Duiken in een privecenote in Mexico

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Duiken in een privecenote in Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 12:40

Via Airbnb had ik een kamer gehuurd in Mexico. Nu wilde het toeval dat de eigenaar ergens ook nog een enorm stuk grond  bezit waar ook een cenote op ligt. Omdat ik dus een grotduiker ben mocht ik er in duiken. Normaal gesproken stelt hij zijn cenote niet open voor duikers. Er waren 1 keer 2 duikers eerder in geweest en verder wil hij zijn cenote puur prive houden. Dus wij zouden het 2e team zijn wat deze grot ooit mag aanschouwen en misschien wel de laatste. Een bijzondere duik dus. Het was ook duidelijk dat hij geen exploratie wilde op zijn stuk grond en hij denkt dat zijn cenote niet  verbonden is met de reeds bekende grote stelsels.

De eigenaar van de cenote had verder geen idee van grotduiken. Hij kon ons ook niet vertellen of we sidemount of backmount moesten duiken. Ook niet of er een lijn lag of niet. De 2 duikers die er ooit in geweest waren hadden wel een lijn gelegd zei hij, maar meer info had hij ook niet. Hij zou heel graag foto's zien van zijn grot onder water. Omdat we ook niet wisten wat wij konden verwachten besloten we 's morgens eerst elders te gaan duiken en 's middags in deze privecenote.  We zouden dan gas genoeg over houden om er gewoon eens te kijken. De eigenaar had ons gevraagd om naar een bepaalde straat te komen. Daar zou iemand ons opwachten om ons naar de cenote te gaan begeleiden. Hij zou dragers regelen. DRAGERS? Ja, wij zouden niet zelf onze flessen hoeven sjouwen. Hmmm, bijzonder. De cenote wordt alleen af en toe gebruikt voor een paar zwemmers die ergens yoga lessen volgen. Verder wordt er niets mee gedaan. Er is dus wel een trap naar het water, maar we zouden de auto niet in de buurt kunnen parkeren. 

Dus wij staan netjes op de afgesproken tijd op de afgesproken plaats. Daar treffen we de vrouw van de eigenaar die ons vertelt dat zometeen iemand ons op komt pikken en dat we die 7km door de jungle moeten volgen. 7 km? Ja, 7km over een onverhard pad. Het zou te doen moeten zijn met een auto. 
We vragen de man met de quad om het rustig aan te doen, hij kan natuurlijk veel sneller dan wij. Engels spreekt hij niet, maar hij gebaart dat ie het rustig aan zal doen. Omdat het geregend heeft is het pad een echt modderpad en af en toe denken we dat we er niet door zullen komen, maar het lukt. Na ongeveer een uur zijn we dan eindelijk in de buurt van de cenote. Er wacht nog een andere man ons op. Ook deze spreekt geen Engels.

Ze leggen ons uit dat de cenote nog 100m lopen is. Tenminste dat denken wij te verstaan. Wij geven aan dat we dan eerst even willen kijken, en 100m lopen is prima te doen met flessen. Maar terwijl we richting de cenote wandelen denken we dat we toch iets verkeerd begrepen hebben. Het is eerder 1 km lopen. Hoe gaan we die flessen ooit bij het water krijgen? De cenote is overigens mooi aangelegd, met een trap naar beneden. 
De 2 mannen die ons moeten helpen komen aanzetten met 1 kruiwagen. Wij vragen of de flessen niet op de quad kunnen, want ze zijn echt zwaar. De mannen staan op gebruik van de kruiwagen, totdat 1 een set optilt. Kennelijk hebben ze nog nooit duikflessen in handen gehad, maar de kruiwagen was meteen van de baan. Er wordt een aanhanger gehaald met 2 lege banden. Deze worden opgepompt en de aanhanger wordt achter een quad gehangen. De duiksetjes worden zo in 2 keer naar de cenote gebracht. In 1 keer durven ze niet aan omdat de aanhanger toch echt zijn beste tijd gehad heeft. Wij dragen de flessen zelf de cenote in. Dat is prima te doen.

Afbeelding

Afbeelding

We proberen de mannen te vragen of ze enig idee hebben waar de ingang zit en ze wijzen ons een hoek aan. Daar zien we hooguit 1 heel klein gaatje, maar ze staan er op dat dit de ingang is. Ok, we gaan zien of het past. We spreken met onze dragers een duiktijd van 90 minuten af. 

Dan kleden wij ons om en nemen extra reels mee, want ja, je weet het toch niet hoe het zit met de lijnen. Ik  besluit eerst even een kijkje te gaan nemen en ja, ik kom er in. De ingang is krap, enorm krap. Met  wat gewurg kom ik er door. En dan: wow, een enorm witte grot. Het doet een beetje denken aan de foto's die ik gezien heb  van Orda. Maar dit is Mexico, weinig stalagtieten, maar toch wel een paar. En het zicht is gewoon goed.  Dus ik ga terug en zeg tegen de anderen dat we er door passen, ook al is het nul zicht.

We vinden een lijn. Die ligt er niet overal nog even florissant bij, maar is bruikbaar. We besluiten bij de T eerst eens rechtdoor te gaan. De bellen veroorzaken veel perculatie, dus we zwemmen in de sneeuw. Zo ziet het er ook uit. 

Toch vinden we ook mooie formaties en hier maken we uiteraard foto's van. 

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan komen we op een punt waar we niet verder durven. De grot wordt krap, en alles is enorm kwetsbaar. Dus we keren om. 260-280m van de ingang. Bij de T gaan we nu de andere kant nog op. Deze tunnel loopt dood.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan opeens zie ik nog een uitgang, tenminste zo lijkt het. En ja hoor, deze komt precies naast de onze uit. En is veel ruimer. Hadden die mannen ons beter hier er in kunnen sturen, maar vermoedelijk weten ze dat zelf ook niet. We gaan gewoon weer terug zoals we er ook in gekomen zijn en gaan nog een keer door de echt nauwe restrictie. Netjes binnen de afgesproken duiktijd zijn we terug. De mannen helpen ons weer met de flessen en we bedanken ze uiteraard vriendelijk en geven ze een fooi. Ook bedanken we de eigenaar van de cenote. Het was een bijzondere duik, vooral omdat je deze niet over kunt doen.  De eigenaar en zijn vrouw zijn heel resoluut, nee, dit wordt geen officiële duikstek. Ook bij de duikschool waar we flessen gehuurd hebben kennen ze de cenote niet. Het was dus echt uniek en eenmalig om hier te mogen duiken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We laten de foto's aan de eigenaar zien en hij is er erg blij mee. 

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Duiken in een privecenote in Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:45

Wow, gaaf.

En zoals altijd wanneer ik jouw topics lees en de foto’s bekijk, ben ik blij dat ik niet hoef ...

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: Duiken in een privecenote in Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:52

Super gaaf!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:54

Wauw, wat een uniek avontuur, zeg! Klinkt levensgevaarlijk als je niet weet wat je doet. Gaaf hoor, al helemaal omdat er zo weinig mensen zullen komen!

Zo'n cenote is een karstverschijnsel, toch? Zit daar leven in? Hoe onthouden jullie de weg terug? Vragen, vragen :D

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:59

Wauw prachtig!
Ben alleen al benauwd en claustrofobisch als ik het zo op jullie foto's zie. Zou zelf denk ik nooit zo'n grot in gaan laat staan onder water :o

Suusjepluus

Berichten: 787
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: Duiken in een privecenote in Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:27

Wat een gaaf verhaal weer!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:29

Ik vind je verslagen altijd heel boeiend en de foto's supergaaf, maar misschien is het handig om de moeilijkere termen uit te leggen, want de gemiddelde leek (zoals ik :+ ) weet niet wat een cenote of perculatie is :D Daardoor gaat er veel van de inhoud van je verhaal voor mij verloren en dat vind ik heel jammer want je schrijft met erg veel passie!

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:31

Wat een schitterende locatie!

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:34

Ik krijg al buikpijn als ik naar de foto's kijk, niks voor mij, maar ergens vind ik dat toch ook wel weer jammer want WAUW! Wát een avontuur! Wat ontzettend gaaf dat je hier hebt mogen duiken en dat het ook zo mooi was. Bijzonder!

Cayenne schreef:
Ik vind je verslagen altijd heel boeiend en de foto's supergaaf, maar misschien is het handig om de moeilijkere termen uit te leggen, want de gemiddelde leek (zoals ik :+ ) weet niet wat een cenote of perculatie is :D Daardoor gaat er veel van de inhoud van je verhaal voor mij verloren en dat vind ik heel jammer want je schrijft met erg veel passie!

Ik heb inderdaad ook het één en ander moeten googlen ... :=

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:42

Ik vroeg me ook al af wat een cenote is,ik ga maar van een grot onder water uit.
Ik krijg het gewoon al benauwd als ik de foto's zie en toch moet ik kijken.Vind het facinerend ,maar ben zo blij dat ik daar niet in hoef.Ik vind de carwash al eng :o

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:52

Heel bijzonder om dit mee te mogen maken. Het lijkt mezelf dood en doodeng om te doen, kwam je onderweg nog grotvissen tegen?

Anoniem

Re: Duiken in een privecenote in Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:03

Zo doodeng en zo gaaf.
Ik vind het leuk om zo met je mee te kunnen kijken, ookal snap ik de tekst half.....

Noppes

Berichten: 2716
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Groningen

Re: Duiken in een privecenote in Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:10

Heel gaaf!! Ik vind het verhaal overigens goed te volgen. Ondanks dat ik een paar termen niet ken *ben een leek op duikgebied* is het wat mij betreft verder heel begrijpelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:14

Noppes schreef:
Heel gaaf!! Ik vind het verhaal overigens goed te volgen. Ondanks dat ik een paar termen niet ken *ben een leek op duikgebied* is het wat mij betreft verder heel begrijpelijk.

Het gaat juist om de termen. ;) verder vind ik het zeer aangenaam lezen namelijk.

Noppes

Berichten: 2716
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:26

Anoniem schreef:
Noppes schreef:
Heel gaaf!! Ik vind het verhaal overigens goed te volgen. Ondanks dat ik een paar termen niet ken *ben een leek op duikgebied* is het wat mij betreft verder heel begrijpelijk.

Het gaat juist om de termen. ;) verder vind ik het zeer aangenaam lezen namelijk.


Ja dat snap ik ;) Maar voor mij is het verhaal - ondanks de termen - nog steeds goed te volgen.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:29

beatje schreef:
Ik vroeg me ook al af wat een cenote is,ik ga maar van een grot onder water uit.
Ik krijg het gewoon al benauwd als ik de foto's zie en toch moet ik kijken.Vind het facinerend ,maar ben zo blij dat ik daar niet in hoef.Ik vind de carwash al eng :o

Eerder stuk ingestort dak van ondergrondse rivier, als er genoeg materiaal op valt (bladeren en ander spul dat blijft drijven), dan kan het zelfs weer dicht "groeien" met aarde en planten. Vroeger werden ze gezien als iets van de goden en wierpen ze er offers in.

Sychess

Berichten: 810
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Duiken in een privecenote in Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:17

Wow!!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Duiken in een privecenote in Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:22

Wat een gave foto's weer :oo

Ook hier echt kriebels, ik krijg al een licht claustrofobisch gevoel als ik alleen al kijk naar je foto's :))

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duiken in een privecenote in Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 15:57

Cenote is gewoon dat gat waar water in zit. Er wordt vaak ook in gezwommen. Super blauw helder water. Zo'n gat in de grond met water heet in Mexico een cenote. Iedereen die daar in gezwommen heeft weet hoe mooi ze zijn ;)

Backmount=flessen op de rug, sidemount =flessen aan de zijkant.

Perculatie is dat door de bellen er stukjes steen of vuil los komen en naar beneden 'vallen'.

Ik heb van een andere cenote, 'Nohoch' nog mooiere foto's, die volgen nog als ik ze uitgezocht heb. :D

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Duiken in een privecenote in Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:15


Jespri

Berichten: 9637
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Re: Duiken in een privecenote in Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:07

Super gaaf weer en wat een unieke kans!

Kijk graag naar je foto's, maar ben steeds weer blij dat ik niet hoef. :D