Auschwitz

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DideH
Berichten: 6987
Geregistreerd: 21-03-13

Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 08:25

Over twee weken ga ik samen met mijn ouders (nog voor mijn afstuderen een paar jaar terug :') ) een weekje naar Krakau.

De trip naar Krakau is een beetje bijzaak (schijnt wel een mooie stad te zijn), maar we gaan er voornamelijk heen voor Auschwitz. Ik ben altijd wel geïnteresseerd geweest in de tweede wereldoorlog, dus Auschwitz stond altijd al op mijn wensenlijstje om ooit nog te bezoeken. Het lijkt me zo ontzettend indrukwekkend/heftig om te zien.

Nu is mijn vraag: zijn er mensen hier die er zijn geweest en die hun ervaringen willen delen? Ik hoorde namelijk van mensen dat het wel echt iets is waar je je op voor moet bereiden en dat je het zeker niet als laatste dag van je vakantie moet doen, maar erna wat leuks moet gaan doen.

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…


DideH
Berichten: 6987
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 08:40

We gaan met een Nederlandse privégids (daar mijn moeder een engelse groepsgids niet echt goed kan volgen).

@wiskey Ben gisteravond toevallig begonnen met die docu

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…

DideH
Berichten: 6987
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 09:03

WeCo schreef:
Ik ben met mijn beide zoons, toen 17 en 19 jaar oud, naar Krakau en Auschwitz geweest.
Ik vond Auschwitz heel indrukwekkend, vooral omdat het niet te bevatten groot was. Niet te geloven dat zo iets ooit heeft kunnen bestaan. Niet te bevatten.
Ik ben een paar jaar daarvoor, de jongens waren toen 10 en 12 met ze naar Mauthausen geweest een concentratiekamp in Oostenrijk. Ik vond dit op de 1 of andere manier veel indrukwekkender. Heb daar echt staan huilen zo sterk voelde ik daar de angst en pijn van de mensen die daar hebben gezeten. Vreselijk en dat in een prachtige lieflijke omgeving.

Ik vind dat iedereen verplicht zou moeten zijn om Auschwitz te bezoeken, puur om de bewustwording. Ik vind het ook echt bij de opvoeding horen.

Je doet trouwens Krakau onrecht aan door de stad bijzaak te noemen. Het is een prachtige stad met een enorme historie, een wandeling door de Joodse Wijk, maar ook zeker een bezoek aan de Schindler fabrieken, voordat je er naar toe gaat de film Schindler's List bekijken, is echt heel erg de moeite waard en zeer indrukwekkend.

De zoutmijnen moet je ook echt gaan bekijken, ongelooflijk mooi.

En daarnaast is het centrum van Krakau heel erg gezellig en ook erg mooi.

Ik zou er zo weer naar toe gaan.


Bedoelde het ook niet dat de stad zelf bijzaak is, maar dat het niet het hoofddoel van onze trip is ;)
We gaan er zeker wel rondkijken, we zitten er immers een week :)

Zoutmijnen hoor ik ook meer mensen over, maar eens kijken of we die oom kunnen zoeken.
Schindler's staat inderdaad ook op het programma :j

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…

DideH
Berichten: 6987
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 20:17

LadyMadonna schreef:
De drukte is wat mij tegen houdt...
Toch is het ontzettend belangrijk dat het (druk) bezocht wordt.
Zie net op insta een foto van twee (jonge) meiden: “fijn een weekendje polen met m’n schat!
#birkenau #auschwitz #krakau

Met daaronder twee reacties:
Geniet ervan!
Leuk! Enjoy!

Ik wordt daar een beetje verdrietig van...


Ik twijfelde eerste instantie ook een beetje om dit topic te openen, omdat het zo'n belaten onderwerp is en het misschien over zou komen als: "hee kijk wat leuk, kijk eens waar ik heen ga. *selfie selfie*", maar dat is echt totaal niet mijn intentie.

Ik heb juist enorm veel respect voor de mensen die dit mee hebben moeten maken, ook omdat mijn opa en oma de oorlog wel bewust mee hebben gemaakt (Operatie Market Garden is begonnen in het dorp waar ik geboren ben en zij nog wonen), dus ik hoop niet dat ik iemand met dit topic onbedoeld beledig.

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…

DideH
Berichten: 6987
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 20:52

LadyMadonna schreef:
Dat slaat natuurlijk absoluut niet op jou. Ik heb nog geen aanstootgevende Posts van je gezien, en niet elk jong meisje is gelukkig een dom kalf....


Oh zo vatte ik hem ook niet op ;) , meer een bevestiging voor mijzelf dat het inderdaad een beladen onderwerp is en dat ik niet om een onzinnige reden twijfelde om het te posten.

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…

DideH
Berichten: 6987
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 21:59

Misschien een iets praktischere vraag; we hebben tickets voor een rondleiding vanaf half 4, maar weet iemand of dergelijke tickets ook gelden als entree eerder op de dag?

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…

DideH
Berichten: 6987
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 09:26

Ah oke, goed om te weten! Maar dat geldt dan alleen voor I als ik het goed lees? Of kun je Bikenau helemaal niet zelf in?

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…

DideH
Berichten: 6987
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 10:39

lieveli schreef:
Auschwitz 2 kun je op zonder gids, maar het is zo groot en afgebroken dat ik je dat afraad.


Oke, goed om te weten!

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…


DideH
Berichten: 6987
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 14:17

lieveli schreef:
Vorig jaar zaten er hele gezinnen te picknicken.


Neee dat meen je :oo
Elk mens met een gezond verstand bedenkt toch dat het geen random grasveldje is, waar je lekker kan gaan picknicken? :n

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…

DideH
Berichten: 6987
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 10:57

Is inderdaad wel handig om te reserveren, maar zo ver van te voren hoeft nu ook weer niet :)

Zijn op eigen vervoer vanuit Krakau (1 uurtje) gereden en was prima te doen.

Qua kleding; heel erg afhankelijk van de dag. Bij warmte is een petje ofzo denk ik wel handig bij Birkenau (vrijwel geen schaduw). Tas mag echt niet groter zijn dan een a4, dus let daarop.

Toen we daar waren vorige week besloot het weer ineens om te slaan naar een stortbui en toen waren we toch wel blij met zo'n goedkope poncho!

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, Azmay, Babsiej, Ineke2, maaikemuis, Mama3, Yavanna en 65 bezoekers