Albanië gevaarlijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Albanië gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 09:14

Je kent dat wel, vakantie geboekt en enthousiasme alom.
Spreek je ineens een Albanees die nog regelmatig in Albanië komt en die raadt het ten sterkste af omdat het (omgeving Dürres) gevaarlijk zou zijn, meisjes regelmatig in busjes zouden worden getrokken i.v.m. prostitutie, iedereen zou met een pistool op straat lopen enz. enz.

Dag voorpret want ineens wil niemand meer gaan......

Heeft er iemand ervaring met vooral dus de omgeving van Dürres in Albanië en kan je daar als jong volwassene veilig op vakantie? (het gaat hier niet om mijzelf)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:17

Ik kom er letterlijk net vandaan. Ben vorige week vier dagen in Albanië geweest, drie dagen Tirana en een dag Durrës. Heb me geen moment onveilig gevoeld (ook niet de nacht die ik in Dürres doorbracht) en ik ga zeker nog eens terug om meer van dat land te zien.

Een tripje naar Durrës kun je jezelf in principe besparen, niet echt een inspirerende omgeving :D en thuis kun je ook in een busje worden getrokken. De kans is klein, maar het kán.

Ik zou even de reisadviezen van Buitenlandse Zaken checken, maar de laatste keer dat ik keek werd er geen negatief reisadvies afgegeven voor Albanië vanwege onveiligheid op straat enzo ;-) Ik kan zelf op dit punt maar één advies geven: doe in het buitenland geen dingen die je thuis ook niet zou doen. :-)
Laatst bijgewerkt door Karin op 26-06-17 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Albanië gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 09:24

Blij met je reactie. Dus jij zou eerder een accomodatie aanraden in Tirana?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Albanië gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:26

Jazeker. Ik heb me in Tirana heel prettig gevoeld, ook totaal niet onveilig in mijn eentje op straat, ook niet wat later op de avond. Mocht je tips nodig hebben qua slaapplek, PB me even. Ik heb in de wijk net ten oosten van het centrum overnacht, twee nachten in een pension en de laatste nacht in een heerlijk hostel. Alles op loopafstand. Wil je het strand zien, dan kun je ook prima een dagje naar Durrës. Het is drie kwartier met de bus en daar gaan er tientallen van per dag, kost je 130 lek (ongeveer een euro) voor een enkele reis.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:28

Ik denk dat jij als 47 jarige vrouw vrij safe bent
maar als er jonge meiden mee zouden gaan zou ik het inderdaad niet doen.. Hij kent zn land het best
Het zijn taferelen die er veel voor komen mensen verdienen graag extra geld in arme landen

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:28

Ik ben ook in Albanië geweest 2 jaar terug. Niet alleen gereisd, dus iets andere situatie, maar heb me geen seconde onveilig gevoeld. In tegendeel zelfs: Albanezen vond ik vriendelijk en hulpvaardig. Ik was oa in Tirana en Berat. Niet in Dürres geweest, wel daar in de buurt.

Ik begreep wel dat Vlöre een stad is met wat 'rauwe randjes' dus die hebben we wel bewust overgeslagen. Maar of dat echt nodig was, geen idee.

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Re: Albanië gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:31

Mijn ouders hebben er 2 jaar geleden rond getrokken, ze vonden het fantastisch. Enorm vriendelijke mensen die ze met van alles geholpen hebben (camper vond sommige straatje net wat te stijl ;) )

Ze zijn nu nog steeds bevriend met een Albaneese jongen die vorig jaar zelfs een zomer bij ons in Nederland is geweest.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:32

De reden waarom ik Durrës niet per se aanraad is omdat het echt niks bijzonders is. Het oude centrum is wel leuk, maar dat heb je zo gezien. Het strand ligt aan de kant waar momenteel de sfeerloze appartementencomplexen als paddenstoelen de grond uit schieten, daar heb ik overnacht (wel in een heel tof appartement) maar geloof me, daar wil je echt geen hele vakantie doorbrengen. Ik zou zeggen: Tirana, en doe een dagje Dürres.

Voor wie plannen heeft om naar Tirana te gaan: aanraders zijn Bunk'Art 1 en 2. Exposities in bunkers uit de tijd van Hoxha en je bent meteen een heel stuk wijzer over de geschiedenis van dit bijzondere land.