[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 12:55

Dank weer allemaal :)

tamary, we wonen hier alweer 3,5 jaar dus als het 3 jaar zou zijn, is dat geen probleem. Maar wat ik ervan kan vinden is het niet voor een zogenaamde maison principal (permanente bewoning dus) maar alleen voor maison secundaire.

Douce, de Zweedse taal is super eenvoudig voor Nederlanders, dus dat is geen probleem. We zijn ook al heel lang bezig met de taal en volgen ook Zweeds les aan de Zweedse volksuniversiteit. We hebben al een behoorlijk niveau dus dat gaat absoluut geen barrière vormen :)

balance, de buurman weet het nog niet nee. De brengen we binnenkort op de hoogte. Hij zal het wel vreselijk jammer gaan vinden.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 14:34

Ben vooral een stille meelezer, maar ik ben al een tijd lang op dit nieuws aan het wachten. :')

Ik hoop voor jullie een voorspoedige verkoop en dat jullie maar een mooi plekje in Zweden kunnen gaan vinden! :D Fijn dat de ponies ook gewoon lekker mee gaan. Ben benieuwd wat ze dan van Zweden gaan vinden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 14:47

Ontzien jullie niet steeds dat verhuizen met spullen en dozen en dieren?

Hier komt er ook een verhuis aan, maar jeetje, wat zie ik daar tegenop, het inpakken, alle dieren mee en regelen, nieuw land, hele hoop in orde brengen,….

Voor jullie lijkt dat dan ‘bijna niets’ en jullie verhuizen er lustig op rond(helemaal niet negatief bedoeld hoor, ben stiekem jaloers op hoe jullie er in staan)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 15:05

Hahaha Momo, heerlijk :')

tengeltje, valt wel mee. We hebben vanwege de verbouwing hier niet bizar veel aangeschaft aan meubilair en prullaria, zoals je op de foto's ook wel kunt zien. We zijn ook niet vies om dingen weg te gooien. Als het bed bijvoorbeeld nog mee kan is dat leuk, maar als dat een extra rit gaat kosten dan verkopen we hem hier/blijft hij staan. Ik begrijp bijvoorbeeld niet hoe mensen een complete verhuiswagen meenemen naar het buitenland, hier verkopen ze ook meubilair en prullaria ;)

En op zich, regelwerk wen je ook wel aan haha :D Al hoop ik toch wel dat Zweden het eindstation gaat zijn, maar dat is eigenlijk wel wat we nu hebben besloten. Na Zweden niet nog een emigratie en anders ga je maar in het zuidelijkste puntje van Zweden wonen :')

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 16:54

Wat leuk!! Zowel voor jullie als voor ons haha. Weer een nieuw topic om te volgen! Ik vind je filmpjes ook altijd heel leuk, dus blijf vooral ons op de hoogte houden haha.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 17:43

Stille meelezer hier. Erg leuk dat jullie nu voor Zweden gaan! Wil je misschien ook al de zoektocht naar een plek in Zweden delen? Vind ik altijd erg interessant hoe zo’n proces gaat. Waar begin je met zoeken? Welke criteria heb je waar het aan moet voldoen en welke laat je uiteindelijk toch maar los? Ik hoop op een nieuw volgtopic!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 18:03

Volgens mij zag ik ergens voorbij komen dat de plus value gaat gelden als je er korter dan 5 jaar woont, maar kan ook anders zijn hoor. Ik weet niet wanneer dat ingaat.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 18:26

Muga: Haha nou ik ben een beetje aan het twijfelen tussen meer blogs of filmpjes. Wat zou jullie voorkeur hebben? Of beide?

Tinka, zou kunnen, geen idee. We worden hier niet rijk van maar we zullen er voor de zekerheid maar gewoon rekening mee houden. Dan kan het altijd meevallen :D

Komone, ik ga dat proces in het nieuwe topic delen, dat houdt het iets overzichtelijker :) Komt binnenkort! Eerst even wat verder zijn in het proces.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 18:53

Canada was gewoon lastig om te komen wat ik me herriner.

Frankrijk als,je van winters houd snap ik de keuze voor Zweden.

Jullie doen gewoon wat jullie willen echt gaaf.

En voorbereid. Als ik soms ik vetrek kijk kennen ze de taal nog niet eens.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 19:31

Blogs & filmpjes graag.

Ik snap je ik wil sneeuw ding, maar Zweden is mij net te lastig ivm over zee moeten. Zelfde reden waarom engeland ook geen optie is helaas.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 20:03

Christiene, Canada was vooral verkloot door de immigratiedienst. We zijn nu 5 jaar verder en we hebben nog steeds geen reactie gehad op onze aanvraag.
Het was een goede keuze om daar weg te gaan. Dat horen we trouwens ook van de Canadezen die we nog te vriend hebben, het land is in negatieve zin nog verder veranderd sinds we er weg zijn gegaan... Eeuwig zonde!

Frankrijk kenden we de taal ook nog niet hoor toen we hier kwamen. Frans is een lastige taal. We waren al wel een paar maanden bezig met de taal en hebben daar ook toen we hier eenmaal zaten veel in geïnvesteerd zodat we ons gewoon goed konden redden.
En omdat we de keuze voor Zweden al vroeg hebben gemaakt zijn we mooi op tijd begonnen met de taal deze keer! Daar heb je echt wel profijt van, want je kunt alles zelf gewoon regelen in plaats van dat je jezelf afhankelijk maakt van een ander. Dat had ons hier ook Frankrijk best wat gezeur gescheeld, als we alles gewoon zelf hadden kunnen doen. Maar he, ook daar leer je weer van!

Tamary, Thanks voor het doorgeven van jouw voorkeur :)
De zee over moeten snap ik, het maakt een tripje toch net iets lastiger. Wij gaan meestal alleen naar Nederland dus dan pakken we het vliegtuig, dan maakt het niet zoveel uit. En we houden onszelf voornamelijk voor dat het altijd makkelijker is en goedkoper dan vanuit Canada :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 21:09

Wordt "emigreren" (en ik zet het tussen haakjes want dat betekende "vroeger" dat je nooit meer terug wilde komen wonen in je land van herkomst), makkelijker naarmate je het vaker doet? Jullie gaan nu voor de derde keer naar een ander land, dus vandaar mijn vraag. Of is het "makkelijker" afhankelijk van het land?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 21:47

Ja, je ziet minder beren op de weg. Je hebt de papierwinkel al twee keer eerder doorlopen dus een derde keer moet ook wel lukken, is nu de insteek :D

Het scheelt wel of je emigreert binnen de EU of er buiten. Binnen de EU kun je gewoon gaan en de papierwinkel is niet zo spannend. Canada had natuurlijk veel meer voeten in de aarde omdat je daar niet zomaar mag blijven. En zo geldt dat ook voor heel veel andere landen die buiten de EU vallen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 21:51

Dank je wel voor je antwoord.

Ik ga gewoon weer mee. :D

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 23:07

Ik vind de filmpjes erg leuk! Beeld bij alles wat je verteld. Foto's zijn ook leuk. Maar filmpjes toch wel de voorkeur haha.
Allebei mag uiteraard ook :+

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 08:36

Ik vind de geschreven verhalen het mooist. Met wat foto’s erbij. En af en toe een leuk filmpje er tussendoor. Klinkt wel veeleisend hè haha. Superleuk dat er een nieuw volgtopic komt!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-26 09:08

Haha ik zal dan maar proberen een beetje een mix te gaan maken :)
Laat ik maar vast beginnen met zeggen dat ik het heel tof vind dat er toch nog zoveel volgers zijn hier, ondanks dat het van mijn kant behoorlijk stil is geweest.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 10:27

Ik kan het echt wel voorstellen met het missen van de winter. Laatst toen hier de sneeuw was, ik werd helemaal gelukkig. 2024 Fins lapland met de sneeuw, ik werd helemaal gelukkig. Misschien moet ik ook maar eens overwegen naar Noorwegen, zweden of finland, maarja werk. En de (ijs)beren. Ik vind het steeds een hele stoere stap van jullie.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-26 22:17

Inmiddels ben ik ook weer begonnen met zuurdesembroden bakken ipv gist. Ik vind het een mooi en super intressant proces maar jeetje, dat ging me in Canada toch een stuk makkelijker af met airconditioning en stabiele temperaturen in huis en zeeën van tijd :')

Maar vandaag weer een toonbaar resultaat, tot grote teleurstelling van de kipjes :D
Afbeelding

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 09:51

Haha, arme kipjes. Die lusten de mislukte broden graag, begrijp ik.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 11:20

Ja dat zal best makkelijker zijn :))

Kun je geen voedseldroger of warmtematje met een dome ofzo gebruiken? Of gaat het dan weer te hard?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-26 11:57

De kipjes lusten de broden heel graag ja!

Prairy, ik pak de boel nu in met fleecedekens en kruikjes, dat gaat voor nu prima. En vooral even timen qua wanneer de kachel aan gaat.
Ik heb ook een rijsstand op de oven maar die gebruik ik liever niet, dan kan ik het rijzen niet goed genoeg in de gaten houden.
Mijn standpunt is dat ze vroeger ook niet van die fancy apparatuur hadden dus dan moet het mij ook prima lukken zonder :D

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 15:55

Met deze instelling redden jullie het overal in de wereld :).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 16:45

Ja daar heb je wel gelijk in.

Ik maak wel heel graag gebruik van die moderne technieken :j

Eind maart komt er weer een nieuwe gadget :+ Crustello. Prijzig maar kijken of ik het dan wel voor elkaar krijg om zuurdesem brood te gaan maken. Heb gemerkt dat ik het mezelf echt zo makkelijk mogelijk moet maken omdat ik het anders gewoon niet doe (en mezelf dan weer stom vind dat ik het niet doe/voor elkaar krijg).

Ik kijk wel graag af bij anderen voor goede ideeën :))

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-26 17:05

Crustello ziet er wel super fancy uit zeg! Ik ben wel benieuwd of dat werkt.
Ik hou het toch liever bij de basics, als het dan een keer echt goed lukt dan ben ik helemaal gelukkig :D
De makkelijkste manier is voor mij niet de beste, zeg maar. Soms hou ik van bewust moeilijk doen :j