Zuid Afrika

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:41

Ah wat jammer zeg.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 19:56

Ach wat vervelend zeg!!

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:17

Zo das balen!!!! Hopelijk een goede afloop privé.
Ben benieuwd naar je foto's!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:58

Oei Lisa! Dat moet heftig zijn als je na 4 dagen al terugmoet. Sterkte!

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 07:13

Pffff wat balen zeg....Sterkte!!

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:32

Bedankt iedereen, het is gelukkig nu weer stabiel. Maar voor mijn eigen rust moest ik gewoon terug, uiteindelijk heb je daar niet overal goed internet en is het gewoon fijner om de dingen vanuit NL te regelen dan vanuit Zuid Afrika.

Maarrr, nu de beloofde foto's! Ben er maar kort geweest, maar zoveel mooie foto's gemaakt. Keuze was moeilijk, maar hierbij een deel van mijn favorieten.

Laten we maar beginnen met de mooie natuur daar.
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben nog naar Cape Vidal gegaan en wat een ervaring is het om daar te rijden. Het valt of staat echt met een goede gids.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit laat maar zien hoe dichtbij we met de Jeep zijn gereden richting de neushoorns, want aanraken kon ik ze bijna. Zo bijzonder om ze zo te mogen bewonderen.

Afbeelding

Afbeelding

Als laatst heb ik nog St. Lucia gezien, wat een grote beesten zijn die nijlpaarden zeg. Zelfs in de avond werd je ervoor gewaarschuwd, want dan komen ze uit het water. De enige avond dat ik er was liepen we terug naar het hotel, en wat liep daar? Juist moeder met waarschijnlijk een iets ouder kind. Achteraf gezien mega gevaarlijk, want we stonden maar een meter of 7 er vandaan. De chauffeur kreeg een beroerte toen hij zag hoe dichtbij we stonden haha. Zal eens kijken of ik later nog een foto van de telefoon erbij kan stoppen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit, foto's bijgevoegd.

Marije112

Berichten: 3387
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:50

Lisa wat een prachtige foto's maar wat vervelend dat je eerder terug moest komen zeg, dat is balen! Misschien nog een keer komen?

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:01

Marije112 schreef:
Lisa wat een prachtige foto's maar wat vervelend dat je eerder terug moest komen zeg, dat is balen! Misschien nog een keer komen?


Terugkomen doe ik zeker, want het is een verschrikkelijk mooi land. Untill we meet again :).

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:36

Je hebt in die korte tijd wel echt mooie dingen gedaan ja :j

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:02

poes schreef:
Je hebt in die korte tijd wel echt mooie dingen gedaan ja :j

Nou echt! Wat heb je in korte tijd veel gezien, prachtige foto's <3

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:22

Wow je hebt in 4 dagen al hele gave dingen gezien! :)
Vervelend dat je zo snel terug moest naar NL maar hopelijk alles snel stabiel en kun je je reis een keer afmaken!

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:56

Hi allemaal!

Wauw Lisa wat een mooie foto's in de korte tijd dat je er bent geweest, sterkte in jouw privesituatie. En de foto's van MarijeR zijn ook prachtig. Het gaat steeds meer kriebelen al moeten wij ruim een jaar wachten en sparen...

Ik kom me hier ook maar eens melden. Het plan is om volgend jaar september/oktober richting Zuid-Afrika te gaan samen met mijn vriend. We zijn ons nog helemaal aan het inlezen en volop aan het oriënteren, maar jullie zullen af en toe vast tips kunnen geven. Ik ga dus sowieso meelezen en af en toe wat vragen stellen denk haha! :D

We willen vooral het Noord-Oosten zien, vooral Wildlife spreekt ons (vooral mij) aan. De Eastern Nature Trail van Riksjatravel komt daar heel goed bij in de buurt. Dit is een reis van 15 dagen, maar ik zou hem denk nog iets willen uitbreiden naar 3 weken.

De route is dan ongeveer als volg: Johannesburg, Blyde River, Panoramaroute, Kruger Park, Swaziland, St. Lucia, Uhmlanga, Drakensberg, Golden Gate Park en weer terug in johannesburg.

Ik had ook heel graag het Addo park willen bezoeken, maar door mijn oren (veel problemen, oorontstekingen en vliegen is echt heel naar) wil ik geen binnenlandse vlucht doen: de internationale vluchten zijn al een uitdaging (heb ik er graag voor over).

Alvast een aantal vragen:
- Hebben jullie must do things, tips, aanraders of ideeën in dit reisschema?
- Hoe zit het qua veiligheid in het Noordoosten? Is dat minder onveilig dan rond Kaapstad?
- Welke reistijd raden jullie het meest aan?
- Hebben jullie tips voor het boeken? Wel/Niet via organisatie? Onze voorkeur gaat denk uit naar wel via organisatie zodat alles geregeld is. Het is voor ons beide allebei de eerste keer in Z-A en met een rondreis.
- Wanneer is het boeken van tickets het meest voordelig? Voor nu heeft KLM nog geen prijzen beschikbaar voor (waarschijnlijk) onze reisperiode.

Ik heb ongeveer vanaf pagina 100 alles gelezen in dit topic en hier en daar ook al nuttige tips gelezen. Verder ga ik lekker meegenieten van jullie verhalen, foto's en ervaringen en schrijf ik alles waar we iets aan hebben gelijk op :D


Edit: Hee Mariek! Jij mag al bijna he, nog een paar maandjes. Zin in? Spannend? Ik ben jaloers :o Ben benieuwd naar jouw verhalen als je terug bent!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:39

Ik heb vrij veel gepost in detail over kosten/veiligheid/bezienswaardigheden etc. Maar als je een iets specifiekere vraag hebt stel maar.

Verder: mijn minste ervaring was in Pongola en niet ver van joburg wat betreft racisme en onveilig gevoel. Er is echter niets gebeurd.

Vlucht: Asap een prijstracker instellen op Google flight :)

Wij hebben alles zelf geboekt en velen hier ook. Kan perfect en zal je veel vrijheid geven, ook in je budget.

Ga zeker naar Hluhluwe. In combinatie met Kruger zul je dan echt wel je portie olifanten gehad hebben.

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:05

Hluhluwe hoor ik inderdaad veel goede verhalen over. Ik weet niet hoe een alert op google werkt? Ik doe dat zelf via skyscanner. Wij hebben zelf ook via Riksja geboekt (ook de vluchten). Kost wel wat maar wij vonden het in dit geval ook fijn dat iemand het voor ons regelde. Daar was ik vorige week wel even blij mee toen bleek dat onze binnenlandse vlucht niet meer die route doet. Zij hadden het al omgeboekt en toen kregen we een mailtje met alle gewijzigde info. Is maar net wat je zelf wilt. Denk dat zelf boeken ook nog wel te doen is met tips van hier :j

Ja wij gaan over twee maanden al! Tijd begint nu eindelijk een beetje te tikken.

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:39

Hluhluwe vond ik echt heel erg mooi <3 Zeker doen!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik doe eigenlijk altijd het liefst alles zelf, maar nu hebben we Zuid-Afrika met een groepsreis van Kras gedaan. Is ons ook erg goed bevallen en zou het zo weer doen :) Vond het erg fijn dat alles geregeld was en had er ook wel een prettiger gevoel bij in de steden. Andere kant is natuurlijk wel weer dat je niet je eigen plan kan trekken. Dus is net wat je wilt :)

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-18 13:41

Hluhluwe is prachtig.

Denk dat je in dit topic veel tips kan vinden. Wij hebben beide keren alles zelf geboekt en dat is me heel goed bevallen.

Marije112

Berichten: 3387
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:49

Denise_Storm schreef:
Johannesburg, Blyde River, Panoramaroute, Kruger Park, Swaziland, St. Lucia, Uhmlanga, Drakensberg, Golden Gate Park en weer terug in johannesburg.

Alvast een aantal vragen:
- Hebben jullie must do things, tips, aanraders of ideeën in dit reisschema? In Johannesburg zelf zou ik geen uur te veel zitten als ik jullie was. Zodra je landt, direct op pad naar jullie eerste stop. Verder heb ik gehoord dat je ook niet te lang in St. Lucia moet zitten. Schijnt, behalve de natuurlijk de Nijlpaarden en krokodillen, niet zo heel veel te doen.
Blyderivier is natuurlijk mooi voor God's Window en de meerdere watervallen en potholes. Verder denk ik dat je een prachtige route hebt!

- Hoe zit het qua veiligheid in het Noordoosten? Is dat minder onveilig dan rond Kaapstad?
Het is overal maar gevaarlijker dan in NL, je moet altijd nadenken wat je doet :).

- Welke reistijd raden jullie het meest aan?
Niet te laat in het jaar, september of oktober is qua wildlife goed. De meeste baby's zijn dan geboren en het is nog niet zo warm dat de dieren alleen maar liggen in de schaduw.

- Hebben jullie tips voor het boeken? Wel/Niet via organisatie? Onze voorkeur gaat denk uit naar wel via organisatie zodat alles geregeld is. Het is voor ons beide allebei de eerste keer in Z-A en met een rondreis.
Ik denk dat dit persoonlijke voorkeur is.

- Wanneer is het boeken van tickets het meest voordelig? Voor nu heeft KLM nog geen prijzen beschikbaar voor (waarschijnlijk) onze reisperiode.
12 maanden vooraf komen de prijzen over het algemeen beschikbaar. Ik raad aan om te wachten tot je een mooie prijs hebt. Ik heb 1 keer EUR850 betaald omdat ik 'hals overkop' moest boeken, verder altijd rond de EUR600 per persoon.
Verder verwachten ze eind augustus/begin september weer KLM werelddeal weken en in februari geloof ik.

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:27

Wij hebben afgelopen juni een rondreis gemaakt door Zuid-Afrika, en echt: wát een fantastisch land! Het heeft echt totaal mijn hart gestolen! De natuur, de mensen <3 Ik ben jaloers op degenen die nog mogen gaan. Ik wil weer! :D

We hebben alles zelf geboekt: de vliegtickets via KLM, de huurauto, het eerste hotel in Kaapstad en de lodge bij het Kruger hadden we vooraf al geboekt. Alle andere dingen hebben we ter plekke zelf geregeld. De Booking.com en TripAdvisor app zijn gewoon ideaal, en bij veel restaurants en hotels heb je gewoon wifi hoor. Dat viel ons echt reuze mee. Wij vonden het zelf regelen en ter plekke bepalen hoelang je wil blijven heel leuk!

We zijn dus gestart in Kaapstad - we hebben overnacht in Stellenbosch - Franschhoek - Hermanus - Oudtshoorn - Knysna - Addo (hier was een grote staking aan de gang, dat was wel heftig/de sfeer een beetje beangstigend; maar uiteindelijk niks gebeurd) - Bloemfontein - Clarens - Nelspruit - Malelane - Johannesburg. Dit zijn stuk voor stuk heel leuke plaatsen.

Tips:
- Vergis je niet in de grootte van het land. Wij hebben 5.000 km gereden in drie weken, maar.. dan heb je ook wat! Elke provincie is weer totaal anders, het is een heel divers land <3
- Een huurauto en lekker zelf rijden vonden wij ideaal. Het links rijden is prima te doen. Zorg ervoor dat je allebei kunt rijden, dan is het minder vermoeiend (again: lange afstanden). Kies een automaat als je een beetje onzeker bent, dat geeft rust tijdens het rijden. Het verkeer in ZA is heerlijk rustig, soms kom je 30 min helemaal niemand tegen.

- Veiligheid in het noordoosten: Wij hebben in het hele land geen gekke dingen meegemaakt. Algemene stelregel is, dit geld natuurlijk in elk land: gebruik je gezonde verstand, wees niet te naïef. Wandel niet met je grote spiegelreflex om je nek over straat. Kleed je eenvoudig, neem niet je allermooiste kleren mee. Als blanke val je niet perse op, er is denk ik een ± 50/50% verdeling blank/zwart, veel mensen hebben Nederlandse/Europese roots dus mensen denken bij het zien van een Nederlands gezicht al snel dat je er woont. Wij werden bijv. vaak in het Zuid-Afrikaans aangesproken bij restaurantjes e.d. Maar aan camera's, bepaalde merken kleding e.d. zien mensen dat je toerist bent, dat kan je een gemakkelijk slachtoffer maken. Maar nogmaals: wij hebben niks geks meegemaakt qua overvallen of wat dan ook. De sfeer op straat is heel gemoedelijk.
Johannesburg zijn wij wel bewust niet in geweest, we zijn overdag rechtstreeks naar de luchthaven gereden zonder overnachting.
- Reistijd: wij waren er dus in Juni, tijdens de Zuid-Afrikaanse winter. Ik vond het weer ideaal: niet te heet, rond de 20*. Het barste van de kleintjes/baby's: olifanten-, giraffe-, hyena-, nijlpaarden-, neushoorn baby's, we hebben ze van alles soorten wel gezien, dat was echt heel erg leuk! Het voordeel van de Zuid-Afrikaanse winter is ook dat de begroeiing niet zo mega groen is, je kijkt gemakkelijker door het struikgewas heen, dat is handig voor het spotten van wildlife.
- Boeken vliegtickets: wij hebben de vliegtickets ± 6 maanden geleden gekocht, tijdens de KLM werelddeal weken.

Marije112

Berichten: 3387
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:00

RoWi schreef:
Wij hebben afgelopen juni een rondreis gemaakt door Zuid-Afrika, en echt: wát een fantastisch land! Het heeft echt totaal mijn hart gestolen! De natuur, de mensen <3 Ik ben jaloers op degenen die nog mogen gaan. Ik wil weer! :D

We hebben alles zelf geboekt: de vliegtickets via KLM, de huurauto, het eerste hotel in Kaapstad en de lodge bij het Kruger hadden we vooraf al geboekt. Alle andere dingen hebben we ter plekke zelf geregeld. De Booking.com en TripAdvisor app zijn gewoon ideaal, en bij veel restaurants en hotels heb je gewoon wifi hoor. Dat viel ons echt reuze mee. Wij vonden het zelf regelen en ter plekke bepalen hoelang je wil blijven heel leuk!

We zijn dus gestart in Kaapstad - we hebben overnacht in Stellenbosch - Franschhoek - Hermanus - Oudtshoorn - Knysna - Addo (hier was een grote staking aan de gang, dat was wel heftig/de sfeer een beetje beangstigend; maar uiteindelijk niks gebeurd) - Bloemfontein - Clarens - Nelspruit - Malelane - Johannesburg. Dit zijn stuk voor stuk heel leuke plaatsen.

Tips:
- Vergis je niet in de grootte van het land. Wij hebben 5.000 km gereden in drie weken, maar.. dan heb je ook wat! Elke provincie is weer totaal anders, het is een heel divers land <3
- Een huurauto en lekker zelf rijden vonden wij ideaal. Het links rijden is prima te doen. Zorg ervoor dat je allebei kunt rijden, dan is het minder vermoeiend (again: lange afstanden). Kies een automaat als je een beetje onzeker bent, dat geeft rust tijdens het rijden. Het verkeer in ZA is heerlijk rustig, soms kom je 30 min helemaal niemand tegen.

- Veiligheid in het noordoosten: Wij hebben in het hele land geen gekke dingen meegemaakt. Algemene stelregel is, dit geld natuurlijk in elk land: gebruik je gezonde verstand, wees niet te naïef. Wandel niet met je grote spiegelreflex om je nek over straat. Kleed je eenvoudig, neem niet je allermooiste kleren mee. Als blanke val je niet perse op, er is denk ik een ± 50/50% verdeling blank/zwart, veel mensen hebben Nederlandse/Europese roots dus mensen denken bij het zien van een Nederlands gezicht al snel dat je er woont.
Johannesburg zijn wij wel bewust niet in geweest, we zijn overdag rechtstreeks naar de luchthaven gereden zonder overnachting.
- Reistijd: wij waren er dus in Juni, tijdens de Zuid-Afrikaanse winter. Ik vond het weer ideaal: niet te heet, rond de 20*. Het barste van de kleintjes/baby's: olifanten-, giraffe-, hyena-, nijlpaarden-, neushoorn baby's, we hebben ze van alles soorten wel gezien, dat was echt heel erg leuk! Het voordeel van de Zuid-Afrikaanse winter is ook dat de begroeiing niet zo mega groen is, je kijkt gemakkelijker door het struikgewas heen, dat is handig voor het spotten van wildlife.
- Boeken vliegtickets: wij hebben de vliegtickets ± 6 maanden geleden gekocht, tijdens de KLM werelddeal weken.


Goeie tips RoWi! Mooie reis heb je gemaakt!

Ik moest lachen om het volgende;
Citaat:
Wij werden bijv. vaak in het Zuid-Afrikaans aangesproken bij restaurantjes e.d. Maar aan camera's, bepaalde merken kleding e.d. zien mensen dat je toerist bent, dat kan je een gemakkelijk slachtoffer maken. Maar nogmaals: wij hebben niks geks meegemaakt qua overvallen of wat dan ook. De sfeer op straat is heel gemoedelijk.


Ik kan altijd precies zien wie Nederlanders zijn :') :j Mijn vriend en ik maken er zelfs een spelletje van haha!

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:40

Maar wat voor kleding e.d. dragen Hollanders dan? :+

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:43

Queelens schreef:
Maar wat voor kleding e.d. dragen Hollanders dan? :+


Klompen, pofbroeken en baaien rokken toch? :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:38

Ik pik ze er ook overal uit hoor.

Zelf ben ik ook altijd best herkenbaar, in de meeste landen kan ik toch niet anders door mijn uiterlijk dus ik loop echt in mijn Hike short, en shirt en sandalen.

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 19:36

Cowboy55 schreef:
Queelens schreef:
Maar wat voor kleding e.d. dragen Hollanders dan? :+


Klompen, pofbroeken en baaien rokken toch? :D


Super sexy op klompen op safari in ZA _O-

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 20:35

Soms ben ik blij met m'n hele donkere haren en bruine ogen, ik val nergens op als dé ultieme toerist.

Wie is er in de zomermaanden in ZA geweest? Zoals het plan er nu uitziet, zit ik van Oktober tm December in Hoedspruit! Aan de hitte kun je wel wennen, maar ik zie wel een beetje op tegen de reptielen en insecten, zeker zo midden in de bush -O-

In 2016 ben ik als vrijwilliger naar een research & conservation project geweest en daar kan ik nu terug naar toe maar dan als research assistent! Hoe vet staat dat op je CV :oo

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 20:37

Ik heb er gezeten in oktober tot half november in m'n tent in de bush en nergens last van gehad qua beesten.
Welk project in Hoedspruit? Heb er toen zo veel bekeken daar haha