Grotduiken in de Jura

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 08:04

Om mijn vrije dagen en overuren op te maken heb ik dit jaar het geluk dat ik nog 5 weken mag grotduiken. De eerste van deze weken was de afgelopen week. Het zou een rondje Jura worden (Frankrijk en Zwitserland), dan door naar Anjeux en vervolgens eindigen in de Cote D’or. Deze regio is minder bekend en minder geliefd voor het grotduiken. Enerzijds omdat de grotten korter, nauwer en kouder zijn, anderzijds omdat er geen vulmogelijkheid is, maar ook omdat je voor veel grotten toestemming moet vragen, of je moet melden bij de politie voor en na de duik, of whatever. Ook zijn er grotten waar je verder moet lopen, en is de Jura niet echt stabiel met het weer en betekent een buitje dat je hier al snel een grot uitgespoeld kunt worden. Ook zijn veel grotten alleen in sidemount te doen. Een paar woordjes Frans spreken is in dit geval wel handig. En zomaar ergens gaan duiken moet je dus niet doen. Niet alle duikers duiken sidemount, dus bepaalde grotten vallen hierdoor af.

Na een leuke rit zonder tolwegen komen we aan in ons appartement op een hoogvlakte van bijna 1200m, direct aan de Zwitserse grens, maar nog net in Frankrijk. Zonnig, maar best frisjes.
De volgende dag besluiten we te beginnen met een relatief eenvoudige grot, maar wel eentje die naar 50m+ diepte gaat. Dus het betekent wel de juiste bailoutgassen meenemen. Een mooie duik, en na de duik is de nachtvorst verdwenen en is het tshirt-weer geworden.

Afbeelding

We gaan vervolgens naar de Source Bleue. Deze grot is een flink stuk krapper. We denken dat de Meglodon niet gaat passen en die duiker besluit dus maar oc backmount te gaan. De SF2 past net wel. Mijn rebreather past natuurlijk zowieso. Bij de ingang is het wel even graven. In eerste instantie kom ik er alleen in. Maar na een paar minuten grind verschuiven past het ook voor de backmounters. De heenweg is het zicht goed. We gaan eerst linksaf en daarna rechtsaf. De terugweg heeft een sterk gereduceerd zicht. De duik is niet al te lang, maar was leuk. Het was af en toe goed passen en meten om door restricties te komen. We gaan niet lopen, dus zijn omgekeerd waar het water ophield zeg maar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vervolgens bezoeken we nog een kasteel bij Pontarlier.
En er blijkt een Absinth destilleerderij te zijn in het gehucht waar we overnachten. Dus ook die moest nog even bezocht worden.

Dan gaan we een dagje lekker duiken in Vallorbe. Het water staat ook hier laag, de gauge geeft -10 cm aan. Toch staat er op sommige punten in de grot nog steeds een beetje stroming. Nu zwem je er wel tegenin, maar als het water hoger staat heb je echt de kettingen nodig om je verder te trekken. Het zicht in de grot is goed. Maar ook boven water is het hier erg mooi. Er ligt ook nog een droge grot in de buurt waar je naartoe kunt wandelen. En natuurlijk kun je tegen betaling de prachtige toeristengrot kunt bezoeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna is het tijd voor Source du Planey. Ik heb de sleutel van de slagboom geregeld en dit scheelt 600m lopen met zware spullen. We moeten nog wel netjes de politie bellen voor en na de duik. Gezien de nauwe gangen in de tweede helft van de grot is oc hier de beste manier. Je kunt dan overal net doorheen. Het zicht lijkt goed, maar het lukt niet om geen stof te maken bij de instap. Hoe voorzichtig je ook doet, de klei werkt niet echt mee om het zicht goed te houden. Maar bij de ingang van de grot is het erg helder. In de grot is het zicht ook super. We gaan ook door de restricties en 1 persoon komt op 32m ergens niet meer doorheen. Dus omdraaien. Op de terugweg is het zicht bijna 0. Totdat we weer in het ruimere gedeelte komen. Mooi denk ik, de tweede duik gaat de camera mee.
Afbeelding

Afbeelding

Na een redelijk lange oppervlakte interval maken we duik 2. Ik wil foto's maken in de eerste helft van de grot. En ook graag van de helderblauwe ingang. Helaas komt net alle stof van de eerste duik de grot uitzetten. Er staat dus toch nog wat stroming. De afspraak is we zien elkaar bij de ingang van de grot, want het is of elkaar vasthouden met afdalen of maar gewoon op elkaar wachten. Het zicht tijdens de afdaling naar 9-10m is zo slecht dat ik niet eens in 1 keer de ingang van de grot kan vinden. Op de tast daal ik af en ja, ineens zie ik de ingang, daar is weer wat zicht. Mooi. De anderen zijn er al. Helaas is het niet meer de 25m van de eerste duik. Niet slecht, maar je ziet duidelijk het stof wat wij kennelijk veroorzaakt hebben door door de restricties aan het einde van de grot te gaan. Een paar foto's lukken gelukkig. Maar het is niet wat ik gehoopt had. Een volgende keer beginnen met foto' en de tweede duik naar het einde.

Na de 2 duiken melden wij ons weer netjes af bij de politie. En we rijden door naar ons volgende overnachtingsadres. Het lijkt wel of Frankrijk in dit gedeelte alleen maar pizzeria's kent, want iets anders vinden we niet onderweg. Dus voor de 2e keer pizza deze week.

De laatste grot is de mooiste om foto’s te maken vind ik. Dus dat gaan we ook gewoon doen gedurende 2 duiken. 2 andere duiken zijn gewoon funduiken en ik zie echt meer van een grot als ik geen camera bij me heb. Daarom gaat de camera dus niet elke duik mee. Nog een paar andere duikers sluiten aan om mee te gaan met de duiken in deze grot, zij konden niet de hele week vrij krijgen. Het wordt nu een oc feestje. Een rebreather is niet echt nodig en zeker niet de handigste uitrusting in deze grot. Alleen ik neem nog een paar keer de rebreather mee, dit ook om gas te sparen zodat we nog optimaal kunnen duiken. Als ik de helft van de duiken nog ccr duik, dan heeft iedereen een extra duik in deze grot. En sidemount past het gewoon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na deze laatste duiken zit de duikweek er weer op. Gedoken werd er in allerlei configuraties van rebreather tot dubbelset tot sidemount. Voor herhaling vatbaar. 12 mooie duiken gemaakt. Grotduiken verveelt niet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.



germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 08:19

Ik ga binnenkort weer 2 weken en daarna nog naar Mexico, ook grotduiken. Er is gewoon niets mooiers in mijn ogen :D De foto's zijn niet gemaakt op de ruime stukken, dan worden foto's minder mooi. Dus dat moet je ook bedenken. Maar deze grotten waren meest vrij krap.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 08:34

Anoniem schreef:
Oh wauw....
Maar wat zijn oc, rebreather en sidemount?!
En voorbij restricties? Dus voorbij het tot hier en niet verder bord?
En grind verplaatsen om jezelf tussen en onder enorme rotsen door te kunnen wurmen?
Oh my.....ik voel mijn ademhaling versnellen en m'n hart sneller kloppen bij het idee, van pure angst.

Op deze manier, foto's dus, met jou mee is me al heftig genoeg.
Maar goed, ik dacht halverwege de kerstmarkt in de grotten in Valkenburg ook ik wil er NU uit en was erg vlot buiten.

OC betekent open circuit, dat zijn gewoon flessen zoals de meesten duiken kennen. Een rebreather is een gesloten systeem, geen bellen, de uitgeademde lucht wordt hergebruikt, gaat door een filter om de CO2 er uit te halen en het verbruikte zuurstof wordt aangevuld. Een heerlijk systeem, vissen blijven veel beter zitten. Maar ook erg duur.

Sidemount betekent dat je de flessen niet op je rug hebt, maar naast je. Op de rug heet backmount.

Een restrictie is een nauwe doorgang, dus waar je moeilijker doorheen komt. Een hier en niet verder bord kennen we niet in Frankrijk en als grotduiker negeer je deze borden omdat je wel opgeleid bent om verder te gaan ;)

Dit bord zie je niet in Europa, maar wij mogen dus wel verder:
Afbeelding

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 09:03

lizard schreef:
Totaal geen verstand van duiken.
Maar dit zijn erg leuke foto's.

En dan gelijk de vraag,welke camera gebruik je hier voor?

Dit is mijn nieuwe camera. Olympus OMD EM5 mk2 met Isotta huis, Panasonic 8mm fisheye lens en Isotta dome poort. De videolampen komen van Ali.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 09:16

Anoniem schreef:
Bedankt voor je uitleg!
Dat bord, daar denk jij dus; yeahhhhh we gaan!
:wow:

Precies, met de juiste opleiding is het veilig. Ik geef die opleidingen af en toe ook. Grotduiken is niet zo gevaarlijk als men denk, maar er komt wat meer bij kijken dan een duikje in tropisch water.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 09:39

Ricie schreef:
Ik hou ook totaal niet van vissen en vind ze maar vies en glibberig. Als ze groot zijn zelfs eng. Maar toch lijkt duiken me al heel lang super gaaf!

Je hoeft ze niet aan te raken, dus dan zijn ze niet vies en glibberig. Ze doen je niets. Dus gewoon eens duiken en dan weet je waarom het zo leuk is :D

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 14:52


Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 17:27

Je moet je gewoon lekker voelen onder water. Daar begint het mee. Dan moet je al echt een ervaren duiker zijn om te beginnen met grotduiken. En ja, je moet het echt willen. Maar eigenlijk iedereen die ik heb meegenomen in een grot vindt het leuk. Vorige week was er ook weer eentje bij die nog nooit in een grot gedoken had en ook die was na wat zenuwachtig voor de duik overtuigd na duik 1. Je begint niet nauw hoor en je gaat ook niet ver een grot in. Als je verder komt in een cursus ga je verder. Wil je niet door echt nauwe gangen, dan hoeft dat ook niet. Het is waar jij je grenzen legt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 14:19

Ik volg dat van een vermiste duiker in de VS niet. Er is nog wel een bekende van mij vermist op Bali. Het is absoluut niet dat duiken gevaarlijk is, integendeel, het is veiliger dan paardrijden. Maar mocht je onder water een hartaanval krijgen, je hebt geen kans. Het aantal doden doorduiken is gelukkig echt heel laag, zelfs bij grotduiken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 16:38

In grotten zit weinig, en als er wat zit is het wit, spierwit. In Florida zie je witte kreeften, hier wel wat garnaaltjes. Soms zwemmen vissen de grotten in om bescherming te zoeken in de winter, de grot is warmer dan daarbuiten.

In gewoon buitenwater zie je wel vissen. En ook best veel. Ben vorige week ook nog op 'snoekenjacht' geweest.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 17:17

Dani199764 schreef:
Knap dat je dit durft, ik zou er een beetje claustrofobie van krijgen denk ik.
Maar wat ik mij dan af vraag.. waarom vind je dit zo leuk, want er is nou niet echt iets moois te zien toch? En je kan er nou ook niet echt iets doen.. Waarom trekt dit je?

Ik vind grotten gaaf, gewoon omdat die met water gevulde stenen ruimtes gaaf zijn. Het gaat niet om het leven, maar om het gevoel. Waarom begin je met zoiets? In mijn geval was het toeval, de spaarloonregeling kwam vrij en ik besloot behalve mijn wens trimixen (dus echt diepe duiken maken) te gaan leren en van het overige geld ben ik gaan grotduiken. En dat bleek nu echt gewoon zo leuk te zijn dat ik daar mee doorgegaan ben naast het echt diep duiken. :+ Vorige week nam ik ook iemand voor het eerst mee een grot in, die was ook wat huiverig, maar na 1 duik was die ook overtuigd. :D

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Grotduiken in de Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 17:50

Ja, je doet in een grotduikopleiding ook geblindeerde oefeningen. Hoe volg je een lijn de grot uit zonder dat je klem komt te zitten of je hoofd stoot? Dat ga je dus echt oefenen. Ook ga je uiteraard zelf lijnen leggen, en krijg je soms nog meer leuke opdrachten.
De eerste duiken zijn vlakbij de ingang van de grot. Je kunt er dan gewoon even uit als je dat wilt. Daarna ga je steeds verder de grot in. Ik heb eigenlijk nog niet meegemaakt dat iemand zei ik stop met de opleiding.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 19:55

SpeechLess schreef:
Oh wauw, dit lijkt me echt super eng := Ik kan namelijk en slecht tegen onder water zijn en slecht tegen donker/geen zicht hebben :')

Hoe lang duurt zo'n duik eigenlijk gemiddeld? En wat is je langste duik ooit geweest?

Hoe dieper hoe sneller je lucht ( gas) op is.
Aan de oppervlakte heb je 1 bar omgevingsdruk. Op 10 m 2 bar, op 100 m 11 bar. Dus je doet dan 11 keer zo kort met je fles. Dit komt omdat je longen nog steeds bijv 3 liter zijn. Maar je ademt dus 11 keer3 liter per ademteug in.
Op grotere diepte wordt lucht ( de zuurstof) giftig door de zuurstof en narcotisch door de stikstof ( dieptedronkenschap). Daarom vervang je stikstofdoor helium en verlaag je het zuurstofpercentage. Zo duik je dus met bijv 12 procent zuurstof naar 100 m.
Als jediepergaat moet je veel stops maken om weergezond boven te komen. Anders krijg je caissonziekte. Mijn langste duik was bijna 6 uur.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 05:17

Lucht bestaat idd uit 79 procent stikstof. En die inerte gassen zijn het probleem. Bij hele diepe duiken ook de helium.
Je lichaam is hier aan de oppervlakte in evenwicht qua stikstofopname. Ga je duiken dan neemt de omgevingsdruk toe. Je lichaam gaat de gassen meer opnemen om zo tot een nieuw evenwicht te komen. Hoe dieper hoe meer je lichaam opneemt. Wil je terug naar boven dan moet dit te veel opgenomen stikstof weer afgegeven worden. En dat kost tijd. Hoe dieper je geweest bent hoe meer tijd. Rond de 40-45 m kun je globaal zeggen bodemtijd - decotijd is 1:1. Dus 20 minuten op het wrak is 20 minuten deco. Op 60 m is dit ong 1:3. 20 minuten op het wrak is een terugweg van 40 minuten. 15 minuten op 100 m is een 90 minuten terugweg. Het berekenen van je duik komt steeds precieser, op 120m diepte is een vertraging van 1 minuut een 20 minuten langere weg naar boven. En je gas gaat op 120m diepte 13 keer zo snel leeg.

Daarom stappen veel duikers over op een rebreather, je uitgeademde lucht gaat door een filter om de co2 kwijt te raken en de verbruikte zuurstof wordt aangevuld. Nu kun je opeens met 2 keer een 2-3 liter flesje duiken, het zuurstofverbruik is onafhankelijk van diepte geworden zeg maar. MAAR als zon apparaat stukgaat zit je nog met flessen. Alleen dan kun je per team flessen meenemen.

Bij die 6 uursduik hadden we eerst flessen weggelegd in de grot. Daarna kwam de echte duik en vervolgens nog een duik om de gelukkig ongebruikte flessen op te halen.
Soms gebruiken duikers een onderwaterscooter om sneller te gaan. Hier hang je dan achter. Die heb ik nog niet en moet ik dan lenen. Ik doe dit dan ook maar af en toe.

De temperatuur in grotten wisselt. In de Lot en Dordogne en Ardeche is het 13 gradrn jaarrond. In de jura 8-11 afhankelijk van welke grot.
Font estramar is het hele jaar 18 graden. En in Mexico zijn ze 24 graden. Florida 18-20. In Rusland, Orda, 4 graden. De opaalmijn in Slowakije 3. Het is dus echt niet altijd koud.

Tegenwoordig kun je alles met computerprogrammas berekenen. Ook heb je duikcomputers. Dus een wiskundeknobbel is niet nodig. Ik kan het ook nog uit het hoofd uitrekenen. De mensen die dit soort duiken maken zijn heel divers hoor. Mbo-ers, super intelligente mensen en soms zelfs ongeschoolde zzp-ers.
Ik heb mij verder verdiept dan nodig in decompressietheorie. Maar ik vind ook dat een instructeur zelf veel kennis moet hebben. Helaas zijn er ook instructeurs die zeggen volg je computer maar. En die kan veel, maar niet berekenen of jij aan 3 flessen genoeg hebt.
Maar je hoeft geen wiskundewonder te zijn, ben ik ook niet echt hoor. Als je het leuk vindt dan is het te leren. Als je begint met duiken ga je eerst tot 18-20 m. Dat is een grens waarbij je echt nog niet hoeft te rekenen. Alleen denken om een veiligheidsstop. Daarna komt de 30-40 m grens en ook daar maakje eerst alleen duiken waarbij je direct naar boven kunt. Het wordt dus opgebouwd.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7September, Annemiek73, boeflover, BoYo, Googlebot, HarmanyL, Melzazu en 74 bezoekers