Auschwitz

Moderators: Ods, MirandaT, Duhelo, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wiskey1

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:35

Ik volg ff mee, ik zou het ook graag eens bezoeken.

Heb een tijdje terug wel een goede documentaire over auschwitz gezien op netflix, misschien dat je je daar ook enigszins mee kan voorbereiden? Dit was de documentaire auschwitz the final solution. Ik ben wel wat gewent, maar heb m toen in eerste instantie in de eerste aflevering na een X-aantal minuten uitgezet

Irkoon (v. Marlon)

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:38

zodine1990 schreef:
Ik ben 3 keer in auschwitz geweest de laatste jaren. De eerste keer ging ik er vrij blanco in, ik had natuurlijk wel ingelezen maar meer ook niet. Ik vond het dan ook zeer indrukwekkend en eigenlijk kon ik het achteraf niet echt bevatten, wat daar allemaal gebeurd is.
Voor de 2e en 3e keer dat ik er kwam had ik mij goed verdiept, ook boeken gelezen van mensen die in Auschwitz gevangen hebben gezeten. Om daar rond te lopen met die verhalen in gedachten is wel heftig masr gaf mij veel meer begrip.

Het is verschillend of je er alleen gaat kijken om het 'materiële' of dat je ook echt de barakken in gaat om de informatie te lezen. Je kan er op eigen gelegenheid rondlopen, maar ook met een gids. Ik heb beide gedaan en vond het echt 2 verschillende ervaringen.

Wat zou je aanraden? Zeker voor een eerste keer?

Irkoon (v. Marlon)

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:45

DideH schreef:
We gaan met een Nederlandse privégids (daar mijn moeder een engelse groepsgids niet echt goed kan volgen).

@wiskey Ben gisteravond toevallig begonnen met die docu

Ben wel benieuwd hoe je m vind! Bij mij kwam ie wel binnen, hoewel ik dat soort dingen ontzettend interessant vind. Ben ook in westerbork, amersfoort en bergen belsen geweest. Dat kwam ook wel binnen, maar daar staat buiten een herinneringscentrum niet veel meer. Heel begrijpelijk, maar ergens wel 'jammer'.

Irkoon (v. Marlon)

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:33

Suusjepluus schreef:
Vorig jaar zijn wij in Auschwitz geweest. Mijn man wilde er graag naar toe en ik was in Krakau voor mijn werk. Wij zijn met huurauto geweest en de rit er naartoe vond ik veel mooier dan ik had verwacht (veel groen, kleine dorpjes, nationale parken etc). Het kamp zelf vond ik wel heftig. Ik had me voor zover als kon 'voorbereid' op heftig, maar mede door de erg goede gids kwam het allemaal enorm binnen bij mij. Sommige plaatjes herkende ik wel uit geschiedenisboeken zoals de vitrines met haar. Maar plekken zoals de cellen, marteltoestanden en de gaskamer vond ik wel moeilijk om te zien. Met dezelfde gids zijn we als groep met de bus naar Birkenau geweest. Het verhaal ging hier verder en vooral de massaliteit vond ik moeilijk. Zoveel groter, zoveel 'economischer' en massaler en dodelijker dan ik me voor kon stellen. Als hooggevoelig persoon had ik het hier wel moeilijk, met alle indrukken en voorstellingen van hoe het geweest moest zijn. Het voelde anders, moeilijk te omschrijven.
Mijn man was veel minder onder de indruk. Hij is heel geïnteresseerd in alles wat met de tweede wereldoorlog te maken heeft en wist eigenlijk alle informatie vooraf al. Wel vond hij het een belangrijke plek om geweest te zijn. Het is toch een stuk geschiedenis, gewaarwording van hoe snel en massaal een idee werkelijkheid kan worden.
De twee stalletjes met eten en drinken vond ik niet zo storend. Wel waren sommige toeristen overal selfies aan het maken en waren er kleine kinderen mee die wilden spelen en rennen en dreinen. Dat vond in wel echt storend. Zo vroeg er iemand mij op de treinrails een foto te maken van hem. Ik had al ja gezegd voor ik het besefte en toen hij lachend met zn duimen omhoog poseerde was ik best boos op hem geworden. Vond dat echt niet kunnen en achteraf spijt van.
Al met al had ik het niet gemist willen hebben. Maar vond ik het wel heel fijn om het samen met mijn man gezien te hebben en er samen over te kunnen praten. Ik heb er toch best een paar nachten slecht van geslapen.

Dat wat je had met kinderen die overal aanzitten had ik in westerbork al. Een heel ander kamp natuurlijk, maar ook daar zaten kinderen op de wagons, waar dat niet de bedoeling was en ouders er ook niks van zeiden. Liep iedereen over stukken gras die daar niet voor bedoeld waren etc. Ik kan me daar ook vreselijk aan storen. En ik snap dat iedereen het anders beleefd, maar in mijn ogen is dat niet bepaald respectvol.

Irkoon (v. Marlon)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie