Emigreren naar Spanje..? Hoe, wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
LWDaisy

Berichten: 4760
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Emigreren naar Spanje..? Hoe, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 12:22

Wij zijn het zat in België. En echt goed zat!

Ik wist als tiener al dat ik een hekel had aan België en diens maatschappij. De rush, het moeten pompen of verzuipen, het moeten werken en zo veel afgeven dat je amper je rekeningen kan betalen, het gebrek aan natuur, de mentaliteit van de doorsnee bewoner, het op elkaar gepakt leven, het slechte weer, ...
Ik word er doodongelukkig van. Het is gewoon niks voor mij. Ik kan het niet, het leven hier leven zoals dat van je verwacht wordt.

Mijn vriend denkt er hetzelfde over. Die zou vandaag zijn koffers pakken en morgen vertrekken als hij de kans had.
Hij heeft zijn ouders als voorbeeld: die zijn 10 jaar geleden naar Spanje geëmigreerd.
Net zoals zovelen wilden zij weg uit België, maar bij hen bleef het niet alleen bij woorden - zij deden het ook echt! Wij praten er al lang over, maar altijd in de trant van "later". Nu voelt het als later.

Ik was gisteren onderweg naar huis van stal. En ik vroeg me af, rijdend tussen grijze gebouwen, onder een grijze lucht, in de file wegens de miljoen wegenwerken: hoe zou de dagelijkse rompslomp voelen... onder de zon? Tussen de palmbomen? In een tshirt ipv donzen winterjas?
Zou ik gelukkiger zijn om mijn dagdagelijkse taken in een andere omgeving te kunnen uitvoeren? Naar de supermarkt, de bakker, naar mijn werk te kunnen gaan in een heel ander land, klimaat, maatschappij?
Ja. Ja, ja ja! Ja, ik zou veel gelukkiger zijn. Ik zou léven, ipv geleefd te worden!

Wij wonen nochtans in een vrij groene omgeving hoor. Ruim huis, vrijstaand, leuke tuin, grote oprit. Een mooi plaatje. Maar... Nee. Het staat in het verkeerde land, in de verkeerde maatschappij.

Ik zou niet naar Spanje gaan om een lui lekker leven te leiden - dat laten mijn financiën niet toe. Ik zou vrij snel na aankomst aan de slag moeten kunnen, hetzelfde geldt voor mijn vriend. We zouden niet vertrekken met het idee "laten we lekker rijk worden in Spanje", nee - we zouden vertrekken met het idee "we doen daar hetzelfde als hier: werken voor ons geld, rekeningen betalen, huisjeboompjebeestje, maar dan in een veel aangenamer tempo, land, klimaat en maatschappij". En daar zouden we beide gelukkiger van worden.

Natuurlijk zou ik voor Spanje kiezen omdat mijn schoonouders daar al zitten, en daar de gang van zaken kennen. Ik zou wel gek zijn om die kans op hulp om in te burgeren te laten schieten! Zij moesten het destijds allemaal alleen uitzoeken, wij niet - wij kunnen hun hulp krijgen.

Ze weten nog van niets hoor. We zijn ons huiswerk aan het maken. Kijken hoeveel het kost om te huren in Spanje, hoeveel het dagelijkse leven daar kost, wat een gemiddeld loon van een gemiddelde job daar is. Wat we nodig hebben qua documenten om te mogen vertrekken, wat we allemaal aan te vragen en af te handelen hebben. En... we willen dit. Heel erg graag.
Er is geen haast bij - we hebben de tijd om dit goed aan te pakken. Maar we willen ook geen jaren meer wachten, we willen geen tijd verspillen en blijven twijfelen. Ik wil volgend jaar ergens mijn biezen kunnen pakken en België vaarwel zeggen!

Natuurlijk hebben we zaken af te handelen. Ik wil niet vertrekken zonder de zekerheid dat we in Spanje binnen de 2 weken aan de slag kunnen. Mijn schoonouders kennen iemand in het consulaat, dus dat zou toch een hulp moeten kunnen zijn. Voor mij is het makkelijk - ik werk hier als huishoudhulp, en zit er absoluut niks mee in om in Spanje ook in de schoonmaak aan de slag te gaan. Maakt mij niet uit waar, en ik heb ervaring zat in de schoonmaak, zowel industrieel als residentieel. Eerlijk, het maakt mij niet zo heel veel uit wat ik doe, ik wil ook druiven plukken hoor.
We hebben ook een huis nodig natuurlijk. Ik heb van ver eens zitten scrollen - en ik weet 1 ding zeker: ik wil geen appartement. Daar ben ik niet geschikt voor, zélfs niet in Spanje. Ik wil een huis, een tuin, privacy.
En... ik moet bijna huilen... mijn lieve paardenkindje... Ze wordt bijna 20 jaar. Ik kan haar niet meeslepen. Het zou niet eerlijk zijn tegenover haar, om haar voor mijn egoïsme die verhuis aan te doen. Eerst heb je die lange trailerrit, die erg slopend zal zijn met haar artrose. En dan het klimaat - mijn dame doet het véél beter in de kou dan in de warmte. Dit kan ik haar toch niet vragen?
Mijn ouders weten al een paar jaar dat emigreren door onze hoofden spookt. Zij zouden met plezier de zorg van mijn paard op hen nemen - die geruststelling heb ik. Wel moet ik dan op zoek gaan naar een andere stalling, want ik en mijn paard wonen nu dik 40min. rijden van mijn ouders. En mijn ouders wonen tegen de stad aan, er zijn niet super veel opties daar. Ze bestaan wel hoor, die opties - maar zijn niet overvloedig aanwezig.
Mijn katten sleep ik gewoon mee hoor. Die moeten nog 7 maanden oud worden, en kunnen de reis en verhuis makkelijk aan.

Oh God, wat zal ik mijn familie missen. Het is "maar" 1200km, en ik zie mijn mama zo 3x per jaar naar Spanje komen als wij daar wonen - ik wil dus wel een kamer extra om hen een logeerkamer aan te bieden. En daar is mijn vriend het volledig mee eens. Honestly - wij zoeken een huis met 3 slaapkamers, want ik heb ook nog een broer :+ En mijn vriend zijn broer en kinderen zouden hier ook fijn gebruik van kunnen maken!
Mijn schoonouders zitten in een klein appartementje. Dat zou ik echt niet kunnen, ook niet in Spanje. Daar ben ik gewoon niet geschikt voor, ik word gillend gek. We zouden in theorie eerst wel een appartement kunnen betrekken, voor een jaar ofzo, en dan van daaruit op zoek gaan naar een huis, maar ik zie dat zo niet zitten. Ik begin liever gelijk goed, in een huisje. Ik heb vooral de ruimte rondom het huis nodig om gelukkig te kunnen zijn. Anders kan ik net zo goed hier blijven...

Wie van jullie heeft deze stap gezet, en is naar Spanje verhuisd?
Wij willen naar de omgeving van Roses +25km daaromheen, idealiter iets landelijker gelegen, daar zitten mijn schoonouders en daar wil ik ook terecht komen. Als ik dan mijn eigen familie al kei hard moet gaan missen, adopteer ik mijn schoonouders wel haha.
Waar moeten we rekening mee houden? Ik weet van mijn schoonouders dat de bureaucratie daar nogal traagjes gaat.
Waar kunnen we tegenaan lopen? Hoe snel vind je werk?
Wij spreken geen letter Spaans. Ons Frans is ook niet zoals het moet, om je daarmee te kunnen redden. Wij zouden het echt in het Engels moeten gaan doen. Ik kan mijn Frans opfrissen, en sta er zeker voor open in de toekomst ook Spaans (Catalaans, in die regio) te gaan leren. Maar dat zou ik bij aankomst dus absoluut nog niet spreken. Ik zou wel de hulp van mijn schoonouders en hun vrienden hebben bij nodige vertalingen, maar vooral qua werk zouden we dus ergens terecht moeten komen waar Engels voldoende is.
Ik zie mezelf wel in hotel werken, in de schoonmaak, of in de horeca (wel eerder in een restaurant dan een uitgaanscafé, dat is mij te druk), maar is dat realistisch? Zou ik daar wel werk vinden? Werk dat mij en mijn vriend toelaat de rekeningen te kunnen betalen, en nog een beetje over te hebben om fijn te leven?

Zoals jullie lezen, staat het hele plan nog erg in zijn kinderschoenen. Het is nu nog vooral een gevoel, vooral willen, en nog niks concreets. Maar we willen het wel graag concreet maken!

Mijn schoonouders komen rond Oudjaar weer naar België. We zouden dan graag met hen rond de tafel willen gaan zitten, en dit bespreken. We willen tegen dan ons huiswerk gemaakt hebben.
Ik kan hen gerust advertenties van woningen doorsturen, en zij zouden die met plezier voor ons bezichtigen, dat weet ik 100% zeker. Ik weet ook zeker dat zij bij hun vrienden zouden willen informeren, of dia qua jobs een idee hebben waar wij terecht zouden kunnen. Schoonouders zijn op pensioen.
Maar wij moeten daarvoor natuurlijk wel het nodige papierwerk van hieruit, en later dan daar, op orde maken.
Wie heeft dit gedaan, hoe ging dit in zijn werk? Waar moeten we rekening mee houden?
Waar kunnen we ons aan verwachten qua spullen verhuizen? Ik hoéf mijn meubels niet perse mee te slepen, maar wat er in die meubels zit graag wél. Niet perse alles, maar wij hebben gewoon super veel spullen, en die wil ik niet allemaal achterlaten. Ik heb ook 1000 boeken die mee moeten... Iemand een idee van het kostenplaatje om een vrachtwagen de grenzen over te sturen met onze spullen?

Ik hoor jullie tips graag. Hoe pakten jullie het aan, wat raden jullie aan, wat raden jullie af? Waar kunnen we ons aan verwachten, waar moeten we rekening mee houden?

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!


Achterom
Berichten: 23021
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Emigreren naar Spanje..? Hoe, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:29

Allereerst: geen persoonlijke ervaring. Maar ik ben wel een trouw kijker van het programma "ik vertrek" op de nederlandse televisie (wellicht is er ook een vlaamse variant?), dat is ook wel via internet terug te kijken. Wat me iedere keer weer opvalt, is hoeveel makkelijker het is als je de taal spreekt. Dus zorg dat je de taal leert, en ga sparen om een goed bedrag achter de hand te hebben voor onverwachte tegenslagen.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Emigreren naar Spanje..? Hoe, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:33

Nu al spaans leren spreken en verstaan en wanneer je een richtdatum hebt, solliciteren. Dat geldt voor elk land trouwens.
En kijken welke werknemers gewild zijn en wat je zelf nu doet, kun je nog omscholen, aanvullende cursussen volgen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

LWDaisy

Berichten: 4760
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 12:34

Achterom schreef:
Allereerst: geen persoonlijke ervaring. Maar ik ben wel een trouw kijker van het programma "ik vertrek" op de nederlandse televisie (wellicht is er ook een vlaamse variant?), dat is ook wel via internet terug te kijken. Wat me iedere keer weer opvalt, is hoeveel makkelijker het is als je de taal spreekt. Dus zorg dat je de taal leert, en ga sparen om een goed bedrag achter de hand te hebben voor onverwachte tegenslagen.


Ik kijk het programma ook graag! :j Maar vind het toch moeilijk te vergelijken - ik trek niet als zelfstandige naar daar, ik vertrek met een heel andere insteek :) De taal zou het makkelijker maken - maar in de praktijk spreken mijn schoonouders een paar woorden Catalaans, en meer hebben ze niet nodig om zich te kunnen redden. Zij vallen vooral terug op Frans, en dat werkt prima. Ik spreek, wat ik noem: Disneyfrans. Ik kan ermee naar Disneyland, ze zullen me wel begrijpen :j Die basis heb ik wel, maar opfrissing is zéker nodig.
Je komt daar uiteindelijk in een vrij toeristische omgeving terecht, waarbij Engels en/of Frans meer dan voldoende is. Enkel voor papierwerk moet je terugvallen op Catalaans, en daar valt altijd wel een mouw aan te passen.

Natuurlijk moet er wel een spaarrekening mee, maar niet zoals bij de mensen van Ik vertrek. Ik heb geen eigen zaak, ik moet alleen maar in mijn dagelijkse onderhoud kunnen voorzien :)

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Emigreren naar Spanje..? Hoe, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:35

Wanneer je daar gaat werken is beheersing van de taal een grote plus.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

LWDaisy

Berichten: 4760
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 12:35

bigone schreef:
Nu al spaans leren spreken en verstaan en wanneer je een richtdatum hebt, solliciteren. Dat geldt voor elk land trouwens.
En kijken welke werknemers gewild zijn en wat je zelf nu doet, kun je nog omscholen, aanvullende cursussen volgen.


Ik heb om te beginnen al geen basic diploma, en eerlijk - ik heb zéér weinig ambitie qua werk :') Ik ben perfect gelukkig als arbeider in de schoonmaak, dus mijn verwachtingen qua werk zijn niet hoog. Ik maak met een glimlach wc's schoon - maar ik moet er natuurlijk wél van kunnen rondkomen.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

LWDaisy

Berichten: 4760
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 12:36

bigone schreef:
Wanneer je daar gaat werken is beheersing van de taal een grote plus.


Dat zal zeker en vast zo zijn! Maar geldt dat ook als je meer in de toeristische sector aan de slag gaat? Het zal altijd wel een pluspunt zijn, absoluut - maar is het een vereiste? Als in "zonder de taal te spreken/begrijpen maak je absoluut geen kans daar een leven op te bouwen"?

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Achterom
Berichten: 23021
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:38

Je moet inderdaad in je dagelijkse onderhoud kunnen voorzien en misschien moet je je daarvoor afvragen hoe je dat wilt: je beperken omdat je de taal niet spreekt (en daar kennelijk geen moeite voor wilt doen?), of zorgen dat je nét dat ene streepje voor krijgt omdat je wel de taal spreekt?
Bovendien is er natuurlijk meer dan alleen papierwerk, je moet ook een keer iets kopen, de wasmachine gaat kapot, ik noem maar wat. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om alleen contact te hebben met andere immigranten, maar is de charme van het wonen in een ander land ook niet het contact met een andere cultuur? Contact met de locals...

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:42

Wat is het probleem om de taal alvast te leren? Je hebt de tijd er nog voor en het zal zeker meetellen, als je solliciteerd en de taal al kent. Ik zelf erger me er wel aan, als mensen hier komen wonen, ze de taal niet kennen. Als je geen tijd had, dan was het een ander verhaal. Bij jullie kan dat gemakkelijk.

Geen leven zonder horsies!

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:43

In de schoonmaak zullen al je collega's én je klanten geen woord buiten de deur spreken. Ook als je in hotels gaat schoonmaken zijn de enige die blij zijn dat je Engels/Frans spreekt de toeristen wiens kamer je doet. En die zul je weinig zien.

Uit je verhaal krijg ik het gevoel dat het enige dat je wilt, een dak boven België/veel zon en een langzamer tempo. Oftewel, je wilt eigenlijk alles houden/meenemen wat je hebt maar dan op een warmere plek. En dat kan niet.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:45

Als je wil integreren in je nieuwe dorp/stad is de taal echt een must! Ook als je zaken moet regelen is taalkennis een vereiste, omdat de meeste ambtenaars geen (goed) Engels zullen spreken. Verder kunnen er ook lokale regels zijn, waardoor ze niet in het Engels mogen spreken. Dit is bijvoorbeeld in Duitsland het geval, omdat ambtenaars fouten kunnen maken en dingen verkeerd kunnen vertalen. Om zichzelf in te dekken, spreken ze dan alleen Duits. Zelf sprak ik bij mijn emigratie de taal vloeiend en dat heeft het hele proces zo veel makkelijker gemaakt.

Het vinden van werk kan ook lastig worden, helemaal zonder diploma en taalkennis. Als ik me niet vergis heeft Spanje het hoogste werkloosheidscijfer van de EU. Begin dus zeker vroeg genoeg met het zoeken naar werk.

tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:46

Taal leren is wel nummer 1, al is het maar de basis, je best doen helpt veel.

Simpele taalcursus voor 6 euro :
https://www.boekenvoordeel.nl/boeken/re ... ijpen.html
& grammatica :
https://www.boekenvoordeel.nl/boeken/re ... atica.html
Meer woordjes :
https://www.boekenvoordeel.nl/boeken/re ... lands.html
en haal een woordenboek spaans - nederlands & nederlands - spaans.

Voor uitspraak heeft YT veel oefenmateriaal aan zinnetjes om na te zeggen.


En als je in de schoonmaak, toerisme, etc. wil werken, spreek je talen, daar hebben ze vaak interesse in niet alle spanjaarden spreken andere talen.

Verder qua kosten ben je niet super veel goedkoper uit dan hier (veel families wonen in huizen van een al overleden familielid ergens bv wegens crisis en werkeloosheid. Max. uitkering bijstand is iets van 425/maand. Inkomens zijn dus relatief laag, en zeker daar waar de huizen aantrekkelijk geprijst zijn. Kijk wat je kan bijverdienen via internetwerk, zodat je meer opties hebt qua waar je wil wonen. Bedenk je ook goed dat Spanje hard richting woestijn gaat met gevolgen voor kosten drinkwater (en stroom ivm waterkrachtcentrales en stroom is al vrij duur daar dacht al 37cent/kwh? tegen iets van 19 hier). Legaal werk geeft je toegang tot de ziektekosten verzekering, maar voor iets als tandarts wil je meestal bijverzekerd zijn (valt niet onder de basisdekking). Maar vraag eens bij je schoonouders hoe het zit met basis kosten om te leven daar, ga er op vakantie en ga mee met boodschappen doen. Sommige dingen zijn er wat duurder, andere goedkoper.
Werk in agrarische sector als plukken fruit/groente zal er niet (zo makkelijk) zijn. Veel in die sector is vaak illegaal uit Afrika aan het werk tegen hongerloon en 16 uur/7 dagen. Tel daar de gebruikte bestrijdingsmiddelen bij op en je wil er echt niet komen.

Idem reden om op te letten mocht je willen gaan kopen : zulke grote bedrijven trekken de ondergrondse zoetwatervoorraden leeg, dus geen water voor je huisje, vee, moestuin en binnen X km's van de kust kan je grondwater te zout zijn om te gebruiken.

Naast de taal, wetgeving en klimaat is water je essentiele factor om rekening mee te houden, zeker als je er lang/permanent wil gaan wonen.

Ik wil ook wel die kant op, maar noord-west waar genoeg water valt om gras te laten groeien, en het klimaat meer richting NL gaat (wel met echte winter als je wat hoger gaat zitten), want hoewel droog klimaat zijn aantrekkelijke kanten heeft, is voor wat ik wil genoeg water/regen toch aardig essentieel. En dat spul wordt rap erg duur gezien hoe veel rommel er gemaakt wordt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Ir111

Berichten: 11941
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:48

Hoe wil je inburgeren als je de taal niet spreekt? Ik kan me daar echt niks bij voorstellen. Als je serieus deze plannen wilt gaan uitvoeren zou ik direct starten met de taal leren.

Lijkt me ook relevant bij het vinden van een baan. Spanje heeft een van de hoogste werkloosheidspercentages in Europa. Elk streepje voor dat je kunt creëren lijkt me waardevol. Het lijkt me enorm uitdagend om een baan te vinden in Spanje als niet-Spanjaard met een werkeloosheidspercentage van 15% of hoger.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:50

En ik denk dat je nu gaat vissen in een overbezette vijver wat betreft werk want dat kan iedereen. Dus weet niet wat je man doet maar een van de twee alvast een baan lijkt me wel goed.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:52

Tip; Duolingo is een gratis en laagdrempelige website om de taal te leren.
Even een kwartiertje per dag en je kan je al heel goed verstaanbaar maken als je eenmaal die kant op gaat.

Piekosjj

Berichten: 5447
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:55

Ik kan alleen maar meegaan met de anderen dat je écht de taal moet kunnen spreken wil je daar fatsoenlijk kunnen gaan werken! Ik ben (bijna) 4 jaar geleden naar Zweden vertrokken zonder de taal te spreken. Dan kwam ik als student naar een studentenstad in een land waar elke inwoner vloeiend Engels spreekt, maar oh wat een tegenvaller om een baantje te vinden! En groot gelijk; waarom zou je iemand aannemen die de taal niet spreekt, waarmee je moeilijker mee kunt communiceren, als je ook 10 mensen aan kunt nemen die het als moederstaal hebben? En in Zweden kun je juist alle officiele dingen wel in het engels regelen, dat zal in Spanje echt heel erg gaan tegenvallen gok ik zo. En dan nog het sociale aspect: vrienden, services, dat soort dingen. Het is fijn als je auto kapot is, dat je kunt verstaan wat er mis mee is :j Zou daar dus echt niet al te simpel over denken.

LouLi
Berichten: 348
Geregistreerd: 23-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:55

Leuk plan! Niet helemaal hetzelfde, maar wij verhuizen in januari naar Frankrijk. Ik zou wel zenuwachtig worden als ik binnen de twee weken aan het werk zou moeten zijn. Wij (of toch zeker mijn vriend) willen ook in loondienst gaan werken, in de zorg, maar we hebben bewust gekozen voor een mogelijke langere overbruggingsperiode. Dat geeft toch wat meer rust als het allemaal minder snel gaat dan gehoopt.

Hou er ook rekening mee dat de lonen een stuk lager zullen liggen, de leefkost natuurlijk ook, maar of dit in balans is, dat weet ik niet? Wij hadden ook Portugal op de short list voor de immigreren staan, maar de lonen in de zorg liggen daar zo laag dat we daar van afgestapt zijn.

Ik zou toch ook al gaan voor een snelcursus Catalaans zolang je hier in België bent. Enige notie van de taal helpt je toch al enorm vooruit. Veel succes!

Volg ons Frans avontuur:
https://www.unjardinvert.com/

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:11

Leuke plannen!

Een vriend van mij komt uit Spanje (op z'n 18de hierheen gekomen) en zijn ouders en rest van de familie wonen daar nog steeds. Vergis je niet in het werkleven daar: er zijn weinig jobs en slecht betaald. Zijn ouders hebben ook met periodes met moeite het hoofd boven water kunnen houden en ze zijn daar hogere middenklase..

Verder snap ik je volledig, ik noem België ook altijd grijs :D

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:22

En ook ik ga zeggen dat je meteen de taal moet gaan leren als je plannen serieus zijn. Mijn ervaring is dat Spanjaarden bijna geen Engels spreken. Dus daar meteen mee beginnen en dat niet als latere optie zien maar juist als een van de eersten.
Ik ben ook bang dat je het iets verromantiseerd want er is weinig werk, het land is arm en ik weet niet hoe het zit met verzekeringen, vangnetten, ziektekosten en pensioen etc. Maar het zou zomaar kunnen zijn dat je pas beseft wat een goede verzorgingsstaat we hier hebben als je het niet meer hebt.
Ik heb een hekel aan regen en storm maar voor geen goud zou ik gaan emigreren naar Spanje. Een vakantiewoning wel, daar overwinteren ofzo. Maar echt emigreren, no way.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:32

LWDaisy schreef:
bigone schreef:
Wanneer je daar gaat werken is beheersing van de taal een grote plus.


Dat zal zeker en vast zo zijn! Maar geldt dat ook als je meer in de toeristische sector aan de slag gaat? Het zal altijd wel een pluspunt zijn, absoluut - maar is het een vereiste? Als in "zonder de taal te spreken/begrijpen maak je absoluut geen kans daar een leven op te bouwen"?


In 1 woord JA.
Dus als jullie nu al zeker zijn van Spanje. Ga lessen volgen en dan nog het liefste privelessen waarbij jullie samen tegenover een leraar/lerares zitten. Dan hebben jullie zodra jullie gaan een basis waarmee je je prima kunt redden in het dagelijks leven. Specifiekere woorden komen wel als je er woont maar een goede basis gaat jullie plannen echt 100x haalbaarder maken.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Rauka

Berichten: 783
Geregistreerd: 09-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:39

Ik heb de stap gezet, woon nu in Spanje. Ik kan me erg vinden in je verhaal... Dus naast dat ik nu in Spanje woon ben ik ook uit "het systeem" gestapt.

Het is denk ik heel gemakkelijk om in hetzelfde systeem verzeild te raken als het cirkeltje waar ik in Nederland ook in zat. Daar is emigreren niet de oplossing voor.

Dus goed in kaart hebben wat je wilt, wat je niet wilt, en hoe dat te bereiken. Alles kan, ik bedoel, het is mij gelukt. En als ik het kan, kan iedereen het.

Als je meer wilt weten.. ik ben nu even op een plek met electriciteit dus kom maar door.

Is je eigen weide toch wel duur? Wil je kosten besparen, maar wel meer gras? Beter bestand tegen de extreme weerspatronen van tegenwoordig? Look no further!! Praktische lezing weidebeheer zaterdag 28 oktober 2023 https://www.bokt.nl/markt/ad/522078/wei ... e-toekomst

LWDaisy

Berichten: 4760
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 13:43

Lioke schreef:
Leuk plan! Niet helemaal hetzelfde, maar wij verhuizen in januari naar Frankrijk. Ik zou wel zenuwachtig worden als ik binnen de twee weken aan het werk zou moeten zijn. Wij (of toch zeker mijn vriend) willen ook in loondienst gaan werken, in de zorg, maar we hebben bewust gekozen voor een mogelijke langere overbruggingsperiode. Dat geeft toch wat meer rust als het allemaal minder snel gaat dan gehoopt.

Hou er ook rekening mee dat de lonen een stuk lager zullen liggen, de leefkost natuurlijk ook, maar of dit in balans is, dat weet ik niet? Wij hadden ook Portugal op de short list voor de immigreren staan, maar de lonen in de zorg liggen daar zo laag dat we daar van afgestapt zijn.

Ik zou toch ook al gaan voor een snelcursus Catalaans zolang je hier in België bent. Enige notie van de taal helpt je toch al enorm vooruit. Veel succes!


Het is niet zo mooi in balans als je zou hopen :j
Qua huren, wat wij willen, betalen we evenveel als in België. Nutsvoorzieningen liggen maar een heel klein beetje lager dan hier. Dagelijkse boodschappen liggen lager, dat wet. Maar de lonen liggen een flink stuk lager dan hier in BE.

Natuurlijk is het wel de bedoeling om hier in BE al te starten met het leren van Catalaans. Ik bedoel alleen maar - no way dat wij Catalaans zullen spreken als we daar aankomen. De basis zal ik wel onder de knie krijgen - daarmee bedoel ik dat ik naar de winkel, de markt, op restaurant zal kunnen gaan. Maar het is gewoon niet realistisch om te denken dat ik of mijn vriend tegen dan de taal onder de knie zullen hebben. Eens je daar woont, en veel meer gedwongen zult zijn de taal ook écht te gaan gebruiken, zal dat veel vlotter gaan. Ik kan (en zal) hier als een aap wel zinnetjes kunnen nazeggen, maar echt converseren verwacht ik pas te kunnen als ik het daar daadwerkelijk moet gaan doen :j

Spanjaarden spreken idd amper Engels, dat klopt. Wij zijn daar met onze schoonouders ook al geweest, zij zijn natuurlijk al vrij goed ingeburgerd na 10 jaar. En.. eerlijk - zij spreken amper Spaans/Catalaans. Roses ligt 30km voorbij de Franse grens - en het is vooral de Franse taal waar je je daarmee redt. Die basis ligt bij mij vrij oké, zeker nog niet wat het zijn moet maar veel meer dan de 5 Spaanse woorden/zinnen die ik nu spreek.

No worries - Spaans leren spreken staat op de agenda. Ik ben geen talenwonder, maar ben er geen ramp in. Eens ik me er op toeleg, loopt het zeker wel los. Spaans met haar op is nog altijd beter dan geen Spaans :j

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

LWDaisy

Berichten: 4760
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 13:43

Rauka schreef:
Ik heb de stap gezet, woon nu in Spanje. Ik kan me erg vinden in je verhaal... Dus naast dat ik nu in Spanje woon ben ik ook uit "het systeem" gestapt.

Het is denk ik heel gemakkelijk om in hetzelfde systeem verzeild te raken als het cirkeltje waar ik in Nederland ook in zat. Daar is emigreren niet de oplossing voor.

Dus goed in kaart hebben wat je wilt, wat je niet wilt, en hoe dat te bereiken. Alles kan, ik bedoel, het is mij gelukt. En als ik het kan, kan iedereen het.

Als je meer wilt weten.. ik ben nu even op een plek met electriciteit dus kom maar door.


Ik stuur je een pb!

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

turtlelito

Berichten: 1692
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:44

Als het echt een goed doordachte wens is: ga ervoor. Maar inburgeren kun je echt alleen maar als je de mensen in je omgeving ook kunt verstaan, dus zoals zo ongeveer iedereen hierboven zegt: leer de taal. Wij hebben veel vrienden/familie in Spanje, en de crisis + COVID hebben daar echt zware impact gehad. Werkeloosheid is enorm (vooral onder jongeren), baanzekerheid gering.

Als het om schoonmaakwerk in de toeristische sector gaat, lees eens wat artikelen over 'Las Kellys'. Dat zijn schoonmakers die zich hebben verenigd om de arbeidsomstandigheden aan te kaarten, het geeft wat inzicht in de situatie daar.

En zoals altijd: je neemt jezelf mee naar de plek waarnaar je verhuist. Dus kijk echt waar je onvrede vandaan komt, een nieuwe locatie lost niet altijd zaken op.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Emigreren naar Spanje..? Hoe, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:48

Nog even een puntje van aandacht vwb taal: kennissen van ons hadden de afspraak staan dat ze tijdens het eten thuis altijd in de taal spraken die ze aan het leren waren. Dat dwingt je na te denken hoe je dingen kan gebruiken zonder dat het alleen maar standaard zinnetjes zijn.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elmee, Roosch, Utixo en 89 bezoekers