.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 16:24

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 17:40

Ik vond Macedonië super, heerlijk weer en schitterende omgeving met ongelofelijk veel geschiedenis. Vooral veel tijd in Ohrid doorbrengen, als je daar een beetje van bent :D

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 20:06

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Macedonië struga/ohrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:07

Ik lees ook even mee! :) Wij gaan in juli 2 weken naar Ohrid! Zitten in Vila Jordan, met uitzicht op het meer en 5 minuten lopen vanaf het centrum.

Ik had ook het 1 en ander gehoord over natuurlijke bronnen in het meer? Daar kon je dan met een bootje heen en moest wel erg mooi zijn. Mijn schoonzus is er een paar jaar geleden geweest en zij zijn ook het hele meer rond gefietst, is natuurlijk ook wel erg mooi! Ook moet er een boot het hele meer over gaan waar je dan bij allemaal stadjes af kan stappen, lijkt ons ook erg leuk. :)

Verhalen die ik om me heen hoor zijn allemaal erg positief! Mensen die er waren geweest zeiden allemaal dat de omgeving daar echt prachtig is, de mensen zo vriendelijk en dat er zo veel te doen is. Ben erg benieuwd!

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 19:30

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Macedonië struga/ohrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:59

Ja die bronnen moeten bij St. Naum liggen.. Hoorde er al een collega en mijn schoonzus over en zie het ook wel op internet, zoals hier http://jochemensanne.waarbenjij.nu/reis ... ar-st-naum Die boottocht leek ons sowieso wel erg leuk en dat wordt ook nog wel eens gecombineerd met het park Galicica (zoiets).

We zijn ook van plan om met een excursiebureau naar Albanië te gaan. Hoor er hele wisselende ervaringen over, maar als we er toch zijn wil ik dat wel graag meepakken. :)

Ik dacht dat je wel gewoon in euro's kon betalen, maar we pinnen daar eigenlijk altijd wel het lokale geld. :)

Mjelle_G

Berichten: 380
Geregistreerd: 01-12-13
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Macedonië struga/ohrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:10

Macedonië vond ik prachtig. Heb 2 keer in ohrid gezeten, laatste keer is 2 jaar geleden en was het al flink meer toeristisch, erg jammer. Ik ben in Albanië geweest met een excursie, had mijn geld liever aan wat anders besteed. Land is lang niet zo mooi als Macedonië, arm en op dat moment nog erg vuil als in het kiezelstrand aan de adriatische kust was niet van kiezels maar van vuilnis. Als je in struga doorloopt naar het hotel aan het water zijn daar veel kleine bootjes. Daar loopt een oudere bruingezonde man op blote voeten, die kan je de mooiste plekken van het ohrid meer laten zien. Echt een aanrader.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:03

Mjelle_G schreef:
Ik ben in Albanië geweest met een excursie, had mijn geld liever aan wat anders besteed. Land is lang niet zo mooi als Macedonië, arm en op dat moment nog erg vuil als in het kiezelstrand aan de adriatische kust was niet van kiezels maar van vuilnis.


Zelfde ervaring hier. Hoogtepunten van Albanië waren totaal niet boeiend :o

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 13:24

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:03

Ik ben vorig jaar geweest in Macedonië en volgende maand gaan we ook op vakantie, bestemming alleen nog onbekend (maar Macedonië staat wel in ons lijstje!)

Vorig jaar in Kalista gezeten (Izgrev hotel & aquapark) en is heeel goed bevallen.
Voor €2 pak je de taxi naar Struga, welke dan ook mijn favoriete uitstapplaats was!
Heerlijke restaurants, je bent bijna geen geld kwijt voor het eten en drinken en gaat met een volle buik verder. Verder krijg je vaak verschillende
Hele leuke mensen ook, vooral Alex (met het petje) is een aardige man en kan je hele leuke reizen adviseren!
Als we dit jaar nog gaan wilden we graag een boottochtje doen en ezeltjestocht, lijkt me gewoon leuk om op die manier nog meer van Macedonië te ontdekken.
Verder uiteraard ook nog in Ohrid geweest, dat is best massaal (meer gewoon als de afrikaandermarkt in rotterdam, dus niet overdreven toeristisch maar wel druk).
Struga heeft dus wel meer mijn voorkeur.
En oh, het is echt een relaxvakantie! Geen clubs of gekke dingen, wat ik me herinner is er maar 1 club in Struga te vinden.. maar het is echt een heel leuk en mooi land gewoon :j

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 15:12

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:24

Je maakt ze erg blij als je het liedje Odlazim kent van Plavir Orkestar als ik het goed zeg :D schijnt een erg bekend nummer te zijn daar... (beetje zoals hazes hier geloof ik)

Heel veel plezier, over de plekken kan ik je helaas geen advies geven


Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:32

merel_gomez schreef:
Wij zitten ongeveer 5 km van Struga en 20 km ongeveer van Ohrid. Is Ohrid wel de moeite of is mis je er niks aan? Ik houd niet van drukke steden, maar leuke leuke dorpjes en straatjes.

Alex had ik al meer overlezen die houden wij in gedachten.

Ik vond persoonlijk Struga gezelliger.. Al heeft Ohrid ook wel hele leuke bezienswaardigheden als je van cultuur houdt. :j Dus als je naar Ohrid gaat, gewoon het centrum iets mijden en verder lekker wandelen en langs het water een terrasje pakken :j

Ben overigens wel nieuwsgierig welk hotel je naartoe gaat en wanneer! Mag ook per pb :P

Mjelle_G

Berichten: 380
Geregistreerd: 01-12-13
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:28

merel_gomez schreef:
Wij zitten ongeveer 5 km van Struga en 20 km ongeveer van Ohrid. Is Ohrid wel de moeite of is mis je er niks aan? Ik houd niet van drukke steden, maar leuke leuke dorpjes en straatjes.

Alex had ik al meer overlezen die houden wij in gedachten.


Alex heet ook de man die ik bedoel, ben heel benieuwd of dat dezelfde man is!

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:02

Ochrid zelf, de oude stad, is erg gezellig, Struga is leuk, behalve de verpauperde woonflats. Ga niet eten aan het meer, maar ga eten waar de locals dat ook doen!
Nationaal park Galichica is ongelofelijk mooi, de bronnen bij st Naum zijn bijzonder, vooral als je parkeert aan de klooster kant. Dan loop je stroom afwaarts richting st Naum; erg mooi. Slangen, schildpadden maar ook heel grote zwarte wespen en prachtige vlinders en orchideeen.
Ga ochrid forel eten bij een forellenkwekerij in de buurt van st Naum ( van het meer af de bergen in richting Bitola)
Laatst bijgewerkt door Albert op 16-06-16 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_Liiene
Berichten: 264
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Macedonië struga/ohrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:17

Ik ben ook een paar jaar geleden in Macedonië geweest. Het meer van Ohrid was echt heel erg mooi.
Skopje is ook zeker de moeite waard om te bezoeken, alleen nu wel oppassen met demonstraties daar.
Taxi's en buurtbusjes zijn super goedkoop, alleen de buurtbusjes waren soms zo vol dat ze de deur open lieten staan.
Voor de rest echt super vriendelijke mensen daar, spreek als je goede uitleg wil hebben in het Engels vooral een beetje de wat jongere mensen aan, die spreken over het algemeen redelijk Engels.
Veel plezier daar!

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:18

merel_gomez schreef:
Wij zitten ongeveer 5 km van Struga en 20 km ongeveer van Ohrid. Is Ohrid wel de moeite of is mis je er niks aan? Ik houd niet van drukke steden, maar leuke leuke dorpjes en straatjes.


Absoluut de moeite waard, het is zooo mooi daar!! En zo druk is het nou ook weer niet, niet Amsterdam druk ofzo :D

Joke89
Berichten: 86
Geregistreerd: 26-11-12
Woonplaats: Boskoop

Re: Macedonië struga/ohrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:23

In Ohrid moet je 's avonds zijn. Allerlei straatartiesten en muziek, overal lekker eten en geen opdringerige obers. De tour door het oude deel van de stad is erg leuk om te doen. Terrasjes aan het meer vam Ohrid zijn ook top met lekker weer. Veel plezier!

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 20:06

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Macedonië struga/ohrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:24

Wij hadden een huurauto, kost een stuk minder dan losse excursies en geeft veel vrijheid.

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 20:50

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjelle_G

Berichten: 380
Geregistreerd: 01-12-13
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Macedonië struga/ohrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 00:45

Zou gewoon in denar betalen. Met euro's verrekenen ze zich wel eens behoorlijk.

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Macedonië struga/ohrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:03

Klinkt super positief zeg! Krijg er helemaal zin in :)

Moeten dan nog maar even nadenken over een excursie naar Albanië. Weet ook niet wat je dan precies gaat bezoeken, maar het lijkt me toch wel een bijzonder land vanwege de geschiedenis. Kunnen we daar eens goed informeren bij excursiebureautjes :)

Is zo'n excursie naar Skopje te doen qua reistijd? Heb het gevoel dat je dan echt super lang onderweg bent :P

Is Ohrid ook een redelijk grote stad? Heb echt geen idee als je op Maps kijkt eigenlijk.. Zitten dan aan de boulevard en kleine 10 minuten lopen van het centrum, maar als het heel massaal en groot is zouden wedstrijd wel een beetje jammer vinden :o hebben toch meer de voorkeur voor kleinschaliger en gezellig..

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:50

Mjelle_G schreef:
merel_gomez schreef:
Wij zitten ongeveer 5 km van Struga en 20 km ongeveer van Ohrid. Is Ohrid wel de moeite of is mis je er niks aan? Ik houd niet van drukke steden, maar leuke leuke dorpjes en straatjes.

Alex had ik al meer overlezen die houden wij in gedachten.


Alex heet ook de man die ik bedoel, ben heel benieuwd of dat dezelfde man is!

Dat weet ik wel zeker!: http://alexexcursies.nl/

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:20

merel_gomez schreef:
Zelf auto rijden in buitenland zijn wij niet zo van.. dat gaat hem helaas niet worden.

Dan mis je zoveel moois van het land, het kost geen drol en je bent nooit afhankelijk van groepsexcursies of openbaar vervoer. Hertz verhuurt van vliegveld Ochrid, dat is een betrouwbare organisatie.
Het verkeer in Macedonië is veiliger dan rijden in de randstad. Alleen 's nachts rijden is extra opletten omdat verlichting min of meer optinoneel is.