Amsterdam voor beginners ;)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Amsterdam voor beginners ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 17:36

Wij willen twee dagen naar Amsterdam. Eerste dag gaan we naar Artis, dan ergens overnachten (hotel? B&b? Hostel?), dan dagje centrum, en dan rond 17.00 oid weer naar huis.
Mensen met tips?

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Amsterdam voor beginners ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:39

Wat voor soort dingen vind je leuk? Je hebt natuurlijk de grote musea, uitgaansgelegenheden, concertlocaties enzo. Maar je kunt bv ook leuk gaan winkelen in de 9 straatjes en gewoon wat rondsjouwen in de binnenstad :)

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:45

Even kort waar ik mensen altijd mee naartoe neem als ik ze Amsterdam wil laten zien:

    -Ik neem ze altijd mee naar het Museumplein, vanwege de buurt, de architectuur, en ook zeker de musea.
    -De Foodhallen in Oud-West vind ik ook altijd een leuke plek om een hapje te eten. Let wel, het is vaak druk en ook niet goedkoop, dus stel je er op in om er bijvoorbeeld echt alleen maar een drankje en klein hapje te doen. Verder zitten er in hetzelfde gebouw een aantal kleine ateliers en ook een leuke bioscoop.
    -Ik wil zelf nog heel graag een keer naar het Amsterdam Museum, dat schijnt ook wel gaaf te zijn. Wellicht vanzelfsprekend gaat dat over de stad en haar geschiedenis.

Algemene aanrader: koop een dagkaart voor het OV! Die uurkaartjes gelden maar een uur (:+) en zijn eigenlijk alleen handig als je maar één keer een verbinding nodig hebt. Met zo'n dagkaart kan je lekker makkelijk overal naartoe. Gewoon je OV gebruiken kan natuurlijk ook, maar als je veel met het OV gaat reizen ben je denk ik met zo'n kaart goedkoper uit. Let wel: je kan dan alleen met vervoer van de GVB, en niet de Connexion bussen, maar dat is als je binnen de stad blijft meer dan toereikend.

Verder inderdaad: wat vind je leuk?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 17:47

Wat we willen doen is erg afhankelijk van het weer, maar de dagbesteding komt wel goed.
Het gaat me meer om de overnachting (wat? Waar?) en de avond na Artis (wat? Waar? Gezellig borrelen met live muziek?)
We zijn van t platteland _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:51

Tegenover Artis zit restaurant Plancius. Goed eten en veel acties op bijvoorbeeld Groupon of Socialdeal.
Een rondvaart. Misschien is het Amsterdam Light Festival er al?
Amsterdam Zuidoost, eten of borrelen in het Fletcher, prachtig uitzicht. Leuke plek om te slapen ook.

Alles kan natuurlijk bij ons. Te veel mogelijkheden. :D

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:53

Hebben jullie al een plekje om te gaan eten? Wij gaan meestal bij Humphrey's eten als we in Amsterdam zijn! Die zit op de Nieuwezijds Kolk. Je kan daar zo ontzettend lekker eten, voor een hele nette prijs :)

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:54

Misschien niet het advies waar je naar op zoek bent.. Maar weet je zeker dat je naar Artis wilt? :o
Ik vind het een trieste bedoening, veel dieren in kleine hokken en met stereotiep gedrag. Ik werd er in ieder geval niet blij van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:55

Liesje1611 schreef:
Misschien niet het advies waar je naar op zoek bent.. Maar weet je zeker dat je naar Artis wilt? :o
Ik vind het een trieste bedoening, veel dieren in kleine hokken en met stereotiep gedrag. Ik werd er in ieder geval niet blij van!

Niet weer dat toch?

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:58

Anoniem schreef:
Liesje1611 schreef:
Misschien niet het advies waar je naar op zoek bent.. Maar weet je zeker dat je naar Artis wilt? :o
Ik vind het een trieste bedoening, veel dieren in kleine hokken en met stereotiep gedrag. Ik werd er in ieder geval niet blij van!

Niet weer dat toch?


Hoe bedoel je? Ik geef alleen mijn ervaring aan, wat ermee gedaan wordt is niet aan mij :D

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:03

Als je niet zo van drukte houdt, dan zou ik het centrum bijvoorbeeld vanaf een rondvaartboot bekijken, maar er verder niet te veel rondlopen. En als je te voet gaat, lekker vroeg in de ochtend; ik vind de grachten op z'n mooist als je er bij de zonsopkomst rondloopt. Als je een beetje geluk heb met het weer dan schijnt de zon, en dan is het echt prachtig vroeg op de dag!

Overnachten hangt ook echt af van je persoonlijke voorkeur. Airbnb ben ik niet zo'n fan van (vanwege het feit dat het voor krapte op de woningmarkt zorgt, én er zo veel jonge toeristen in de stad blijven die er alleen maar zijn om wiet te roken) maar het is wel het goedkoopst! Leuke hotels zou ik niet zo 123 weten, omdat ik de stad nooit als toerist heb bezocht.

Leuke restaurants kom ik nog even op terug!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Amsterdam voor beginners ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 18:36

Ik ben het laatst in Artis geweest in 1992 :')
Ik had toen een penvriendin op de Sarphatistraat waar ik een paar dagen mocht logeren (ik was 12 :') ).
Aangezien ik een Blijdorp abonnement heb mag ik gratis naar Artis :j

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:37

Rondvaart is leuk, er zijn zeker veel barretjes met live muziek of een heel mooi uitzicht over de stad (SkyLounge) :) Om te eten is de Bazar ook geweldig, aan de Albert Cuyp.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 18:39

Sheran schreef:
Rondvaart is leuk, er zijn zeker veel barretjes met live muziek of een heel mooi uitzicht over de stad (SkyLounge) :) Om te eten is de Bazar ook geweldig, aan de Albert Cuyp.

Ook doordeweeks?

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Amsterdam voor beginners ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 19:06

Ik vond (en vind) een rondvaart door Amsterdam zelf echt nog altijd super leuk om te doen. En voor mij is het Anne Frank museum een van de meest indrukwekkende musea (al heeft dat te maken met mijn interesse voor wwII). Het Museumkwartier vind ik mooi, maar ook de oude straatjes van het centrum. Vooral het Bagijnhof mag ik graag bezoeken.

Eten in de bazaar is inderdaad erg leuk. Over het algemeen goed eten in een mooie omgeving. Wanneer je van knoflook houdt is de Garlic Queen ook enorm leuk (hou je niet van knoflook, blijf ver weg). Heb je echt een groot budget dan kan ik Floor17 aanraden of Flo, twee restaurants die voor mij heel bijzonder zijn (en waar ik maar 1 keer per jaar na sparen heen kan). En voor de beste tapas van het land ga je naar Duende, dat is echt een feestje voor mij.

Anoniem

Re: Amsterdam voor beginners ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 19:36

Wat zijn jullie wensen qua eten? Ik heb best een lijstje met goede/betaalbare restaurants in Amsterdam maar dan moet ik wel weten waar ik me een beetje op moet focussen.

Het centrum van Amsterdam is imo de moeite niet echt waard. Het is leuk voor toeristen en heel misschien als je wil winkelen (al is het mijn grootste nachtmerrie) maar verder zou ik het overslaan. Als het lekker weer is en je wil het centrum toch een beetje zien zou je idd een rondvaart kunnen pakken maar ook dat is super afhankelijk van hoe allergisch je bent voor heel toeristische dingen. Het is ook best prijzig.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 19:50

Ik ben in die zin allergisch voor massa toerisme dat ik écht geen twee uur of langer in de rij ga staan voor het Anne frank huis :n
Als het weer goed is vermaken wij ons ook prima door door de stad te slenteren. We zijn beide wel van geschiedenis.

Qua restaurants tja, niet het meest luxe wat je krijgen kunt, maar ook geen vd valk ;)
Een leuke bistro of eetcafé of iets dergelijks

Anoniem

Re: Amsterdam voor beginners ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 19:52


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Amsterdam voor beginners ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 19:55

Oh leuk! Heb de link even opgeslagen, Tnx :j

Anoniem

Re: Amsterdam voor beginners ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 19:57

Graag gedaan. Dat is overigens in Haarlem ook de moeite waard. Heel bijzonder en mooi.

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 03:58

Anoniem schreef:
https://www.frankwandelt.nl/noord-holla ... nse-hofjes
Een wandeling langs hofjes.
Wat vind je daar van?


Oh ja! Dat is ook super leuk!

Wat ik ook echt een ervaring vond was te gaan eten in een restaurant geleid door blinden en slechtzienden. Jij ervaart daar een avond hun leefwereld. Je eet dus in het pikkedonker. Dat vond ik ook een hele bijzondere ervaring.

Het Anne Frankhuis moet je een beetje mazzel mee hebben. Ik heb nooit langer dan 15 minuten hoeven wachten op entree. Als ik het wil zien (of laten zien) loop ik even langs en kijk ik even hoe het ervoor staat.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Amsterdam voor beginners ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 08:09

Als je in de buurt van Artis wilt overnachten dan kun je eens kijken bij het Amsterdam Tropen hotel, dat is gelegen in het Oosterpark naast het Tropenmuseum. Er zijn daar ook allerlei eetcafe's en restaurantjes in de buurt waar je lekker kan eten. Tipje is cafe De Groene Olifant op de Sarphatistraat op het hoekje bij de poort. Stukje verderop heb je Brouwerij t IJ en daarnaast zit ook nog een eetdingetje. Op de Mauritskade zit Dappertutto, dat is een beetje anders dan anders, maar heel lekker eten. Als je toch in Oost bent dan kun je ook naar Loetje Oost, lekker biefstukje met frietjes eten.

Vanuit dat buurtje kun je ook makkelijk een wandeling maken naar het Waterlooplein, Nieuwmarkt en het buurtje dat ertussenin ligt. Op de Nieuwmarkt zijn er zeker cafe's met live muziek. Rondom het Leidseplein heb je nog diverse cafe's met live muziek: Alto (jazz), Waterhole (van alles wat) en Bourbonstreet (blues).

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Amsterdam voor beginners ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 08:30

Ik heb donderdag een dagje Amsterdam gedaan voor mijn verjaardag met mijn vriend.
Wij hoefden niet te overnachten want we wonen niet zo ver van Amsterdam.
Maar wij zijn in het Rijksmuseum geweest en gegeten bij Pasta e basta.
Dat vond ik echt geweldig leuk.
Heerlijk eten, als je van pasta houdt tenminste en leuke bediening die de hele avond zorgt voor live muziek.

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 08:37

LadyMadonna schreef:
Ik ben in die zin allergisch voor massa toerisme dat ik écht geen twee uur of langer in de rij ga staan voor het Anne frank huis :n
Als het weer goed is vermaken wij ons ook prima door door de stad te slenteren. We zijn beide wel van geschiedenis.

Qua restaurants tja, niet het meest luxe wat je krijgen kunt, maar ook geen vd valk ;)
Een leuke bistro of eetcafé of iets dergelijks

Twee uur in de rij staan hoeft niet meer :D Tickets kan je tegenwoordig alleen online kopen. Je reserveert dan voor een bepaalde dag en tijd en hoeft dan echt max. 15 minuten in de rij te staan. Wel op tijd reserveren :)

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 08:41

_Sofie schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik ben in die zin allergisch voor massa toerisme dat ik écht geen twee uur of langer in de rij ga staan voor het Anne frank huis :n
Als het weer goed is vermaken wij ons ook prima door door de stad te slenteren. We zijn beide wel van geschiedenis.

Qua restaurants tja, niet het meest luxe wat je krijgen kunt, maar ook geen vd valk ;)
Een leuke bistro of eetcafé of iets dergelijks

Twee uur in de rij staan hoeft niet meer :D Tickets kan je tegenwoordig alleen online kopen. Je reserveert dan voor een bepaalde dag en tijd en hoeft dan echt max. 15 minuten in de rij te staan. Wel op tijd reserveren :)


haha ja klopt. Een tip als je dat wel wilt doen.... niet op dezelfde dag willen bestellen..... Bij ons waren alle kaartjes voor die dag al op.

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 08:56

Op dezelfde dag lan eventueel ook. 80% van de kaarten wordt twee maanden van tevoren online gezet, 20% komt op de dag zelf gefaseerd online, dus ti’s wel mogelijk op dezelfde dag als je maar vaak genoeg de website controleert (sorry, heb er tot drie weken terug gewerkt, vandaar de uitgebreide info, hahaha).

Edit: wat musea betreft werken er meer met alleen e-tickets (Van Gogh bijv. ook), dus kijk van tevoren even goed op de websites hoe het werkt met tickets als je naar een museum wil :)