Half jaar reizen zonder vriend, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miky

Berichten: 608
Geregistreerd: 20-02-06

Half jaar reizen zonder vriend, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 18:10

Hallo allemaal, :D

Op 25 september vlieg ik naar Australië om hier een half jaar te gaan backpacken. Ik ga samen met een goede vriendin. Deze reis is voor mij echt een hele grote droom die uitkomt.

Ondertussen heb ik een ontzettend fijne relatie van 4,5 jaar. Mijn vriend is niet reislustig en ook qua werk (eigen akkerbouwbedrijf) is niet aannemelijk dat we ooit samen z'n verre reis gaan maken. Ik merk dat ik toch erg onzeker ben over aankomend half jaar. Ik zou het zo ontzettend zonde vinden als het kapot gaat omdat ik deze reis wil maken.

Zijn er bokkers die in een soortgelijke situatie hebben gezeten en tips hebben om dit half jaar goed door te komen? :D

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Half jaar reizen zonder vriend, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:12

Oh knap hoor!
Ik weet niet of ik het zou kunnen, het weg gaan of het alleen achter blijven _O-

Heel veel plezier alvast!

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:16

Wat ontzettend gaaf dat je dat gaat doen! Ik zat net toevallig in de trein en hoorde een gesprek tussen twee meisjes, de beste vriendin van één van hen is een jaar naar Amerika terwijl ze een paar maanden geleden verloofd is. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik denk als je relatie goed zit en sterk is, dat die het zeker zal overleven :D

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Half jaar reizen zonder vriend, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:23

Ik vind vier dagen op reis al heftig. Heb heel erg heimwee dus ik heb zeker geen ervaring daarmee.
Ben je niet bang dat je leert leven zonder je vriend en hem zeg maar beetje gaat 'vergeten'? Zeker als je daar leuke mensen leert kennen.
Ik weet wel een vriendinnvan vroeger ging voor haar studie regelmatig naar het buitenland voor een half jaar. Vlak voor het laatste bezoek in het buitenland ging het mis en ging het kapot.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Half jaar reizen zonder vriend, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:26

Ik zou er als partner niet om kunnen lachen, als die reis al gepland is als je pas bij elkaar komt kan ik het nog begrijpen, maar niet bij een relatie van 4,5 jaar.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:27

Ik heb het zelf in mijn omgeving veel gezien toen ik 2 jaar in NZ/AUS woonde. En heel eerlijk, 8 van de 10 relaties gingen stuk. (In mijn ervaring dan hé, zeg niet dat dit voor iedereen zo is) Het is voornamelijk erg moeilijk voor de "thuisblijver" want voor hem blijft alles hetzelfde maar dan zonder jou, waar voor jou alles juist een heel groot nieuw avontuur is.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar veel successen hierin heb ik in mijn omgeving niet mee gemaakt. Maar niet geschoten is altijd mis. Ik zou in ieder geval nooit om een relatie zo'n kans laten schieten.

Amyyy

Berichten: 3497
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:30

Een vriendin van mij is 6 maanden naar Australië geweest, terwijl ze net met haar vriend een ander huis gekocht hadden (vriendin is 22, haar vriend 25). Bij hun is het helemaal goed gegaan, vriend gunde haar het ontzettend en beide vonden ze het natuurlijk spannend, maar ik geloof als je een goede relatie hebt je die ruimte aan elkaar ook absoluut moet geven. Je hebt tegenwoordig zo veel manieren om iig nog contact met elkaar te hebben!

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:33

Geen ervaring maar wil wel even zeggen dat ik dit fantastisch van je vind!

Hoe veel mensen hebben spijt dat ze niet zijn gegaan toen ze jong waren.. en als het uit is, is het te laat.

Heel erg veel plezier gewenst!

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:37

Ik neem aan dat je het hier uitgebreid met je vriend over hebt gehad voordat je de beslissing hebt genomen om te gaan.
Het lijkt me niet niks om een half jaar weg te gaan, aan de andere kant klinkt het aannemelijk dat je dit nooit met hem zult doen. En hoe langer je wacht, des te langer jullie bij mekaar zijn. Ik weet niet of jullie nog een kinderwens hebben maar als deze reis echt een droom voor jou is dan moet je daar lekker van gaan genieten, nu het nog kan. Wie weet hoe je leven er over een jaar uitziet.

Cerosa

Berichten: 766
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:38

Ik zit zelf nu voor het aankomende halfjaar in Zweden. Ik heb een relatie van zon 1,5 jaar.
Deze studie reis was nog niet gepland toen mijn vriend en ik bij elkaar kwamen, maar hij heeft mij hierin gesteund, en bleef volhouden dat als ik dit echt wil, het gewoon moet doen.
Hij snapt zelf heel goed dat dit een kans is die ik niet zomaar voorbij moest laten gaan :D
Ben ik het zelf ook mee eens. Ik ben beniewd hoe het gaat zijn, zo'n halfjaar weg, voor zowel mij als mijn vriend.
Wat zegt jouw vriend erover? Als die je ook gewoon steunt in wat je gaat doen, komt het echt wel goed, neem ik toch aan :j

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:39

Mannen die militair zijn worden ook wel eens uitgezonden naar het buitenland.Maar als iemand voor vakantie zo lang weg zou willen zonder mij,zou ik het niet leuk vinden. Het kan wel natuurlijk.Als jouw vriend ertegen kan zo lang alleen te zijn. Maar goed voor je relatie is het volgens mij niet echt.Ik zou dan liever een kortere vakantie kiezen.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Half jaar reizen zonder vriend, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:42

Dat lijkt me erg afhankelijk van je mindset en wat je van plan bent daar te doen.

Ik ken meerdere mensen waarbij degene die op reis ging meer zin had in lang leven de lol en de relatie dus uitging (na eerst een paar keer vreemdgaan). Als je erheen gaat met de mindset om te werken, het land te zien etc. lijkt me dat al heel anders dan elke nacht de clubs in duiken.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:47

In mijn omgeving juist veel relaties die een half jaar/jaar buitenland gewoon ‘overleefd’ hebben :)
Tegenwoordig kan je met Skype/whatsapp etc makkelijk contact houden en eerlijk... als een relatie onthoudbaar is als 1 vd 2 een droom of passie najaagt dan ligt het in mijn ogen vaak niet alleen daaraan... :o

miky

Berichten: 608
Geregistreerd: 20-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 18:47

Wat veel reacties al, bedankt! :D Meningen en ervaringen zijn nog al wat verschillend.
Mijn vriend weet dat dit echt mijn droom is en het is nu het juiste moment om te gaan. Ik ben net afgestudeerd, heb nu nog geen baan en wonen nog niet samen. Uiteraard hebben we het er samen vaak en veel overgehad. Hij gunt het mij ontzettend wil niet dat ik dit half jaar voor hem in Nederland blijf. Hij heeft er vertrouwen in dat het goed komt en hij wil niet dat hij later moet horen dat hij zijn schuld is dat ik niet ben gegaan haha. Ik kies er ook voor om nu te gaan omdat ik weet dat hij nooit een half jaar lang van huis kan. Zodra ik terug kom ben ik niet van plan om nog zolang van huis te gaan en kunnen we samen een leven gaan opbouwen.
Voordat wij een relatie kregen was het altijd al wel mijn plan om een jaar weg te gaan maar dit heb ik nu toch maar veranderd naar een half jaar :D

Ik ben niet bang dat ik mijn vriend ga vergeten. Natuurlijk ga ik daar nieuwe mensen ontmoeten maar het is niet dat ik daar heen ga voor lang leve de lol. Ik wil graag werken, het land zien en een onvergetelijk ervaring hebben. En ik weet dat hij thuis op mij wacht, ik heb totaal geen behoefte om dit 'weg te gooien' door stomme dingen te doen op reis. :)

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:50

Stel dat je nu je droom opzij zet voor je partner en over een paar jaar zet je partner jou opzij, dan heb je beide niet (meer).
Als je een goede relatie hebt komt het goed, als het niet goed zit gaat hij dan ook geheid kapot maar dan zou dan vroeger of later toch wel gebeurd zijn waarschijnlijk.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:50

KimD schreef:
Ik zou er als partner niet om kunnen lachen, als die reis al gepland is als je pas bij elkaar komt kan ik het nog begrijpen, maar niet bij een relatie van 4,5 jaar.


Want?
Als TS dit haar droom is, en niet die van haar vriend, waarom je dan laten tegenhouden door een relatie? Die is er over een half jaar ook nog wel. Of niet. Maar dan zat de liefde blijkbaar ook niet diep genoeg.

Zolang is een half jaar ook niet hoor... voor je het weet is ze weer terug :)

Superleuk TS dat je je dromen achterna gaat! Geniet er lekker van :)

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:53

Gewoon gaan, jij hebt een fijne en verstandige vriend. En dan ben je misschien een beetje bang dat je iemand treft waar je hoteldebotel van bent maar meisje, die kun je ook op welke straathoek dan ook tegen het lijf lopen, hij ook. Dus gewoon doen, die reis.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Half jaar reizen zonder vriend, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:22

Mijn man is in het begin van onze relatie een half jaar naar Japan geweest en dat was ruim 15 jaar geleden dus toen was het nog niet zo makkelijk met contact onderhouden. Hij ging daar half jaar voor studie/werk heen was echt avontuur waar die al jaren mee bezig was. Ik ben nog week naar Tokio geweest omdat ik beetje wilde ervaren hoe zo’n totaal andere cultuur is.

Denk dat juist als je elkaar in een relatie elkaar gunt je dromen te vervullen dat je daar alleen maar sterker van wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:55

Ik heb hier geen ervaring mee maar wat een top vriend heb jij +:)+
Juist door elkaar vrij te laten en het elkaar gunnen blijft je relatie fijn (vind ik).

miky schreef:
Ik ben niet bang dat ik mijn vriend ga vergeten. Natuurlijk ga ik daar nieuwe mensen ontmoeten maar het is niet dat ik daar heen ga voor lang leve de lol. Ik wil graag werken, het land zien en een onvergetelijk ervaring hebben. En ik weet dat hij thuis op mij wacht, ik heb totaal geen behoefte om dit 'weg te gooien' door stomme dingen te doen op reis. :)


Met zo'n instelling gaat het vast en zeker helemaal goedkomen!

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Half jaar reizen zonder vriend, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:19

Hee TS!

Ik ben totaal een jaar op wereldreis geweest (m'n vriend heeft uiteindelijk 3,5 maand meegereisd, ookal was dat van te voren niet het plan). Dus ik heb m'n vriend ook echt lange periode niet gezien. En daarbij moet ik zeggen dat ik hem pas 3 maanden (!) kende... En nu klinkt dat natuurlijk een beetje als een sprookje, maar het kan wel echt.

Een paar tips:
- Regelmatig facetimen (3 tot 4 in de week deden we dat wel) om óók te horen hoe het op het thuisfront gaat. Niet alleen jij die allemaal fantastische dingen meemaakt, maar ook betrokken blijven bij wat er bij hem gebeurd.
- Heel veel appen (uiteraard)
- Afspreken hoe vaak je wil bellen/appen en wanneer je behoefte hebt om even met je reis bezig te zijn. Zo kan ook geen van beide teleurgesteld worden door de ander.
- Emoties, kwetsbaarheden, moeilijke momenten bespreekbaar maken. Wij hadden regelmatig dat ik hem heel erg miste en hij mij minder of andersom, gewoon door de flow waar je inzit. Blijf er met elkaar over praten.
- Kaartjes sturen als tastbare verrassing
- De avond voor ik vertrok had ik een cadeaumand gemaakt met allerlei lieve leuke cadeautjes en kaartjes: van kaartjes met lippenstift kus erop als 'ie me miste, tot een foto van ons samen, tot een boek die hij graag wilde hebben, tot ... nou noem het maar op! Die heb ik als verrassing de avond voordat ik ging gegeven. De bedoeling was dat hij dan regelmatig een cadeautje zou openmaken, dus dan stond erop: 'Open maken als je me graag wil zien...', met een foto erin, of 'Open maken als de herfst écht aangebroken is...' en dan kreeg hij een paar Happy Socks.
- Verder: communicatie is de key, blijf afstemmen met elkaar over wat je fijn vindt in het contact houden en wat niet.

Het is te doen (niet altijd even leuk kan ik uit ervaring zeggen), maar zoooo de moeite waard om alleen op pad te gaan! :D

Heel veel succes en plezier! :)

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:26

Sizzle schreef:
Stel dat je nu je droom opzij zet voor je partner en over een paar jaar zet je partner jou opzij, dan heb je beide niet (meer).
Als je een goede relatie hebt komt het goed, als het niet goed zit gaat hij dan ook geheid kapot maar dan zou dan vroeger of later toch wel gebeurd zijn waarschijnlijk.


Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. :j

miky

Berichten: 608
Geregistreerd: 20-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 19:22

Gelukkig voornamelijk positieve ervaringen. Dat geeft mij ook meer vertrouwen! :D

Picassox, thanks voor de tips! Heb ik zeker wat aan. Cadeaumand ben ik inderdaad ook mee bezig. Lijkt me erg leuk om te geven!

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Re: Half jaar reizen zonder vriend, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:45

Goed dat je gaat TS. Ondanks je relatie wel je eigen dromen ook najagen.

Hier ook een succesverhaal. Samen lang op reis geweest, ik een half jaar alleen, mijn vriend een half jaar alleen.

Als we de 'solo reizen' niet hadden gemaakt, waren we het denk ik niet 12 jaar samen geweest. Er moet wel ruimte zijn voor je eigen ding en eigen ontwikkeling in een relatie.

Aslien

Berichten: 629
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:51

Geen ervaring met een half jaar maar ik ben twee maanden alleen op reis geweest. Toen zat ik in een relatie van een jaar. De winter erop heeft hij drie maanden skiles gegeven dus wel ervaring met langere tijd apart. Ik zou zeker op reis gaan, het kan nu. Wij hebben beide hele gave ervaringen opgedaan en een jaar later zijn we nog samen. Mijn relatie heeft er absoluut niet onder geleden. Wel moet je zorgen dat het vertrouwen er wederzijds is anders is een half jaar lang.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Half jaar reizen zonder vriend, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:04

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik vind het echt goed dat jullie dit doen. Dat jouw vriend dit gunt, zegt wel wat over hem. Zelf denk ik dat het erg belangrijk is in een relatie om elkaar de mogelijkheid te geven om je te ontwikkelen en te ontdekken, daar past zo'n reis heel goed bij. Je bent jong, je hebt de mogelijkheden en als dit je droom is, zeker doen.

Tuurlijk weet je niet wat de toekomst brengt, misschien gaat je relatie inderdaad stuk. Maar niemand garandeert je dat hij wel goed blijft als je 'voor hem' in Nederland blijft. Bovendien kun je nog prima contact met elkaar houden en zijn de maanden zo voorbij.
Bij mijn ouders is het ook goed afgelopen, ze waren net 3 maanden samen toen m'n moeder voor een jaar naar Engeland vertrok (en toen dus zonder internet of goedkoop bellen), die zijn ook nog steeds samen.