Malaria Cambodja/zuid- Vietnam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Malaria Cambodja/zuid- Vietnam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 20:01

Na 2 x in Thailand te zijn geweest dacht ik nu aan Cambodja of Zuid Vietnam (noord Vietnam lijkt me mooier maar niet warm in februari/ maart, zuid vietnam wel :-) )
Of de eilanden Koh Chang en Koh Kood in het oosten van Thailand.

Echter lees ik dat er in Cambodja bijna overal risico is op malaria en op het eiland Phu Quoc in Vietnam ook waar ik dan juist wel naartoe zou willen. Ook over die 2 eilanden in Thailand verschillende info.

De informatie over malaria vind ik echter nogal tegenstrijdig overal. Ermee site zegt dat gebied x een risico is, andere site zegt van niet.
En hoe hoog is het risico uiteindelijk? Ik las iets van 2%. Kans op Denque lijkt groter.

Maar lang verhaal kort; waar vind ik nu echt de beste updated malaria info?
Heb veel gezocht maar weet niet waar ik op kan vertrouwen.

Anoniem

Re: Malaria Cambodja/zuid- Vietnam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:30

Ik weet niet hoe het in die gebieden zit maar vanuit Zuid Afrika weet ik dat het voor de meeste mensen verstandiger is om niet dagelijks een tablet te nemen maar een stootkuur te nemen als je het krijgt. Als je al gezondheidsproblemen hebt of een minder functionerend immuunsysteem lijkt dat me anders, maar de pilletjes kunnen je behoorlijk ziek maken en zelfs dan is de kans dat je het krijgt niet volledig weg. Je kan beter de pilletjes op zak hebben en dus een stootkuur nemen als je het krijgt of een bepaalde pleister dragen die de muggen afweert.

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:42

Heb hebt 2 soorten malariapillen.

De eerste tablet neem je een dag voor vertrek ennnog een week na. De bijwerkingen hiervan zijn minimaal op wat snellere buikloop en andere lichte lichamelijke kwalen na. ( ik had bijvoorbeeld iets meer haaruitval met mijn lange haren dan normaal )
De andere neem je slechts 1x per week. Maar bijna alle artsen raden deze af omdat je hier heel erg van kan gaan hallucineren. Deze werkt natuurlijk op een rustigere manier maar ook hierbij de standaard bijwerkingen.


Malaria kan je pas echr zien 7 dagen na een beet. En kan tot 3 maanden na het nemen van de pillen tot uiting komen, dus bij koorts direct naar het teoptisch instituut gaan.

Zelfs bij het nemen van deze pillen heb je nog 10% kans dat je het krijgt. Dus nog goed deet (50-70% ) spuiten en onder een muggennet

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 20:59

Bedankt voor jullie reacties.
Het gaat me echter niet om welke pillen er zijn of wel of niet te slikken, daar heb ik voor mezelf al duidelijke keuze in. Ik ga ze pertinent niet slikken ivm chronisch ziek. Maar het gaat me er echt om waar ik nu echt betrouwbare informatie vandaan kan halen over waar het nu wel of geen malaria gebied is. En dan echt een groot risico bedoel ik. Want dan reis ik daar dus niet naartoe. Genoeg andere plekken in de wereld gelukkig :-)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Malaria Cambodja/zuid- Vietnam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:27

In Belgie kan je arts je dat vertellen. Desnoods het centrum voor tropische ziekten in Antwerpen.

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Re: Malaria Cambodja/zuid- Vietnam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 17:44

In België weet ik al dat er een 5 tal tropische instituten zijn op verschillende plekken. De meeste met vooraf te plannen afspraken.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Malaria Cambodja/zuid- Vietnam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 17:46

Ik ga regelmatig op vakantie naar malariagebieden maar slik nooit malariatabletten. Wat een vreselijke dingen. Ben er ooit heel erg ziek van geweest.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Malaria Cambodja/zuid- Vietnam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 17:51

Ik kan ook maar tegen malarone en niet de generische variant of andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:02

Landelijk coördinatiecentrum reizigersvaccinering zal dat ongetwijfeld weten. https://www.lcr.nl

Er zijn trouwens ook gebieden waar je een kuur voor voorgeschreven krijgt die je alleen inneemt als je klachten krijgt. Een noodkuur, zeg maar.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:11

Ik heb voor Cambodja geen malariapillen gehad. Wel mugwerende kleding dragen, of DEET, gebruiken en een noodkuur Doxy meegekregen

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Malaria Cambodja/zuid- Vietnam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 12:27

Bedankt iedereen. Het wordt Sri Lanka en daar geen problemen :-)

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Re: Malaria Cambodja/zuid- Vietnam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:32

Eigenlijk toch wel erg dat er zo tegen de malariapillen gewerkt wordt.

Het aantal positieve malariagevallen dat we krijgen in het ziekenhuis waar ik werk, loopt enkel op.
En er zijn genoeg patiënten bij dewelke het echt kantje boordje wordt.
Dan zijn enkele bijwerkingen toch een kleintje, zeker als je weet dat je naar endemisch gebied gaat.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Malaria Cambodja/zuid- Vietnam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 12:37

Ik mag helaas die pillen niet slikken ivm chronisch ziek. Dus ik kies dan maar andere gebieden :-)

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Malaria Cambodja/zuid- Vietnam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:01

Bij mij raadde de apotheek het echt wel aan bij deze gebieden om malarone te slikken.

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:12

TS ik zou een vaccinatiecentrum bellen (ze hebben ook een goede website) en vertellen wat je plannen zijn, veel in het platteland wandelen, contact met lokale bevolking, slapen in een hotel of hooischuur, hoe je rondreist, het maakt allemaal uit welke muggen waar zitten en welke tropenvarianten wanneer voorkomen.

In de praktijk hoor ik nooit van locals dat het malariaseizoen is, (zien locals malaria sowieso alleen maar
als een vervelende griep), en ligt het enorm aan de tijd en plek of ik veel wordt gestoken of niet. De ene keer steekt alles wat mug heet door DEET heen en andere keren hoef ik niet eens bedekt te zijn om niet gestoken te worden. Ik maak me vooral altijd zorgen om dengue als het voorkomt.

Ik en collega's slikken meerdere keren per jaar malaria pillen (malarone) en hebben nergens last van, ik geloof dan ook niet dat de bijwerkingen zo erg zijn als dat bij Lariam (oudere pil).
Aan de ander kant is het ook zo dat malariapillen het malaria oplopen niet altijd kunnen voorkomen; daarom is het in veel landen aanbevolen om een stootkuur mee te nemen zodra je verschijnselen krijgt en zo snel mogelijk naar een ziekenhuis te gaan; dat kan net het verschil maken. Het zal veel belangrijker zijn welke variant en hoe lang je al verschijnselen hebt. De keuzes lopen uiteen van wat koortsig worden (en in een erg geval de kans lopen dat het chronisch in je lever gaat zitten), of heel intens ziek worden en dan moet je vrezen voor je leven. Dat laatste is dus heftig alleen ben je het daarna wel kwijt, maar ik ken ook mensen die de chronische variant hebben opgelopen; ook niet heel prettig.
Bij collega's die jaren naar het buitenland gaan is pillen blijven slikken geen optie, dan wordt er met de arts in het vaccinatiecentrum doorgesproken welk protocol je moet gaan volgen na regen etc, maar dan gaat het dus om de omgeving van waar je woont.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 13:25

IngridM schreef:
Bedankt iedereen. Het wordt Sri Lanka en daar geen problemen :-)

:D :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:55

Mocht je in de toekomst info willen hebben, informeer bij de GGD. Het kan iedere keer wisselen, hun kaarten zijn up to date. Wij gaan altijd naar de GGD en hun zoeken het echt perfect uit bij de rondreizen die we maken. Ook vanuit het werk waar vanuit veel naar Azië gereist wordt doen ze alles via de GGD.