Wildkamperen tijdens fietsvakantie in Schotland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Wildkamperen tijdens fietsvakantie in Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 13:36

Na 3 vakanties in IJsland ben ik wel weer toe aan iets anders. Mijn spontane plan voor deze zomer is om route 7 in Schotland te gaan fietsen. Schotland, Ierland en New York zaten al een tijdje in mijn hoofd om nog naar toe te gaan. Een auto huren wordt me nu te duur, en wandelen gaat me te langzaam. En aangezien ik een hele goede fiets heb dacht ik dat dat de perfecte oplossing was! Camera mee, fietstassen mee, mooie route, dus gaan!

Het plan is nu om begin juli met de boot naar New Castle te gaan, dan met trein naar Inverness en vervolgens route 7 richting Glasgow te fietsen. De meesten doen de route andersom, omdat je dan minder kans op tegenwind hebt, maar ik vind het toch een fijner idee om richting huis te fietsen, dan steeds verder weg te gaan. Van wat ik aan weinig informatie heb gevonden doen de meesten 5-6 dagen over deze route. Ik heb nog 2 extra dagen, dus ik kan lekker veel aan site seeing doen.

Ik moet alleen nog even kijken wat ik met kamperen doe... Wild kamperen heb ik binnen Europa nog nooit gedaan, dus ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Heeft iemand hier ervaring mee in Schotland? Mijn Lonely Planet en overzichtskaart komt morgen binnen, dus eventueel kan ik daarmee gewone campings uitzoeken, maar wild kamperen is gewoon veel leuker!

Wat ik verder nog moet voorbereiden is vooral wat gerief aanschaffen. Fietshelm lijkt me in Schotland toch wel zo fijn. Verder toch misschien een fatsoenelijke fietsbroek. Al heb ik nog nooit zadelpijn gehad. En nog een tas voor aan m'n stuur en mogelijk een kaartsteun. Ik heb niet veel spullen nodig, dus het meeste zal wel in m'n ortliebs passen, maar misschien dat ik nog ortliebs voor voorop van iemand ga lenen. En voordat ik vertrek moet ik nog even m'n fiets uitgebreid verzorgen. nieuwe ketting, toch nog even nieuwe tandwielen (stond al op m'n to do), remmen vervangen, etc. etc...

Naast het wild kamperen ben ik gewoon benieuwd. Wie heeft er nog meer ervaring met deze route, of in z'n algemeen met fietsvakanties in Schotland?

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wildkamperen tijdens fietsvakantie in Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:46

Je neemt dan ook een tent etc mee? Flinke baggage op een fiets, maar kan.
Van wat ik me herinner zitten ern heel veel kleine rotmugjes die je leksteken, dus zorg iig voor een goed afgesloten tent voor 's nachts.

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wildkamperen tijdens fietsvakantie in Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:51

Inderdaad, die midges zijn een crime! Geen tips verder, maar doe alsjeblieft heel voorzichtig, de weggetjes zijn vaak smal en onoverzichtelijk. Al weet ik niet hoe dat met de officiële fietsroutes zit.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 14:21

Baggage valt eigenlijk wel mee. Met liften in IJsland was het makkelijk te doen, 14 kilo, waar dan eten en water bij kwam. Ik heb veel lichtgewicht klein spul. Tent van nog geen 3 kilo, super klein en licht luchtbedje (lang leve Exped). Ik ben al vaker met bagage voor een 10-daagse vakantie op de fiets gestapt, en in vergelijking met die vakanties heb ik voor deze vakantie minder nodig.

Die midgets wordt wel nog een dingetje, maar ik heb het een zomer in noord zweden ook overleefd...

Van wat ik nu aan informatie heb is een deel van de fietsroute verkeersvrij. En veiligheid boven alles, daarom wil ik ook een helm aan schaffen. Mentaal ga ik dan toch voorzichtiger zijn.

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Wildkamperen tijdens fietsvakantie in Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:08

Hoe het met wildkamperen site weet ik niet in Schotland, maar voor de midgets zou je kunnen kijken of je Avon skin so soft kunt vinden. Dit is bodylotion maar houdt op een of andere rare manier de midgets bij je weg. Ze hebben er een hekel aan!

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 18:12

Thanks voor de tip! Al gaan midgets overdag niet het probleem zijn, omdat ik dan toch op de fiets zit.

Als het goed is krijg ik komende dagen mijn laatste spullen ter voorbereiding binnen. Met name onderdelen om mijn fiets weer helemaal up to date te krijgen. Ik heb er nu al zo'n zin in!

En ik heb een prachtige fluoriserend gele helm aangeschaft. Wat was dat makkelijk kiezen. Veel minder keuze dan met caps passen :D

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:18

Geen ervaringen met Schotland, wel met wildkamperen en fietsen (oa in IJsland wat ik op de fiets rond heb gereisd) maar ik kan je zeker aanraden toch een fietsbroek en evt. fietshandschoentjes (vingerloos bijv.) aan te schaffen. Tenminste, als je meer dan 80/100 km per dag gaat fietsen (ik weet niet welke afstanden je in je hoofd had) is dat echt wel prettig. Maar ook bij minder km's als je niet gewend bent langere tijd op de fiets te zitten is het wss wel fijn.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 22:04

Wauw! Respect! Ik heb aardig wat fietsers gezien in IJsland, maar doe het ze niet na... Ik ben ze eigenlijk ook enkel in de regen tegen gekomen.

Ik zat eerst ook aan fietsbroeken te denken, maar aangezien ik niet per se voor de afstanden ga, maar vooral veel wil zien, richt ik op zo'n 50 km per dag. Ik heb al een aantal zomers achter elkaar vakanties gedaan waarbij we vanaf 1 punt veel excursies fietsen en heb daarbij nooit last gehad van kleding/mijn kont. Ik twijfel dus nog of ik echt daar nog een extra uitgave voor wil doen.

Het is nog 26 dagen voor ik ga, maar ik ben al bijna klaar om te gaan. Vandaag ketting en een paar tandwielen vervangen. Maandag komen mijn nieuwe remblokken nog en m'n lonely planet en kaart. Ik heb al een hoop spullen bij elkaar gepakt. Als ik de kleding die ik nodig heb er ook in steek kom ik nu (incl gewicht tassen) op 17 kilo. Het enige dat daar nog bij komt is een camera, regenkleding, water, eten en m'n kaart. Niet slecht dacht ik zo. Wat daar vanaf gaat is de kleding die ik aantrek, want die zit er nu ook tussen. Maar goed. Ik heb al mijn outdoorspullen qua gewicht berekent om op mn rug mee te nemen. En op de fiets kan er nét iets meer mee.