ander verhaal dan dat van Breendonk dus, waar ik weer lekker veel voor mag bijleren - ik vind het echt heel interessant!
Het verhaal van Liezele draait meer om het verweer dat het fort bood tijdens WOI, en geeft een duidelijke kijk op de wapens die men destijds gebruike. Ik vond het ook boeiend om het verschil te zien tussen een uitgegraven fort en een fort dat nog zoals het bedoeld was ingegraven is, maar misschien ben ik gewoon een nerd haha.

Fort Liezele hoopt in mei de deuren weer te kunnen openen voor rondleidingen. Ik mag dus nog flink studeren!

Afbeelding

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

jeetje77

Berichten: 3434
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 07:03

Ga je daar dan ook rondleidingen geven? Dat zou wel tof zij. Het gaat dan bijna op een volledige baan lijken. Is me trouwens even ontschoten is dit nu op vrijwillige basis of een betaalde baan?

LWDaisy

Berichten: 4713
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-23 07:30

jeetje77 schreef:
Ga je daar dan ook rondleidingen geven? Dat zou wel tof zij. Het gaat dan bijna op een volledige baan lijken. Is me trouwens even ontschoten is dit nu op vrijwillige basis of een betaalde baan?


Dat is idd de bedoeling :j
Ik hoop er stiekem op een dag mijn voltijdse baan van te kunnen maken, zou ik echt heel leuk vinden! Ik word in Breendonk als vrijwilliger idd betaald - in Liezele niet. Vzw enzo.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

jeetje77

Berichten: 3434
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:27

Duidelijk, dank je wel. Ik lees iedere keer weer je enthousiaste verhalen. Erg interessant.

LWDaisy

Berichten: 4713
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-23 17:39

Ik heb weer een update!

Ik kreeg eind vorige week een mailtje binnen voor een rondleiding, ik moet dan altijd even op "bevestigen" klikken om door te geven dat ik die rondleiding kan geven. Ik klik altijd gewoon voor akkoord, ik kijk niet eerst de opmerkingen na - hoe groot de groep is, de leeftijd, welke school, chiro, scouts - maakt mij niets uit, ik vind alles leuk haha.

Naderhand check ik de naam, en ik denk.. dit klinkt vrij Joods.. Ik google.. Jaaaa.. Mijn eerste Joodse school!

Ik vind het stiekem toch wel spannend. Uiteindelijk is een rondleiding een rondleiding, maar dit vind ik toch.. next level ofzo. Ik vind het best.. eng? Nee, dat is niet het juiste woord, maar ik vind het wel.. ja, intimiderend ofzo?

Ach, het komt sowieso vast wel goed hoor. Maar ik vind het wel best spannend :j

Ondertussen ook nog druk bezig met mijn opleiding voor Liezele, en mijn reis naar Polen komt ook steeds dichterbij. Over 30 dagen vertrek ik, en over 31 dagen sta ik in Auschwitz!

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Lithya

Berichten: 2493
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 21:10

Jij kunt dat!! Maar zal
Even wat spannender zijn. Er zit best veel verschil tussen kinderen van…. Sommigen zijn heel rancuneus en anderen kunnen beter relativeren is mijn ervaring. Ben benieuwt wat jou ervaring gaat zijn.

LWDaisy

Berichten: 4713
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-23 08:00

Lithya schreef:
Jij kunt dat!! Maar zal
Even wat spannender zijn. Er zit best veel verschil tussen kinderen van…. Sommigen zijn heel rancuneus en anderen kunnen beter relativeren is mijn ervaring. Ben benieuwt wat jou ervaring gaat zijn.


Ik hoop op interactie! Die heb ik helaas niet met elke groep. 9/10 wel hoor, maar zo heel af en toe kom je een groep tegen die alleen maar luistert en geen vragen stelt in de hoop er sneller vanaf te zijn..

Ik ben vooral nerveus omdat "het verhaal van Breendonk" minder het verhaal van de holocaust op zich is - en ik hoop dat dat gewoon oké is. Dat mijn groep niet het gevoel heeft dat ik hun voorvaderen negeer oid.
In de eerste 9-tal maanden was 1 op de 2 gevangenen in Breendonk joods, maar zodra de Mechelse Dossinkazerne in gebruik werd genomen, werden de "transportjoden" (zoals Eva Fastdag hen noemde in haar getuigenis) meestal rechtstreeks daarheen gebracht voor deportatie; en werd Breendonk vooral bevolkt door politieke gevangenen. Over de gehele bezetting gezien was "slechts" 1 op de 8 gevangenen joods, en die kwamen dan vooral in Breendonk terecht omdat zij bij het verzet betrokken waren en niet "enkel" omdat ze joods waren..

Dat is iets wat ik altijd vertel tijdens mijn inleiding - en dat doe ik omdat het zo is. Het is de bedoeling dat ik feiten breng, historische correctheden, en gaandeweg vertel ik natuurlijk ook getuigenissen, persoonlijke ervaringen van verschillende gevangenen.

Ik hoop dat ze begrijpen dat ik daar ben om het verhaal van Breendonk te vertellen - en dat dat net een fractie minder om de joodse vervolging gaat dan bijvoorbeeld Dossin, Westerborck of Auschwitz. Zo is het nu eenmaal, en ik hoop dat ze mij dat niet kwalijk zullen nemen. Ik hoop dat ze niet het gevoel krijgen dat ik probeer om de jodenvervolging te bagataliseren oid, ik breng gewoon de feiten - en in Breendonk gaan die meer om de politieke gevangenen. Daar kan ik ook niets aan doen.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Lithya

Berichten: 2493
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:29

Waarom zouden ze je kwalijk nemen dat je feiten verteld? Je ontkent niets.

LWDaisy

Berichten: 4713
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-23 17:41

Nouhouuu, ik heb een MEGA toffe rondleiding achter de rug! Zo'n fijne groep!

Ik kreeg een super lief applaus naderhand, en toen flapte ik eruit dat ik dat zo lief vond, dat ik heel zenuwachtig was geweest, en dat vonden ze helemaal geweldig haha, ik kreeg spontaan een nog groter applaus!

En mijn oldskool instax was er ook bij vandaag:
Afbeelding

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 19:36

Gelukkig maar...!

Fijn dat jullie een goede tijd samen hebben gehad!!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

haffiefreak

Berichten: 1624
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:35

Ik was benieuwd hoe het gaat met de rondleidingen.

Raisa is moeder van een mooi hengste veulentje Geboren op za 23-juni-07 tussen 19.00 en 21.00

LWDaisy

Berichten: 4713
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-23 10:17

haffiefreak schreef:
Ik was benieuwd hoe het gaat met de rondleidingen.


Heel goed, dankjewel :D
Nu is het even rustiger, examens en daarna zomervakantie, dus iets minder rondleidingen. De rest van het jaar heb ik het lekker druk! De laatste maanden heb ik vooral veel Engelse rondleidingen gegeven, veel buitenlandse groepen. Ik vind het nog steeds geweldig leuk, en hoop dit nog jaaaaaren te mogen doen! *\o/*

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

haffiefreak

Berichten: 1624
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:05

LWDaisy schreef:
haffiefreak schreef:
Ik was benieuwd hoe het gaat met de rondleidingen.


Heel goed, dankjewel :D
Nu is het even rustiger, examens en daarna zomervakantie, dus iets minder rondleidingen. De rest van het jaar heb ik het lekker druk! De laatste maanden heb ik vooral veel Engelse rondleidingen gegeven, veel buitenlandse groepen. Ik vind het nog steeds geweldig leuk, en hoop dit nog jaaaaaren te mogen doen! *\o/*



Ik heb je ook even een pb gestuurd. Als je het niet erg vindt.

Raisa is moeder van een mooi hengste veulentje Geboren op za 23-juni-07 tussen 19.00 en 21.00

Lithya

Berichten: 2493
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:22

Vorig jaar fort van Breendonk bezocht en voor dit jaar fort Eben-Emael op de planning. Jammer dat je daar geen rondleidingen doet!!

LWDaisy

Berichten: 4713
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-23 07:07

Lithya schreef:
Vorig jaar fort van Breendonk bezocht en voor dit jaar fort Eben-Emael op de planning. Jammer dat je daar geen rondleidingen doet!!


Vind ik zelf ook! :')

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

eva1969

Berichten: 4025
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 19:23

Vandaag met ons gezin een ongelooflijk enthousiaste, interessante en gepassioneerde rondleiding van TS in het fort gehad. Heel erg bedankt, we zijn allemaal erg onder de indruk en dankbaar dat je dit voor ons wilde doen.
Dus mocht iemand nog twijfels hebben, zeker gaan!

Insta: ArtbyEvaRoeters

LWDaisy

Berichten: 4713
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-23 22:07

eva1969 schreef:
Vandaag met ons gezin een ongelooflijk enthousiaste, interessante en gepassioneerde rondleiding van TS in het fort gehad. Heel erg bedankt, we zijn allemaal erg onder de indruk en dankbaar dat je dit voor ons wilde doen.
Dus mocht iemand nog twijfels hebben, zeker gaan!


Wat ben jij lief <3 Ik vond jullie fantastische mensen, en het was waanzinnig leuk om zo'n enthousiaste groep te mogen rondleiden, dat maakt mijn job nog zoveel leuker!

En dankjewel voor het lieve presentje! <3

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Lithya

Berichten: 2493
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:54

Ben een documentaire aan het kijken, wellicht ken je hem al, maar daar fort van Breendonk ook in genoemd. Voices of Liberation. Aflevering 5. Ze lopen door de gangen, cellen en martelkamer.

LWDaisy

Berichten: 4713
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-23 07:22

Die heb ik inderdaad al gezien, erg interessant!

Afgelopen weekend even snel geposeerd in mijn nieuwe shirt, het is helaas iets te koud om te gidsen in enkel een shirt, maar de collega's vonden hem erg leuk! Ik heb hem in NL gekocht, ter ere van Remember September en de bevrijding. In BE zijn we daar niet zo mee bezig, erg jammer vind ik dat. Ik had 2 NL veteranen in mijn groep zondag, die vonden het shirt ook tof!

Afbeelding

In december staat er nog een bijkomende opleiding voor het fort op de agenda, ik kijk er ontzettend naar uit!

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

eva1969

Berichten: 4025
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:47

Mooi shirt!

Insta: ArtbyEvaRoeters

LWDaisy

Berichten: 4713
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-23 10:38

Ah, ik heb nog updates!

1) Ik heb sinds een paar jaar terug een auto. Hier in het dorp is dat niet echt nodig, maarrr ik spring er wel verder mee natuurlijk. Ik heb me meteen aangemeld voor de Dossin-kazerne, ik hoop daar op een dag ook gids te mogen worden :)

2) Mijn mama belde net: we zijn weer aan het plannen geslagen, deze keer willen we Gross-Rosen bezoeken! Ik kijk hier al ZO naar uit! *\o/*

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Lithya

Berichten: 2493
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:21

Mag je dan echt de kazerne in? Het museum er naast van ik net een beetje te veel

LWDaisy

Berichten: 4713
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-23 17:26

Lithya schreef:
Mag je dan echt de kazerne in? Het museum er naast van ik net een beetje te veel



Dat hoop ik wel! Ik zit voorlopig in het systeem, ze hebben momenteel niet meteen een nieuwe gids nodig, maar ze vonden mijn enthousiasme alvast super! Op hoog van zege, ik heb geduld :D

En Eva1969, dankjewel! Ik vind hem zelf ook heel erg leuk, en de groepen ook! Hij ligt nu wel in de kast tot volgende zomer haha, dikke-truien weer :')

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: noviceh, Xhiske en 72 bezoekers