Na hoelang kon jij goed skiën?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Saar

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-07-05

Na hoelang kon jij goed skiën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 09:02

Hoi allemaal!

Vorig jaar ben ik voor het eerst op wintersport geweest, daar heb ik gemerkt dat ik geen ski talent ben :o . Ik ga dit jaar weer dus ik heb alvast 12 lessen geboekt. Ik heb gister de eerste gehad en het viel me niet mee ;) . Ik lag al weer twee keer ondersteboven en het lijkt of mijn benen gewoon niet willen doen wat ik zeg! Maar ik houdt moed en hoop ooit goed te kunnen skiën. Daarom mijn vraag aan jullie: Hoelang hebben jullie erover gedaan voor jullie goed konden skiën? Hebben jullie veel lessen gehad of vooral zelf leren skiën? Hebben jullie ook lessen gehad op wintersport?

Natuurlijk hoor ik heel graag verhalen van mensen die er ook weinig van bakken ;) word namelijk redelijk hopeloos van mijn eigen skikunsten :')

Ik ben benieuwd :D

Anoniem

Re: Na hoelang kon jij goed skiën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:04

Ik had mijn eerste lesjes toen ik een jaar of 4 was, dan leer je nog lekker snel :D Toen ik 13 was ben ik overgestapt op boarden, dat vind ik persoonlijk makkelijker om te leren én veel gaver :j

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Na hoelang kon jij goed skiën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:26

Tja wat is goed? Ik kan niet zo heel netjes paralel skiën, terwijl ik het nu ongeveer 6-7 skivakanties heb gedaan (met boarden tussendoor, maar dat is niks voor mij :P )
Ik kan wel een schansje springen, sla-ommen en racen :P

Ik heb niet zo veel lessen gehad, volgens mij het eerste jaar alleen een volle week (en daarvoor een paar keer op de borstelbaan) en daarna geloof ik nog 2x

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Na hoelang kon jij goed skiën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:31

Ik ski al vanaf mijn derde, dus dat is niet echt vergelijkbaar met jouw situatie!
Wel ben ik met vrienden wezen skiën, welke nog nooit geskied hadden. Afhankelijk van de hoeveelheid durf en talent kwam de één al na een dag netjes de piste af, maar anderen vielen na een week alsnog in elke bocht die ze probeerden te maken.

Twee vrienden van mij skiën pas 1 en 2 jaar en kunnen op de blauwe en rode pistes goed meekomen. Technisch is het weinig hoogstaand, maar omdat ze niet bang zijn (en daarom niet verstijfen) komen ze netjes naar beneden.

Op mijn 13de heb ik de overstap gemaakt na het boarden. Met boarden kon ik na 2 of 3 dagen toch netjes een blauwe en rode piste af. Na 5 jaar te hebben geboard, ben ik toch weer teruggeswitcht naar het skiën.

_Saar

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 09:36

Ik behoor dus tot de categorie die in elke bocht ondersteboven ligt! Ik durf ook totaal niet. Ik heb ook hoogtevrees dus dat maakt het niet veel beter.
Even verduidelijken wat ik onder goed versta: Je komt fatsoenlijk en redelijk snel van een berg af ;) En dan niet in pizzapunt natuurlijk :) (zoals ik :') )

Anneert

Berichten: 2304
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:37

Ik ben voordat ik vorig jaar voor het eerst op skivakantie ben geweest, een paar keer in een hal wezen skiën. Daar bakte ik er echt niks van. Ik durfde ook niet zo goed. Op wintersport ben ik de eerste dag heel hard gevallen op mijn hoofd, maar naarmate de week vorderde ging het steeds beter. Ik val niet echt vaak, alleen als ik te hard ga, laat ik mezelf soms vallen.
Nadeel van skivakantie was wel, dat in dat gebied, de kleuren van de pistes niet echt klopte, een blauwe piste neigde toch al gauw naar een rode. Ook moest je soms voor een leuke blauwe piste, eerst een stuk rode of zwarte af, maar ja dat ligt aan de berg.
Ik heb nooit lessen gehad, maar mijn vriend skiet al vanaf jongs af aan, dus die kan me het ook leren ;)

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:40

Skieen is als paardrijden: je bent nooit uitgeleerd.. Maar het is ook als fietsen: Als je het eenmaal een beetje kunt verleer je het niet! :P

Nederlanders zijn "platlanders", wij leren het op latere leeftijd en kunnen het nooit zo goed als de bergmensen :D Maar je kunt wel leren hoe je een beetje soepel naar beneden komt zonder al te veel kleerscheuren. :D

Ik kan in Italie niet meer verder leren omdat de gebieden zich daar niet voor lenen :P ( zit daar op de 3 gouden sterren classificering )

Maaaaaaar, daar heb ik ruim 10 jaar over gedaan.. :+ Die ene week wintersport per jaar is gewoon voor ons "platlanders" niet genoeg om heel goed te leren skieen :D

Dus TS, er is nog hoop hoor! :D

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:41

_Saar schreef:
Je komt fatsoenlijk en redelijk snel van een berg af ;) En dan niet in pizzapunt natuurlijk :) (zoals ik :') )


Dat noemen wij de "poepjeshouding" omdat het net lijkt alsof je met je broek vol staat :D _O-

Dirndl

Berichten: 2355
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:42

Ski sinds ik 3 ben.. Maar boarden sinds 3 jaar, nu vooral freestyle (kickers/boxes/rails). Maar ga deze winter skiles geven, dus moet m'n geliefde board maar eens thuis laten en ski's huren :P
Maar je leert het snel genoeg zodra je niet te veel nadenkt (is echt belangrijk, ik meen het).

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re: Na hoelang kon jij goed skiën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:44

Wat is goed? Na een weekje les op wintersport op mijn 12de kon ik toch goed de berg af. Gewoon netjes met wat techniek en redelijk tempo. Na 2 jaar ben ik overgestapt op boarden wat ik veel lastiger vond om te leren maar als ik nu weer op de skies stap dan kom ik zo weer de berg af. Ik vond skiën eigelijk echt heel makkelijk om te leren.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Na hoelang kon jij goed skiën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:46

Tallie, niet elke Nederlander gaat maar 1x per jaar hoor! Ik ging elk seizoen 2x en stond elk weekend op de borstelbaan in Nederland als klein ukkie. Inmiddels ga ik 3 tot 4x per seizoen op wintersport.

Trieske_

Berichten: 3790
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:46

ik was 25 toen ik voor het eerst ging skieeen...na mijn eerste les ben ik smiddags met mijn broer en schoonbroer (ervaren skieers) de berg afgeweest....na veel hulp van mijn broer ben ik beneden gekomen...

de volgende dag ging het al prima zelf... (heb uiteindelijk 5 lesjes gehad) en na 1 week skieeen, niet gevallen en iedere berg afgeweest...

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:47

Ik kan redelijk skieën, maar ben geen held. Afgelopen winter zijn we in Oostenrijk geweest en hebben daar 4 volle dagen les gehad. Dan leer je heel snel! :) Eigenlijk is skieën niet heel moeilijk.

Ik merkte vooral dat ik weinig ervaring had. Dus een vreemde piste was eerst wel even spannend, maar op zich ging het prima. Moet er wel bij vertellen dat ik als kind ook twee keer ben wezen skieën en toen ook les heb gehad.

_Saar

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Na hoelang kon jij goed skiën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 10:24

Jullie kunnen het allemaal sneller dan ik ;). Ik had trouwens heel erg angst om snelheid te maken. Iemand daar nog tips voor?? Ik heb nu namelijk les om een borstelbaan en daar heb ik er geen last van, op de berg wel!
@LarissaXX: ik denk dus echt veels te veel na. Het gaat bij mij niet automatisch of natuurlijk maar ik denk echt over elke beweging na. Dan ga je dus heel veel verkeerde bewegingen maken ;)

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Na hoelang kon jij goed skiën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:25

Saar, Een borreltje wil wel helpen :+

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:26

Snelheid is je vriend zei mijn leraar altijd :D Verstand op 0 en gewoon gaan!

Oh, en zoals hij ook zei: Niet vergeten te glimlachen! :')

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Na hoelang kon jij goed skiën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:27

Liedjes zingen wil trouwens ook helpen :j

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:27

ik heb twee keer het beginnersklasje gedaan en zou dat de volgende keer weer doen... vind het gewoon een beetje eng, maar achteraf wel heel leuk!

Ja dat "smile, smile" wat die skileraar steeds zei vergeet ik ook nooit meer.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:28

Mootje schreef:
Tallie, niet elke Nederlander gaat maar 1x per jaar hoor! Ik ging elk seizoen 2x en stond elk weekend op de borstelbaan in Nederland als klein ukkie. Inmiddels ga ik 3 tot 4x per seizoen op wintersport.


Dat is natuurlijk prachtig, maar ik neem aan dat de gemiddelde Nederlander niet de knaken heeft om 4x per seizoen te gaan en dat jij toch best wel een uitzondering bent :P

Ik kan het niet opbrengen om 4x per seizoen een week in oostenrijk/frankrijk of italie te verblijven voor het skieen :D

Je bent wel een bofkont trouwens!! ;)

Tymbalia

Berichten: 362
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:34

Ik ben voor het eerst wezen skieën toen ik bijna 10 was, heb er welgeteld een halve dag over gedaan :o na die halve dag mocht ik al naar de hoogste groep, 3 dagen later hadden we wedstrijd en ben ik eerste geworden *\o/* Ik moet wel zeggen dat ik daarna nooit meer op wintersport ben geweest tot iets van 3 a 4 jaar geleden en kon er eerst dus niks meer van en heeft mijn moeder de skie's overgenomen (ze had nog niet gehuurd) later die week wilde mijn jongste zusje het ook proberen (is 10 jaar jonger heeft PDDNOS en kan niet eens skaten) dus hebben we beide skie's gehuurd en zijn samen gaan oefenen en na een uurtje had ik het gelukkig weer onder de knie :D

_Saar

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 11:15

Mootje schreef:
Saar, Een borreltje wil wel helpen :+


_O- Misschien dat ik dat eens moeten proberen, ga ik vanzelf ook liedjes zingen ;).
Op wintersport heb ik ook een beetje les gehad van een kennis. Het enige wat hij de laatste dagen heeft geroepen was dat ik meer snelheid moest maken. En iedereen maar op me inpraten: Als je wat sneller gaat is het echt veel minder zwaar hoor!
Misschien moet ik inderdaad maar eens een aantal borrels naar binnen gooien en dan zonder nadenken van die berg afscheuren ;)

Je merkt trouwens echt dat kinderen zo weg skiën! Geweldig om te zien die klasjes!

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:10

@Saar: als je les neemt, moet je sowieso voor skieën en dan wordt er bepaald in welke klas je komt. Het is erg prettig om achter een leraar aan te skieën, want dan weet je zeker dat je de goede route en bochtjes neemt.

Als je lekker vlot gaat, dan is het skieën inderdaad minder zwaar. Máár daar hoort ook een goede techniek bij. In een pizzapunt naar beneden of remmen is echt vele malen zwaarder dan wanneer je parralel skiet. Mijn tip is dus echt: neem goed les!

_Saar

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Na hoelang kon jij goed skiën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:47

@Pletje: Ik krijg nu de komende twaalf weken één keer in de week les op een borstelbaan. Ik krijg nu dus al goed les en ga eventueel op wintersport ook nog een dagje lessen. Moet eerlijk zeggen dat ik daar niet heel veel zin in hebt omdat ik dat dan alleen moet doen. Ik ga met allemaal ervaren wintersporters dus niemand die met mij meegaat in het klasje! Mocht het echt nodig zijn doe ik het wel :) Ik heb nu even alle hoop gevestigd op de komende elf skilessen ;)

Alagone
Berichten: 83
Geregistreerd: 28-09-07
Woonplaats: Belgie

Re: Na hoelang kon jij goed skiën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:55

Als je echt goed wil leren skieen en dus zonder problemen elke piste af komen zou je gemiddeld 7 x 1 week ski les nodig hebben volgens de geleerde.
Als je kijkt bij de skischolen in bv Oostenrijk zie je dat de groepen onderverdeeld zijn in 1 t/m 10 (1 beginneers en 10 super cracs).
Mijn kinderen skien ongeveer 6 en 7 jaar en kunnen nu perfect overal komen, in de goede houding en zonder angst.

Een skiklas kan ook super gezellig zijn, heb menig maal dubbel van het lachen gelegen.
En als je het goed onder de knie hebt is het veel minder vermoeiend en vooral minder stresserend.

cocktailtime
Berichten: 1028
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: tegelen

Re: Na hoelang kon jij goed skiën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:57

ik was toen met school. maar de eerste dag was het wel moeilijk
maar na 2 dagen kon ik wel skiëen en op de derde dag ging ik van de blauwe piste af en bij de 5de dag van de rode.
en de 6de dag lag ik in het ziekenhuis in oostenrijk

haha nee niks gebroken/gekneusd. maar voor een operatie!