Cenote Angelita, Tulum, Mexico

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Cenote Angelita, Tulum, Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 14:58

Net weer terug van een paar weken grotduiken in Mexico. Elke dag een andere grot uitgekozen, maar 1 dag zouden we Angelita doen. Dit is wel een cenote, maar niet echt een grot te noemen. Het leuke aan deze duik zou de sulfidelaag op ong. 30m zijn. Het ziet er in ieder geval op foto's indrukwekkend uit. Onder deze laag zou deze cenote doorlopen tot een 60m diepte. Dat willen we ook wel even bekijken. Dus een trimix besteld, en een decogas. Een dure duik dus. Normaal pak ik voor zoiets mijn rebreather, haha.
En vervolgens naar Angelita gereden. De cenote is wel mooi, maar zeker niet de mooiste die ik gezien heb. Jammer.
Afbeelding

Je kunt  voor 50 pesos je flessen naar en van de waterkant laten slepen en ergens klinkt dit aantrekkelijk om te doen, maar we besluiten toch zelf de  flessen maar te dragen. Het is ook niet zo ver, het is alleen warm en vochtig. En met een droogpak is het zweten geblazen. Watertemperatuur is 25 graden en de luchttemperatuur een 30. Het heeft in de nacht geregend en dat voel je zeker.

Afbeelding

Als we te water gaan en het materiaal checken springt er  van iemand een oring van een hogedrukslang en dat betekent dat iemand eerst wat moet gaan fixen. Wij wachten wel in het water. 
Daarna kunnen we eindelijk echt gaan duiken.

We hebben afgesproken eerst door de sulfidelaag verder af te dalen. Er is ons verteld dat we waarschijnlijk niet verder komen dan 54m, maar we gaan het zien. Volgens tekeningen is de cenote toch echt 57-60m diep.

We dalen door de stinklaag af, het stinkt echt en bereiken de takken op de bodem. Dan nog even wat verder de bodem volgen en ja, 59.9m wordt gevonden. Veel is er niet te zien. Het water is wel helder, maar gewoon donker en er liggen wat takken. Het oogt wel wat spookachtig, maar doe mij maar gewoon een grotduik of een wrak dan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de  bodemfase hebben we nog 10 minuten rond de sulfidelaag ingecalculeerd in het duikplan. Dit voor de foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als de foto's gemaakt zijn volgt er nog een stukje deco en de duik zit er weer op. Was het een bijzondere duik? Om eerlijk te zijn niet, behoorlijk saai. Als je kijkt wat deze duik gekost heeft, zonde van het geld. Maar goed, ik kan nu meepraten over de beroemde Cenote Angelita. 
Gelukkig hebben we nog een 140 bar over in de dubbelset en 150 in de stage, dus hervullen voor een volgende duik 's middags in een andere cenote is niet nodig.
Maar ik ben wel blij met de foto's. Dat is dan het positieve.

Jespri

Berichten: 9637
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:49

Jammer dat de duik tegen viel, wel toffe foto's! :D

Deze foto's voelen wel een stuk minder claustrofobisch dan je eerdere foto's.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 20:58

Jespri schreef:
Jammer dat de duik tegen viel, wel toffe foto's! :D

Deze foto's voelen wel een stuk minder claustrofobisch dan je eerdere foto's.

Er volgen nog grotduikfotos, haha. Ben ze nog aan het uitzoeken.

Jespri

Berichten: 9637
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:59

germie schreef:
Jespri schreef:
Jammer dat de duik tegen viel, wel toffe foto's! :D

Deze foto's voelen wel een stuk minder claustrofobisch dan je eerdere foto's.

Er volgen nog grotduikfotos, haha. Ben ze nog aan het uitzoeken.


Leuk! Ben heel benieuwd. :D

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Cenote Angelita, Tulum, Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 00:29

Ik blijf jouw hobby zo bijzonder vinden en ik kan me er zo weinig bij voorstellen dat ik toch elke keer vol interesse kijk