Rome

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Rome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 10:39

Hoi allemaal!

Na ons examen in mei volgend jaar willen een vriendin en ik graag 4/5 daagjes naar Rome (gymnasium gedaan ;)) Echter is dit voor ons de eerste keer dat wij zoiets boeken en wij zien door de bomen het bos niet meer.. En dan voornamelijk welke boekingssite te gebruiken. Het handigst lijkt ons om zo'n site te gebruiken waar je vlucht/hotel/verzekeringen/ed in 1 boekt. Via reclame's :o kwamen we toen uit bij Expedia, maar toen we gingen zoeken op ervaringen kwam Expedia nogal slecht uit de bus... Duss, hebben er hier mensen ervaringen met Expedia? Of, nog beter, weten mensen hier vergelijkbare sites die sowieso betrouwbaar zijn?

Verder, in welke wijk (zo noemen ze dat geloof ik?) in Rome kan je het beste zitten qua afstanden ed maar ook qua veiligheid? En wat zijn echte aanraders (natuurlijk, we hebben zelf ook al een lijstje, maar even kijken of jullie onbeïnvloed door ons lijstje nog met goede ideeën komen)? :D

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:44

Ik heb Expedia gebruikt voor een reis naar Egypte, en booking.com naar Rome. Allebei prima bevallen en zelf het omboeken van een ticket (mijn fout, oops) was bij expedia geen probleem.

In Rome verbleef ik hier http://booking.com/477a9a3d67754cd80 , fijne locatie! Dichtbij bezienswaardigheden op loopafstand van colosseum, metro en hoofdstation (trein) waardoor je ook buiten Rome om nog eea kan bekijken (heb vrienden bezocht, was anderhalf uur met de trein, comfortabele trein en uitzicht was geweldig!)

Frankaas
Berichten: 2938
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:31

Ik ben eind juni dit jaar in Rome geweest met school. Wij zaten toen op een camping een stukje van Rome en reisden steeds met bus/trein naar het centrum. Zal ik alleen niet aanraden als je het daar niet kent of geen begeleiding hebt :P. Voor de rest zijn trein/metro/bus kaartjes echt ontzettend goedkoop. Wij konden erg veel reizen met een kaartje van 2 euro net zolang todat we ergens uitcheckte, dus dan moet je wel weer een nieuwe kopen. Vervoer is dus geen probleem. Soms zitten de metro's ontzettend vol, maar je hoeft niet echt bang te zijn dat locatie kan ik je niet echt helpen, ik zal als ik jou was dichtbij een station gaan zitten, want dan kan je echt overal komen.
Bezienswaardigheden... Ja, heel Rome is prachtig, maar vergeet de iets minder bekendere attracties niet. Wat ik echt ontzettend mooi vond, waren de sinasappeltuinen (Parco Savello). Je hebt dan uitzicht op de Sint Pieter! Het is wel een redelijke klim naar boven, maar absoluut waard.
Ik weet niet hoe warm het daar is in Mei, maar in bijna alle kerken in Rome moeten je schouders en knieën bedekt zijn. Als hele belangrijke tip geef ik je dan: neem een hele grote sjaal mee!! Ik was het de eerste dag vergeten namelijk en liep bij 30+ graden in een korte broek met daarover een zwarte lange broek, een hempje en een tshirt daarover :+. Dus gewoon een hele lange sjaal meenemen waarmee je alles kan bedekken, scheelt heel veel moeite.

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Rome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 20:43

Bedankt voor jullie reacties! Dichtbij een station lijkt me dan inderdaad wel handig ja. Toch iemand met goede verhalen over expedia hahah, leek me ook al stug dat het echt een louche zaak was als ze er best wat reclame voor maken := Booking.com, daar kun je alleen een hotel boeken denk ik? Kan natuurlijk ook los, maar we boeken liever alles op 1 site, ook vanwege verzekering ed die je mee moet boeken.
Zijn er overigens nog moeilijkheden als je onder de 18 bent? Ik ben dan namelijk nog geen 18, mijn vriendin gelukkig wel, dus dat zal dan wel schelen? :)

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 20:53

Als je onder de 18 bent zou je ook nog weleens schriftelijk toestemming moeten
hebben (van je ouders)om het land uit te mogen!

Exitium

Berichten: 7141
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:00

Frankaas schreef:
Ik ben eind juni dit jaar in Rome geweest met school. Wij zaten toen op een camping een stukje van Rome en reisden steeds met bus/trein naar het centrum. Zal ik alleen niet aanraden als je het daar niet kent of geen begeleiding hebt :P. Voor de rest zijn trein/metro/bus kaartjes echt ontzettend goedkoop. Wij konden erg veel reizen met een kaartje van 2 euro net zolang todat we ergens uitcheckte, dus dan moet je wel weer een nieuwe kopen. Vervoer is dus geen probleem. Soms zitten de metro's ontzettend vol, maar je hoeft niet echt bang te zijn dat locatie kan ik je niet echt helpen, ik zal als ik jou was dichtbij een station gaan zitten, want dan kan je echt overal komen.

In Rome koop je voor € 1,50 een buskaartje die tot 100 minuten na afstempelen (doe je zodra je de bus in gaat bij gele machines in de bus zelf. Heb je wel een kaartje in je zak maar is die niet gestempeld, dan is dat hetzelfde als zwartrijden) geldig is. Wil je makkelijk doen en weet je dat je verspreid over een dag regelmatig de bus zal pakken, dan koop je voor € 7,- een dagkaart, geldig tot middernacht op de dag dat je deze afstempelt. Je hebt ook tickets die nog langer geldig zijn.

Buskaartjes koop je niet in de bus, maar moet je van tevoren halen bij de tabaccheria's (tabakswinkels). Die zijn te herkennen aan de bordjes met een T aan de gevel. Je kan daar overigens echt van alles kopen. :+

Afbeelding

Goedkoopste manier om van Fiumicino (vliegveld) naar Termini station te komen is de bus. Doet er een klein uur over en voor een retourticket (drie maanden geldig) voor de T.A.M. bus betaalde ik € 8,-. Deze bussen komen aan de westkant van het station (Via Giovanni Giolitti) aan en ze hebben gratis wifi! :+ Een treinkaartje kost je € 14,- enkele reis en doet er een half uur over. :)

Hotel waar ik zat is deze. Ligt erg centraal, 1.4km van Termini, 1km van het Colosseum, 600 meter van de Trevifontein en 500 meter van Piazza Venezia. (belangrijk knooppunt voor busroutes)

Ik heb overigens makkelijk gedaan en alles via TUI geregeld, kwamen er op vergelijkingssites goedkoop uit voor vliegtickets + hotel destijds. :)

Frankaas schreef:
Ik weet niet hoe warm het daar is in Mei

Vrij warm gok ik zo, twee weken terug was het nog 15+ graden met een strakblauwe hemel. :P

Afbeelding

Afbeelding

Persevero

Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Re: Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:11

kras bied ook wel goede reizen aan. zou in rome wel oppassen waar je hotel zich bevind. Sommige zitten op kleine afgelegen straatjes.
Dicht bij een metro is wel fijn, die is daar niet duur en je kan er de hele stad mee door

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Rome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 20:12

Dankjulliewel, wij gaan eens zoeken naar hotels (en misschien profiteren van de KLM werelddeals)! :)

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:23

Rome heeft twee luchthavens: Fiumicino is de grootste en Ciampino is iets kleiner en daar komen de budgetmaatschappijen aan. Daarvandaan gaat er ook een bus naar Termini (Centraal Station). In mei kan het er al behoorlijk warm zijn. Ik ben er een aantal keer in de meivakantie geweest en soms al rond de 30 graden gehad, maar begin mei is een keer een bui en wat koeler weer ook mogelijk. Over het algemeen is het wel warmer en droger dan in Nederland in het voorjaar en de zomer.
Het is echt een heel mooie stad. Net buiten de toeristische gebieden kan je ook goed eten voor een redelijke prijs. Aan de beroemde pleinen durven ze wel hoge tarieven te rekenen.

Linnie050

Berichten: 11800
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:41


PlukenKrul

Berichten: 799
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:53

Ik woon in Rome :) Qua wijk zou ik Trastevere aanraden voor jullie. Ontzettend gezellige wijk net buiten het oude centrum, maar alles is op prima loopafstand. Het is uitgaansgebied, dus 's avonds altijd erg druk en het is veilig. Ontzettend veel restaurantjes en prachtige steegjes. In principe is Rome een erg veilige stad, dus daar hoef je je niet teveel zorgen om te maken. Wel goed letten op je tas natuurlijk, dat is vaak wel raak bij toeristen. In mei is het hier al snel 25 graden, dus qua weer zit het wel goed. :)
Trastevere:
Afbeelding

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Rome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 12:04

Ahh wauw dankjulliewel. Als ik die foto's zo zie, krijg ik meteen al zin om erheen te gaan! Vanmiddag komt mijn vriendin en gaan we eens even kijken naar hotels en vluchten en zij had natuurlijk ook al iets zitten kijken :)

Annash
Blogger

Berichten: 26508
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:53

Ik ben een jaar of 6 geleden in Rome geweest en zat toen in Trastevere. Erg leuke wijk, absoluut een aanrader! En met de bus kon ik vrij gemakkelijk overal heen. :) Vond veel ook best goed te lopen.