Zuid Afrika

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:38

Kan ik geloven. Waar heb je geboekt?

xChoco

Berichten: 766
Geregistreerd: 08-06-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:02

Hé wat een leuk topic, ik kom me hier graag melden! :)

Sinds midden april loop ik stage in Zuid Afrika, in de buurt van Kaapstad. Ik mag me gelukkig prijzen omdat ik hier nog tot eind augustus mag verblijven, onder andere met een tripje naar het Kruger Park en Namibië op de planning. Ik vind het echt een ontzettend mooi land, lieve mensen en lekker eten! :9
Echter blijf ik wel moeite houden met het verschil tussen arm en rijk, en het feit dat je in de avond niet altijd even makkelijk (in je eentje) over straat kunt.

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:12

poes schreef:
Kan ik geloven. Waar heb je geboekt?

Bij Kras! Kregen ook gisteravond info over de groep en we gaan met totaal 12 man, dus dat is ook mooi qua grootte :)

Gaaf Choco, je hebt dan nog een mooie tijd voor de boeg daar! :D

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:35

hey, eventjes geleden dat ik in dit topic geantwoord heb.
De veiligheid is inderdaad de laatste jaren serieus achteruit gegaan in Zuid-Afrika. Al heb ik zelf nog niets serieus meegemaakt. Ik ga geregeld terug naar dezelfde regio (rond Kaapstad - Gordon's bay), die kleine dorpjes rond Gordons bay zijn zeker ok en veilig. Maar meer richting Kaapstad hou ik toch af en toe mijn hart vast. Zo ooit in Kaapstad rondgereden de dag na Kerst dacht ik, dan was het het feest van de 'zwarten' (als ik het zo mag noemen). Die dag vierden ze aan het strand en het zag letterlijk zwart van het volk :o en geen enkele blanke te bespeuren. We werden toen heel raar aangekeken, we durfden gewoon niet uit de auto te stappen. Blij dat we achteraf terug veilig bij mijn papa aankwamen.

Mijn vader is de laatste jaren ook iets panischer geworden ivb met veiligheid. Zo hamerde hij de laatste keren dat we er waren, telkens op het feit dat we in het donker nooit mogen stilstaan voor een rood licht. altijd rustig uitbollen als je in de verte het rood zag worden. Stel we moesten iemand aanrijden op de snelweg die tussen de sloppenwijken loopt, werden we ook aangeraden om door te rijden. Dan stop je best bij het volgend politiekantoor ipv daar te staan wachten en de kans te hebben om gelyncht te worden door het slachtoffer zijn familie. Nooit een 'verborgen' strand opwandelen als er op de parking geen auto's staan ect...

Het huis van mijn vader is ook beveiligd door een alarmsysteem met security en stroomdraad, ondanks dat hij aan de 'veilige' coté ligt.

Vorig jaar met Kerst ben ik met 2 jonge vrouwen de tuinroute afgereden en daar ook nooit iets voorgehad. Ik heb de indruk dat al die toeristische zaken relatief veilig zijn. De baboons waren daar véle gevaarlijker dan de kleurlingen :+

Prachtig land, toch serieus mijn hart daar verloren, maar ik zou mij daar nooit definitief willen vestigen.

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:25

Ik vind het jammer dat je dit zo benadrukt Valerie, want ook al zijn die verschillen er zeker en moet je in sommige gevallen echt wel uitkijken als wit persoon in een gekleurde buurt, denk ik dat je gevoel van onveiligheid voor een deel ook wel echt voortkwam uit jouw perceptie van 'alleen' zijn in zo'n geval. Ik vond de bevolking van kleur een stuk meer gastvrij en open naar vreemdelingen dan de witte bevolking in Zuid Afrika en de Oostkaap is echt niet het meest veilige stuk van het land.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:32

Helaas is dit wel hoe de lokale witte bevolking je de dingen vertelt. Wij hebben het ook allemaal zo gehoord, niet ervaren (wel afstandelijkheid en vijandigheid). Zeker niet altijd hoor! Maar de scheiding tussen wit-zwart is wel enorm en wit maakt je idd doodsbang met enge verhalen.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:35

Bij ons ook maar denk dat die acties eerder tegen lokale bevolking is dan tegen toeristen, omdat ook zwarte mensen geld uit toerisme halen.

manzano

Berichten: 23915
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 21:09

Emmaa_ schreef:
Ik vind het jammer dat je dit zo benadrukt Valerie, want ook al zijn die verschillen er zeker en moet je in sommige gevallen echt wel uitkijken als wit persoon in een gekleurde buurt, denk ik dat je gevoel van onveiligheid voor een deel ook wel echt voortkwam uit jouw perceptie van 'alleen' zijn in zo'n geval. Ik vond de bevolking van kleur een stuk meer gastvrij en open naar vreemdelingen dan de witte bevolking in Zuid Afrika en de Oostkaap is echt niet het meest veilige stuk van het land.


Eens!!!
Maar zoals de tekst geschreven is druipen de vooroordelen er al vanaf.

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:23

oei, ik wist niet dat ik zo zwaar negatief overkwam, was de bedoeling niet alleszins! Begrijp me niet verkeerd, ik kom daar heel graag, mijn papa is getrouwd met een (kleurling) Zuid-Afrikaans en door haar familie/vrienden wordt ik heel open ontvangen. Absoluut geen verkeerd woord over hen. Ik kom zowel met de blanke gemeenschap als de gekleurde gemeenschap goed overweg. Maar hoe je het ook draait of keert, de mentaliteit van de kleurlingen ligt helemaal anders dan bij de blanke bevolking. Mijn papa woont daar nu ongeveer 15 jaar en kwam daarvoor ook al 15 jaar in ZA (daar gestudeerd). Ik kan veel positieve, maar ook veel negatieve verhalen vertellen, het is de laatste tijd heel onveilig geworden en ik vrees persoonlijk dat je daar als blanke binnen dit en x jaar geen eigendom meer kan hebben. Er is enorm veel aan het schuiven op politiek vlak om eigen volk terug terug 'baas' van eigen land te maken. Op zich geen slecht idee want die townships zijn verschrikkelijk en die mensen verdienen ook een toekomst, maar als ze spreken over onteigenen van blanke boeren, die al véél gelden hebben geïnvesteerd in bv wijngaarden, zie ik dit niet goed komen. Je wordt als inwonende blanke gezien als iemand die het geld afneemt van de bevolking en dit mondt uit in heel wat spanningen aan beide zijdes.

Dus ik hoor jammer genoeg wel wat verhalen, daarnaast ook enkele meegemaakt (oa eentje met vuurwapens..) en ben liever voorzichtig. Het is zo dat ik in bepaalde gebieden me niet veilig voel nee. Als toerist wordt je in de toeristische gebieden met open armen ontvangen, langs de tuinroute vond ik het schitterend, iedereen super lief en vriendelijk, en een heel veilig gevoel, wel in groot contrast met andere regio's.

Om eventjes terug te komen op die vooroordelen, ik zie dit vanuit mijn papa's standpunt (woont daar, blank, maar wel getrouwd met een kleurling ), spreek deels uit zijn ervaringen en zijn schrik, maar ook deels uit mijn (niet altijd even goede) ervaringen. Daarnaast veel gesprekken gevoerd met zijn vrienden en daar hoor ik evengoed positieve als negatieve verhalen, toch geregeld met angstige ondertoon. Het is niet dat ik slechts paar keer in ZA ben geweest en vooroordelen heb 'verzameld' terwijl ik er maar een week rondliep, ik heb daar mijn eerste verjaardag gevierd en ben sindsdien jaarlijks teruggekeerd, soms tot 3x per jaar. Ik heb veel weten veranderen en evolueren, ik ben liever voorzichtig, wat ik vertel zijn geen leugens/ vooroordelen. Gewoon pure realiteit in bepaald gebieden... en dit kan natuurlijk schelen met jullie ervaringen.

Als mensen mij vragen of Zuid-Afrika een goede vakantiebestemming is, zal ik met veel overtuiging ja zeggen, hen alle mooie adresjes bezorgen, en er ook bij vermelden dat je als toerist daar veilig bent, mits je een beetje oplet/nuchter nadenkt :)

Kelpla
Berichten: 887
Geregistreerd: 06-01-05

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:54

Ik ben nu 3 keer in Zuid Afrika geweest, en heb mij geen 1 keer onveilig gevoeld. Denk ook dat het een kwestie is van nuchter blijven nadenken en je inlezen over het land. Dan weet je een beetje hoe en wat.
Voor de rest er gewoon heerlijk van genieten!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 00:32

Sja en ik snap dit wel. Omdat ik juist bij 3 gelegenheden van witte mensen precies hetzelfde heb gehoord. Uiteraard bevooroordeeld maar er heerst veel angst, haat, afstand, eeuwenoude woede. Van beide kanten. De toerist is idd vast redelijk veilig. Maar de witte inwoner schetst een zeer grimmig beeld.

En de zwarte inwoner, ja, dat is zo schrijnend vaak.

manzano

Berichten: 23915
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 11:48

Er is veel angst, haat en nog steeds ook heel veel racisme. Dat maakt het allemaal niet beter.
Mijn buren in NL zullen ook niet teruggaan. Hij wil wel, maar zij is bang.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:01

Valerie_91, ik kan je helemaal volgen, helaas.
Maar dat zijn dingen die je als toerist gelukkig niet of nauwelijks mee krijgt.
Maar om nu als blanke in ZA te leven, te werken en iets van een toekomst op te willen bouwen... Lastig en het wordt alleen maar moeilijker als je ziet hoe het land verandert...
Niet voor niets dat veel jonge mensen emigreren naar bv Australië en Canada.
Ik kom er nu zo'n 20 jaar en heb ook via het werk met de ZA overheid te maken en de corruptie wordt alleen maar erger. Ook gaat er gewoon heel veel mis qua werk mentaliteit en kennis en voordat daar echt wat in gaat veranderen, ben je wel heel wat jaren verder ben ik bang...

Maar nogmaals, als toerist merk je daar niet veel van en als je een beetje verstandig bent, valt het qua onveiligheid ook wel mee. En dan is het een prachtig land en voor mij ook nog steeds het land waar ik echt heimwee naar heb.
Ben zelf ook weer net terug van een korte trip en tel al weer af naar september als ik weer die kant op kan <3

GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:13

Hoi! Kom dit topic net tegen en lees graag mee :o
Ik ga in oktober samen met mijn vriend een maandje rondreizen in ZA :D
Route is helemaal uitgestippeld zoals ik wilde, gaan met een huurauto met z'n tweeen rond.
Vliegen op Kaapstad, en terug vanaf Johannesburg.
Kan echt niet wachten, maar er zijn inderdaad een hoop mensen die zeggen 'durf je dat wel'??
Je gaat er zelf haast aan twijfelen, best jammer.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:20

Leuk GWR! Wat zijn je stops? Wij hebben hetzelfde gedaan :j

manzano

Berichten: 23915
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 12:22

Heerlijk GWR. Mooi vooruitzicht!! Hebben wij ook gedaan.

Ik heb hele nare ervaring gehad in ZA, maar ik ben nog steeds verliefd het land.
Tijdens mijn werk bij justitie in Amsterdam durfde ik na alle dossiers bij wijze van ook niet meer in Amsterdam over straat haha.

GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:40

Even globaal overgetypt van de bevestiging:
Kaapstad, Hermanus, Oudtshoorn, Plettenberg bay, Addo, Chintsa, Port St Johns, Drakensbergen zuid, Winterton, St Lucia, Shazibe, Swaziland, Marloth park (Kruger zuid), Hoedspruit (Kruger midden), Hazyview, Johannesburg :)

Heb me vooraf suf gegoogled naar de standaard highlights en de wat minder bekende highlights haha, tips zijn altijd welkom van wat minder bekende dingen die we niet moeten missen! (echter de route staat vast dus heel veel uitwijken kan niet meer)

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:15

GWR schreef:
Hoi! Kom dit topic net tegen en lees graag mee :o
Ik ga in oktober samen met mijn vriend een maandje rondreizen in ZA :D
Route is helemaal uitgestippeld zoals ik wilde, gaan met een huurauto met z'n tweeen rond.
Vliegen op Kaapstad, en terug vanaf Johannesburg.
Kan echt niet wachten, maar er zijn inderdaad een hoop mensen die zeggen 'durf je dat wel'??
Je gaat er zelf haast aan twijfelen, best jammer.



Wanneer ga je in oktober? Wij gaan 2 oktober ook een maandje vanaf kaapstad naar joburg :D

GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:36

Queelens schreef:
Wanneer ga je in oktober? Wij gaan 2 oktober ook een maandje vanaf kaapstad naar joburg :D


Oh echt! Leuk! Wij gaan 10 okt - 6 nov! Ook zelf met huurauto? En beetje dezelfde route of gaan jullie via binnenland? Dat hadden ze voor ons in eerste instantie gedaan, maar vond ik zonde want de ruige kust moest ook wel mooi zijn (vandaar Chintsa en Port St Johns).

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:38

GWR schreef:
Even globaal overgetypt van de bevestiging:
Kaapstad, Hermanus, Oudtshoorn, Plettenberg bay, Addo, Chintsa, Port St Johns, Drakensbergen zuid, Winterton, St Lucia, Shazibe, Swaziland, Marloth park (Kruger zuid), Hoedspruit (Kruger midden), Hazyview, Johannesburg :)

Heb me vooraf suf gegoogled naar de standaard highlights en de wat minder bekende highlights haha, tips zijn altijd welkom van wat minder bekende dingen die we niet moeten missen! (echter de route staat vast dus heel veel uitwijken kan niet meer)


Kaapstad: tafelberg zelf beklimmen was heel leuk, skeleton gorge was een pittige maar leuke hike. Met de kabelbaan naar beneden gegaan (ter plekke online geboekt). Rond Long street zitten veel restaurantjes en bars.

St Lucia: nijlpaardtour doen met de boot :+

Als je veel nationale parken in gaat, kan een wildcard de moeite zijn :) Leuke tocht, toch veel andere keuzes dan bij ons ook. Ben erg benieuwd naar je trip :)

GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:55

poes schreef:
Kaapstad: tafelberg zelf beklimmen was heel leuk, skeleton gorge was een pittige maar leuke hike. Met de kabelbaan naar beneden gegaan (ter plekke online geboekt). Rond Long street zitten veel restaurantjes en bars.

St Lucia: nijlpaardtour doen met de boot :+

Als je veel nationale parken in gaat, kan een wildcard de moeite zijn :) Leuke tocht, toch veel andere keuzes dan bij ons ook. Ben erg benieuwd naar je trip :)


Bedankt! :)
Tafelberg staat op de planning! Skeleton gorge had ik nog niet gehoord en ga ik even opzoeken.
St Lucia de tour per boot lijkt me een leuke aanrader, ga ik ook even bekijken.

We gaan inderdaad wel veel parken in denk ik, Kruger, Addo, Tsitsikamma NP, iSimangaliso Wetlands park, Hluhluwe, ik moet dus nog even nakijken welke onder deze kaart vallen want het scheelt dus echt wel?

Heb even globaal (ben aan het werk :') ) gelezen waar jij geweest bent, maar komt nog wel een en ander overeen toch?

manzano

Berichten: 23915
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 16:17

Wildcard heb je er redelijk snel uit, dus zou er zeker even naar kijken.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:32

Geloof ook dat je beter uit gaat zijn met je wildcard! Qua parken hebben wij ook alle gedaan die je noemt :j

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:38

GWR schreef:
Queelens schreef:
Wanneer ga je in oktober? Wij gaan 2 oktober ook een maandje vanaf kaapstad naar joburg :D


Oh echt! Leuk! Wij gaan 10 okt - 6 nov! Ook zelf met huurauto? En beetje dezelfde route of gaan jullie via binnenland? Dat hadden ze voor ons in eerste instantie gedaan, maar vond ik zonde want de ruige kust moest ook wel mooi zijn (vandaar Chintsa en Port St Johns).


Ook zelf met een auto inderdaad. Wij gaan wel door het binnenland. Kaapstad, tuin route, addo, drakensbergen, st lucia, swazi, paar plekken bij het krugerpark en panorama route :j
Hebben wel tussen port elizabeth en durban een binnenlandse vlucht.

Die wildcard ga ik ook eens googlen. Als addo en kruger daar al onder vallen

GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:29

Queelens schreef:
Ook zelf met een auto inderdaad. Wij gaan wel door het binnenland. Kaapstad, tuin route, addo, drakensbergen, st lucia, swazi, paar plekken bij het krugerpark en panorama route :j
Hebben wel tussen port elizabeth en durban een binnenlandse vlucht.

Die wildcard ga ik ook eens googlen. Als addo en kruger daar al onder vallen


Oh dat is beetje de Kras Highlights ZA route? Wel zelf samengesteld? Zoiets hadden wij eerst ook maar heb het later aangepast en helemaal met auto.