Compact + volledig eten voor meerdaagse kanotocht

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Compact + volledig eten voor meerdaagse kanotocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 18:42

De kogel is door de kerk: mijn vriend en ik gaan een 6-daagse kano-tocht doen door Zweden deze zomer! Superveel zin in en nu zijn de voorbereidingen ook begonnen.
We zitten 6 dagen met zijn 2-en in een Canadese kano (dus een 'open' kano) en gaan onderweg wildkamperen. Nu moeten we natuurlijk eten meenemen voor onderweg en daar kan het puzzelen beginnen: Wat móét er mee en wat is handig? Voornamelijk de avondmaaltijden worden een uitdaging.
De temperatuur hebben we natuurlijk niet onder controle.... Wel hebben we waterdichte tonnen, maar daar moet ook kleding en andere spullen in, dus het eten liever niet.

- eerste dagen: brood, daarna crackers/knäckebröd/evt krentenbollen (onze ervaring is dat die wat langer lekker blijven)
- tussendoor; koek/snoep/chocolade/nootjes is allemaal wel redelijk goed mee te nemen en we hoeven ook geen luxe eten ;)
- avondeten; noodles/pasta, evt broodmix/bloem voor brood bakken boven kampvuur? Blikje smac erdoor en dan nog groente ofzo? Blikjes en potten het liefst zo min mogelijk ivm afval dat weer mee moet, maar helemaal voorkomen kunnen we het ook niet. Gelukkig eten we al veel vegetarisch, dus daar geen problemen mee.


Wie helpt ons? Natuurlijk heb je veel astronauten'voer', maar liever nemen we gewoon eten mee :).


moonsparkle
Berichten: 21659
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:52

Wat gaaf, nemen jullie zelf een kano mee of is dit een georganiseerd iets? Ik wil ooit wildkamperen in Noorwegen dus ik volg even. Sorry geen tips voor eten best lastig zonder koeling.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

deksel

Berichten: 3758
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Compact + volledig eten voor meerdaagse kanotocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:57

Ik volg even. Ik ga op fietsvakantie over zo'n week. Mijn vriend neemt van die (ik vind ze zelf echt niet lekker) mug pasta dingen mee. Ik weet niet of dat haalbaar is? Noodles zijn ook makkelijk klaar te maken alleen dan zit je telkens met water dat je aan de kook moet brengen.

Eerlijkheid duurt het langst. Daarom zijn sommige mensen zo snel klaar. :D

Fenn

Berichten: 6120
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:06

Wat tof! Ik ben ook wel eens een week in Zweden met een kano op pad geweest en een van de meest toffe vakanties ooit. Daarnaast wel gewandeld en ondertussen wat ervaring. Een tip alvast: sommige etenswaren zijn echt belangrijker om droog te houden dan dingen die wel weer drogen en goed blijven als ze nat zijn geweest. Dus gebruik die ton :)

Qua eten is uit en knoflook meenemen goed te doen. Die houden het wel even vol. En knoflook houdt de muggen een beetje weg (schijnt) en is een fijne smaakmaker. Daarnaast zijn mijn vriend en ik helemaal gek van https://www.ah.nl/producten/product/wi386440/grand-italia-tortellini-ai-formaggi . Gaan goed met pesto en pijnboompitten.

Ook een goed idee is kant en klare pannenkoekenmix. Superchil om mee te ontbijten. En je kan bijvoorbeeld suiker en kaneel thuis mengen zodat je direct beleg heb.

Vergeet trouwens niet om wat olie mee te nemen. Schenk het bijvoorbeeld in een plastic flesje van 100ml. Dan heb je genoeg voor het aantal dagen.

Aardappelpuree uit een zakje is ook best te eten :) Lekker met van alles en nog wat er door. Met bijvoorbeeld paddestoelen (zijn gedroogd mee te nemen) en extra melkpoeder kan je een lekker sausje maken. Die gedroogde paddestoelen zijn ook weer goed voor pasta.

Orzo is ook fijn. Is lekker klein en compact en voedzaam. Kan je allerlei groente bij gooien.

Voor ontbijt maken wij vaak onze ontbijtjes alvast klaar in zitlockzakjes. Normaal eet ik thuis muesli en gezond etc. Ik heb een vriendin die havermout en gedroogd fruit meeneemt, maar ik ben op die vakanties meer van de kickstart met granola https://www.ah.nl/producten/product/wi367990/ah-granola-vijgenen melkpoeder https://www.ah.nl/producten/product/wi198385/two-cows-melkpoeder. Even thuis testen wat een mooie verhouding is. Maar je gooit er water bij en je hebt ontbijt en het weeg niets.

En eigenlijk ben je hier al een heel eind mee. Alles wat vacuüm verpakt is, dat is verder nog je vriend. Maiskolven bijvoorbeeld. En daarnaast ‘harde’ groente die tegen een stootje kunnen.

Heel veel plezier lig :)

        Volgens mij zitten die kabouters 's nachts
          alleen maar wat te lanterfanten.

        ~Loesje ~

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Compact + volledig eten voor meerdaagse kanotocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:11

Wat toevallig dit! Mijn broer komt net terug van deze tocht. :j


Je mag me altijd een PB sturen voor persoonlijke ervaringen.

Onderschrift

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Compact + volledig eten voor meerdaagse kanotocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 11:19

@Moonsparkle: Dit is een georganiseerde reis, maar wel voor duo's/gezinnen. Dus niet met een hele groep. Het wordt vanuit Nederland aangeboden.

@Deksel: Ja, noodles staan ook op het lijstje! Net als aardappelpuree (even kijken welke aangemaakt kan worden met water), pasta en rijst. Maar vooral groente is nog even bedenken.

@Fenn: Thnx voor je lange bericht! Pannenkoekmix is ook een goede! Even kijken wat voor pannen we meenemen, want daar is een beetje een koekenpan wel handig voor. De tortelinni gaat ook op het lijstje, lekker!

We hebben inmiddels geboekt en een tocht uitgezocht met 2 á 3 bevoorradingsplekken, dus winkels. Heel praktisch! Al is het maar een kleiner kampwinkeltje, je kan er toch wel wat halen.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Compact + volledig eten voor meerdaagse kanotocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:34

Gaaf! Laat je hier strakjes ook weten hoe je ervaringen waren?

Mijn vriend en ik hebben zo'n vakantie (maar dan met eigen kano en organisatie) op de planning staan voor over 2 jaar.

Wij zijn wel een keer in de Biesbosch geweest 3 nachten. Dat weekend was het 30+ graden, echt warm dus. We hebben toen plaatselijk eten gehaald en verder veel gevriesdroogd. Van die pakjes haal je ook bij de supermarkt, die van knorr zijn geloof ik prima (als je wilt kan ik navragen bij mijn vriend).

Wij eten vaak ook pannekoeken, nootjes zijn daarnaast goed en makkelijk mee te nemen en evt van die voorverpakte stukjes kaas of worst (al eet je dat denk ik niet). Hele appels en dingen als komkommer blijft ook meerdere dagen goed.

Ik weet niet welke afstanden jullie gaan varen, maar bedenk goed hoeveel je mee neemt aan eten. Als je de hele dag aan het peddelen bent kan het je nog verbazen hoeveel honger je hebt.

Ik zou (tenzij je spullen in het vliegtuig moeten) niet teveel inschikken op gewicht. Onze kano kan 500kg dragen. Als je je eigen gewicht eraf haalt blijft er dus nog meer dan 300kg aan bepakking over. Ik zal je vertellen, zoveel ruimte heb je niet. De ervaring is ook dat onze kano soepeler vaart met wat meer gewicht erin (hij ligt dan beter in het water). Kijk wel of je dingetjes in een zakje kunt stoppen, dan kun je het makkelijker ergens tussen/in kwijt. Maar neem eerder wat meer nootjes etc etc mee dan minder. Zoveel extra ruimte kost t niet, het is wel meer energie.

Sintara

Berichten: 7305
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Compact + volledig eten voor meerdaagse kanotocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:46

Wat leuk!
Heb ik met mijn ouders en broertje ook vaak gedaan, meestal meteen voor 3 weken :D

Couscous is ideaal, dingen zoals krackers, toastjes, gedroogde worst en vacuümverpakte hamburgers en dergelijke zijn ook handig. Verder heb je websites waar je complete gedroogde maaltijden kunt bestellen en ook broodpakketten waar je alleen water bij hoeft toe te voegen (en kunt bakken bij het kampvuur) :):) Neem aanmaak limo mee en geen pakken drinken. En denk erom dat je in de mini dorpjes niet onbeperkt kunt inslaan, soms kom je er alleen met een half brood weg.

Blikvoer kan ik je alleen maar afraden, je sleept dan allemaal water mee en dat is hartstikke zwaar!
Denk om een goed waterdichte watertank van een liter of 5, grondzeilen, een waslijn met knijpers, waterschoenen waarmee je in halfdiep water of op het droge kunt lopen, zodat je je kano een stuk kunt vervoeren als die ergens niet kan blijven varen..

mvdende

Berichten: 5645
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Compact + volledig eten voor meerdaagse kanotocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:03

Ik zou aanraden om wel voor 1 of 2 dagen gedroogd eten mee te nemen. Dit zijn complete maaltijden waar je alleen gekookt water aan toe hoeft te voegen. De maaltijden van Summit to Eat smaken bijna als verse maaltijd. Vooral de kip varianten zijn heel best te eten. Ik heb met een paar vrienden namelijk een smaaktest gedaan. De Summit to Eat kwam als beste uit de test.

Fenn

Berichten: 6120
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Re: Compact + volledig eten voor meerdaagse kanotocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:11

Die gedroogde maaltijden zijn inderdaad best wel prima (lopend nemen we dat sowieso mee, op rug is gewicht nog belangrijker dan in de kano).
Qua snacks geldt voor ons ook altijd de gewicht/calorieën ratio als leidraad. Snickers zijn bijvoorbeeld goud waard en verder hebben we fruitkecks (helemaal optimaal wat dat betreft) bij ons voor de zekerheid. Maar als je niet echt op gewicht hoeft te letten...

Veel plezier nogmaals :)

        Volgens mij zitten die kabouters 's nachts
          alleen maar wat te lanterfanten.

        ~Loesje ~

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Compact + volledig eten voor meerdaagse kanotocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:12

Die gedroogde maaltijdzakken zijn echt heerlijk na een lange dag buiten zijn :D die zou ik zeker een aantal meenemen.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

s1993

Berichten: 2113
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Compact + volledig eten voor meerdaagse kanotocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:43

Misschien ook van die hak stazakken met bonenschotel? Even opwarmen en dan rijst/pasta/wrap erbij :)

It does not do to dwell on dreams and forget to live


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 98xsophiex98, komone en 3 bezoekers