Trip naar Rome...bezienswaardigheden, kaartjes en tips

Moderators: Firelight, xingridx, Essie73, Muiz, NadjaNadja

Linnie050

Trip naar Rome...bezienswaardigheden, kaartjes en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-15 14:42

Hallo,

De reis is geboekt we gaan naar Rome 4 dagen/ 3 nachten.

Nog nooit een stedentrip gedaan dus ben heel benieuwd waar jullie bv je kaartjes hebben gekocht.
Ik hoorde op mijn werk het beste van te voren kopen anders sta je lang in de rij?
En wat moet je echt gezien hebben?

Tips voor leuke en betaalbare restaurantjes?

Alles is welkom!

gr

Olina

Re: Trip naar Rome...bezienswaardigheden, kaartjes en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:50

Rome, leuk!

Wat wij hebben gedaan toen we daar waren, was van te voren een Roma Pass kopen. Hiermee mag je 3 dagen onbeperkt reizen met bus/tram/metro in Rome en krijg je toegang tot (ik dacht) 2 bezienswaardigheden(wij hebben er o.a. het Colosseum mee gedaan en hoefden toen niet in de rij te wachten. Paar jaar terug was dit 25 euro voor 3 dagen, ik weet niet wat de prijs nu is. Hier kun je alles wel vinden: www.romapass.it

[KS-ITP] Even voorstellen: ons arabierenmeisje C.A. Sadira
Skye, arabierenkruising, merrie, 30 mei 2013
C.A. Sadira, arabisch volbloed, merrie, 5 mei 2019

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:55

Wij hebben online kaartjes gekocht voor een tour in het Vaticaan en het Colosseum, das wel aan te raden. Wij hebben ook een fietstour gedaan, echt heel leuk om te doen en zie je gelijk veel van de stad http://www.fietseninrome.nl/nl/alle-fietstours Nederlands/Belgisch gids :)

Je kan met de trein van het vliegveld naar de stad, maar wij zijn met een gezamenlijk taxibusje gegaan, was €3pp duurder, maar dan wordt je wel bij je hotel gedropt.

Tsja, wat moet je allemaal zien, denk wel de bekende dingen zoals het bovenstaande, Spaanse trappen stellen niet zo veel voor, maar dan kan je gelijk de fontein bekijken die de Feyenoord hooligans hebben gesloopt :7 die staat daar voor. Verder de trevi fontein, forum romanum, piazza navona, engelenbrug met de Tiber en dan gelijk de engelenburcht ehhh phoe, er is zo enorm veel te zien in Rome, dat haal je niet eens in 'n week, laat staan in 3/4 dagen, maar het is echt een fantastisch stad. Gewoon lekker gaan wandelen en dan zien waar je terecht komt :) Veel plezier!!

Lees anders nog even voor je gaat Bernini Mysterie van Dan Brown, staat heel veel in :P

Amburtjoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:56

Rome :+: Prachtige stad! Vooraf kaartjes kopen is inderdaad wel aan te raden, ook zoas Olina al zegt is zo'n OV-kaart best handig (al zie je te voet het meest). Waar je dit kan doen weet ik niet zo goed, dit was bij mij destijds door school geregeld, maar er zullen ongetwijfeld websites zijn die dit kunnen verzorgen.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:00

Voor het Vaticaan (wel poepie druk maar zeker mooi) is What a Life tours zeker een grote aanrader! Mam en ik zijn samen in Rome geweest en wisten niet echt of we de verkopers moesten geloven. Bij het Vaticaan hebben we ons laten over halen dankzij de rijen van 3+ uur. Je mag vrijwel meteen naar binnen en je krijgt zoooooo veel te horen wat je anders nooit had geweten! Wij hadden Grant als gids en hij was een wandelende bibliotheek, maar wel op een goede manier. Vrij prijzig, rond de 80 voor twee personen maar elke euro waard. Let wel op gepaste kleding, broeken langer dan knielengte en bedekte schouders. Aan de gids kun je ook restaurantjes, andere bezienswaardigheden etc vragen.

Het Forum Romanum (volgens mij heet het zo) ligt vlakbij het Colosseum en is ook zeker de moeitewaard. Wij hebben hier geen toer gedaan, maar toch een goede 3 uur rond gelopen (had langer gekund maar mam had geen zin meer haha). Hier konden wij door de pas ook zo doorlopen.

Verder hebben wij een Roma Pass gekocht waarmee je twee attractie kan bezoeken en met de metro kunt reizen. Door deze pas waren wij over al binnen een mum van tijd en konden we bij de lange rij voor het Colosseum zo doorlopen. Dus dat is ook zeker een aanrader om te kopen.

Verder zijn de fonteinen mooi (alhoewel ik niet weet hoe het inmiddels met de Trevi fontein is, bij ons stond hij nog in de stijgers) en er is eigenlijk over al wel iets moois te zien. Spaanse trappen zijn ook mooi, maar niet echt bijzonder. En verder is in bijna elk kerkje wel iets leuks te zien.

Je word wel de hele dag 'lastig gevallen' door straat verkopers, die staan echt over al. Eten moet je vooral zo ver mogelijk van de bezienswaardigheden en niet waar toeristen eten, maar waar de italianen zelf heen gaan.

Heel veel plezier in deze mooie stad!

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:04

De belangrijkste dingen zijn al wel gezegd denk ik. Maar ga 's avonds even gezellig rondom de Trevi-fontein lopen/zitten. Das zo knus daar <3

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:10

Wij zijn vorig jaar mei geweest, 5 dagen en hebben een erg leuke tijd gehad.
Als tip: boek een fietstour bij Bajabikes. Wij hebben een highlights tour door Rome gehad met alle bekende bezienswaardigheden + een fietstocht 'buiten' Rome over de Via Appia. Heerlijk om ook even buiten de stadsmuren te kijken! Je kunt gewoon een Nederlandse gids boeken, dus dat is super leuk.

Zoek ook vooral ook wijnbarretjes uit waar je een lekker wijntje drink met lekkere hapjes. Wij hebben een een tocht gedaan door het Vaticaan/Vaticaanstad, dat vonden we echt geweldig. We hebben heerlijk gegeten in kleine restaurantjes in niet toeristische straten.

IMAGINATION is EVERYTHING

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:29

4 dagen is wel erg weinig voor zo'n schitterende stad. Zelf vind ik na heel wat bezoekjes de "grote attracties" niet meer zo heel geweldig omdat het er altijd zo ontzettend druk is en je vaak last hebt van opdringerige types en zakkenrollers.
Via Appia Antica is erg mooi (rijdt een bus naartoe), Thermen, Forum Romanum, mocht je van katten houden: Largo Argentina (kattenforum-bus 64). Van daaruit ben je ook zo in Trastevere waar je goedkoop en lekker kan eten. Op zondag is er een hele grote rommelmarkt (ook in Trastevere) waar je soms erg goedkoop merkkleding kan kopen. Botjeskerk voor de Bones fanaten. Jugendstil wijk Coppede (met trammetje te bereiken).
En een topattractie: een taxi nemen voor het echte Italiaanse verkeersgevoel :D

Niets zo charmant als een paard aan de wand: (zie profiel of hiervoor portretten en naambordjes)

Hanmar
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:22

LZP -> BEU

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:38

Bofferd! Een heerlijke stad en je struikelt er over de bezienswaardigheden.De Vaticaanse Musea zijn prachtig en wereldberoemd,en daardoor wel met lange wachtrijen. De St.Pieter is van een ongelooflijke schoonheid.Je moet wel door detectiepoortjes en je bagage laten scannen,net zoals op het vliegveld.Maar de hele stad is schitterend ,de winkels leuk en het eten lekker.Ga genieten! *\o/*

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:42

Voor de St Pieter en andere kerken heb je geen tickets nodig,die zijn allemaal gratis. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:48

In de Borgo [de 500 jaar oude verkeersvrije wijk die grenst aan Vaticaanstad] heb je veel goedkope winkeltjes en restaurantjes.De tafels en stoelen staan er midden op straat. Een uniek Italiaans sfeertje en veilig, ook voor vrouwen alleen. :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-15 19:11

Bedankt voor de reacties.

We hebben tranfer erbij geboekt van het vliegveld naar het hotel en terug.
Ik ben echt een scheiterd in een vreemde stad zo komen we in ieder geval aan haha.

We zitten centraal heb je dan ook een ov pas nodig?
We gaan pas in november dus korte kleding zullen we niet aan hebben.

Letizia waar hebben jullie die tickets gekocht.

fietstour ga ik onthouden en op googlen.

romapass.it en what a life tour ga ik ook op googlen.
Natascha en anjali bedankt ook voor jou tips!
antoinette ga ik onthouden!

natascha zeker een top attractie omdat het lijkt dat je in een race auto zit. :D
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 29-09-15 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:20

Wij zijn vorig jaar naar Rome geweest. Echt een prachtige stad! De fietstocht die ik hier voorbij zag komen is zeker een aanrader!

De kaartjes voor het Colosseum hebben wij niet vooraf gekocht. We zijn 's ochtends vanaf het Colosseum open ging erheen gegaan. Hebben een kwartiertje in de rij gestaan. Als je dan een combi ticket neemt kan je in het Forum zo naar binnen wandelen.

In het Vaticaan hebben we vrij lang aangeschoven voor de St Pieters basiliek binnen te kunnen. Van zodra wij binnen waren moesten we eigenlijk helemaal niet aanschuiven om naar boven te kunnen.

Tessa Meynen Fotografie

There's a silver lining behind every cloud,
and a rainbow after every storm.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-15 19:45

dankjewel voor de link helaas geen nederlandse gids beschikbaar.

mijn vriend zegt dat hij engels echt niet verstaat :(
is het vaticaan ook leuk om gewoon rond te lopen zonder een tour of gids?

ga nog op zoek naar een nederlandse fiets tour

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-15 19:47

admission tickets zijn dat losse kaartjes?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:48

linnie050 schreef:
We zitten centraal heb je dan ook een ov pas nodig?
:D

Niet echt, als je echt centraal zit (en dat is ondanks wat de diverse bookingsites beloven NIET bij het station) heb je eigenlijk geen OV kaart nodig.
Dan is alles prima te belopen. ( 8 Rome reizen achter de rug, plant nr. 9 ;) )

Wat betreft gidsen, koop er gewoon een in druk, met een goede kaart en ga gewoon zelf op stap.
ook in het Vaticaan.

Wil je een geweldig uitzicht, dan zijn er twee mogelijkheden ( of eigenlijk 3)
Je kunt naar het Quirinaal (zetel van de president) klimmen (in de buurt van de Trevi)
Je kunt de Gianicolo op, maar dat is best een eindje weg.
Je hebt wel een mooi uitzicht boven op.
Aan de ene kant het Vaticaan, aan de andere kant de stad.
Of je kunt de Campidoglio (Capitool) rechts op naast die gruwelijke witte buidstaart die daar staat ter herdenking aan koning Victor Emanuel II via de rechtse trap (de linkse kan ook, dan kun je de Sta Maria Ara in Cielo in, prachtige kerk.
Loop om de kerk heen en klim verder omhoog via de trappen (rechtshouden)
Bovenaan rechts is een poortje waardoor je op het terras halverwege dat Vittoriano komt.
Hier kun je rondlopen en uitkijken.
Er is ook een eet/drinktentje.
Maar je kunt nog hoger, duur, maar de moeite waard.
Aan de achterkant van het gebouw, tussen kerk en Vittoriano is een glazen lift.
Tegen betaling brengt die je boven op het gebouw.
Volgens de Romeinen het mooiste uitzicht van Rome.
(Omdat je hier die suikertaart niet ziet :D )
Maar het klopt wel, heel de stad en het hele Forum ligt aan je voeten.

Hou je veel van oudheden, sla dan de San Clemente, vlak bij het Colosseum, niet over.
Mooie oude kerk met eenvoudige kloostergang, waar het fijn uitblazen is.
De kerk zelf heeft een super mooi mozaik en er onder liggen drie lagen opgravingen.
De resten van twee eerdere kerken en daaronder een romeinse laag met Mythras tempel.
Is bovendien vlak bij de St.Jan in Lateranen, ook al een aanrader.
Bar Martino Rosso tegenover het Colosseum heeft trouwens heerlijke cappuccino.

Nog een tip, wil je een van de ster attracties zien, wees dan vroeg, als ze net open gaan.
Scheelt wachttijden en je wordt niet direct overspoeld door bussen vol Japanners.

Maar je zult zien, je komt tijd, tijd, tijd te kort.

Geniet er van.

Wel op, niet over de rug van het paard.
[o]

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-15 19:58

http://www.bajabikes.eu/nl/rome-vaticaan-wandeling is eventueel ook in het nederlands!

Bedankt voor de tips.
Merk inderdaad dat we keuzes moeten gaan maken haha.

Ik zal op google maps even voor de zekerheid ons hotel checken of het echt overal dichtbij is.

quirinaal zal ik eens op googlen en ook hoe we daar kunnen komen!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:03

linnie050 schreef:
dankjewel voor de link helaas geen nederlandse gids beschikbaar.

mijn vriend zegt dat hij engels echt niet verstaat :(
is het vaticaan ook leuk om gewoon rond te lopen zonder een tour of gids?

ga nog op zoek naar een nederlandse fiets tour

Ja,de St.Pieter heeft zoveel sfeer dat je daar op je eigen manier nog wel beter van kunt genieten. Eveneens de Vaticaanse Musea en Sixtijnse Kapel. Maar de Vaticaanse tuinen mag je alleen met een gids in. Ik ben heel vaak in Rome geweest en alles te voet gedaan, maar ik weet niet waar je hotel is?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:05

Het Pantheon niet vergeten. Rome is echt een geweldige stad. Ben er een paar weken geleden nog geweest. De Trevi fontein staat nog in de steigers, dus dat is niet echt mooi om te zien.
Vaticaanstad natuurlijk en de Sint Pieterskerk. En het Forum is echt fantastisch om te zien. Colloseum is ook erg leuk.
Wij hebben ook alles te voet gedaan, dat gaat prima.
Laatst bijgewerkt door Cookies op 29-09-15 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Come over to the dark side, we have cookies!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-15 20:05

hotel heet hotel centrale

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-15 20:11

Idje wat ben jij vaak geweest!

Waarom blijf jij terug komen naar Rome?

Het Pantheon zet ik op de lijst.
Dankjewel!

Marion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:13

Rome <3

Ik ben er begin dit jaar geweest, ook4 dagen/3 nachten. Vooral de grote bezienswaardigheden gezien (colosseum, forum romanum, Vaticaan (museum, St Pieter), pantheon, trevifontein, piazza navona, engelenburcht, villa borghese, piazza di spagna met Spaanse trappen en vergeet vast nog iets)

Moet wel zeggen dat wij echt de hele dag onderweg waren om alles te kunnen zien ;)

Kaartjes van tevoren kopen is inderdaad zeker aan te raden! Heerlijk om overal zo door te lopen. Colosseum en forum hadden wij met gids, was erg interessant! Onze gids wist heel veel te vertellen.

Oh en verder, neem een boekje met info mee! Wij zouden de sant'Ignazio kerk zo voorbij lopen, maar dankzij ons boekje naar binnen gegaan, echt prachtig <3

Tip voor een restaurantje: http://www.dapietroalpantheon.it/en/
Per toeval terecht gekomen (het enige niet toeristische restaurant in een toeristisch straatje), maar ontzettend leuke eigenaar en nog nooit zulke lekkere truffel pasta gegeten (met echte truffel) _/-\o_

Maak kennis met de ijslander op Vlieland! http://staledda.nl/
https://youtu.be/Dosnslbo6lY