[FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 14:07

November108 schreef:
Wauw dit lijkt me zo gaaf om ooit een keer te doen!
Ik kan alleen zo slecht tegen de ijle lucht, ging al bijna van mn stokkie in de Rocky Mountains :')


Het is een kwestie van heel langzaam acclimatiseren. Relatief laag beginnen en langzaam stijgen. Steeds omhoog en weer een stukje naar beneden. Zo laat je je lichaam wennen.

MacavityL schreef:
Gaaf, prachtige foto’s! Met wat voor camera zijn die gemaakt?

Hele mooie ervaring lijkt me :j


Ik heb een Nikon D750 mee en op dit soort reizen gaan alleen een 16-24 f4 en een 70-200 f4 lens mee. Ook geen statief, dat is te zwaar.


NoeskaMoos schreef:
Prachtig, ik ben blij dat je de camera mee de berg op hebt gedragen :D
Ik heb afgelopen zomer de C1 (alpinisme basis) gedaan en vrees dat mijn hart ook al een beetje verloren gegaan is aan de bergen. En als ik dit dan zo zie... tijd om te gaan trainen :):)


Met een C1 op zak heb je meer dan genoeg kennis om de Mera Peak te beklimmen. Hij is niet technisch. Wel een hele mooie gletsjer!
Maik79 schreef:
Wat gaaf! Wij zijn elke zomer op de gletsjers in de Alpen te vinden maar dit is wel weer een heel ander verhaal. Klim je vaker, of moest je dat ook nog leren?


Ik ben ooit begonnen met hillwalking in Engeland en langzaamaan zijn de heuvels steeds hoger geworden :D. Daarnaast vind ik sportklimmen ook enorm leuk om te doen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:05

maaikemuis schreef:
Marie_Anne schreef:
Oh, wat gaaf! Dat lijkt me zo geweldig. Ik heb ontzettende hoogtevrees, kan niet eens op een huishoudtrap staan :')

Heb je nog meer foto's? Was het afzien of juist mooi??
En jouw Mera peak staat niet op die eerste foto genoemd of mis ik hem?


De eerste foto is genomen vanaf de top van de Mera Peak. Dit is het uitzicht. Maar niet echt geschikt voor mensen met hoogtevrees, want hoog is het! Vooral de bruggen over de ravijnen.

Ik vond het relatief meevallen qua zwaarte. Ik heb het afgelopen jaar heel veel getraind en dat heeft zeker een positief effect gehad. Alleen die kou... het was echt enorm koud, zeker op de topdag. We wisten dit wel van te voren want we waren al veel mensen tegengekomen die de top niet gehaald hadden doordat ze te koud waren geworden op het basiskamp. Daarom hebben wij die overgeslagen en zijn we gelijk naar het highcamp gelopen. Een wijs besluit want we waren echt ijspegeltjes op de top!

Oh, wow dat was je uitzicht van de top, nu zie ik het op de tweede foto ja! Echt heel mooi!

MarjanB

Berichten: 16311
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:11

Hele mooie foto’s!!

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Renee1991

Berichten: 5965
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:14

Poh, heel indrukwekkend. Kan me voorstellen dat je hier voldoening uit haalt.
Prachtig!!

jeetje77

Berichten: 3436
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:48

Wauw, wat een prachtige foto's. En stoer. Van mij mag je echt meer foto's plaatsen.

Getup

Berichten: 8221
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:33

Wat mooi,en wat indrukwekkend!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:16

Ik ben in oktober 2007 in Nepal geweest en heb daar het Annapurna circuit gedaan, dat was nog voordat er een weg gemaakt is vanaf Besisahar de bergen in. Tegenwoordig kun je met de auto tot Chame, ik heb daar toen 4 dagen over gelopen/geklommen.

Nepal

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor iedereen die het overweegt... ZEKER DOEN!
Het is het echt waard!

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Sandyislief

Berichten: 2492
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:44

Ook gaaf zeg! Is dit meer wandelen of ook echt klimmen?

shaddy82

Berichten: 1838
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: [FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:08

Gaaf !
En wat een prachtige foto's !

LEVADE 4-6-1993~21-11-2011

Don't make excuses for nasty people. You can't put a flower in an asshole and call it a vase

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:40

Sandyislief schreef:
Ook gaaf zeg! Is dit meer wandelen of ook echt klimmen?


Officieel is dit een wandel trail. Maar als paden weggeslagen zijn door aardverschuivingen of als er hele steile stukken zijn, dan moet er wel wat geklommen worden.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 12:12

@daphara, dat ziet er ook fantastisch uit. We hebben er nog even over gedacht om die kant op te gaan voor een klein ‘toetje’, maar kwamen toch tijd te jort. Wij zijn in plaats daarvan naar Chitwan gegaan, het regenwoud en national park.

En aan iedereen, dankjulliewel voor de leuke reacties. Ik zal proberen later nog meer foto’s te plaatsen. Er is nog veel meer!

Daiss87

Berichten: 1031
Geregistreerd: 11-02-09

Re: [FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:18

Wauw wat gaaf! Super mooie foto's ook!

Vanitas

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 13:14

Nu ik door mijn foto's aan het gaan ben, lijk ik een nieuw thema te hebben ontdekt. Ik heb voor mijn doen opeens heel veel foto's van mensen gemaakt. Daarom geen bergfoto's, maar foto's van lieve, random Nepali.

Ik had deze reis een kleine fotoprintertje mee en dan was wel heel leuk. Opeens wilde iedereen op de foto!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: [FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:19

Wauw wat een prachtige foto's en een geweldige ervaring! <3
Zou ik ook heel graag ooit nog eens naar toe gaan, alleen dat bergbeklimmen is niet zo voor mij weggelegd. :=

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 13:31

Ntlie_ schreef:
Wauw wat een prachtige foto's en een geweldige ervaring! <3
Zou ik ook heel graag ooit nog eens naar toe gaan, alleen dat bergbeklimmen is niet zo voor mij weggelegd. :=


Het is een van de landen die het meeste indruk op mij hebben gemaakt en waarvoor ik mijn jarenlange regel heb gebroken door terug te gaan naar een land waar ik al eerder ben geweest.

En je hoeft ook niet gelijk te gaan bergbeklimmen, er zijn ook stukken die iets minder hardcore zijn. Al is het wel een land waarbij 'vlak' niet bestaat en het altijd raadzaam is om even door te vragen. Het is 'Nepali flat' of is het gewone mensen vlak.... :=

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:40

Echt zo mooi <3 stond ooit op mijn verlanglijst, heel nepal maar ivm mijn gezondheid gewoon nooit haalbaar helaas. Des te meer is het genieten van de fotos.

Een vraag, je gaat hoger en weer stukje terug ivm hoogteziekte. Alleen voorkom je het daar altijd mee? Ik houd van bergen en een keer is hoogteziekte me echt overvallen, %) berg was niet eens hoog, net onder de 4000 m geloof ik. Met een lift naar 3000 m geen probleem daar tijdje geweest en laatste stukje met volgende gondel. Boven aangekomen binnen paar minuten echt zo ellendig, grijs van benauwdheid, barstende koppijn, denken ging niet meer misselijk.

Voor ik goed en wel besefte dat ik me niet goed voelde lag ik al op de vloer van de leeggeveegde gondel met een kussen onder mijn hoofd, twee medici naast me en een spoedrit naar beneden. Had er kennelijk accuut zo beroerd uitgezien dat gondelmeneer me meteen heeft neergelegd en hulp gevraagd. Bizarre ervaring. Pas na een uur een stukje lager weer op 3000 m ging het beter. Daarna en daarvoor nooit last van gehad maar die keer, pfff vergeet ik nooit meer en hoop ik ook nooit meer mee te maken %)

Maar hoe los je dat al lopend op? Ik had echt geen 10 meter meer kunnen lopen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Re: [FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:45

Wat een mooie foto’s en een geweldig avontuur. Ik geniet al van alleen de foto’s.

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 13:50

karuna schreef:
Een vraag, je gaat hoger en weer stukje terug ivm hoogteziekte. Alleen voorkom je het daar altijd mee? Ik houd van bergen en een keer is hoogteziekte me echt overvallen, %) berg was niet eens hoog, net onder de 4000 m geloof ik. Met een lift naar 3000 m geen probleem daar tijdje geweest en laatste stukje met volgende gondel. Boven aangekomen binnen paar minuten echt zo ellendig, grijs van benauwdheid, barstende koppijn, denken ging niet meer misselijk.

Voor ik goed en wel besefte dat ik me niet goed voelde lag ik al op de vloer van de leeggeveegde gondel met een kussen onder mijn hoofd, twee medici naast me en een spoedrit naar beneden. Had er kennelijk accuut zo beroerd uitgezien dat gondelmeneer me meteen heeft neergelegd en hulp gevraagd. Bizarre ervaring. Pas na een uur een stukje lager weer op 3000 m ging het beter. Daarna en daarvoor nooit last van gehad maar die keer, pfff vergeet ik nooit meer en hoop ik ook nooit meer mee te maken %)

Maar hoe los je dat al lopend op? Ik had echt geen 10 meter meer kunnen lopen.


Je kunt het nooit helemaal voorkomen en helaas heeft het ook niets te maken met conditie of eerdere ervaringen. Ik heb er nooit last van gehad, maar dat zegt helemaal niets voor een volgende keer.

Boven de 2500 meter kunnen de problemen al ontstaan. En tijd is je grootste vriend of vijand. Wanneer jij met een gondel direct naar 3000 meter gaat dan ga je al heel snel. Wanneer je vanuit daar direct weer doorgaat dan kun je het punt bereiken waarbij je lichaam het niet meer trekt en je acute hoogteziekte krijgt, hetgeen bij jou is gebeurd. Deze trip zijn we op 2700 meter begonnen en 2 weken later waren we bij 4900 meter aangekomen. In die twee weken stijg en daal je weer en je gaat heel geleidelijk omhoog. Tegen die tijd hoop je dat je genoeg ben geacclimatiseerd en kun je met 4 dagen op de top staan.

En de enige remedie tegen hoogteziekte is naar beneden. Al lopend betekend dit dat je je om moet draaien en terug moet lopen en dat je diamox moet gaan slikken. Is het heftiger dan zijn dexamethason en zuurstof goede vrienden of je maakt van een drukzak (een soort opblaasbare hyperbare slaapzak) of je belt voor een helicopter. Ik hoop van harte dat nooit mee te hoeven maken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:53

Wij zijn toen 1,5 uur of zo op 3000 m gebleven. Gondel vertrok van 1000 m hoogte of zo. Zaten al hoger in de alpen toen. Rustig zitten wat kalm rondwandelen ook. Niks wees op mogelijke problemen, maar jemig wat voel je je zo snel zo ellendig. Denk als ik paar minuten langer boven was gebleven ik out was gegaan %)

De drukslaapzak om je romp om bloeddruk hoog te houden?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

maaikemuis
Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 14:08

karuna schreef:
Wij zijn toen 1,5 uur of zo op 3000 m gebleven. Gondel vertrok van 1000 m hoogte of zo. Zaten al hoger in de alpen toen. Rustig zitten wat kalm rondwandelen ook. Niks wees op mogelijke problemen, maar jemig wat voel je je zo snel zo ellendig. Denk als ik paar minuten langer boven was gebleven ik out was gegaan %)

De drukslaapzak om je romp om bloeddruk hoog te houden?


1,5 uur is in de bergwereld heel kort, zeker wanneer je starthoogte 1000 meter is. Wanneer je over dit hoogteverschil een week had gedaan dan had je naar alle waarschijnlijkheid geen enkele last gehad. En ja, hoogteziekte kan een enorm acuut beeld geven en kan zelfs dodelijk zijn! Heel goed dat je gelijk naar veilige hoogte bent gegaan.

Die drukzak zorgt voor zuurstof. Hoe hoger je gaat des te minder zuurstof zit er in de lucht. In zo'n zak is de druk hoger waardoor de lucht meer zuurstof kan bevatten.

miccamaaike

Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:38

Wauwww wat een prachtige foto’s! Bedankt dat je ons laat meegenieten!

Zazoe_

Berichten: 267
Geregistreerd: 04-09-10
Woonplaats: West-Vlaanderen

Re: [FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 20:23

Ik vind het geweldig! Volg, mede omdat ik ontzettend gek ben op bergen, met Everest als favoriet. Al vind ik het erg jammer dat het zo'n hype geworden is.

There is no greater love than a girl and her horse. lotje forever


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker