Auschwitz

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

zodine1990
Berichten: 84
Geregistreerd: 12-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:36

Ik ben 3 keer in auschwitz geweest de laatste jaren. De eerste keer ging ik er vrij blanco in, ik had natuurlijk wel ingelezen maar meer ook niet. Ik vond het dan ook zeer indrukwekkend en eigenlijk kon ik het achteraf niet echt bevatten, wat daar allemaal gebeurd is.
Voor de 2e en 3e keer dat ik er kwam had ik mij goed verdiept, ook boeken gelezen van mensen die in Auschwitz gevangen hebben gezeten. Om daar rond te lopen met die verhalen in gedachten is wel heftig masr gaf mij veel meer begrip.

Het is verschillend of je er alleen gaat kijken om het 'materiële' of dat je ook echt de barakken in gaat om de informatie te lezen. Je kan er op eigen gelegenheid rondlopen, maar ook met een gids. Ik heb beide gedaan en vond het echt 2 verschillende ervaringen.


zodine1990
Berichten: 84
Geregistreerd: 12-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:47

Wiskey1 schreef:
zodine1990 schreef:
Ik ben 3 keer in auschwitz geweest de laatste jaren. De eerste keer ging ik er vrij blanco in, ik had natuurlijk wel ingelezen maar meer ook niet. Ik vond het dan ook zeer indrukwekkend en eigenlijk kon ik het achteraf niet echt bevatten, wat daar allemaal gebeurd is.
Voor de 2e en 3e keer dat ik er kwam had ik mij goed verdiept, ook boeken gelezen van mensen die in Auschwitz gevangen hebben gezeten. Om daar rond te lopen met die verhalen in gedachten is wel heftig masr gaf mij veel meer begrip.

Het is verschillend of je er alleen gaat kijken om het 'materiële' of dat je ook echt de barakken in gaat om de informatie te lezen. Je kan er op eigen gelegenheid rondlopen, maar ook met een gids. Ik heb beide gedaan en vond het echt 2 verschillende ervaringen.


Wat zou je aanraden? Zeker voor een eerste keer?



Dat is een beetje afhankelijk van in welke mate je al enigzins ingelezen bent. Als je er eigenlijk niet zoveel over weet maar het vooral eens wil zien dan is een gids handig. Hij geeft een rondleiding door beide kampen en maakt je een beetje wegwijs op die manier.
Als je zelf gaat rondwandelen dan is het voor jezelf al wat makkelijker om een klein beetje te weten wat zich waar bevindt. Ik ben alledrie de keren begonnen in het hoofdkamp en ben daarna pas naar birkenau gegaan. Je kan ook na de rondleiding nog zelf gaan rondwandelen, trek er dan wel een hele dag voor uit. Op sommige dagen staan er wachtrijen van een paar uur, dus zorg dat je er met openingstijd bent.
In het hoofdkamp vindt je de barakken met meer informatie, deze zijn ingedeeld per taal.

zodine1990
Berichten: 84
Geregistreerd: 12-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:55

Gimme_Spurs schreef:
Ik ben er een aantal jaar geleden geweest. Wij hadden een rondleiding in Auschwitz 1 (het oorspronkelijke krijgsgevangene kamp) en Birkenau. In kamp 1 is een museum. Daar is echt een hoop te zien. Onder andere de praktijk van Mengele en de eerste ovens. Het is te bizar voor woorden om daar te lopen, maar ik vind dat iedereen er een keer naar toe moet. In Birkenau staat niet veel meer overeind, maar dat maakt gigantisch veel indruk. Het is de moeite waard om een rondleiding te doen van beide kampen. Ik vond het heel zwaar, er zijn verschrikkelijke dingen gebeurd, en daar moet eigenlijk geen toeristische "atraktie" van zijn, maar ben erg blij dat ik er geweest ben.

Toch nog een andere tip: bezoek ook de zoutmijnen even buiten Krakau. Dat is erg mooi en bijzonder.


Eens, de zoutmijnen zijn ook interessant!
Evenals de binnenstad van Krakow. Om in de sfeer van de 2e wereld oorlog de blijven. Schindlers factory is ook interessant, van de oorspronkelijke fabriek is weinig meer over maar het museum maakt veel goed.

zodine1990
Berichten: 84
Geregistreerd: 12-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:03

Annet_Dottie schreef:
Ik zou ook heel graag nog eens heen willen. Het staat niet op de planning maar wel op mijn bucketlist.
Ik weet niet waarom maar het heeft mij altijd erg geboeid, ik heb een keer voor mijn broer zijn verjaardag hem een boek gegeven de bibliothecaresse van Auschwitz (of zoiets), alleen de achterkant gelezen en mijn eerste boodschap toen ik hem het gaf was ik wil hem ook graag lezen als jij hem uit hebt!
Daarnaast heb ik the boy in the striped pyjamas al een paar keer gezien en hoe verschrikkelijk het ook is blijft het een super indrukwekkende film.
Mijn oma was Duitse en mijn Opa komt gewoon hier uit Groningen, en ik weet het niet precies maar die hebben elkaar voor/tijdens/na de 2e wereldoorlog ontmoet..

Kort gezegd, ik lees zeker even mee. En Goof jou foto topic gaf me kippenvel overal, prachtig vast gelegd!



Lees ook eens het boek: ontsnapt uit Auschwitz. Dat is een ontzettend indrukwekkend boek. (Ik lees hem een paar keer per jaar).
Tevens heb je nog de tatoeëerder van auschwitz. Deze 2 boeken samen met die jij noemde komen op bepaalde punten weer met elkaar overeen. (De verhaallijnen en dingen die beschreven worden. De personen uit de boeken komen elkaar in auschwitz tegen, en door ze alledrie te lezen weet je zonder dat er namen genoemd worden over wie ze schrijven).

zodine1990
Berichten: 84
Geregistreerd: 12-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:20

LadyMadonna schreef:
Als we het dan over boeken hebben mag “de man die naar auschwitz wilde” niet ontbreken.

Bij mij staat het ook nog op m’n lijst.
Kan je eigenlijk ook naar monowitz? Of alleen auschwitz en Birkenau?


In de omgeving van waar monowitz lag zijn nog heel veel restanten te vinden: o.a. een ss barak, een barak voor de joden, bunkers, wegen die destijds naar monowitz toe leiden. Rond die omgeving lag ook het hele kleine bijkamp van Auschwitz: Rajsko. Wat de meeste mensen niet kennen omdat het minder bekend is.
Daar is nog weinig van te zien.
Het auschwitz museum is voornamelijk gericht op het hoofdkamp en birkenau. (Al kan je daar in het hoofdkamp in die boekenwinkel veel meer info vinden over alles rondom auschwitz).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: billy3105, Lestria, lizy29 en 128 bezoekers