Oostenrijk en wandelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Oostenrijk en wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 13:53

Lieve bokkers help!

Mijn broer zit helaas midden in een scheiding en wilde graag een week ertussenuit zonder de kids. Aangezien ik pas vanaf 21 augustus weer ga werken, heb ik aangeboden om mee te gaan. Dit alles is vorige week geregeld en we vertrekken morgen al!

We wilden niet te ver, maar wel echt buitenland gevoel, en aangezien mijn broer in heel Europa mag tanken, is het Oostenrijk geworden.
Nu zaten we een beetje wandelroutes enz. op te zoeken, aangezien we zoiets nog nooit hebben gedaan. Nu komt het punt, we zijn met de auto dus naar een wandelroute toe is geen probleem. Maar als je bv een wandelroute van bv 5km hebt gedaan en je bent aan het einde van die route, wat dan?? Moet je dan de volledige route terug wandelen? Gaan er bv. pendelbussen of zo? We hebben echt geen flauw idee! En het is wel fijn om van te voren te weten, dat we niet enthousiast bv een route van 15km gaan pakken, die we dan dus ook volledig terug moeten bewandelen....

Ik hoor het heel graag!

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Oostenrijk en wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:57

Wandelen in Oostenrijk is hartstikke leuk :j
Ik weet niet waar je heen gaat, maar als je het een beetje handig doet, heb je niet eens een auto nodig. Vaak zijn er routes die vanuit je dorp vertrekken bijvoorbeeld, heen en weer naar een berghut ofzo. Maar er zijn ook routes die van punt naar punt gaan, dan kun je vaak een bus pakken (OV).
Informeer gewoon even ter plekke, haal even een goede wandelkaart bij de touristinfo en laat je informeren. Komt goed, veel plezier!

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 14:02

Wendy schreef:
Wandelen in Oostenrijk is hartstikke leuk :j
Ik weet niet waar je heen gaat, maar als je het een beetje handig doet, heb je niet eens een auto nodig. Vaak zijn er routes die vanuit je dorp vertrekken bijvoorbeeld, heen en weer naar een berghut ofzo. Maar er zijn ook routes die van punt naar punt gaan, dan kun je vaak een bus pakken (OV).
Informeer gewoon even ter plekke, haal even een goede wandelkaart bij de touristinfo en laat je informeren. Komt goed, veel plezier!


Wij gaan naar Neustift im Stubaital (Tirol dus, vlakbij Innsbruck).
Een aantal wandelroutes vertrekken vanuit het dorp inderdaad, maar we wilden eigenlijk niet heen en terug lopen! Maar je kan dus gewoon met een bus o.i.d. terug naar et beginpunt?

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:07

Niet altijd. Als de route eindigt op een kammetje of topje, dan is daar uiteraard geen bushalte ;)

Wat je wel kunt doen is ergens met de stoeltjeslift naar boven gaan en naar beneden lopen, of andersom afhankelijk van wat je het leukst vindt.

Verder zijn er wel rondwandelingen te maken, maar daar kan het VVV je wel bij helpen. Die hebben ook goede kaarten te koop zodat je weet wat/hoe.

Tot slot: hou er rekening mee dat je bij bergwandelen werkt met uren en niet met kilometers. Vijftien kilometer is in Nederland een eitje, in Oostenrijk ben je dan al gauw 4,5-5 uur zoet.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:10

iirrssjjee schreef:
Wendy schreef:
Wandelen in Oostenrijk is hartstikke leuk :j
Ik weet niet waar je heen gaat, maar als je het een beetje handig doet, heb je niet eens een auto nodig. Vaak zijn er routes die vanuit je dorp vertrekken bijvoorbeeld, heen en weer naar een berghut ofzo. Maar er zijn ook routes die van punt naar punt gaan, dan kun je vaak een bus pakken (OV).
Informeer gewoon even ter plekke, haal even een goede wandelkaart bij de touristinfo en laat je informeren. Komt goed, veel plezier!


Wij gaan naar Neustift im Stubaital (Tirol dus, vlakbij Innsbruck).
Een aantal wandelroutes vertrekken vanuit het dorp inderdaad, maar we wilden eigenlijk niet heen en terug lopen! Maar je kan dus gewoon met een bus o.i.d. terug naar et beginpunt?

Je ontkomt vaak niet aan heen en terug lopen :n Het is geen Nederland he, de bus kan lang niet overal komen waar jij wel kunt lopen ;)
Soms zijn er opties om een bus terug te pakken, of je loopt naar het eindpunt van de skilift bijvoorbeeld en gaat dan weer met de lift naar beneden. Enige risico wat je bij dat laatste hebt, is dat je over skipistes loopt, dat is meestal niet de meest inspirerende omgeving.

MuSLi

Berichten: 5239
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:10

Ga als je op de locatie bent, even langs de dichtsbijzijnde VVV.
Daar hebben ze wandelkaarten en vaak ook wel tips & tricks met betrekking tot wandelen in de omgeving.
Enjoy! :)

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 14:11

Hilli schreef:
Niet altijd. Als de route eindigt op een kammetje of topje, dan is daar uiteraard geen bushalte ;)

Wat je wel kunt doen is ergens met de stoeltjeslift naar boven gaan en naar beneden lopen, of andersom afhankelijk van wat je het leukst vindt.

Verder zijn er wel rondwandelingen te maken, maar daar kan het VVV je wel bij helpen. Die hebben ook goede kaarten te koop zodat je weet wat/hoe.

Tot slot: hou er rekening mee dat je bij bergwandelen werkt met uren en niet met kilometers. Vijftien kilometer is in Nederland een eitje, in Oostenrijk ben je dan al gauw 4,5-5 uur zoet.


Nee precies!
Heel fijn al deze tips.
Wij komen op zaterdagavond aan, is op zondag het VVV open, weet je dat toevallig?

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Oostenrijk en wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:15

Werkelijk geen idee. Het zou net zo goed wel als niet kunnen.

Vaak heeft de pension-/hoteleigenaar ook wel wat info liggen, of kan je info geven. Gewoon vragen :))

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Oostenrijk en wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:20

Ik ben vorige week naar Oostenrijk geweest en mijn ervaring is dat er vaak twee wandelroutes naar hetzelfde punt lopen. Dan kun je dus de ene heen lopen en de andere terug :j

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Oostenrijk en wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:29

Wij pakken meestal de kabelbaan naar boven en klimmen dan naar beneden. Heerlijk.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Oostenrijk en wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:56

Er zijn zeker routes waar je met de bus heen of terug kunt vooral in toeristische gebieden, maar ook genoeg waar dat niet kan. Sommige gebieden kun je hele mooie wandelingen maken met een bergfuhrer, die weten de mooiste plekjes in de buurt. Meestal hebben ze bij je hotel/pension leuke tips of bij de plaatselijke vvv.
Wij hebben er net 11 dagen op zitten in oostenrijk, heerlijk daar. Ook leuk is fietsen meenemen/huren (ebike) dan kun je wat langere afstanden maken.
Veel plezier.