Costa Rica 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hindy
Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-18

Costa Rica 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 13:59

Het is dan eindelijk zover, alles is bijna definitief, we gaan in april 2019 op rondreis in Costa Rica voor 3 weken! *\o/*

Ik ben ontzettend benieuwd of er meer bokkers zijn die een reis naar Costa Rica in de planning hebben staan, of er (recent) geweest zijn :D
Hoe ziet/zag jullie reis er uit, wat vonden jullie er van en zijn er nog tips of punten om rekening mee te houden?

Onze reisplanning is als volgt:
San José, 2 nachten
Tortuguero, 2 nachten
Sarapiqui, 2 nachten
Arenal, 4 nachten
Tenorio, 2 nachten
Rincon de la Vieja, 2 nachten
Tamarindo, 2 nachten
Monteverde, 3 nachten
Manuel Antonio, 3 nachten

Na Tortuguero halen wij een huur auto op en zullen we de rondreis zelf maken. Alle overnachtingen/boekingen zijn wel via een reisbureau gemaakt.

Zijn er nog activiteiten of routes die jullie absoluut aanraden? Dan hoor ik dat erg graag :) Het lijkt me leuk om hier wat voorpret te krijgen en jullie ervaringen te lezen!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Costa Rica 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:58


Hindy
Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-18

Re: Costa Rica 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 15:12

Bedankt voor de tip, ga ik zeker naar kijken :)

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:36

Wij gaan ook in april naar Costa Rica! *\o/* Wel maar de helft van jouw reistijd. Wij hebben puerto viejo, la fortuna, monteverde en manuel antonio op de planning staan!

NN44
Berichten: 1787
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Costa Rica 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:11

Ik ben in oktober naar Costa Rica geweest. Ik vond het echt fantastisch! Wij vlogen ook op San José en zijn daarna ook eerst naar Tortuguero geweest. Daarna hebben we onze huurauto opgehaald en zijn we het land doorgegaan. Arenal, Monteverde en Manuel Antonio hebben wij ook gezien.

Wij hebben aan de Caribische kust paard gereden en in Monteverde hebben we de canopy tour gedaan. Echt een aanrader! In Monteverde heb je een heel klein nationaal park waar maar een klein aantal mensen per dag naar binnen mag. Dat is ook een aanrader om dat met een gids te doen.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Costa Rica 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 01:07

Oh wat leuk! Hoe heb jij de veiligheid/criminaliteit ervaren? Ik lees over gewelddadige berovingen en koffers die binnen 5 minuten uit je auto worden gestolen, maar krijg die indruk helemaal niet als ik reisblogs lees. En hoe is het leven daar vanaf 18:00 uur? Veel is best wel klein en rustig heb ik het idee namelijk. Brengt men de avond in zn hotel/hostel door?

Wat zijn je do en donts voor Arenal en Manuel Antonio? Vooral over Manuel Antonio lees ik veel wisselende verhalen..

Ik zat ook nog te kijken voor paardrijden maar mijn vriend is 1,97m dus het moet wel een beetje flinke type zijn dan. Hoe schat je dat in?

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Costa Rica 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 07:28

Ladyson, ik heb me alleen aan de Caribische kust bij Puerto Viejo onveilig gevoeld. Ik vond daar persoonlijk een hele nare sfeer hangen, maar er zijn ook weer mensen die dat niet herkennen.
Verder heb ik me niet onveilig gevoeld, zelfs niet bij Crocodile Bridge bij Tarcoles, waar veel over gesproken is.

Gouden tip van mij: pas je levensstijl aan (indien nodig) en ga vroeg naar bed maar zorg ook dat je dan direct bij openingstijd ergens bent. Zo ben je de drukte voor, ook in Manuel Antonio. Wij waren regelmatig ergens alleen, zoals bv bij de waterval bij La Fortuna en dat is echt fantastisch.

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Costa Rica 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:23

Jaaa afgelopen jaar heel de maand april in dit geweldige land geweest ik ben verliefd.

Zal als ik wat meer tijd heb het 1 en ander met je delen

NN44
Berichten: 1787
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Costa Rica 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 08:48

Ik heb me er ook niet onveilig gevoeld. Uiteraard moet je wel goed opletten, maar dat moet je overal. En inderdaad, je past je levensstijl aan. Wij stonden iedere dag zo vroeg op dat we 's avonds ook weer vrij vroeg op bed lagen. Wij zijn dan ook 's avonds niet heel veel op pad geweest. We hebben een aantal keren bij ons 'hotel' wat gedronken.

Wij waren buiten het hoofdseizoen, dus bij ons was het overal vrij rustig. Zo ook Manuel Antonio. Dat is wel echt maar klein, dus ik kan me voorstellen dat het daar enorm druk kan zijn. Zorg dat je bij openingstijd daar bent. Wij zijn eigenlijk direct naar het strand gelopen daar. Dan is daar nog niemand. Overdag is het wel erg warm om op het strand te liggen. Dan kan je daarna het park bekijken. De dieren komen daar toch wel op je af. Die zijn daar wel een beetje verpest door de toeristen. Dat is in de andere parken niet het geval. Let goed op je spullen! De apen en racoons jatten eten uit je tas. Je mag er ook bijna niets mee naar binnen nemen.

Bij Arenal regent het vaak begreep ik. Wij hebben daar ook flinke regen gehad. Ik vond het wel erg tof om die vulkaan te zien!

Ze hebben over het algemeen kleine paardjes op Costa Rica. Je zou eens kunnen rondvragen bij maneges of ze grotere paarden tot hun beschikking hebben. Er komen veel toeristen, dus ik neem aan dat ze wel op lange mensen zijn voorbereid.

Tips in het algemeen: zorg voor goede wandelschoenen en luchtige regenkleding. Het is er qua temperatuur altijd goed, maar er wil nog wel eens een buitje vallen.

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Costa Rica 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:46

Leuk! Wij zijn druk bezig met het boeken en gaan al in januari! Wij doen inderdaad ook San Jose, Tortuguero, La Fortuna, Samara, Monteverde en dan sluiten we af aan de kust, redeijk vlakbij Manual Antonio zodat we dat ook mee kunnen pakken :)

Ik ken redelijk wat mensen die er geweest zijn en iedereen vindt het echt geweldig die ik heb gehoord, een prettig, veilig land om rond te reizen. Kan niet wachten!

Vind het wel lastig om in te schatten hoe warm de nachten in januari er zijn. Wij wisselen qua accomodatie luxe af met simpel. Zin in!

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Costa Rica 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:10

Leuk, bedankt voor de ervaringen!

Ik zal nog even moeten gaan omschakelen als all inclusive avondmens op pumps.. :D

Hoe zit het met insecten/muggen? Die zijn er vrij veel geloof ik, maar wat is dan handig qua kleding ivm de temperatuur..

NN44
Berichten: 1787
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Costa Rica 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:58

Aan de caribische kust hadden wij een klamboe in de kamer. Dat was wel handig. Wij waren er in oktober en hebben niet veel last gehad van muggen of insecten. Ik zou in de jungle wel een lange broek aan doen en een shirt met lange mouwen. Ik had bij de decathlon van die hele dunne kleding gekocht. Dat was echt perfect voor daar. Verder hebben wij ons gewoon goed ingesprayd met deet. Dat was in de jungle wel nodig. Maar op het strand bijvoorbeeld niet.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Costa Rica 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:03

Wij waren er in september maar werden echt wel opgegeten door de muggen als je ergens niet ingesprayed was. Ik liep wel gewoon in korte broek maar ik sprayde me op alle open plekken in met Deet.
Ook hier afritsbroeken en luchtige shirts van de Decathlon. Echt super fijn spul, een aanrader.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:46

Topic ligt al een poos stil, maar wij hebben ook interesse, vandaar dat ik m even omhoog zet ;)

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Costa Rica 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:55

Leuk LadyMadonna! Wij vliegen over 3 maanden en 1 dag *\o/*

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Costa Rica 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:11

Gave ideeën! Mijn vriend en ik zijn voor de zomer nog op zoek naar een land om een rondreis te maken. Mag ik vragen wat jullie ongeveer kwijt zijn aan vlucht, hotels en huurauto? Mag natuurlijk via pb.

NN44
Berichten: 1787
Geregistreerd: 06-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:49

Wij waren ongeveer 1900 euro pp kwijt aan de vluchten, accomodaties en huurauto. Transfers zaten daarbij en de eerste 2 dagen ook het diner en de lunches. Ook zaten er 2 excursies bij. Alles was echt top geregeld. Wij hadden geboekt via nrv.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Costa Rica 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:46

En hoe zijn de kosten daar voor eren enzo?

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:39

Wij waren voor 18 dagen uiteindelijk 5500,- met 2 personen kwijt aan alles. Grotendeels luxe hotels, huur SUV en de excursie naar Tortuguero.
Eten vond ik niet duur. (Op de keren na dat we in het hotel bleven).
Maar ik denk wel dat je na Sri Lanka schrikt vd prijzen. Wij waren de USA gewend en dan is het niet duur.

NN44
Berichten: 1787
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Costa Rica 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:48

Het ligt er heel erg aan waar je gaat eten. Je kunt er echt prima eten in soda's. Dat zijn een soort plaatselijke 'snackbarren' maar dan ook met gezond en lekker eten. In de gewone restaurants is het wel een stukje duurder. Bijna vergelijkbaar met Nederland meen ik mij te herinneren..

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:19

Wij (2p.) zijn iets van 3000 euro kwijt voor 12 dagen incl vlucht, auto en wat luxere overnachtingen. Excl eten enzo dus. Zat met vriendin te kijken, zij gaat in januari en ik in april en een huurauto in januari was 2x zo duur als in april. Periode maakt ook echt wel verschil dus.