USA deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:15

Het is hier nu echt bevestigd - we gaan half juni een 16 dagen roadtrip naar Yellowstone maken (vanuit Vancouver, waar we wonen). De honden gaan mee, dus onze Yellowstone ervaring zal wat aangepast zijn, maar dat is okay. We gaan vooral veel kamperen, waarvan ook 3 nachten in het park (Lewis lake, Maddison, Canyon) en 1 nacht in the Old Faitful inn. Mogelijk dat we Lewis Lake nog annuleren, maar we moeten nog even kijken.

Onderweg gaan we in verschillende National Forests en op BLM land kamperen. Na Yellowstone gaan we nog iets oostelijker naar Bighorn Canyon en de Pryor mountains herd management area (ik heb 10 jaar geleden meerdere maanden met BLM mustangs gewerkt, waaronder uit de Pryors). We hadden eerst nog het idee er enkele van de national parks in Utah bij te plakken, maar je vergist je zo snel in de afstanden in de USA (en ook hier in Canada). Onze route gaat ongeveer 4000km zijn en dat vinden we voor nu wel even genoeg :o

Iemand ervaring met de Vancouver - Yellowstone route? (Globaal doen we dit, kan het niet precies instellen omdat enkele wegen nog afgesloten zijn).

Afbeelding

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:29

Gaaf dat je ook naar de Pryors gaat! Dat vond ik zo'n waanzinnig mooie ervaring!

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:52

Wat een gave trip gaan jullie maken! Geen ervaring met jullie route, dus geen tips, maar in 16 dagen deze afstand lijkt me best ambitieus.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:18

Mooie reis en volgens mij prima te doen in de tijd dat jullie hebben. Je kunt bij Google ook de datum aanpassen dan neemt hij de wegen die naar alle waarschijnlijkheid open zullen zijn.
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen in Yellowstone.

Wij hebben na veel puzzelen toch besloten om gewoon een rondje vanuit Denver te maken. Voor een gedeelte omdat het nog wel flink scheelde in de kosten, voor een gedeelte omdat we gewoon heel erg van autorijden door mooie gebieden houden en voor een gedeelte om onszelf in te dekken mocht er iets tegenzitten. Als het park bijvoorbeeld dicht of gedeeltelijk dicht zou gaan dan willen we niet met een vlucht zitten die speciaal naar Yellowstone gaat. Vanuit Denver kan ik nog genoeg anders bedenken mocht het nodig zijn.

Accommodaties voor de route heb ik voor nu al geboekt maar er zal nog vast wel wat veranderen.

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 00:29

Bij Google datum aanpassen werkt helaas alleen als je maar 1 stop hebt. Zo hebben we wel onze daadwerkelijke route uitgevogeld, maar een overzicht maken lukt niet :+ . We houden wel goed in de gaten welke wegen open zijn - als het goed is allemaal tegen die tijd. Al was er vorig jaar half juni de grote overstromingen, dus het kan zo maar veranderen. Snap ook dat jullie overweging om vanuit Denver te gaan - vorig jaar heeft laten zien dat Yellowstone zomaar in eens dicht kan gaan! Bij ons scheelt het nog dat we dan gewoon kunnen omkeren en naar huis kunnen gaan met de auto (of ergens anders heen). We hebben geen speciale vliegtickets nodig.

Waar verblijven jullie in Yellowstone zelf?

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 02:56

Verstandig om daar rekening mee te houden. Wij hadden er in juni nog volop sneeuw en de oostelijke ingang heeft dagenlang dicht gezeten toen. We zijn via de noordelijke uitgang en de Chief Joseph Highway toen maar Cody gereden, de Beartooth Highway zat ook dicht.

Mooi plan, Oosha!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 08:03

Oshaa schreef:
Waar verblijven jullie in Yellowstone zelf?
Plan is nu om na een overnachting in Cody naar Yellowstone te rijden, dan 1 overnachting in Gardiner en 2 in West-Yellowstone en dan via het zuiden het park weer uit.

Picopico
Berichten: 883
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:48

Leuk. Ik heb die route een paar jaar geleden gedaan, maar dan andersom.
We vlogen op Denver en zijn vanaf daar via Rocky Mountain NP naar Jackson en Grand Teton NP gereden. Wij zijn een paar nachten in Jackson geweest en daarna in West Yellowstone. Daarna de oostuitgang genomen en via Cody en Buffalo naar Badlands NP (North Dakota) gereden en daarna via Cheyenne (vonden wij echt een leuke plaats) weer terug naar Denver.
Wij waren daar in augustus, geen last gehad van slecht weer. Het was steeds 25-30 graden en zonnig :D
Yellowstone is echt één van de mooiste plekken waar ik ben geweest. Was echt het hoogtepunt van de reis (naast de zonsverduistering natuurlijk :P )

Afbeelding

Afbeelding

Nessie

Berichten: 8576
Geregistreerd: 29-03-05

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:21

Wat een prachtige foto’s! Nu de vaccinatie eisen zijn vervallen, gaan wij ook weer eens rustig zitten voor een reisje naar de VS <3

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:03

Nou.nog 43 dagen en begin echt al de kriebels te krijgen.
Wil alleen nog m'n data regelen...via welke provider hebben jullie je data geregeld in de usa? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wil het liefst onbeperkt data

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 09:17

Wij hebben ze al van diverse providers gehad. De laatste keer gewoon een eSim naast mijn gewone telefoonnummer op mijn iPhone. Geen gedoe met kaartjes wisselen en voor de noodgevallen ook nog bereikbaar op mijn eigen nummer (ziekenhuis, alarmcentrale thuis). Onbeperkte data van TMobile, thuis te installeren en vanaf het moment dat het vliegtuig landt online). Ideaal.

Ik deed dat toen via een App, maar die werkt alleen voor iPhone en was toen (2020) net nieuw. Amazon verzendt zowel eSim als fysieke SIM-kaarten in Nederland. Let op, niet voor MIFI-routers, die we op andere reizen gebruikten.

https://www.amazon.nl/Amerikaanse-eSIM- ... C95&sr=8-1

Bellex

Berichten: 9300
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 13:00

Ik koop altijd een losse kaart in Amerika van T-mobile, onbeperkte data, 1 maand geldig. Werkt perfect, deze doe ik in mijn gewone telefoon, WhatsApp laat ik op mijn Nederlandse nummer. Esim wil ik volgende keer ook eens naar gaan kijken

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 17:45

Ik zou hem graag in Nederland al aanschaffen omdat we ook nog tussenstop bahamas hebben

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 19:38

De link die ik gaf, bij Amazon, verzendt gewoon in Nederland.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:40

Mag ik vragen waar en bij wie jullie de tickets boeken naar USA?
Mijn man en onze twee dochters gaan in april naar Memphis/Graceland maar hebben nu al een probleem met boeken, betaald en vanuit de organisatie geannuleerd dus dat willen we niet meer.
Jullie hulp zou erg welkom zijn!

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:28

Ik meestal rechtstreeks bij de vliegmaatschappij. Dan kun je met hen zaken regelen als er vluchten verplaatst worden. Wel met CC betalen voor als ze failliet gaan.

Om te zoeken zijn er een aantal zoekmachines: nGoogle flights, chaser, skyscanner, momondo, kayak.
Vaak is de prijs bij een tussenpersoon wel goedkoper maar het is ook een gedoe als er wat wijzigt.

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:37

Wij ook altijd direct bij de maatschappij, vergelijk idd met Skyscanner en Google Flights.

Bij tussenpersonen zagen we ook vaak goedkopere basisprijs maar dan verborgen extra kosten die er later bij kwamen. Maatschappijen zijn transparanter is mijn ervaring.

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:55

Hier KLM, dit jaar Delta.

SennaS
Berichten: 262
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 13:49

Ik boek altijd rechtstreeks bij KLM of Delta.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 14:07

Dank jullie wel! Up to Delta en KLM it is!

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 17:29

Je zou ook eventueel nog kunnen kijken of aer lingus op de luchthaven vliegt waar je heen gaat. Dan heb je de douane in Dublin en dat scheelt een hoop tijd. En soms geld

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 18:04

Nou ze willen op Amsterdam opstappen en zonder tussenlanding gaan het schijnbaar niet naar Memphis en dan op Memphis landen.
Ik heb geen idee wat aerlingus is :o?

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 18:46

chanicha schreef:
Nou ze willen op Amsterdam opstappen en zonder tussenlanding gaan het schijnbaar niet naar Memphis en dan op Memphis landen.
Ik heb geen idee wat aerlingus is :o?

Aer lingus is een Ierse maatschappij. En deze is goed.
Je heb de immigrations al in Dublin en dat scheelt echt wachten.
In Amerika landen er meer vliegtuigen op hetzelfde moment waarbij er soms 2 a 3 uur wachttijd is. In Dublin is dit hooguit een kwartier.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 19:11

Ter aanvulling: zowel Dublin in Ierland als ook bijvoorbeeld Toronto in Canada hebben een eigen Pre Clearancy Facility voor de USA. Je kan dus daar al de formaliteiten doen die nodig zijn om het land binnen te komen en hoeft in Amerika niet in de vaak lange wachtrijen te staan.

Daardoor kan het inderdaad heel interessant zijn om je overstap niet in Amerika te hebben, maar in Ierland. Een snelle blik leert me dat er geen vluchten uit Dublin in Memphis landen, dus zou dat een extra tussenstop betekenen.

Als je vanuit Schiphol naar de USA vliegt, moet je op de eerste Amerikaanse luchthaven waar je landt, in de rij om door immigrations te gaan. Stap je in Europa over (behalve Dublin dus),, dan heb je immigrations pas in Memphis.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: USA deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 19:17

Ik zie dat alle KLM-vluchten naar Memphis een overstap hebben op Atlanta van minder dan 2 uur, wat ik persoonlijk best krap vind. De vluchten met overstap via Detroit hebben een dikke twee uur en mijn ervaring is dat dat daar goed te doen is.