Roadtrip door Schotland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:51

Killyenn schreef:
Ik heb een paar jaar terug een rit gedaan in de Cairngorms, in Newtonmore. Prachtige omgeving, leuke Schotse paarden, begeleidster was erg gezellig en de rit was precies goed voor ons, mooie afwisseling tussen rustig aan en de natuur zien en af en toe een sprint trekken. We hebben ook nog een hoop wildlife gespot vanaf de paardenrug :))

http://www.newtonmoreridingcentre.com/a ... cking.html


Persoonlijk zou ik als je korter dan twee weken gaat er trouwens gewoon voor kiezen om te vliegen en een auto te huren, vliegen is vrij goedkoop (Easyjet of Ryanair).


Ik was niet van plan om korter te gaan dan 2 weken :) Eerder langer :Y)

Ik heb net op de website gekeken, welke rit hebben jullie gedaan dan?


Jetske

Berichten: 4989
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Broughty Ferry, Dundee, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:05

Ik zou bij Perth noordwaarts gaan via Cairngorms National Park; prachtig gebied dat je met de route in je OP anders zou missen. De route langs de oostkust is namelijk ook niet zo bijzonder, zeker niet in vergelijking met de Westkust (Wel rustiger qua toeristen, haha :P ).

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:31

Jetske schreef:
Ik zou bij Perth noordwaarts gaan via Cairngorms National Park; prachtig gebied dat je met de route in je OP anders zou missen. De route langs de oostkust is namelijk ook niet zo bijzonder, zeker niet in vergelijking met de Westkust (Wel rustiger qua toeristen, haha :P ).


Het is niet mijn topic :Y)

Zoals je kan lezen heb ik nog geen route uitgestippeld, ik was eerst op zoek naar ervaringen en eventuele bezienswaardigheden die niet "toeristisch" zijn.. :)

maaikemuis
Berichten: 5272
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:50

Bijna dezelfde roadtrip als ik heb gedaan! Ik zou het stuk kust aan de zuidoostkust overslaan. Het is in mijn ogen mooier om binnendoor naar inverness te rijden en zo de cairncorms mee te pakken. De rit tussen inverness en fort William is ook heel mooi.

Wat voor mij echt de grootste verrassing van de reis was was om bij Durness met een bootje over te steken naar het schiereiland ten westen daarvan en cape wrath te bezoeken. Echt prachtig mooi!

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:59

maaikemuis schreef:
Bijna dezelfde roadtrip als ik heb gedaan! Ik zou het stuk kust aan de zuidoostkust overslaan. Het is in mijn ogen mooier om binnendoor naar inverness te rijden en zo de cairncorms mee te pakken. De rit tussen inverness en fort William is ook heel mooi.

Wat voor mij echt de grootste verrassing van de reis was was om bij Durness met een bootje over te steken naar het schiereiland ten westen daarvan en cape wrath te bezoeken. Echt prachtig mooi!


Ik neem aan dat je bedoeld de westkust?

Ik zit er aan te denken om naar Stonehaven te gaan een kijkje te nemen in Aberdeen en dan naar Cairngorms te gaan, daar een paar dagen vertoeven en dan naar inverness, om vervolgens naar Fort Augustus en zo verder naar beneden te gaan.. maar goed, ik ben er nog niet over uit 8-)

leentje13

Berichten: 1781
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Schiedam

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:15

Ik blijf dit topic even volgen!

Aankomende zomer staat bij ons (mijn familie) ook een roadtrip op de planning :D
Alleen zijn wij met 6 personen ;)

Ik ben vooral opzoek naar tips voor verblijf en vervoer

maaikemuis
Berichten: 5272
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:08

Nicky91 schreef:
maaikemuis schreef:
Bijna dezelfde roadtrip als ik heb gedaan! Ik zou het stuk kust aan de zuidoostkust overslaan. Het is in mijn ogen mooier om binnendoor naar inverness te rijden en zo de cairncorms mee te pakken. De rit tussen inverness en fort William is ook heel mooi.

Wat voor mij echt de grootste verrassing van de reis was was om bij Durness met een bootje over te steken naar het schiereiland ten westen daarvan en cape wrath te bezoeken. Echt prachtig mooi!


Ik neem aan dat je bedoeld de westkust?

Ik zit er aan te denken om naar Stonehaven te gaan een kijkje te nemen in Aberdeen en dan naar Cairngorms te gaan, daar een paar dagen vertoeven en dan naar inverness, om vervolgens naar Fort Augustus en zo verder naar beneden te gaan.. maar goed, ik ben er nog niet over uit 8-)


Nee, de zuidoostkust. Ik vond dat al vrij snel niet heel boeiend terwijl ik het stuk tussen inverness en feitelijk Engeland prachtig vond in het binnenland. Vooral de cairncorms vond ik waanzinnig mooi. Maar ik ben meer een bergenmens, dan een zeemens.

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:22

Nicky91 schreef:
Killyenn schreef:
Ik heb een paar jaar terug een rit gedaan in de Cairngorms, in Newtonmore. Prachtige omgeving, leuke Schotse paarden, begeleidster was erg gezellig en de rit was precies goed voor ons, mooie afwisseling tussen rustig aan en de natuur zien en af en toe een sprint trekken. We hebben ook nog een hoop wildlife gespot vanaf de paardenrug :))

http://www.newtonmoreridingcentre.com/a ... cking.html


Persoonlijk zou ik als je korter dan twee weken gaat er trouwens gewoon voor kiezen om te vliegen en een auto te huren, vliegen is vrij goedkoop (Easyjet of Ryanair).


Ik was niet van plan om korter te gaan dan 2 weken :) Eerder langer :Y)

Ik heb net op de website gekeken, welke rit hebben jullie gedaan dan?


2-uurs rit voor gevorderde ruiters. We waren met z'n tweeën en de begeleidster, geen extra mensen, dus konden lekker tempo maken en mochten vaak zelf kiezen hoe of wat we deden.


Schotland is in z'n geheel, op Edinburgh na, niet super toeristisch: de meeste mensen die je tegenkomt zijn Schotten die aan het wandelen zijn. Het is dus ook niet een plek waar je echt hoeft te focussen op het ontwijken van toeristische plekken. Enige echt toeristische plekken die ik gezien heb waren op Skye, Kilt Rock en Storr, maar Storrr had ik bijvoorbeeld echt niet willen missen. Als je verder naar het Noorden gaat dan Skye wordt het helemaal stil en hoef je je over toeristen echt geen zorgen te maken :))

“You have to learn how to care about people without taking on all of their problems.”
-Phylicia Rashād

maaikemuis
Berichten: 5272
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:25

Ik heb zo gelachen in Durness... dat was namelijk de eerste grote 'stad die we tegen zouden komen. Komen we daar, waren we met 7 straten het plaatsje alweer uit. 10 jaar geleden was er ook maar 1 restaurant open. In de winter is deze plaats ook periodes onbereikbaar door de sneeuw.

Jetske

Berichten: 4989
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Broughty Ferry, Dundee, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:58

Nicky91 schreef:
Jetske schreef:
Ik zou bij Perth noordwaarts gaan via Cairngorms National Park; prachtig gebied dat je met de route in je OP anders zou missen. De route langs de oostkust is namelijk ook niet zo bijzonder, zeker niet in vergelijking met de Westkust (Wel rustiger qua toeristen, haha :P ).


Het is niet mijn topic :Y)

Zoals je kan lezen heb ik nog geen route uitgestippeld, ik was eerst op zoek naar ervaringen en eventuele bezienswaardigheden die niet "toeristisch" zijn.. :)


Ik reageerde ook op de OP :Y) sorry voor eventuele onduidelijkheid :P

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:23

Thanks voor de tips allemaal! Ik heb alles wat ik bruikbaar acht in een word document opgeslagen. Aangezien kerst er aan komt en ik eigenlijk te lui ben om naar de winkels te gaan heb ik gevraagd om de landkaart van schotland en ook een aantal reisgidsen. :)

En zodra ik dat heb ga ik eens op t gemakje alles tot in de puntjes uitzoeken, hoe ik wil rijden. Wat ik wil zien en doen... En ondertussen volg ik hier verder naar nog meer bruikbare tips!


@Jetske, ik zie nu pas dat jij in Dundee woont, is Dundee de moeite waard om langs/door te rijden? :o En heb jij nog andere tips?

Prince

Berichten: 2450
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:22

Even een stip. Ben van plan om volgend jaar een rondreis in Schotland te gaan maken :j.

<3 /3 Zazou /3 <3

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:20

Voor mij word het ook volgend jaar hoor! hahaha, maar ik wilde graag nu al informatie hebben.. :)

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:57

Ik heb zojuist met mijn vriend een semi-roadtrip geboekt. Via Travelbird gaan we met de boot naar newcastle en vandaar uit rijden we naar Dunblane. Tussendoor kunnen we natuurlijk allemaal routes nemen. Dan hebben we 1 dag volledig te besteden en de laatste dag rijden we terug naar Newcastle om met de boot terug te gaan. Eigenlijk veel te kort, maar we hadden toevallig beide eind februari 'vakantie' en vonden het zonde om dat niet te gebruiken. Via travelbird was het zo goedkoop... konden we niet aan ons voorbij laten gaan. En dan later dit jaar willen we wat langer gaan.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 01:32

RoosG schreef:
Ik heb zojuist met mijn vriend een semi-roadtrip geboekt. Via Travelbird gaan we met de boot naar newcastle en vandaar uit rijden we naar Dunblane. Tussendoor kunnen we natuurlijk allemaal routes nemen. Dan hebben we 1 dag volledig te besteden en de laatste dag rijden we terug naar Newcastle om met de boot terug te gaan. Eigenlijk veel te kort, maar we hadden toevallig beide eind februari 'vakantie' en vonden het zonde om dat niet te gebruiken. Via travelbird was het zo goedkoop... konden we niet aan ons voorbij laten gaan. En dan later dit jaar willen we wat langer gaan.

Oh, die zat ik gisteren te bekijken!! Ben benieuwd wat je ervan vind.
Enige puntje van aandacht bij Travelbird (onze ervaring): check en boek vooraf de maaltijden aan boord. Die zaten er bij ons niet bij. Er zou een mail met info volgen, maar die is nooit aangekomen en door omstandigheden hier zijn we daar te laat achteraan gegaan. Aan boord leverde dat even wat gedoe en onduidelijkheid, maar het werd wel correct afgehandeld.
Voor de rest was bij ons alles perfect geregeld.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Crazy_boon
Berichten: 673
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: neverland

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 01:44

Wij hebben juist in november een soortgelijke trip gemaakt. Ik zou zeker cairngorns meenemen, Wij zijn naar aviemoore geweest, met het trein elevator boven op het berg geweest, en het was een prachtig sneeuwde maar klare dag waarbij wij dus Ben nevis aan de andere kant van scotland konden zien! Echt wel de moeite.

Inverness zou ik zelf niet stoppen, daar valt niks te zien.

En op Isle of skye zou ik in Uig naar de Fairy glenn zeker gaan, Voorbij sligachan ook de Fairypools. En in de buurt van Staffin aan de strand heb je (echte) dinosaurus voet afdrukken. Ook eilean donan castle als je in de buurt komt van dornie. en als je echt genoeg tijd hebt een wandeling op de quiraing is ook de moeite, echt prachtig.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 09:22

ikke schreef:
RoosG schreef:
Ik heb zojuist met mijn vriend een semi-roadtrip geboekt. Via Travelbird gaan we met de boot naar newcastle en vandaar uit rijden we naar Dunblane. Tussendoor kunnen we natuurlijk allemaal routes nemen. Dan hebben we 1 dag volledig te besteden en de laatste dag rijden we terug naar Newcastle om met de boot terug te gaan. Eigenlijk veel te kort, maar we hadden toevallig beide eind februari 'vakantie' en vonden het zonde om dat niet te gebruiken. Via travelbird was het zo goedkoop... konden we niet aan ons voorbij laten gaan. En dan later dit jaar willen we wat langer gaan.

Oh, die zat ik gisteren te bekijken!! Ben benieuwd wat je ervan vind.
Enige puntje van aandacht bij Travelbird (onze ervaring): check en boek vooraf de maaltijden aan boord. Die zaten er bij ons niet bij. Er zou een mail met info volgen, maar die is nooit aangekomen en door omstandigheden hier zijn we daar te laat achteraan gegaan. Aan boord leverde dat even wat gedoe en onduidelijkheid, maar het werd wel correct afgehandeld.
Voor de rest was bij ons alles perfect geregeld.


Thanks voor de tip! Ik las hier in het topic inderdaad dat je het eten vooraf moet boeken, maar ik moet me daar nog even in verdiepen. Heb er heel veel zin in! Moet me ook nog wat gaan verdiepen in de routes die we gaan rijden.

Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-17 10:34

Gaaf RoosG! Ik ben benieuwd naar je ervaringen :)


Verder moet ik me ook nog in heel veel dingen verdiepen. Maar ik ga pas in augustus, dus nog genoeg tijd :o

Daar heb je een punt
--> .

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:38

Ik moet me er ook nog in verdiepen, maar ik heb nog zeker een jaar en als dingen financieel tegen gaan zitten misschien nog wel langer! Ik blijf gewoon lekker hier volgen en tips ontvangen en die gewoon opslaan zodat ik zoveel mogelijk informatie heb.

Het lijkt me ook wel super kick om gewoon te gaan en alleen t eerste "hotel/B&B " te plannen en verder gewoon kijken wat er op t pad komt!

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:00

Nicky91 schreef:
Ik moet me er ook nog in verdiepen, maar ik heb nog zeker een jaar en als dingen financieel tegen gaan zitten misschien nog wel langer! Ik blijf gewoon lekker hier volgen en tips ontvangen en die gewoon opslaan zodat ik zoveel mogelijk informatie heb.

Het lijkt me ook wel super kick om gewoon te gaan en alleen t eerste "hotel/B&B " te plannen en verder gewoon kijken wat er op t pad komt!

:j :j

Ik boek eigenlijk nooit iets vooraf, tenzij ik iets specifieks wil.
Ik ben op plaatsen geweest die ik niet eens meer terug kan vinden :D Een herberg uit 17-nog-wat, helemaal verbouwd en aangepast maar met de originele sfeer in een dorp dat je mist als je twee keer met je ogen knippert.

Ergens in the middle of nowhere een boerderij gevonden, domweg omdat er ergens een bordje stond "B&B" Daar zijn we diverse malen terug geweest :D en staat als favoriet in de navigatie.
De tearoom die op de route erheen zit, kent ons ook al: you've been here before......

Op een boerderij, net buiten Hay on Wye, waar de badkamer groter was dan de slaapkamer :j

Ooit een Ruïne als buren gehad op een boederijcamping. Sta je helemaal alleen (buiten het seizoen) met je Disco en een tent naast een gigantische kloosterruïne.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Roadtrip door Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:28

Wauw! Dat klinkt echt waanzinnig!

Ja wie weet, normaal ben ik wel fan van planning.. haha soort van zekerheid ofzo.. aan de andere kant: out your comfort zone XD

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:11

Heb nog niet alles gelezen, maar ik volg even. Mijn vriend en ik gaan deze zomer ook roadtrippen en twijfelen nog tussen Zweden of Schotland. Als ik dit zo lees... <3
Wij zijn van plan met de Porsche Boxster te gaan, dus droog weer is gewenst :Y) (al is dat in beide landen misschien wat optimistisch). We willen wel overnachten in B&B's of hotelletjes. Slapen in de auto is bij ons geen goed idee vanwege de beperkte ruimte en mijn vriend heeft een gruwelijke hekel aan kamperen helaas.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:24

Unseen schreef:
Heb nog niet alles gelezen, maar ik volg even. Mijn vriend en ik gaan deze zomer ook roadtrippen en twijfelen nog tussen Zweden of Schotland. Als ik dit zo lees... <3
Wij zijn van plan met de Porsche Boxster te gaan, dus droog weer is gewenst :Y) (al is dat in beide landen misschien wat optimistisch). We willen wel overnachten in B&B's of hotelletjes. Slapen in de auto is bij ons geen goed idee vanwege de beperkte ruimte en mijn vriend heeft een gruwelijke hekel aan kamperen helaas.

Ehm, wij zijn één keer weggeregend in GB en toen was het in NL nog wat erger........

Nou ja, die paar dagen toen we de fabriek in Solihull bezochten was het ook geen weer om de kap omlaag te doen, maar dat was ook eind november. dan zie ik in NL ook maar zelden de cabriokap omlaag.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:34

stipje :j
We hadden gehoopt dit jaar naar Schotland te gaan, maar helaas zijn bepaalde zaken nog té onduidelijk om dit vast te kunnen leggen.
Hierdoor gewoon 2018 als doel gesteld :D

Kunnen we nog eventjes doorsparen.
We willen dan beide met de motor door Schotland rijden, met de boot vanuit Ijmuiden naar Newcastle.

Vraagje:
Hebben jullie voornamelijk B&B gedaan? Of ook een appartement ofzo?
Kwa kosten, is het natuurlijk best prijzig om iedere nacht B&B en benzine en eten/drinken natuurlijk.
Lijkt me, dat een paar dagen in een eigen appartement ook prettig is.

Begin met het nodige, doe daarna het mogelijke (Franciscus van Assisi, 1181-1226)

https://www.instagram.com/pluche_pluus/ Volg mijn instagram voor plaatjes van mijn ragdoll, maine coon en drumhorse.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:55

pluche_pluus schreef:
stipje :j
We hadden gehoopt dit jaar naar Schotland te gaan, maar helaas zijn bepaalde zaken nog té onduidelijk om dit vast te kunnen leggen.
Hierdoor gewoon 2018 als doel gesteld :D

Kunnen we nog eventjes doorsparen.
We willen dan beide met de motor door Schotland rijden, met de boot vanuit Ijmuiden naar Newcastle.

Vraagje:
Hebben jullie voornamelijk B&B gedaan? Of ook een appartement ofzo?
Kwa kosten, is het natuurlijk best prijzig om iedere nacht B&B en benzine en eten/drinken natuurlijk.
Lijkt me, dat een paar dagen in een eigen appartement ook prettig is.

Appartementen en dergelijke accomodaties gaan vaak per week.
Wij doen eigenlijk altijd B&B. Soms worden die wat goedkoper als je meerdere dagen blijft.

Voordeel als je niks vast legt, is dat je vandaag kunt besluiten dat je morgen op de boot stapt.
Als ze 'm dit jaar weer aanbieden, kan ik je die 5-daagse trip door zuid schotland bij Travelbird aanbevelen. Je moet dan wat mazzel hebben, maar meestal zijn ze heel kort van te oren nog te boeken, zonder rare prijssijgingen of zo.

Beetje zoeken op internet brengt je ook bij andere clubs, zoals buro scanbrit voor leuke reizen aan de andere kant van het plasje. Er zijn best wat leuke opties om daar rond te reizen, zonder de hoofdprijs te betalen.
Laatst bijgewerkt door ikke op 15-01-17 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 142 bezoekers