Vignet, hoe zit het nou?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
_Nancy

Berichten: 14091
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Vignet, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 14:50

Hoi!

Ik ben bezig om voor volgend jaar (kan maar beter op tijd beginnen he :')) een auto reis te plannen door Slovenië.
Nu weet ik dat er in Oostenrijk en Slovenië geldt dat je met een vignet moet rijden om over auto- en snelwegen te mogen rijden.

Is het dan zo dat ik voor Oostenrijk en voor Slovenië twee aparte vignetten moet kopen?
Of is één vignet geldig voor beide landen?

Ik lees op de ANWB website het een en ander, maar kom er alsnog niet uit.

Vorig jaar in Oostenrijk geweest met de auto, toen een vignet gekocht bij een winkel aan de grens.
Dit is volgens mij goedkoper dan online (via ANWB bijvoorbeeld) volgens mij, klopt dit?

Wie kan mij hiermee helpen?

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥


Macs

Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Vignet, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:57

Laatste keer dat ik ging, 2 jaar geleden, was het idd apart. In Slovenië hebben we ergens in de middle of nowhere net over de grens bij een tankstation gekocht. Vooraf zou toch handiger zijn geweest. Volgens mij scheelt het qua prijs niet zo veel dacht ik.

Maks :+:

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Vignet, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:00

Het zijn inderdaad aparte vignetten en de geldigheidsperiode (is dat een woord?) is ook verschillend.

Die voor Oostenrijk hebben we bij de ANWB gehaald maar die voor Slovenië hadden ze daar niet dus die hebben we bij de grens gehaald.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Macs

Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:02

Dee_Es schreef:
Het zijn inderdaad aparte vignetten en de geldigheidsperiode (is dat een woord?) is ook verschillend.

Die voor Oostenrijk hebben we bij de ANWB gehaald maar die voor Slovenië hadden ze daar niet dus die hebben we bij de grens gehaald.

Wellicht was dat de reden dat wij die ook daar gehaald hebben idd.
Je kan inderdaad kiezen voor een geldigheidsperiode, een dag een week of een maand dacht ik?

Maks :+:

M_EL_ISSA

Berichten: 2176
Geregistreerd: 26-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:08

Zijn inderdaad 2 verschillende vignetten.
Oostenrijk 10 dagen vignet, zo rond een tientje per vignet. Ga je 2 weken op vakantie heb je dus 2 x 10 dagen nodig.
Slovenie is niet van te voren te kopen. Kost 15 euro voor 7 dagen of 30 euro voor een maand.
Daarnaast ook rekening houdend met milieu stickers als je bijvoorbeeld gaat overnachten in Duitse steden en voor sommige trajecten in Oostenrijk kom je op een tolweg terecht.
Van te voren je vignet voor oostenrijk kopen is heel handig. Wees dan wel bedacht op dat gelijk de datum ingeknipt wordt op de dag dat je verwacht oostenrijk in te gaan.

:+: Mijn geweldige Spaanse paard :+:
[ITP] PRE ruin In The Picture

_Nancy

Berichten: 14091
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 15:14

Bedankt :)

Twee losse vignetten dus.
Er staan ook twee overnachtingen in de planning in Duitsland, dus dan zou een milieusticker ook nodig zijn.
Streng allemaal hoor! :+

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:19

_Nancy schreef:
Bedankt :)

Twee losse vignetten dus.
Er staan ook twee overnachtingen in de planning in Duitsland, dus dan zou een milieusticker ook nodig zijn.
Streng allemaal hoor! :+


Milieusticker in Duitsland is enkel nodig in de grote steden, toch?

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:23

Het zijn twee aparte. Ik ben in april geweest :)
De Oostenrijkse kun je bij de Asfinag online kopen, gaat op kenteken, dus geen plakker nodig. Kost volgens mij €15.
Sloveense hebben wij in Oostenrijk bij de ÖAMTC (ANWB) gekocht, wel een plekker. Was een tientje of zo, ook niet duur in elk geval.
Wij hebben de milieusticker voor Duitse steden in een Duits grensdorp bij de Dekra gehaald voor 5 euro, “just in case”. In principe heb je die niet nodig voor snelwegen, maar voor dat geld kun je beter safe zitten, de boetes zijn niet leuk. Misschien wil je even ergens een stad in om te lunchen, kan dat niet...
Laatst bijgewerkt door Anoniet op 09-08-18 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:25

tess_84 schreef:
_Nancy schreef:
Bedankt :)

Twee losse vignetten dus.
Er staan ook twee overnachtingen in de planning in Duitsland, dus dan zou een milieusticker ook nodig zijn.
Streng allemaal hoor! :+


Milieusticker in Duitsland is enkel nodig in de grote steden, toch?

Jup, hier zie je dat overzicht:

http://gis.uba.de/website/umweltzonen/index.html

AlexVB

Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:27

vignet voor Slovenië kan je hier online bestellen mits creditcard, paypal etc.

https://www.tolltickets.com/

wij maken het altijd gebruik van.

Sponsor Passion4Horses Genghis Khan:
Horseflex supplementen
Partner Alex VB:
FitLine supplementen

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:28

Het zijn inderdaad 2 losse. Die van Oostenrijk kun je bij de ANWB kopen en die van Slovenië bij een benzinepomp in Duitsland of Oostenrijk (In Oostenrijk staat het op de bp borden langs de snelweg aangegeven wanneer ze vignetten verkopen)

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:39

Het is indd 2 aparte vignetten.
Oostenrijk voor 10 dagen voor leden 10,25.
Slovenie koopt u terplekke aan de grens. Met je aankoopbewijs van dat vignet kan je weer met korting bezienswaardigheden in in Slovenië, even Googlen.

https://verkeersbureaus.info/nieuws/201 ... rdigheden/


Milieusticker Duitsland zou ik wel doen gezien de hoeveelheden wegwerkzaamheden en files. Als je dan wat wil ontwijken. En je hebt hem alleen nodig in de grote steden maar ook als je naar de grotere pretparken ga in Duitsland.

Sticker kan je bij de anwb aanvragen duurt 3 tor 5 werkdagen. Of elders online word volgende dag geleverd of bij een geldwisselkantoor.
Laatst bijgewerkt door x_Jeanine_x op 09-08-18 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Berichten: 14091
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 15:41

Ik heb nu twee overnachtingen gepland in Duitsland, eentje in Stuttgart en eentje in München. Dus wel de grote steden :)
Juist ook daar gepland, omdat die wel dicht langs de grote wegen liggen en dus de bereikbaarheid goed en makkelijk is.
In Duitsland is wel de ellende dat er overal wegwerkzaamheden zijn inderdaad.. Ook iets om aan te denken of we wat kunnen omzeilen.


De reis ook even met vliegtuig en autohuur berekend, is nagenoeg gelijk aan de volledige auto reis.
Ik dacht misschien kan ik wat kosten omzeilen (vignet en tol) door met vliegtuig te gaan, maar scheelt te weinig.
Plus via vliegtickets.nl kom ik altijd uit op een vliegreis met overstap, waardoor de reis ook al gauw 10 uur duurt..
Met de auto is het 12 uur rijden, win er dus maar 2 uur mee.. Ook niet echt de moeite waard..

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Vignet, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:45


lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:23

_Nancy schreef:
Bedankt :)

Twee losse vignetten dus.
Er staan ook twee overnachtingen in de planning in Duitsland, dus dan zou een milieusticker ook nodig zijn.
Streng allemaal hoor! :+

Op de weg naar Oostenrijk kan je bij bijna iedere benzine pomp (zo n 100 km voor de grens al) vignetten voor beide landen kopen. Staat ook aangegeven op de borden dat je er vignetten kan kopen. 10 dagen kost voor Oostenrijk 9 euro.
Vignet voor Slovenie valt best te omzeilen. Zoveel snelweg heb je niet.. maar ben je op doorreis is het toch wel heel makkelijk. Scheelt weer een paar uur.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Vignet, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:29

Er is een handige app (iig voor echte smartphones, voor apple weet ik niet ;-) ) voor milieu zones. Deze heet: Green-Zones. Daarop zie je alle informatie over alle landen en steden. De informatie wordt frequent geupdated.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Vignet, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:31

Vignetten zijn appart en kun je voor je de grens bereikt bij de benzine pompen kopen. Kost niet meer als bij de ANWB

Ik l*l niet met de wind mee nee...

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:27

Popstra schreef:
Vignetten zijn appart en kun je voor je de grens bereikt bij de benzine pompen kopen. Kost niet meer als bij de ANWB

Bij de anwb kost een vignet voor 10 dagen Oostenrijk 11,95 en onderweg 9 euro.
Is dus wel duurder via de anwb

Goof

Berichten: 28750
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Vignet, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:35

Ik ben nu in Slovenie en heb geen vignet. Wij kiezen ervoor om geen snelwegen te rijden. Het land is vrij klein en je rijdt op alternatieve wegen echt zo van A naar B. Het rijdt veel leuker ook nog.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Vignet, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:49

Ik hoop dat je niet wordt aangehouden Goof, op vakantie heeft een stel 240 euro boete gehad wegens niet hebben van een vignet. Anders stel 120 voor het op de verkeerde plek geplakte vignet (hadden bovenaan raam geplakt ipv onderaan)

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:23

Mama3 schreef:
Ik hoop dat je niet wordt aangehouden Goof, op vakantie heeft een stel 240 euro boete gehad wegens niet hebben van een vignet. Anders stel 120 voor het op de verkeerde plek geplakte vignet (hadden bovenaan raam geplakt ipv onderaan)

Je hebt in Slovenie alleen een vignet nodig op de snelweg. Verder heeft slovenie niet zoveel snelweg dus waarom dan een vignet aanschaffen als je deze makkelijk kan mijden.
Verder mag die volgens de achterkant van het vignet ook prima bovenaan. Maar niet (net als in Oostenrijk) als je verduisterende ramen hebt. Heb bij Sloveense auto s ook geregeld het vignet bovenaan de ruit gezien.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Vignet, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:02

Er komt ook nog een tol vignet voor Duitsland, dus naast die Dekra stikker. Dacht per 1-1-2019

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Vignet, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:12

Duitsland nog niet duidelijk. En helaas voor alle wegen dan niet alleen snelweg. Ik woon dicht bij de grens en ga vaak dld in. Baal ook flink van de regeling als hij mag doorgaan.

Umweltzone is lastig te omzeilen. Ik heb sticker niet nodig (invalide parkeerkaart) maar wil hem toch gaan aanschaffen. Nu heeft bus nog een groene dan

Oostenrijk is ook via niet snelweg te doen, al eerder op wintersport via b wegen gedaan. Hoop hem dadelijk ook te kunnen omzeilen weer.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:11

lenaa_tje schreef:
Mama3 schreef:
Ik hoop dat je niet wordt aangehouden Goof, op vakantie heeft een stel 240 euro boete gehad wegens niet hebben van een vignet. Anders stel 120 voor het op de verkeerde plek geplakte vignet (hadden bovenaan raam geplakt ipv onderaan)

Je hebt in Slovenie alleen een vignet nodig op de snelweg. Verder heeft slovenie niet zoveel snelweg dus waarom dan een vignet aanschaffen als je deze makkelijk kan mijden.
Verder mag die volgens de achterkant van het vignet ook prima bovenaan. Maar niet (net als in Oostenrijk) als je verduisterende ramen hebt. Heb bij Sloveense auto s ook geregeld het vignet bovenaan de ruit gezien.


Voor zover ik heb gelezen (ANWB en autotolvignetten.nl) is een vignet verplicht op alle autowegen en snelwegen in Slovenië.

Maar misschien dat het anders is. Ik zou iig geen risico willen lopen op een enorm hoge boete wanneer ik per abuis toch op een stukje snelweg terecht zou komen. Dan betaal ik liever vooraf 20 euro

Maar dat moet iedereen uiteraard voor zichzelf weten.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:51

Wij hebben de vignetten ook altijd bovenaan de voorruit.

Wat mama3 al schreef, onderstaand van autovignetten.nl
Op alle autosnelwegen en autowegen in Slovenië geldt een vignetplicht voor voertuigen tot max. 3500 kg. Voertuigen boven de 3500 kg betalen een trajectafhankelijke tol. Deze tol wordt rechtstreeks bij de tolstations betaald. Ook motoren hebben een vignet nodig. Aanhangwagens en caravans die door een voertuig met en max. gewicht van 3500 kg worden getrokken, hebben geen extra vignet nodig.

De wegen worden beheerd door DARS. Zij controleren dagelijks streng op de tolwegen. Rijdt u zonder vignet door Slovenië of is het vignet niet of slecht zichtbaar op uw voorruit geplakt, dan loopt u de kans op een hoge boete. Het is aan te raden om altijd een vignet te hebben, ook wanneer er alleen gebruik wordt gemaakt van de binnenwegen. Vaak loopt men er toch tegenaan om een stukje tolweg te moeten gebruiken. De kosten van een vignet wegen niet op tegen de eventuele boete van 300 EUR dat u op kunt lopen.



In Slovenie hebben we een stuk binnendoor gereden vanwege een file, inderdaad supermooi, maar na een tijdje was ik de slingerwegen helemaal beu, vooral als je achter langzaam verkeer zit. File was sneller geweest. Wel hierdoor in Stofja Loka terecht gekomen, leuk plaatsje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Birgit__ en 166 bezoekers