budapest/hongarije

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alnieno

Berichten: 1200
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Delft omgeving

budapest/hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 17:24

hoii!!
nog een paar dagen en dan is het zo ver, ik vertrek met vriendlief voor een kleine 2 weken naar budapest *\o/* heel veel zin in, ook omdat het onze eerste echte reis is samen <3
maar nu dacht ik, er zijn vast bokkers die er wel eens zijn geweest en wat leuke tips hebben, of ook naar hongarije gaan en gezellig mee willen kletsen *\o/*

sorry voor de spelfouten, ik heb dysl.. disle.. diesl.. ik kan niet spellen!
https://www.instagram.com/horse_driver/
Alex: Z1 dressuur, B eventing


Juud87
Berichten: 3367
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: In het mooie Westfriesland

Re: budapest/hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:46

Wij zijn er vorig jaar geweest, in januari :D :+
Ik zou zeker naar zo'n thermaal bad gaan. Heerlijk was dat. Wij zijn naar Széchenyi Fürdő geweest. Trap niet in de praatmannetjes die bij de ingang staan. Ga gewoon naar het loket en zeg dat je entree wilt en evt badspullen etc. Ben je veel goedkoper uit. Durf niet meer te zeggen hoeveel het kostte. Maar Budapest was over het algemeen goedkoper dan de Nederlandse prijzen.

Restaurant Spinoza, in de Joodse wijk van Budapest is een leuk gezellig restaurantje. Ik kreeg het idee dat ik bij iemand in huis zat. Toen wij er waren was er ook live pianomuziek, wel op de achtergrond (dat wij er pal naast zaten was niet eens zo hinderlijk).

Ze serveren vrij vlot uit met eten, dat hebben wij in meerdere restaurants gemerkt. Binnen een uur ben je klaar met een driegangen diner. Wel was het zo dat als mijn vriend klaar was met eten ze ook bijna mijn bord onder mijn neus weg haalden.
Kijk of je in een authentiek restaurant een goulashsoep kan scoren. Echt by far mijn favosoep geworden (naast oma's groentesoep), helaas houdt mijn vriend niet van pittig -O-

Op ongeveer een uurtje rijden met de trein heb je het buitenpaleis van Sissi. Als je daar in geïnteresseerd bent, ga dan vooral NIET op zondag, dan kan je er bijna niets doen. Dan is het zonde. Wij waren er dus op zondag.. Hebben wel een rondje gelopen, maar bepaalde ruimtes waren afgesloten omdat je daar alleen met een tour terecht kan. Wij hadden verder ook geen uitleg, behalve wat bij de artikelen stond.

Je hebt ook nog 'House of Terror'. Dit gaat over de wereldoorlog. Was heel mooi opgezet. Een bezoekje waard als dat enigszins je interesse heeft. Ook zijn er elders in de stad bunkers te vinden met informatie.

Ik dacht dat tramlijn 2 langs de rivier gaat, dit hebben wij niet gedaan, maar schijnt de moeite waard te zijn.
Wij zijn ook nog bij presidentieel paleis (?) geweest. Was ook leuk, ga je in een wagon op rails de berg op. Wij zijn toen lopend weer naar beneden gegaan. Dit ligt ook pal aan de rivier, aan de overkant van het parlement.

Het metrosysteem vond ik wel goed werken. Wij waren zoals gezegd in de winter, ik weet niet goed hoe het met natuur en dergelijke zit. Er was wel een park waar we heen zijn gegaan. Maar hoewel wij het normaal gesproken wel opzoeken hebben we dat deze keer niet gedaan.

Alnieno

Berichten: 1200
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Delft omgeving

Re: budapest/hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 19:57

hoi! tnx voor je super uitgebreide bericht, tof!!
zo'n bad lijkt me wel wat haha! in nl gaan we wel eens naar de sauna, heerlijk!
dat restaurantje klinkt ook leuk, als we hem tegenkomen zekee even naar binnen! en maf dat ze zo rap zijn met eten weghalen, deden zr dat alleen als je vriend eerder klaar was of was dat gewoon toeval? :p misschien is het wel een ongeschreven date regel haha :)
palijs van sissi is denkik ook de moeite waard, ben ook op corfu naar het paleis daar geweest.
hoorde inderdaad dat fe metrolijnen goed geregeld zijn, lijkt me erg fijn! ook om idd keertje iets buiten de stad te komen:)

sorry voor de spelfouten, ik heb dysl.. disle.. diesl.. ik kan niet spellen!
https://www.instagram.com/horse_driver/
Alex: Z1 dressuur, B eventing

Kana

Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:02

Ik vind Budapest echt 1 van de mooiste Europese steden!

Buiten het centrum kun je 2 hele bijzondere grotten die heel diep gaan bekijken! Zonsondergang op die berg met dat grote witte standbeeld is ook erg mooi! (naam kwijt van die berg maar is niet te missen)

Zijn jullie van plan uit te gaan?

Zelf ben ik in 2 baden geweest en vond ik Széchenyi Fürdő de mooiste van de 2.

Zitosh

Berichten: 1936
Geregistreerd: 28-06-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:29

*blaast topic nieuw leven in*

Hoe is je vakantie geweest TS? :)

Ik vertrek morgen namelijk voor een week naar Hongarije. Eerst 4 dagen Boedapest en daarna 3 dagen in bij m'n ouders in Tàska :))

It's the teamwork that makes the dream work

Alnieno

Berichten: 1200
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Delft omgeving

Re: budapest/hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-15 12:54

hoi! wat leuk dat t topic weer even omhoog komt :)
maar ik heb het onwijs naar mijn zin gehad! er gave stad, heel mooi! en het voelt niet als een grote stad met drukte en overal toeristen. we hebben vanalles gedaan en gezien, ik weet niet of je al een plan hebt wat je wil zien ofzo?
We hebben wat touristiche highlights gezien, zoals buda casle, parliament, liberty statue, margaret island en heroes square. allemaal erg mooi om te zien! er gaan ook van die sightseeing bussen heen, wij deden het met gewoon ov maar misschien is dat een idee voor wat minder dagen.
ov is trouwens erg goed en goedkoop, we hebben een ov studentenkaart die een maand geldig is voor iets van 20 euro gekocht. mag je overal in, metro tram bus etc. zijn ook voot 3 dagen en 5 dagen te koop, bij elk metrostation. aanrader!:)
ook zijn we 2 keer naar een badhuis geweest, ook heel tof! 1 keer naar een heel oud vervallen bad die laatst gerenoveerd was in het sovjet tijdperk, heel creepy zag het eruit! echt een ervaring! de ander was luxe en heel mooi gerenoveerd, en er zijn geloofik stuk of 10 van die badhuizen. echt een aanrader, zeker als het heet is is het heerlijk om even af te koelen!
ook zijn we naar het sisi kasteel geweest, was vol in de verbouwing maar wel mooi te zien. en erg rustig! we waren met max 10 mensen in het hele kasteel :')
we zijn elke dag uiteten geweest en dat was soms een uitdaging, ik heb glutenallergie en ben ook nog eens vegetarier.. maar meestal konden ze wat verzinnen! 2 keer is het misgegaan en had ik nogal buikpijn en last van mijn darmen een dag, maar opzich is het 8 keer wel goedgegaan en dat is een prestatie opzich:p we hebben bij een michelenster restaurand gegeten als laatstr dag, wat wat dat lekker zeg!! en verder echt overal en nergens, van de mac tot fancy restaurant.
ook zijn we beide rubixcube verslaaft, en aangezien dat uit hongarije komt hebben we ons ook nog een middag vermaakt in een speelgoedwinkel haha! ze waren erg goedkoop! heel tof!:D
emh, denk dat het we een goed beeld geeft over onze 10 dagen! als je nog iets wil weten of tips ofzo mag je ook altijd pben of gewoon hier vragrn :)
heel veel plezier alvast!! hoop dat je het net zo leuk krijgt als wij! :)

sorry voor de spelfouten, ik heb dysl.. disle.. diesl.. ik kan niet spellen!
https://www.instagram.com/horse_driver/
Alex: Z1 dressuur, B eventing

Zitosh

Berichten: 1936
Geregistreerd: 28-06-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:34

Klinkt als een fijne vakantie! :D

Wij hadden ons oog laten vallen op de dierentuin, schoenenmonument aan de Donaukade, Terror Haza museum, Vissersbastion, grotten (die met heilzame lucht voor chronische aandoeningen), paar religieuze gebouwen en de kettingbrug!

Zo'n kaartje voor enkele dagen voor de metro is inderdaad handig, maar we willen zoveel mogelijk bezoeken dat bij elkaar in de buurt ligt. Ik kijk alvast zo meteen eens op Google Maps wat waar ligt, maar ons hotel zal vast ook wel enkele folders hebben :)

Ben je daar goed verstaanbaar in het Engels? Mijn zus heeft ook een voedselintolerantie.. Hoe hebben jullie dat duidelijk gemaakt?

It's the teamwork that makes the dream work

Alnieno

Berichten: 1200
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Delft omgeving

Re: budapest/hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-15 13:40

leuk!de dierentuin, grotten en terror haza zijn we niet geweest, rest wel! erg mooi:)
budapest is echt groot, de eerste 2 dagen liepen we alles maar daar zijn we snel van afgestapt haha! :p maar we zijn echt van rechts naar links gegaan, en hebben geen rekening gehouden met de afstanden. overigens wordt je alleen bij de metro en trein soms gecontroleerd, bus en tram echt nooit :p zwartrijden is best wel gebruikelijk onder de bevolking heb ik mij laten vertellen..
zeker op de touristische plekken spreken veel mensen engels, ook in veel restaurants. sommige hadden zelfs allergien aangegeven op de menukaart, we hebben een groot deel via google gezocht op restaurant budapest glutenfree ofzo:)

sorry voor de spelfouten, ik heb dysl.. disle.. diesl.. ik kan niet spellen!
https://www.instagram.com/horse_driver/
Alex: Z1 dressuur, B eventing

Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Re: budapest/hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:46

Ik ben er ook geweest! Echt geweldig. Wat best leuk kan zijn als leidraad is het boekje 100% Budapest. Hierin staan allemaal restaurantjes/winkeltjes/plekken waar je zelf niet snel binnen zou stappen, maar die heel goed zijn. En vaak niet toeristisch. Zo zijn we ook bij het oudste taartenwinkeltje van Budapest gekomen onder andere, maar ook nog veel meer leuke plekjes

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: budapest/hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:58

2 x geweest en 1vd mooiste steden vind ik. Heel interessante historie.

Wij hebben in Mei de hop on hop off bussen gepakt...

Ik was er zo tegen (veel te toeristisch) maar ik was het lopen zo zat! De bussen waren super handig om je snel te verplaatsen en de kosten vielen mij mee

Maragret island vond ik ook leuk om rond te fietsen (en de historie ervan)

The best and most beautifull things in the world, cannot be touched or even be seen...That's why we close our eyes, when we cry, kiss or dream..

horsefriend9
Berichten: 113
Geregistreerd: 10-08-14
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 14:03

wat leuk! ik ga volgend jaar een paar weekjes waarschijnlijk in juni of juli :D
zijn er nog leuke straatjes waar je lekker kan shopen ?? :o :D
wij gaan een huisje + (met waarschijnlijk) een zwembad huren :D

~lowkey opzoek naar een verzorgpony in de buurt van zoetermeer haha~

Zitosh

Berichten: 1936
Geregistreerd: 28-06-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:51

Je hebt de Vaci Utca, ergens ook een shopping center..
Ons hotel is gelegen in de Vaci Utca en wij gaan ook een dagje (poging doen tot) shoppen, dus ik wil je gerust op de hoogte houden :)

It's the teamwork that makes the dream work


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Apple, cinniz123, Liseef, SemrushBot en 149 bezoekers