Emigreren Europa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:59

Eulogy schreef:
lizy29 schreef:
Rabobank moesten we persoonlijk langs gaan

Gek, ik kon mijn rekening bij de Rabobank gewoon telefonisch opzeggen.

Een bankrekening in de UK openen was dan weer wel een heel gedoe :+


Stom. Mijn man moest perse persoonlijk langs komen.

In Frankrijk een rekening openen was dan wel weer simpel. Zo lang je maar een rekening van de energiemaatschappij hebt als bewijs dat je er woont :+

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk


wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:13

superpony schreef:
*Waar ben je naartoe verhuisd?
Noorwegen

*Waar kwam je vandaan?
Friesland

*Wat je je gezins/familie situatie?
Samenwonend,2katten,hond en 2 paarden.

*Wat was de reden om te emigreren?
Vrijheid en natuur, daarbij werd Nederland ons te druk en economisch gezien niet langer echt aantrekkelijk.

*Hoe heb je het land of de regio/plaats in dat land gekozen?
Gesolliciteerd, deze regio kreeg ik direct een vast contract aangeboden.

*Hoe is het emigreren verlopen? Jaren plan, of gewoon gegaan en alles daartussen.
We wilden al een tijdje, 1 voorwaarde was dat een van beide een baan moest hebben voor we gingen. Na ongeveer 6mnd solliciteren op gesprek uitgenodigd in Lillehammer. 2 maanden later woonde en werkte ik er al met onze dieren. Mijn vriend kwam zo'n 6 weken later.

*Huur of koop je? En hoe ging dat?
Eerst een half jaar gehuurd, had behoorlijk mazzel. Er was iemand in de omgeving die iemand zocht om zijn drafpaarden als afwisseling dressuurmstig te trainen. Als betaling konden wij het 2e huis op de boerenplaats voor een habbekrats huren. Vrij snel toch een huid gekocht gezien dat hier financieel gezien veel aantrekkelijker is. Dat huis hebben we compleet gerenoveerd en 2j later met dikke overwaarde verkocht. Nu sinds een half jaar hebben we onze eigen boerderij.

*Hoe gaat het qua werk?
Zoals eerder genoemd heb ik direct een vast contract gekregen. Niet lastig dus, mijn partner had daarna ook vrij snel een baan.

*HOe vind je het land op sociaal vlak?
Prima,wat meer op zichzelf en dat is precies waar wij van houden. Qua nieuwe contacten kan het in het begin misschien wat lastig zijn. Maar we hebben inmiddels een hele fijne Noorse vriendengroep. Daarnaast ook direct erg goed contact met onze nieuwe buren.

*Hoe zie je de toekomst en oude dag?
Geen plannen om hier weg te gaan en sowieso niet terug naar Nederland. Onze oude dag, weten we nog niet. De winters zijn hier wel echt winter, dus lastiger als je niet meer zo goed te been bent. We zijn nog geen 30, dus nog lang genoeg om daar over na te denken.

*Bevalt het of vallen er ook dingen tegen?
Natuurlijk, ieder land heeft zijn voor en tegens. Maar we hebben niet voor niets gekozen om hier heen te verhuizen.

Eulogy
Berichten: 5738
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:18

Ja, proof of address had ik inderdaad nodig, en voor mensen hier is dat gewoon hun rijbewijs want daar staat dan je adres op. Bij mij niet met mijn Nederlandse rijbewijs, en ik had ook nog geen rekeningen, mijn huurcontract accepteerden ze niet omdat dat via een private landlord was, dan loop je al snel vast :+ Heb uiteindelijk een brief van m'n werkgever kunnen krijgen die geaccepteerd werd, maar dan wel pas nadat ik was begonnen met werken. Tot die tijd dus geen bankrekening gehad en minstens 4 keer een middag bij de bank doorgebracht.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:23

superpony schreef:
Iemand zei tegen mij dat er in Zweden altijd werk is voor handige mannen bijvoorbeeld. Mijn man is handig en technisch, vandaar dat we het erover hadden.


Dan heeft hij in Noorwegen ook zomaar een baan.

Tink89
Berichten: 2919
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:27

wendely schreef:
superpony schreef:
Iemand zei tegen mij dat er in Zweden altijd werk is voor handige mannen bijvoorbeeld. Mijn man is handig en technisch, vandaar dat we het erover hadden.


Dan heeft hij in Noorwegen ook zomaar een baan.


Hoe regel je dat in Zweden dan? Je belt een uitzendbureau? Je stuurt in het Engels random brieven rond? We spreken (nog) geen Zweeds...

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 13:00

wendely schreef:
superpony schreef:
Iemand zei tegen mij dat er in Zweden altijd werk is voor handige mannen bijvoorbeeld. Mijn man is handig en technisch, vandaar dat we het erover hadden.


Dan heeft hij in Noorwegen ook zomaar een baan.


Jaren geleden hebben we er serieus over nagedacht. Noorwegen stond toen te springen om vakmensen en het was heel aantrekkelijk om erheen te gaan.
Ik ken er niemand, maar laatst wel een vakantie verslag gezien en het is echt geweldig mooi. Maar ik ben wel iets afhankelijk van gezondheid.

Wij weten wel wat we zouden willen, maar er is een verschil tussen willen en kunnen. Als wij over een half jaar of een jaar zouden vertrekken, zouden we het vast naar ons zin hebben. Maar ik ben wel iemand die zijn toekomst ook veilig wil stellen.

Voor een oude dag lijkt het me echt heel moeilijk om in het buitenland te zitten. Sowieso als je echt ouder wordt en een van beide blijft alleen over. Maar terug gaan, doe je ook niet zomaar even.

Onze zoon bouwt hier een leven op, dus familie hebben we er dan niet. Een achter nicht ging ooit naar Nieuw Zeeland, maar heeft daar kinderen en kleinkinderen gekregen. Ze had vanaf het begin wel spijt en helemaal toen ze ging scheiden, maar kon niet terug. Toch had zij tot haar overlijden op 90jr leeftijd wel alles om zich heen. Behalve de Nederlandse kant va de familie dan. Haar moerder is bijv 100 geworden en tot op hoge leeftijd maakte zij de zware reis naar Nederland om haar moeder nog te zien, elke keer denkend dat het de laatste keer was. Haar broer overleed 2jr terug eerder dan zij en dan is dat door een telefoon meemaken toch heel naar. Maar ze was niet alleen.

Dat zijn wel wezenlijke verschillen. Ergens iets opbouwen voor je een gezin hebt, of alles achterlaten.

Wij denken er daarom ook aan om hier een klein appartementje te kopen en te houden.

Ania

Berichten: 6098
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 14:09

*Waar ben je naartoe verhuisd?
Nederland, Zweden, Griekenland en nu de kans om naar Ierland te gaan, maar dat zal ik niet snel doen vanwege mijn baan hier in NL
*Waar kwam je vandaan?
Polen, Nederland
*Wat je je gezins/familie situatie?
Eerst met ouders mee, later alleen
*Wat was de reden om te emigreren?
Ging mee vanuit mijn ouders, later voor werk en uitdaging, Ierland zou voor de liefde zijn
*Hoe heb je het land of de regio/plaats in dat land gekozen?
Ik koos eerst voor het werk, ik moet wel zeggen dat ik Zweden eerst had gekozen en dan pas het werk daar heb gezocht.
*Hoe is het emigreren verlopen? Jaren plan, of gewoon gegaan en alles daartussen.
Elke keer gewoon gegaan de ene keer net wat meer spontaan dan de andere, maar ik merk dat nu ik ouder ben ik het niet meer zo snel zou doen. Nu wil ik alles geregeld hebben en vastigheid en zekerheid hebben.
*Huur of koop je? En hoe ging dat?
Huren, in Griekenland heb ik eerst een week bij iemand op de bank geslapen voordat ik een appartement vond. Dit zou ik nu niet meer zo snel doen, zeker omdat dankzij internet je heel makkelijk een onderkomen vindt.
*Hoe gaat het qua werk?
Ligt aan het soort baan die je hebt, In Griekenland viel het erg tegen, maar dat was meer de vrouwonvriendelijke instelling die mij tegenviel dan het werk, daar ben ik ook snel van teruggekomen.
*Hoe vind je het land op sociaal vlak?
Polen is ontzettend vriendelijk maar erg gesloten voor als ze je nog niet kennen en je de taal niet spreekt. Als ze je eenmaal kennen ben je een deel van de familie en zullen ze alles voor je doen.
Zweden is een open en sociaal land waarin iedereen Engels spreekt en behulpzaam is, maar daar is het weer wat moeilijker om snel in the inner circle te komen.
Griekenland is gemaakt vriendelijk en je hebt steeds het gevoel dat als ze te aardig voor je zijn ze iets van je willen. Het is een beetje een voor wat hoort wat cultuur, plus het minderwaardige richting de vrouwen is iets waar ik slecht tegen kon. En zij weer moeite hadden met mijn zelfstandigheid en openheid richting ze.
*Hoe zie je de toekomst en oude dag?
Boerderijtje met dieren en een leuke partner, hoeft niet in Nederland maar wel met een stabiele financiële situatie.
*Bevalt het of vallen er ook dingen tegen?
Zie eerdere antwoorden. Tegenwoordig kosten tickets niet veel dus als het niet bevalt kun je zo terug naar het veilige Nederland.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 17:32

Ania, jij bent een wereld burger :)

Ik zie ook steeds meer mensen richting Hongarije kijken etc. Lijkt nu allemaal heel leuk, maar ik denk dat ze het ook in Hongarije niet meer leuk vinden als het opeens stikt van de Nederlanders.

Voor mij is de zorg wel belangrijk, dus dat laat ik mee bepalen. Ik kan me wel stug vasthouden aan een land, maar als daar dingen niet goed geregeld zijn, kun je ook naar andere opties kijken. Ik ben niet ziekelijk nu, maar heb wel controles van een MDL arts en reumatoloog.

Het valt me op dat er veel mensen negatief zijn over andere landen. Vooral mensen die zelf niet willen emigreren. Terwijl als je gaat vragen, er in veel andere landen dingen ook steeds beter geregeld zijn.

Het verbaasd me ook dat ik pas las dat het zo moeilijk is om in Duitsland te kopen.......Er zijn zoveel Nederlanders de grens over gestapt, juist omdat je veel meer krijgt voor een lager budget. Die hadden niet allemaal een flinke hap eigen geld.

Ik zou zelf liever eerst huren en spaargeld gebruiken om te starten, te overleven.

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 18:02

*Waar ben je naartoe verhuisd?
Zweden, Ierland
*Waar kwam je vandaan?
Groningen/ Zweden
*Wat je je gezins/familie situatie?
Eerst met mijn ouders mee naar Zweden, toen alleen naar Ierland
*Wat was de reden om te emigreren?
Eerst met mijn ouders mee (jarenlange droom, rustiger leven)
*Hoe heb je het land of de regio/plaats in dat land gekozen?
Zweden: Is waar we op vakantie waren geweest. Betaalbare huizen, veel natuur etc.
Ierland: Eerste plek: waar ik werk kreeg (Tipperary), toen door naar Galway waar ik bij de Uni een plek kreeg.
*Hoe is het emigreren verlopen? Jaren plan, of gewoon gegaan en alles daartussen.
Zweden: in de zomer van 2007 kwam het idee, zomer 2018 zijn we verhuisd.
Ierland: Wou niet in Zweden blijven na de middelbare (Gymnasium). Had het idee om in Ierland te gaan studeren maar stond niet hoger op het lijstje dan terug naar Nl. Maar toen kreeg ik in February (geloof ik) een baan op een galopstal en toen ben ik in juni (2014) verhuisd. Ging heel soepel omdat Ierland EU is. ook geen probleem om PPS nummer te krijgen o.i.d.
*Huur of koop je? En hoe ging dat?
Eerste plek via werk, nu studentenwoning
*Hoe gaat het qua werk?
Kunt makkelijk werk binnen de paardensector vinden, maar slecht betaald. Ik heb sinds kort een bijbaantje in een nachtclub (garderobe). Makkelijk te vinden maar heb wisselende verhalen gehoord over vaster, meer fulltime werk. Gaat niet altijd even makkelijk maar ook niet voor de ieren.
*HOe vind je het land op sociaal vlak?
Zweden: Eerst goed, had al snel een vast groepje op school. Maar naar mate ik ouder werd vond ik het echt niet leuk meer. Mensen kwamen heel oppervlakkig en "fake" over, heel vriendelijk maar zoals al eerder genoemd werd is het moeilijk om in hun inner circle te komen. Dat merk ik bij mijn ouders nog steeds. Die hebben maar weinig echt goede vrienden zelfs na 10 jaar daar. Ook zijn ze erg indirect en bang iets verkeerds te zeggen waar ik echt niet tegen kan :Y)
Ierland kan ik alleen maar goede dingen over zeggen! Heb er echt mijn draai gevonden en de mensen zijn echt ontzettend vriendelijk en lekker direkt, hoeft niet zo bang te zijn dat je ze beledigd 8-)
*Hoe zie je de toekomst en oude dag?
Geen idee, maakt mij niet uit in welk land als ik het er maar naar mijn zin heb!
*Bevalt het of vallen er ook dingen tegen?
In Zweden lag het type mensen mij dus niet. Kan zo snel even niks slechts over Ierland bedenken behalve evt politiek, bijv. dat abortie illigaal is, maar daar gaan ze deze zomer over stemmen dus fingers crossed! en dat ze wel wat meer aan vluchtelingensteun mogen doen. Maar dat kun je als bijzaak zien!

Sorry voor de vele schrijffouten, mijn Nederlands is echt ontzettend verslecht na 10 jaar :')

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 18:10

Ierland is wel mooi ook, maar nat :)

Zo zie je maar hoe mensen het allemaal anders ervaren. Ik hoor zoveel goeie dingen over Zweden. Maar eerlijk moet ik zeggen dat de verschillen binnen Nederland ook erg groot zijn, dus dat kan natuurlijk in andere landen net zo ervaren worden.

Het valt me op dat mensen nog niet over de toekomst en oude dag nadenken. Is dat vanwege de leeftijd of zijn het juist de mensen die emigreren, graag voor het avontuur gaan etc, die daar minder mee bezig zijn?

Ik wil juist wel een goede oude dag. Mijn man werkt al meer dan 20jr voor zijn pensioen en dat willen we niet weggeven, ook al wordt het al steeds minder. Maar je zal toch moeten leven

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 19:19

Ik ga, puur uit interesse mee lezen...
Zou ooit wel willen vertrekken, vind het hier zo druk....

Booooo
Berichten: 6508
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:23

Misschien ook leuk om andersom te horen, mijn man is vanuit Turkije naar NL verhuisd.

*Waar ben je naartoe verhuisd?
Nederland
*Waar kwam je vandaan?
Turkije
*Wat je je gezins/familie situatie?
Samenwonend met mij
*Wat was de reden om te emigreren?
Ik :+
*Hoe heb je het land of de regio/plaats in dat land gekozen?
Ik woon hier al
*Hoe is het emigreren verlopen? Jaren plan, of gewoon gegaan en alles daartussen.
Na de procedure, baan opgezegd en hierheen gekomen
*Huur of koop je? En hoe ging dat?
Nu nog huren, maar op dit moment midden in de hypotheekaanvraag. Sommige banken zijn wel wat lastig ivm zijn verblijfsvergunning.
*Hoe gaat het qua werk?
Goed, hij had na aankomt eigenlijk heel snel werk gevonden.
*Hoe vind je het land op sociaal vlak?
Hij vindt het heel saai in NL vergeleken met Turkije.
*Hoe zie je de toekomst en oude dag?
Wonend in Turkije
*Bevalt het of vallen er ook dingen tegen?
Opzich prima leven hier, maar veel binnen. Weinig te doen, mist het buitenleven.

Onze oude dag gaan wij wel in Turkije doorbrengen, wellicht eerder :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 20:03

Turkije is wel mooi volgens mij en als je man er al de weg weet, scheelt dat wel. Mijn tante is met een Italiaan getrouwd en zij doen een beetje half/half. Wonen hier maar steeds vaker en langer ook in Italie. Is echt hun 2e thuis.

Mensen zijn wel erg verdeelt als ik met ze praat over emigreren. Je hebt echt mensen die zeggen: gaan, anders krijg je spijt.

een aantal: er is overal wat en je kan niet terug. Of emigreren is alleen leuk als je veel geld hebt.

en avonturiers die gewoon gaan en niks gemist willen hebben. Ook meer leven bij de dag en niet in de toekomsr kijken.

_Nadia_

Berichten: 2650
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:06

Hoezo zou je niet terug kunnen? Als wij zouden willen zouden we binnen een half jaar zeker terug kunnen zijn in Nederland.

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:50

Tink89 schreef:
Dat hoeft niet hoor. Mijn vorige Nederlandse rekening kon ik gewoon opzeggen met internetbankieren.

En ik zou juist graag in een wat kouder, maar stabieler klimaat zitten. Ik droom nog even verder, voorlopig toch geen geld voor.


Een va de hoofdredenen voor ons om naar Oostenrijk te gaan, vanwege het stabielere weer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 00:34

_Nadia_ schreef:
Hoezo zou je niet terug kunnen? Als wij zouden willen zouden we binnen een half jaar zeker terug kunnen zijn in Nederland.


Ik weet wel mensen in Zuidelijke landen die niet genoeg geld hebben om daar voor hun oude dag te blijven, maar terug naar Nederland ook geen luxe oude dag krijgen. Als je daar niet op tijd over nadenkt of voor gaat sparen bijv, kan dat echt wel een ding zijn. Je moet toch weer een huis hebben, verzekeringen, gas, water, eten en drinken etc.
Als je bijv je spaargeld destijds hebt gebruikt om te emigreren is dat vaak al op.

_Nadia_

Berichten: 2650
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:56

Ja maar daar ben je toch zelf bij. Met 8 kinderen zou terug verhuizen voor ons ook niet simpel zijn, maar als t moet dan moet t, desnoods in een vakantie woning de eerste tijd.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:24

wendely schreef:
superpony schreef:
Iemand zei tegen mij dat er in Zweden altijd werk is voor handige mannen bijvoorbeeld. Mijn man is handig en technisch, vandaar dat we het erover hadden.


Dan heeft hij in Noorwegen ook zomaar een baan.


Haast overal wel denk ik.
Zo had de man van een nichtje binnen een week een baan op St Maarten (zij zelf had een aanbod gekregen toen ze nog in NL was).
In Zwitserland kun je ontzettend makkelijk een eigen bedrijf starten. Niet dat omslachtige gebeuren met KVK terwijl je net 100 euro winst maakt.

Wij zijn 10 jaar geleden naar Zwitserland verhuist (begin 30). Ging allemaal vrij vlekkeloos en geen plannen om terug te komen. Ik zou er echter op zich ook geen moeite mee hebben weer een ander land te proberen.
We zijn tot nu toe 3x verhuist binnen het land en ik ben aan mijn 4e werkgever inmiddels.

Ik heb eigenlijk redelijk weinig met financiele zekerheid. Als dat heel belangrijk is voor iemand dan zou ik niet perse aanraden om landje te hoppen.
Ik heb ook nog geen flauw idee of we onze oude dag wel kunnen betalen :+
Huis kopen weten we ook niet of dat gaat lukken.

We hebben wel een levensverzekering afgesloten toen we een kind kregen.

pien_2010

Berichten: 43070
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:13

Wat leuk om al jullie verhalen te lezen +:)+
*Waar ben je naartoe verhuisd?
Zuid Frankrijk, Limousin

*Waar kwam je vandaan?
Nederland/ Brabant

*Wat je je gezins/familie situatie?
Getrouwd met manlief

*Wat was de reden om te emigreren?
We hadden in de Limousin een vakantiehuis gekocht en na paar jaar vonden we het zo tof dat we hier wilden blijven. Oorspronkelijk was de bedoeling dat we vanaf maar tot en met september met de paarden hier zouden wonen en de andere tijd met de paarden in Nederland.

*Hoe heb je het land of de regio/plaats in dat land gekozen?
We hadden niet zoveel geld. Dus toen we ons vakantie huis wilden kopen hebben we een bedrag ingevoerd dat we konden betalen zonder hypotheek. De Limousin is een gebied, erg landelijk en rustig, dat veel betaalbare huizen opleverden.

*Hoe is het emigreren verlopen? Jaren plan, of gewoon gegaan en alles daartussen.
Bij ons dus heel geleidelijk. Toen we besloten om te emigreren kenden ik de taal al redelijk, hadden we hier al vrienden en de paarden vonden en vinden het geweldig. Alleen om mijn bedrijf te verkopen dat vond ik wel een dingetje. Want toen dus besloten dat ik van het geld van mijn man zou gaan leven, daar ik geen inkomen zou hebben als bedrijf verkocht zou worden en pas met 67 jaar pensioen en AOW uit Nederland krijgt.

*Huur of koop je? En hoe ging dat?
Koop. We hadden het besloten en waren op vakantie in Zuid Frankrijk. We besloten op de terugweg huizen te bezichtigen die we hadden uitgekozen en daarvoor afspraak gemaakt. Ons favoriete huis bleek net verkocht te zijn en ook nummer 2. Dus onverrichte zaken kwamen we in Nederland aan. Toen bleek 3 dagen later via telefoontje dat ons favoriete huis weer op de markt was. Een afspraak gemaakt voor bezichtiging de maandag erop waarbij we bedwongen hadden dat het huis voor ons vastgehouden zou worden. We waren gelijk verliefd en hebben gelijk de knoop doorgehakt en het huis(je) gekocht.

*Hoe gaat het qua werk?
We leven van pensioen van manlief en AOW. Manlief en ik schelen 15 jaar. Dit feit en het feit dat ik opeens heel veel geld op de bank had staan heeft me doen besluiten om de Fermette te kopen, die we gerenoveerd hebben als gîte. Mocht er dan iets met manlief gebeuren voor ik 67 jaar ben dan heb ik een karig inkomen en de zorgverzekering en kan dus hier blijven wonen zonder dat ik met hangende pootjes terug hoef naar Nederland, want ik wil hier blijven.

*HOe vind je het land op sociaal vlak?
De mensen in de Limousin zijn heel hartelijk en open. Er wonen hier weinig Nederlanders wel 23% Engelsen mensen. We hebben zowel Franse vrienden als Engelsen en enkele Nederlanders. Voor een stel passen we op hun huis op voor als ze in Nederland zijn. We voelen ons heel erg thuis en zijn erg gelukkig. Wel is het erg gemakkelijk dat ik vrij aardig inmiddels Frans spreek want in deze streek wordt alleen Frans gesproken door de Fransen.

*Hoe zie je de toekomst en oude dag?
We blijven hier zolang mogelijk wonen. Mijn man heeft reuma en de gezondheidszorg hier in de Limousin is fantastisch. Tevens is het klimaat erg prettig voor zijn pijnlijke knoken. Dit merkte hij gelijk de afgelopen weken toen hij vanwege de vochtigheid weer zo'n last kreeg hiervan. Mocht ik oud zijn en dement worden (dat zit helaas in mijn familie), dan zal ik op tijd dit moeten opmerken en terug moeten gaan naar Nederland zodat mijn kinderen zorgtaken kunnen doen en voor mij kunnen zorgen of laten zorgen.

*Bevalt het of vallen er ook dingen tegen?
Alles bevalt hier en we willen nooit meer terug.
Alleen kan ik mijn kinderen en kleinkinderen enorm missen. Sinds mijn emigratie moet ik altijd huilen als familie of vrienden hier het terrein af rijden of wij bij hen. Doet zo'n pijn. Maar toch hebben we hier beter contact met de kinderen en kleinkinderen als toen we nog in Nederland woonden. We zien ze minder vaak (2x per jaar meestal), maar als we ze zien is het gelijk veel intenser doordat ze vaak een week hier blijven of enkele dagen. Dat geeft veel meer vertrouwelijkheid en diepgang. Ook hebben we een groepsapp met kinderen en kleinkinderen: "de croissants" := .
Pijnlijk is en blijft en dat is inherent aan emigreren dat je niet meer altijd naar Nederland kan. Vooral toen mijn moeder erg ziek was en uiteindelijk overleed vond ik dat heel erg. Toen we afscheid namen wisten we dat we haar nooit meer zouden zien. Heel verdrietige dingen zijn dat. Verder zie ik in dit land geen nadelen. Integendeel, we zijn zo gelukkig hier, kunnen zo heerlijk paardrijden, buiten leven en gelijk vanuit ons poortje buiten wandelen. Ook het fijne weer vind ik heerlijk en toch genoeg regen om meestal fijn veel gras te hebben en hooi voor de paarden. Echt tof! Ook mijn man is hier zo opgeknapt met zijn reuma. Dit komt vanwege het weer en vanwege zijn reumatoloog. De gezondheidszorg staat hier op een echt hoog niveau en je wordt altijd snel geholpen zonder lang wachttijden. Dat is niet overal in Frankrijk heb ik me laten vertellen. Dus we boffen.


Succes met nadenken! Het is een hele stap voor de meeste mensen.

Thioro

Berichten: 3985
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:56

*Waar ben je naartoe verhuisd?
Frankrijk

*Waar kwam je vandaan?
België

*Wat je je gezins/familie situatie?
eeuwige vrijgezel

*Wat was de reden om te emigreren?
In mijn vakgebied veel betere werkkansen

*Hoe heb je het land of de regio/plaats in dat land gekozen?puur toeval, gesolliciteerd en aangenomen. Moest de Dordogne zelfs googlen. En vervolgens flink schrikken dat ik de volgende dag 10u moest rijden om er te geraken :')

*Hoe is het emigreren verlopen? Jaren plan, of gewoon gegaan en alles daartussen.
Op de bonnefooi, letterlijk meenemen wat in de auto paste en gaan

*Huur of koop je? En hoe ging dat?
Huur. Koop staat ooit wel in de planning

*Hoe gaat het qua werk?
Heel goed, ik heb altijd werk en kan vlot veranderen, kan rustig het beste aanbod uit de velen uitkiezen. Vinden wat ik écht graag doe met alle ideale randvoorwaarden is wel een ander paar mouwen, het meest ideale werk heb ik nog niet gevonden .

*HOe vind je het land op sociaal vlak?
Heel streekafhankelijk, in de dordogne waren ze heel open en gastvrij. In Normandië een stuk stugger, maar eenmaal ze je kennen is er ook een heel goed contact.

*Hoe zie je de toekomst en oude dag?
Ik blijf hier voorlopig nog wel hangen. Pensioen weet ik nog niet, ver weg en met de huidige tendens zal ik niet jong op pensioen kunnen gaan. Enige dat ik écht wil tegen pensioenleeftijd is een koophuis hebben, en liefst afbetaald. En een goede gezondheid hebben. In tegenstelling tot pien_2010 vind ik de gezondheidszorg hier niet goed, log en giga wachttijden

*Bevalt het of vallen er ook dingen tegen
In het algemeen bevalt het me hier wel. Tegenvallers waren in het begin vooral de oneindige papierwinkel en de soms wat lakse Franse mentaliteit.

MVasbo

Berichten: 262
Geregistreerd: 16-09-15
Woonplaats: Zandaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 00:36

superpony schreef:
Ik weet dat er een hk topic is over emigreren, maar dat is toch meer een redelijk vast kletstopic en ik zoek echt naar ervaringen van emigreren binnen Europa.

*Waar ben je naartoe verhuisd?
Nederland
*Waar kwam je vandaan?
Noorwegen
*Wat je je gezins/familie situatie?
Zamenwonend met vriend
*Wat was de reden om te emigreren?
Kwam voor school en vriend 10 jaar geleden
*Hoe heb je het land of de regio/plaats in dat land gekozen?
Woonde eerst in Rotterdam maar da beviel niet, woon nu in haarlem.
*Hoe is het emigreren verlopen? Jaren plan, of gewoon gegaan en alles daartussen.
Ik en mijn vriend waren twee jaar zamen en was het longdistance klaar me. Heb 6 maanden gebruikt om alles te plannen.
*Huur of koop je? En hoe ging dat?
Eerste huurden wij, nu koophuis
*Hoe gaat het qua werk?
Moeilijker dan ik dacht, ook nu al kan ik Nederlandse
*HOe vind je het land op sociaal vlak?
Hehe. Nederlanders zijn best zelfstandig en vaak kort door de bocht. Soms mis ik mijn Noorse vrienden. Voor mijn gevoel blijven Nederlanders vaak vrienden met mensen uit school.
*Hoe zie je de toekomst en oude dag?
Terug naar Noorwegen. Zoals eerde genoemd hier, economisch gezien is het daar beter.
*Bevalt het of vallen er ook dingen tegen?
Nu bevalt het. In de begin had ik er veel moeite mee omdat ik mijn vrienden en familie misten. Nu mis ik vooral de natuur en dat je een mooie huis dicht bij de natuur kan kopen. Ik wil wakker worden en de zee van mijn raam kunnen zien :)

Natuurlijk hoef je dingen niet te beantwoorden als je dat te prive vindt, of stuur me anders een pb.

Blog over Mr.Grumpy(mijn paard), reviews, collecties, gewoon alles over paarden. http://www.thatgrumpyhorse.com

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-18 16:20

Sizzle, apart, ik dacht juist dat Zwitserland heel moeilijk was. Ooit vertelde iemand die daarheen wilde dat je steeds 3 maanden mocht verblijven en dan weer terug moest de eerste 3 jaren. En dat je veel eigen geld moest hebben. Maar dat is wel lang geleden.

Ik vind financiele zekerheid tot op zekere hoogte wel belangrijk, maar dat is in Nederland niet anders natuurlijk. Een mens wil nou eenmaal een dak boven zijn hoofd en eten en drinken.

Pien, ik ga het eens opzoeken. Wat fijn dat jouw man het daar zo goed doet. Die financiele situatie hebben wij nu niet, dus moeten ergens werk hebben.
Ik heb bechterew/reuma en het is een hele grote reden dat we over een ander klimaat nadenken. Maar daar tegenover, moet er inderdaad wel goede medische zorg zijn. Ik loop de deur niet meer plat in het zkh, maar heb wel controles nodig voor dit en andere dingen. Nu spuit ik Humira en wordt dit bijv betaald a 600 euro per spuit. Maar eerlijk, weet ik niet of ik dat een blijvend fijn medicijn vind.

Frankrijk komt wel vaak voorbij, omdat je toch iets dichterbij bent. Ik vind Portugal echt het einde, maar de erge hitte kan ook wel iets overdreven zijn en juist weer belastend.

Thioro, stoer dat je het allemaal alleen doet. Heeft natuurlijk ook zijn voordelen.

MVasbo, Lijkt me echt een groot verschil voor je om naar Nederland te komen. Je beheerst de taal echt goed! Laatst een reisverslag gezien van Noorwegen en het is echt prachtig!! Iets van 20jr geleden werden we nog overgehaald om daar naartoe te gaan met startpremie, vanwege een ernstige tekort daar van vakmensen.

We hebben op zich niet gek veel eisen, denk ik;
Huis in een mooi gebied, iets buitenaf met ruimte voor de dieren
Werk ( manlief is automonteur, zou nog iets anders technisch kunnen doen en ik werk in de paarden )
Goede medische zorg
Goed klimaat
Afstand tot Nederland speelt wel iets mee, maar daar is de combi klimaat/afstand wel belangrijk

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:05

Vanuit buiten de EU kom je bijna niet binnen. Binnen de EU mag je inderdaad hooguit 3 maanden zonder werk in het land blijven. Je verblijfvergunning is gekoppeld aan je werk.
Echter zie ik dat niet perse als een ‚probleem‘.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 00:07

Diegene woonde in Nederland en kon elke 3 maanden terug naar ouders. Dat zou bijv voor ons echt geen optie zijn. Maar ik snap Zwitserland heel goed :)

Karlijnxxx
Berichten: 1415
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:30

superpony schreef:
Diegene woonde in Nederland en kon elke 3 maanden terug naar ouders. Dat zou bijv voor ons echt geen optie zijn. Maar ik snap Zwitserland heel goed :)


Stel dat je daar gaat wonen met een Zwitserse partner (ongetrouwd) is het dan anders?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Joesje, Pippa13, Poety, Sewri, WithinYuuri en 82 bezoekers