Thailand tips en ervaringen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:01

De safaritocht op koh samui en geheel koh tao zou ik anderen afraden ivm veiligheid.

Misschien is een dagtocht vanuit Bangkok naar Lopburi nog aan te raden (aapjes kijken).

Pattaya is een belevenis op zich. Ik weet niet of ik dit zou aanraden met een 17 jarige dochter en een man. Het is soms moeilijk de "donkere kant" niet te zien.


Anoniem

Re: Thailand tips en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:43

Koh Tao heeft een flinke reeks jongeren die onder zeer verdachte omstandigheden dood teruggevonden zijn in de afgelopen paar jaar: Hannah Witheridge, David Miller, Nick Pearson, Luke Miller, Christina Annesley, Elise Dallemagne, Dimitri Povse, Silje Mathisen, Hans Peter Suter en Bernd Grotsch. Het eiland is virtueel onder controle van enkele maffia families en de politie is volledig onder hun controle. Er wordt vaak naar Koh Tao gerefereerd als "Death Island" in de UK en in Thailand.

Koh Samui staat bekend om de vele ongevallen op de weg en de grote 4x4 safari jeeps die op het eiland rond gaan willen nog wel eens omrollen of op andere manieren betrokken zijn bij ongelukken.

Anoniem

Re: Thailand tips en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:22



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:47

lovelys schreef:
Wij zijn dit jaar in augustus in thailand geweest. Hou er rekening mee dat er geen Ferry's gaan naar kleinere Koh eilanden in off season. Koh phiphi i en koh lanta zijn prima te bereiken.

Een hoop plekken/stranden zijn ook gesloten een aantal maanden per jaar om de natuur te laten herstellen van het massatoerisme. Het is dus aan te raden dat even te checken voor je boekt omdat misschien het stuk dat je absoluut wilde zien niet bereikbaar is (Maya beach op Koh Phi Phi Leh, bekend uit de film "The Beach" met DiCaprio is bijvoorbeeld gesloten voor onbeperkte tijd, mogelijk tot 2019, 2020 of zelfs nog langer).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:34

sassefras schreef:
tip 1, je krijgt 30 visumvrije dagen, dus regel ieder geval een visum ;)

Volgens mij gaat ze minder dan 30 dagen en krijgt ze een "visa exemption on arrival". Dan hoef je niets te regelen: papiertje invullen voor de douane en je bent goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 07:46

Iets anders doen is leuk, maar het is ook meer een avontuur waarbij je rekening moet houden met (veel) langere reistijden en je sneller in de problemen zal komen omdat niet iedereen engels spreekt. Voor bijvoorbeeld Phimai neem je waarschijnlijk de bus vanaf Nakhon Ratchasima en niet veel mensen kunnen je daar helpen in het engels. Of je moet zelf een auto huren (niet aan te raden! ) of een busje met chauffeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:43

poes schreef:
Enzino: als je zoveel in problemen denkt is reizen niet leuk toch :D een beetje oplettendheid moet, maar je hebt werkelijk nog niets leuk gepost terwijl je er blijkbaar wel erg veel over weet. Ik ben net benieuwd naar jouw aanraders en goede ervaringen!

Thailand heeft een hoop te bieden, maar van sommige dingen heb ik gewoon nooit gesnapt waarom mensen er naar toe gaan. Neem als voorbeeld Nakhon Ratchasima (de stad). Het is onderdeel van vreselijk veel tours door Thailand, maar ik heb daar alles wel in een paar uur gezien. Niets is echt indrukwekkend, mooi, of makkelijk bereikbaar. En ik heb er iets van 4 maanden gewoond, dus ik denk dat ik weinig gemist heb.

Wat ik wel nog steeds leuk vind, zelfs na meer dan 6 jaar hier:
Bangkok
- En dan vooral ronddwalen in Chinatown of ergens langs de rivier. De meeste doen een Ko van Kessel fietstocht maar er is echt zo veel te zien dat je gerust nog een paar keer op eigen gelegenheid kan gaan.
- Winkelen rondom Siam square (mbk, paragon, etc)
- Wat Pho vind ik zelf erg mooi, ben er al tijden niet meer geweest dus geen idee hoe druk het nu is, maar ik vind het daar veel leuker dan het Grand Palace wat er naast ligt. Ook makkelijk te combineren met Wat Arun. Dichtbij heb je ook het Congdon Anatomical Museum (misvorme babies op sterk water) wat een leuk minder bekend plekje is.

Pattaya
- Perfect om uit te gaan, al zal dat voor vrouwen wat minder leuk zijn. Verder zijn er een lading parken die je kan bezoeken (crocodile farm & million year stone park of Nong Nooch garden).

Phuket
- Heerlijke stranden, van rete druk en vol met toeristen (Patong) tot erg rustig en een stuk aantrekkelijker (NaiYang is mijn favoriet)
- Snorkelen rondom Phuket, je kan erg mooie trips boeken naar Maiton private island (wij zijn met "love andaman" geweest - zie FB, wel even aangeven dat je niet met de Chinezen mee wilt; ze delen de groepen vaak op tussen Chinezen en "de rest") maar er is veel meer keuze.

Trang
- Omdat een deel van de schoonfamilie daar woont komen we daar regelmatig - mooie plekken om te snorkelen, een grottentocht in een bootje te maken, of op een eilandje te verblijven. Mits je er niet in de buurt bent zijn andere locaties misschien beter aan te raden.

"isaan"
- Khao Yai National Park is nog steeds mijn favoriet. Dat was de eerste keer dat we een kudde wilde olifanten tegen zijn gekomen.


Maar mijn beste ervaringen hebben weinig met de locaties te maken en meer met de mensen die je tegen komt en de inzichten die je krijgt. Je kan wel van plek naar plek reizen om alles te zien en foto's te maken, maar ik vind het veel interessanter om ergens helemaal tussenin te zitten en te zien hoe mensen daar leven. Zo heb ik enkele weken in een muay thai kamp aan de rand van Bangkok gezeten, heb ik weken doorgebracht met trainers in een gym in Pattaya waar we elke avond gingen bbq'en en gewoon wat rond hingen, en heb ik in een piepklein dorpje ergens in Isaan gezeten toen mijn vrouw daar in het ziekenhuis werkte (het was daar zo klein dat ze er zelf geen supermarktje hadden).

Als je dus echt iets van Thailand wilt zien, of meemaken, dan zou ik je vooral aanraden om iets te vinden dat je interessant vind en "kan doen" met de lokale mensen. In veel gevallen zal dat niet makkelijk zijn ivm de taal, maar als je ergens langer zit dan investeren mensen vaak meer tijd in je en kom je er uiteindelijk vanzelf wel uit. Het nadeel van rondreizen is dat je misschien wel alles ziet, maar tegelijkertijd zie je ook weer niets.

(waarschijnlijk zijn er nog wel tientallen dingen die ik zou aanraden, maar ik kan daar nu even niet opkomen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 03:06

Florenc schreef:
Citaat:
Of je moet zelf een auto huren (niet aan te raden! )

Mag ik vragen waarom je het afraad om zelf een auto te huren?

Afhankelijk van welke bron je pakt, Thailand staat op nummer 1, 2 of 3 in de wereld met dodelijke verkeersongelukken per 100,000 inwoners. Er zijn verkeersregels maar die worden niet nageleefd, de politie zet alleen checkpoints op ipv rond te rijden en slecht weggedrag aan te pakken en de "echte" regels kan je alleen leren met ervaring.

Ik zou een toerist daarom niet aanraden hier een auto te huren, vooral niet als je zelf minder rijervaring hebt (gezien ze ook nog eens links rijden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 02:43

De eerste verkiezing sinds de coup zal plaats vinden op 24 februari volgens de huidige planning. Afhankelijk van de ontwikkelingen tot die tijd is het misschien verstandig Bangkok te vermijden die periode want er kunnen wat problemen ontstaan hier en daar.
Foto van de vorige verkiezing:
Afbeelding
(machinegeweer verborgen in popcorn zak om politieke tegenstanders onder vuur te nemen)


Begin mei zal de kroning van de koning plaats vinden wat hoogst waarschijnlijk een deel van Bangkok plat zal leggen en de verkoop van alcohol zal verbieden. Buiten Bangkok merk je er weinig van behalve dat alle televisiekanalen hetzelfde uitzenden.

Anoniem

Re: Thailand tips en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:05

Misschien stellen ze het weer uit voor de 10e keer.

Grootste risico zal de 24e en de aanloop daarop zijn. Op de 25e is het voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 07:38

Fortitude schreef:
Ik kom ook even meelezen :D

Mijn vriend en ik vertrekken op 27 februari naar Bangkok en ik vlieg 11 maart alleen terug, vriend blijft daar voor werk nog een paar dagen. Helaas hebben we dus maar iets van 10 dagen, maar het was anders qua werk niet te plannen.

We zijn ons nu aan het oriƫnteren op wat we precies gaan doen, moeilijk om te kiezen zeg!

Werkvergunning en visa voor vriend al geregeld neem ik aan?

Met maar 10 dagen zou ik zo weinig mogelijk tijd verspillen met reizen. De eerste dagen Bangkok om te wennen aan het klimaat en het tijdsverschil, daarna kan je naar het noorden of zuiden als je niet in en rond Bangkok wilt blijven. Naar zowel het noorden en het zuiden lijkt mij teveel reizen.

Voor het noorden is Chiang Mai goed te doen met de nachttrein waardoor je geen tijd verliest met reizen. Maar daar natuurlijk geen stranden en zee. Naar het zuiden zal vliegen worden.

Wat wil je zien/doen/meemaken lijkt me een goed startpunt.

Anoniem

Re: Thailand tips en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 17:01

Dichter bij Bangkok?
Is that Khao Yai National Park?
(op ongeveer 2 uur rijden afstand)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:46

De nachttrein kost geen tijd, omdat je een groot deel van de reis zal slapen. Juist vliegen is zo'n verspilling omdat je op een vliegveld zit te wachten om vervolgens in een vliegtuig te zitten niksen. Met de trein kom je 's morgens in Chiang Mai aan en heb je daardoor nog de hele dag.

Voor Bangkok - Pattaya zou ik een vooruit geboekte taxi aanraden.
Twee voorbeelden:
http://www.pattaya-taxiservice.com/
http://pttaxiservice.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 06:17

fokfanaat schreef:
Als je kan slapen in de trein. Da's niet voor iedereen weggelegd

Dat is waar, maar dit zijn volledig platte bedden met redelijk comfortabel beddengoed en een aangename (koele) temperatuur (1e klas met een eigen coupe). Dat in combinatie met het geluid en de bewegingen van de trein doet wonderen bij mij, terwijl ik absoluut niet kan slapen in een bus of vliegtuig.

Als je echt niet kan slapen in de trein dan is vliegen een betere optie. Er is nauwelijks wat te zien vanuit het raam (ook niet overdag), mede omdat er folie op de ramen zit om de zon een beetje buiten te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 02:26

Darah3 schreef:
Nachttrein van Bangkok naar Surat Thani vond ik verschrikkelijk :+

Waarom vond je het verschrikkelijk?

Ik heb een keer dezelfde trein van Trang (ietsjes verder naar het zuiden) naar BKK genomen en het was vergelijkbaar met de nachttrein naar Chiang Mai (ik heb goed kunnen slapen, ondanks dat ik redelijk vol was nadat ik een hele kokosnoot cake uit Trang had zitten oppeuzelen).

Anoniem

Re: Thailand tips en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:52

De verkiezingen van 24 februari zijn inmiddels afgeblazen, het nieuws is nu in de ban van de luchtvervuiling in Bangkok wat nog 1-2 maanden zal aanhouden (PM2.5 ver boven de norm). De gezichtsmaskers zijn al schaars aan het worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:58

Needje schreef:
Geen last van smog in Chiang mai gehad.

Dan was je net op tijd weg, want eergisteren was Chiang Mai de #1 in de wereld:
Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, ellen05, karinmanon, Relaxed en 67 bezoekers