Schotland; places to be?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gaucho

Berichten: 9523
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:12

Bambi1995 schreef:
Heb je daar ook die walvissen tocht gemaakt dan? Hoeveel kost dat ongeveer een vakantie huisje daar. Had je je eigen auto, huur auto of hoe verplaatste je je daar?


Vakantie huisje is sterk afhankelijk van de periode, vakanties in Schotland zelf zijn veel duurder.

Ja, ik heb die tocht gemaakt begin mei. Alleen dolfijnen gezien. En heeeeel veel vogels, was zeker de moeite waard.

Ik heb een leaseauto, dus voor mij was de goedkoopste optie die meenemen.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:20

gaucho schreef:
Bambi1995 schreef:
Heb je daar ook die walvissen tocht gemaakt dan? Hoeveel kost dat ongeveer een vakantie huisje daar. Had je je eigen auto, huur auto of hoe verplaatste je je daar?


Vakantie huisje is sterk afhankelijk van de periode, vakanties in Schotland zelf zijn veel duurder.

Ja, ik heb die tocht gemaakt begin mei. Alleen dolfijnen gezien. En heeeeel veel vogels, was zeker de moeite waard.

Ik heb een leaseauto, dus voor mij was de goedkoopste optie die meenemen.


Wat bedoel je met Schotland zelf? sorry dat ik veel vragen stel :o

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:46

Helaas waren we te laat om tickets voor de Jacobite te scoren.
Als je met de normale trein wil, hoe ver van tevoren moet je dan boeken?

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:54

Unleash schreef:
Helaas waren we te laat om tickets voor de Jacobite te scoren.
Als je met de normale trein wil, hoe ver van tevoren moet je dan boeken?


Wij zijn ook met de gewone trein gegaan toen. Gewoon op de ochtend zelf daar bij het loket een kaartje voor gekocht haha. Was toen helemaal niet druk.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:10

Unleash schreef:
Helaas waren we te laat om tickets voor de Jacobite te scoren.
Als je met de normale trein wil, hoe ver van tevoren moet je dan boeken?

Gewoon op de dag zelf kan je er heen :)

Maar als je heel graag in de jacobite zou willen dan kan je ook sochtends voor die vertrekt vroeg er zijn ze verkopen altijd nog wat losse kaartjes van uitvallers aan de deur werd ons gezegd.

Wij hebben uiteindelijk de gewone trein gedaan omdat die ook stukken goedkoper was :))

fohadie
Berichten: 4294
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:35

Ja, voor de jacobite moet je vroeg zijn. Ik heb geloof ik ruim een hlf jaar van te voren geboekt. En idd op de dag zelf stond er nog een rij mensen die kaartjes hoopten te scoren.

De gewone trein rijdt hetzelfde traject en is een stuk sneller en goedkoper. Meestal is op de dag zelf nog wel verkijgbaar en wil je zeker zijn, een week van te voren ofzo kijken? Met een beetje mazzel zie je de op het station de Jacobite staan.

Persoonlijk vond ik alleen dat er in Maillag weinig te doen was. Wij hadden een boottocht geboekt maar vanwege te weinig deelnemers was de boottocht drie uur verplaatst. Dat hoorden wij toen we bij de boot aankwamen. In die drie uur wilden we wat rondlopen maar daar waren we snel klaar mee. Hebben uiteindelijk maar spelletjes gedaan in de enige pub die open was.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:39

Maillag is inderdaad weinig te doen dat viel ons ook tegen :=

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:30

Goede tips allemaal! Dankjewel!
Dus Maillag overslaan en naar dat andere plaatsje gaan (naam even vergeten)? Ik dacht dat ze op 2 plekjes stopten?

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:33

Wij hebben weer een vakantie naar Schotland geboekt. Wij gaan met de daktent en vorige keer hebben wij eigenlijk alleen maar wild gekampeerd. Omdat wij nu een baby mee hebben willen wij ook wat vaker een camping pakken. Onze voorkeur gaat uit naar kleine natuur campings. Hebben jullie tips?

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:41

Momenteel ben ik nog in Schotland en ik dacht laat ik even wat tips in dit topic gooien.

Ons rondje is: Edinburgh - Fort William - Iverness - Pitlochry - Edinburgh.

Inverness is echt heel erg klein, alles is binnen 5 minuten wandelen. Het is wel mooi, maar je bent snel uitgekeken overdag. S'nachts daarentegen wordt het leuk, dan heb je veel kroegjes met live muziek.

Edinburgh is heel erg leuk en genoeg te beleven.

Isle of Skye is fantastisch. Dat was tot nu toe het mooiste wat we hebben gezien. We hebben daar de oostkust afgereden.

Voor de Harry Potter fans:

Wij zijn met de normale trein gegaan vanaf Fort William naar Mallaig. Kostte 16 pond retour. We zijn gestopt in Glenfinnan. Super leuk om daar rond het station even rond te hangen (museumpje, leuke wagon waarin je lekker kunt lunchen) maar het leukste is natuurlijk naar boven wandelen om de Jacobite te zien rijden over het viaduct! Ik denk serieus dat ik dit leuker vind dan in de stoomtrein zelf zitten. Plus een stuk goedkoper. We zijn half 9 ingestapt in Fort William, rond 9 uur uitgestapt in Glenfinnan en vandaar was het een paar kilometer de berg op (goed te lopen) waar je vanuit verschillende viewpoints een prachtig uitzicht had. Om kwart voor 11 kwam de stoomtrein langs, super langzaam zodat mensen foto's kunnen maken denk ik.
En als je dan weer de reis vervolgt naar Mallaig (trein komt dan kwart voor 1 weer in Glenfinnan) dan zie je de stoomtrein arriveren op het perron in Mallaig.
In Mallaig heb je leuke Harry Potter winkeltjes, kun je aan het haventje zitten of een boottocht doen. Wij hebben een wild life tochtje gedaan van 1 uur en zeehondjes gezien die lagen te bakken in de zon op een eilandje.

Edinburgh is ook geweldig als Harry Potter fan trouwens. Daar wordt je er ook mee plat gegooid.

Outlander fans:

Leuk feitje voor Outlander fans, in Fort William kun je lang zoeken naar een fort! Die is eeuwen geleden opgeslokt door de zee. Wat er nu van over is zijn wat stenen in het water. Echte fans wisten dat waarschijnlijk wel... maar ik dus niet, hahaha.

Fort George is ook een aanrader om te bezoeken als je in Fort William verblijft en toch iets van een fort en stukje geschiedenis wilt zien. Erg leuk opgezet inclusief het highlander museum en het fort zelf is mega groot en er is veel te zien. Het is nog in gebruik door het leger, dat maakt het ook wel speciaal. Ze hebben ook een dolfijnen uitkijkpunt daar, helaas heb ik ze zelf nog niet gezien.


Afbeelding

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:03

Skye is inderdaad echt prachtig. Samen met omgeving Glencoe mijn favoriete plek wel denk ik.

Kreeg toevallig een herinnering van mijn telefoon dat het precies een jaar geleden is dat we er de laatste keer waren. Heimwee! :P

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:48

Unleash ik word helemaal enthousiast van je post! Wij gaan in juni 2 weken naar Schotland, waarvan 11 dagen met camper :)

We hebben nog helemaal geen reisplan ofzo gemaakt. Waren we ook niet heel erg van plan. Wel een beetje waar we heen willen, maar geen strakke planning.

Voor nu wil ik gewoon een hotel boeken en uitzoeken hoe we vanuit vliegveld Edinburh bij het hotel komen... En hoe we van hotel bij camperverhuur komen :') first things first hahaha

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:17

@Unleash: Outlander <3
:D

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:14

Ohh zoveel zin in komende zomer! Wij gaan ook met de camper. Wel een "ongeveer" rondje gemaakt, maar stel we zijn bijvoorbeeld snel door Inverness heen rijden we ook gemakkelijk weer door. Ik kan niet wachten <3

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 23:10

ohhh ik zie dit nu pas wij gaan over 38 dagen een rondreis maken met onze bus en de hond door schotland. Hoe meer ik kijk hoe meer ik besef dat we echt tijd te kort hebben voor onze route maar ik wil zoveel dingen zien en zoveel wandelingen maken dat ik niks kan en wil skippen haha.

En het erge is hoe meer ik lees en kijk hoe meer ik wil zien dus het lijstje wordt niet korter maar kan ook absoluut niet langer worden.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:48

Stephanie_86 schreef:
ohhh ik zie dit nu pas wij gaan over 38 dagen een rondreis maken met onze bus en de hond door schotland. Hoe meer ik kijk hoe meer ik besef dat we echt tijd te kort hebben voor onze route maar ik wil zoveel dingen zien en zoveel wandelingen maken dat ik niks kan en wil skippen haha.

En het erge is hoe meer ik lees en kijk hoe meer ik wil zien dus het lijstje wordt niet korter maar kan ook absoluut niet langer worden.

Simpel: skip de helft van je lijst (en de kms) en kom daar een volgende keer op terug.

Laat ik je even uit de droom helpen: ik kom al ruim 20 jaar in GB en ik heb echt nog maar de helft gezien van wat ik de moeite waard vind!

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 12:03

Voorop gesteld: ieder mens is anders en vind andere dingen leuk.
Vanuit het autoraampje kijken naar de omgeving is leuk, maar ik wandel liever, dan maak ik het beter mee. Plus ik haat lang in de auto zitten (krijg ik zere knieeƫn van) dus wij hebben hooguit 4 uur gereden op 1 dag. Dan ben ik kapot van alle mooie landschappen die we onderweg gezien hebben. Terwijl ik juist energie krijg van een wandeling over de mooie bruggetjes en langs de watervallen die je overal hebt. Dan beleef ik het toch beter dan zo veel mogelijk kilometers maken per dag.

Ik zou inderdaad meerdere keren op vakantie naar Schotland gaan. Bij ons is Skye het meest bijgebleven, dus ik denk dat we dat nog een keer terug gaan maar dan specifiek alleen daar heen gaan.

Veel plezier aan diegene die binnenkort gaan!

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:18

Ik krijg langzaam lichte stress.

Ik volg een facebook groep over Visit Scotland en daar wordt ons heel sterk aangeraden om alle campings op voorhand te boeken, anders zijn ze vol in juni :+

Maar wij wilden juist niets boeken en per dag kijken waar we uitkomen -O-

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? We hebben 10 nachten een camper gehuurd

gaucho

Berichten: 9523
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:22

Waar ga je heen in Schotland?

Wij moesten vorig jaar in mei zelfs restaurants ruim van te voren boeken :o

Dagahra

Berichten: 880
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:25

Hoe zit dat in september?? Wij gaan 5 september tot 20 september met de camper.

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:39

Dat weten we dus niet hahaha.

Ehm camper huren en terugbrengen is in Edinburgh.

Verder Glencoe, misschien Isle of Skye en de populaire NC500

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6639
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:02

Wij zijn net terug van 2 weken Schotland en vonden het fantastisch! Isle of Skye was echter bizar druk en daar hebben we ook volle campings meegemaakt (wij hadden ook niks geboekt). Mocht je daarheen willen, dan zou ik boeken wel aanraden. Verder hebben wij altijd genoeg plek gezien op de campings, maar ik weet niet hoe dat in juni is...

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:15

Wij gaan in augustus, maar zijn ook niet van plan te boeken. Maakt me wel wat nerveus, ik zie ook overal dat je van tevoren moet boeken :o

Winna

Berichten: 328
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:23

xMyrth schreef:
Ik krijg langzaam lichte stress.

Ik volg een facebook groep over Visit Scotland en daar wordt ons heel sterk aangeraden om alle campings op voorhand te boeken, anders zijn ze vol in juni :+

Maar wij wilden juist niets boeken en per dag kijken waar we uitkomen -O-

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? We hebben 10 nachten een camper gehuurd


Wij zijn vorig jaar in juni met de camper naar Schotland geweest en hadden geen enkele camping geboekt en konden op alle campings gewoon terecht. Zelfs op 1 camping waar een bordje met vol hing konden we nog een nachtje staan. Heel veel plezier alvast, Schotland is prachtig!

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:32

NadjaNadja, hoe hebben jullie dit opgelost? :=

Winna, dit geeft hoop haha!

Jojoleinee, jullie ook veeeeeel plezier! <3