Eeuwige dilemma, welke stoelen in het vliegtuig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Eeuwige dilemma, welke stoelen in het vliegtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:30

Bijna op vakantie en dus kunnen we stoelen reserveren.. Maar ik ben 1.80 m. lang en heb dus altijd wat problemen om mijn benen fatsoenlijk kwijt te kunnen.. Vlucht van 2-3 uur gaat prima, maar nu vliegen we bijna 10 uur :+

Gangpad denk je dan, maar ja, dan heb je weer mensen naast je die steeeeds naar de WC moeten en moet je weer opstaan.. Altijd als je net bent geïnstalleerd of lekker in je film zit :Y)

Aan het raam, dan heb je daar geen last van, zelf hoef ik eigenlijk nooit naar de WC tijdens de vlucht.. Maar ja, die benen.. Na een paar uur weet ik niet meer hoe ik zitten moet :n

Stoelen achteraan hebben we nu gedaan, dan zit er niemand achter je, iig geen gehang aan of getrap tegen je stoel.. Kunnen die stoelen wel achterover? Want je zit tegen de muur.. Iemand die dit weet?

Wat voor stoelen kiezen jullie? Gewoon benieuwd :D

Edit: Extra beenruimte plekken zijn er voor de heenweg niet meer én ik heb daar geen 70 euro voor over :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-12-18 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lente
Berichten: 27778
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Eeuwige dilemma, welke stoelen in het vliegtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:32

Ik ben ook 1.80m maar ik heb nooit problemen in het vliegtuig.

Maar jij wel, dus misschien is zitten bij de nooduitgang een optie? Daar heb je echt beenruimte.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:33

Je kan bij de nooduitgang? Daar heb je meer beenruimte.
Achterste stoelen kunnen niet achterover.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:33

Stoelen bij de nooduitgangen al eens geprobeerd? Die hebben meer beenruimte omdat mensen er ook langs moeten kunnen lopen.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:34

Achterste stoelen kunnen ook achterover maar niet zo ver als 'normale' stoelen. Met welk toestel vlieg je? Mocht je met een widebody gaan (2 gangpaden) is het lekker om in het middelste gangpad te zitten. :)

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:34

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:35

Met wat voor vliegtuig vlieg je? Op seatguru.com kun je precies zien wat minder goede plaatsen zijn in een toestel. Grote kans idd dat bij de laatste rij de leuning niet naar achteren kan.
Waarom boek je geen nooduitgang ? Dan heb je alle ruimte voor je benen.

Edit: ik kijk zelf dus eerst altijd op seatguru.com voor ik stoelen vastleg. Laatste tijd kiezen wij toch vaker voor gangpad en de stoel ernaast, maar als het even kan houd ik er al met boeken rekening mee en kies een vlucht met 2-4-2 configuratie dan heb je dat probleem niet.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 02-12-18 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

furious

Berichten: 7109
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:36

Sowieso gangpad. Geeft toch een fijner gevoel. En dan het liefste voorin. Ben altijd bang dat ik door het gangpad zak en dan is het lijntje naar de wc niet zo ver := . En als je voorin zit heb je niet zo door dat het vliegtuig groot is, omdat je al die mensen niet ziet.

Anoniem

Re: Eeuwige dilemma, welke stoelen in het vliegtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:40

O ja, heb ff Edit toegevoegd. Voor de heenweg zijn er geen extra beenruimte plekken meer beschikbaar én ik heb er geen 70 euro voor over :+
We vliegen met KLM, 2 gangpaden..

Bij de budgetmaatschappijen doe ik idd vaak extra beenruimte boeken, maar dat is ook veel goedkoper. Daar zit ik namelijk echt klem met mijn knieën..

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:41

Omdat een vliegtuig aan de voorkant smaller is staan de rijen daar een beetje 'schuin' waardoor zeker de plekken bij het raam net die paar cm extra hebben.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:42

Wij dachten ook slim te zijn en stoelen helemaal achteraan bij 't raam te boeken..

Konden inderdaad niet naar achteren, degene voor mij deed meteen wel z'n stoel naar achteren, en naast me kwam iemand zitten die vreselijk stonk en ook nog eens hele smerig stinkende worsten ging eten.

Nooit meer. Ik ben serieus in tranen uitgebarsten op een gegeven moment. :') Volgende vlucht gewoon weer aan het gangpad en vooraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:45

Maar stoel naar achteren.. Als er mensen achter me zitten doe ik hem eigenlijk ook nooit naar achteren, vind dat zo asociaal :=

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:46

Waar ga je naar toe?

Als je richting Azië gaat dan zou ik vooral niet achterin gaan zitten. Ik word helemaal gek tussen al die Aziaten die de hele tijd opstaan omdat ze zo brutaal zijn om zelf spullen uit de galley te pakken en contant daar naar toe gaan om om meer noedels te vragen en ze ruiken vaak naar knoflook :+

Verder zou ik juist niet het middelste gangpad kiezen, doe mij maar een plekje bij het raam, dan kun je met je hoofd ook op meer manieren steunen dan in een middelste stoel. Ik hoef ook niet zo vaak naar de wc.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:48

Relaxed schreef:
Maar stoel naar achteren.. Als er mensen achter me zitten doe ik hem eigenlijk ook nooit naar achteren, vind dat zo asociaal :=


We hadden een nachtvlucht van Florida naar Amsterdam. En dan ontkom je er niet aan helaas. Bij kortere vluchten tot 5u doe ik het ook niet hoor.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:48

Relaxed, als je met KLM vliegt kun je zeker op seatguru het toestel en de indeling zien. En daar staat dus ook commentaar van mensen bij die al gevlogen hebben met hetzelfde toestel. Zo zitten er in een aantal KLM toestellen nog entertainmentboxen onder de stoelen. Die zijn ook heel irritant.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:49

Relaxed schreef:
Maar stoel naar achteren.. Als er mensen achter me zitten doe ik hem eigenlijk ook nooit naar achteren, vind dat zo asociaal :=



Waarom zou dat asociaal zijn? Die mogelijkheid zit er niet voor niets. Ik moet er niet aan denken dat ik het niet zou doen, dan houd ik helemaal geen beenruimte over in economy.

Myka

Berichten: 698
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:49

Ik vloog naar Canada en zat helemaal achteraan, staat gewoon letterlijk bijna de hele vlucht wel iemand naast je in de rij voor de WC (in mijn beleving althans), vond ik echt arelaxed.

maaikemuis
Berichten: 5277
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:51

Het leed dat vliegen heet... Ik ben 1.80 maar dan met de wat ongelukkige configuratie van benen die horen bij een lijf dat centimeters langer had moeten zijn. Ik ben enorm picky geworden met welke luchtvaartmaatschappij ik vlieg en check van te voren de vliegtuigen van de maatschappij met seatguru en maak dan mijn keuze.

Achteraan in het vliegtuig vind ik zelf verschrikkelijk, je stoel kan niet heel ver naar achteren en daarnaast heb je ook nog het nadeel dat bij de meeste vliegtuigen de romp meer gekromd is waardoor degene die bij het raam zit niet al te dik moet zijn, anders zit die de hele tijd op je schoot. Eigenlijk ga ik altijd bij het gangpad zitten, dan kan ik af en toe mijn benen strekken.

Maar heel eerlijk, juist bij KLM zou ik wel voor de optie van extra beenruimte gaan wanneer dit nog te boeken valt. KLM is krap, enorm krap (en is zelden mijn eerste keuze om die reden).

Overigens vraag ik vaak aan de mensen voor mij of ze mij even een seintje willen geven wanneer ze de stoel naar achter willen doen, dan zorg ik dat mijn knieën uit de buurt zijn.

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:53

Captain schreef:
Achterste stoelen kunnen ook achterover maar niet zo ver als 'normale' stoelen. Met welk toestel vlieg je? Mocht je met een widebody gaan (2 gangpaden) is het lekker om in het middelste gangpad te zitten. :)


Twee gangpaden zeg je, welke is dan de middelste???

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:53

1.80 is toch heel normaal? Een man is al snel langer.
Ken iemand van 2 meter+, die vliegt ook regelmatig en heeft wel echt beenruimte nodig :+

Zit zelf graag boven de vleugel net voor de motoren, weet niet waarom. Nooit moeite met beenruimte.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:54

Ik ben 1.78 en heb in verhouding ook lange benen, maar heb eigenlijk nooit problemen met vliegtuigstoelen. Ik kies meestal een stoel aan het raam, dan kan ik naar de zijkant hangen, waardoor je iets meer zitvariatie hebt. Je kunt zelfs nog een knie optrekken. Ik doe op lange vluchten lekker mijn schoenen uit en dikke sokken aan, dat geeft je wat meer vrijheid.

Laatst zat ik toevallig aan een nooduitgang. Wilde ik eigenlijk niet omdat je dan je tas niet bij je kunt houden, maargoed... Komt er een stewardess vragen of ik misschien alsjeblieft van plaats wilde ruilen met iemand van meer dan twee meter lang. Die zat op een normale stoel en dat ging echt niet. Nou prima. Hij blij, ik blij!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:55

@Charley: Ik denk dat Captain de buitenste stoelen bedoelt van de 3 of 4 stoelen in het midden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:56

Naar curacao.. En tja, stinkende mensen kan altijd, daar kun je helaas van tevoren weinig rekening mee houden..

Arnon, wij zitten niet bij de WC's, hebben we idd op gelet..

Heb op seatguru gekeken en stoelen die we nu hebben zijn geel, ivm beperkt achterover kunnen. Verder staat er niets bij, dus valt mee :+

Fitzroy, ik vind het asociaal, omdat ik er zelf heel veel last van heb wanneer iemand voor me hem achterover gooit en het daarom dus zelf ook niet zo gauw doe. In juni met Transavia, ik zat al klem, die stoel kón gewoon niet naar achteren zonder mijn knieën te verbrijzelen :')

Azmay, zou je denken, maar blijkbaar zijn mijn benen lang in verhouding ofzo :+ Heb ook altijd lange spijkerbroeken nodig ;) Ex was 2 meter, dat paste idd helemaal niet :')

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:57

Relaxed schreef:
Maar stoel naar achteren.. Als er mensen achter me zitten doe ik hem eigenlijk ook nooit naar achteren, vind dat zo asociaal :=

Van de zomer een lange vlucht gehad (ok, in een A380 maar toch), en daar gingen zo ongeveer alle stoelen tegelijk naar achter :')

Hier hield je ook voldoende ruimte als je voorganger plat ging en jij niet...

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:58

Nou, ik snap Relaxed wel. Ik ben dan 1.78 maar ik vind economy vliegen echt een hel. Ik boek altijd comfort en betaal daar graag voor. Anders kom ik met 10 uur vliegen met overal pijn in mijn lijf uit het toestel.

Edit: ik zou die gele dus echt nooit kiezen! Want dan krijg je wat Iris had: voor je doen ze de stoelen naar achteren en jij kunt geen kant op. En je kunt imo niet verwachten van de mensen voor je dat zij hun stoelen dan maar niet naar achteren doen.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 02-12-18 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt