Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:26

Mooie foto's!

En van België weet ik, die vakantie is veels te lang volgens de buurvrouw wiens 3 kinderen in België op school zitten. :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:28

Vakantie is nooit te lang :P

Op de hogeschool en unief is (half) september ook nog vakantie, maar dan zijn de meeste al oud genoeg om zichzelf te vermaken en Doen ze vakantiejob.

Onze laatste dag Saäriselka alweer, morgen door naar de laatste stop in Luosto.
Gisteren zaten we aan buffet voor avondeten in het hotel, kwamen er dus 3 giga groepen aan: Nederlanders (wat een lawaai en gekakel), Japanners en dan Fransen. Die laatste begrepen maar niet waarom het hotelpersoneel vooral Engels sprak :roll:

Vandaag iets kortere hike op de planning en nadien een keer gaan zwemmen in het "waterpark" van het hotel en dipje in de jaccuzi en sauna.

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:26

Typisch Fransen. Staan bij ons aan de balie gewoon frans te praten en dan raar kijken dat ze geen antwoord in het frans terug krijgen :')
Duitsers hebben er ook een handje van trouwens.

Veel plezier vandaag :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:44

Die "iets kortere" hike werd uiteindelijk alsnog 17km. Op 2/3 kwam er een onweer langs, dus snel gaan schuilen in de day trip hut die vlakbij was.
In de hut stond een houten "blok" met bovenaan 3 kleppen. Ik doe een klep open, pikdonker gat. Nieuwsgierig als we zijn foto met flits gemaakt en me een hoedje geschrokken. Zat een mega gat onder!
Bleek die hut bovenop een oude mijnschacht te staan waar ooit naar goud gezocht werd. De schacht zelf is nog 51m diep.

Ben maar ver van die "blok" weggebleven de rest van onze schuilperiode :+

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:50

Hallo! Hopelijk mag ik even binnen komen vallen?
Zijn er hier mensen goed bekend in en rondom Göteborg? Ik ben momenteel een half jaar aan het reizen en zou graag nog een maand in of rondom Göteborg willen doorbrengen. Nu wil het met sites zoals workaway nog niet echt lukken een plek te vinden en helaas zijn de meeste vacatures op andere websites in het Zweeds. Misschien heeft iemand hier tips voor het zoeken naar werk en een leefplek? Bedankt :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:50

Wij keren vandaag naar huis. Als het wat meezit tenminste :P
We zouden normaal om 13.55 moeten opstijgen hier in Rovaniemi maar er is nog geen vliegtuig te bekennen... uitstel tot 14.25 staat op het scherm maar of dat lukt? Door de vertraging hebben we in Helsinki maar 30min overstaptijd en dat is de laatste vlucht naar Schiphol vandaag.

To be continued :')

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:44

oho Varekaj hopelijk gaat alles goed!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 15:00

Zitten jullie inmiddels al in een vliegtuig ?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:00

Het was even doorpoten in Helsinki maar we hebben het gehaald :)
Wel wat chaos omdat ze 3 koffers uit het ruim gehaald hebben voor vertrek naar Schiphol ivm overladen, maar gelukkig is al onze bagage veilig en wel meegekomen.

Over een half uurtje de trein op. Nog 3 uurtjes en we zijn thuis.

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:07

Gelukkig dat jullie koffers mee zijn.. varekaj. Zou wat zijn ben je thuis zijn je koffers nog weg.

Wij gaan morgen vertrekken. We rijden eerst tot Hamburg even kijken hoe snel we daar door komen enz..
Misschien pakken we dan net daar achter een camping. Maandag rijden we dan door naar Billund.

Heb er zin in. Ben heel benieuwd naar vooral zweden.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 19:07

Dus jullie zijn nu al in Nederland ?

Relien, heel veel plezier in Zweden !! Houd je ons een beetje op de hoogte ?

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:17

Maris schreef:
Dus jullie zijn nu al in Nederland ?

Relien, heel veel plezier in Zweden !! Houd je ons een beetje op de hoogte ?


Ga ik zeker doen. We komen donderdag in Noorwegen aan en rijden dan meteen door naar syssleback zweden.
Maar moet eerst een weekend rallycross Overleven :+ Alles voor de man haha.
Daarna gaan we echt de natuur van zweden opzoeken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:23

Wij zijn inderdaad al in Nederland en reizen nu dus door naar België :) Vanochtend om 10u vertrokken in het hotel en rond 23u zijn we normaal thuis.

België heeft wel 5-2 gewonnen tegen Tunesië :D

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 21:37

Haha, ja gefeliciteerd met het winnen, leuke thuiskomst !

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:57

En wegens spoorlopers rondom Breda 20 minuten vertraging met de trein :') Het wordt nu gokken of we onze aansluiting nog halen of niet.
Al is dat geen ramp, we stappen over in Brussel en da's niet zo ver. Dan kunnen we altijd nog iemand optrommelen om ons daar op te pikken.

Was me het tripje wel vandaag op die manier.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 10:07

En Varekai, allemaal nog gelukt gisteren ?
Gaan er geen vluchten vanaf Brussel naar Finland trouwens , omdat jullie vanaf Schiphol reisden ?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 11:58

We zijn met een uitgestippelde reis via een Nederlandse organisatie gegaan, die vlogen vanaf Schiphol. Belgische organisaties waren opmerkelijk duurder en die reisperiodes waren minder interessant. Moet zeggen, is ons heel erg goed bevallen! Alles is vanaf dag 1 piekfijn verlopen, vlotte communicatie, hotels prima geregeld etc.

Gisteren dan NOG een obstakel gehad met de trein _O- In Brussel-Luchthaven moest er een jong koppel uitstappen. Die treuzelden enorm, met als gevolg dat de deuren alweer dicht waren. Trein rijdt verder, ze rennen door het gangpad naar een andere deur en ineens plof, trein stopt (waren nog steeds langs de perrons). Hele hoop gedoe, uiteindelijk zien we ze naast de trein lopen en we rijden verder. Roept de conducteur om "onze excuses voor de extra vertraging. Omwille van te trage reizigers bij het uitstappen hebben ze de noodrem gebruikt".
|o

Gelukkig hadden we nog net tijd genoeg voor de overstap en zijn we goed thuis geraakt.

Maar we denken hier thuis wel hetzelfde: we gaan terug. 100% zeker. We lopen nu al kriegel omdat we weer tussen beton en baksteen zitten ipv groen en natuur.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:50

zo begint het varekaj, binnen een paar jaar horen we dat jullie naar 1 van de landen gaan verhuizen :P

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:51

Varekaj ik voel precies hetzelfde, ben afgelopen vrijdag teruggevlogen van zweden. Was nog niet geland of wou al weer terug :')

Heb dan ook meteen mijn ticket voor 4 augustus gekocht :Y)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:18

We hebben iig nog verschillende plekken op de wishlist staan. Ik wil graag een keer naar IJsland, met de 4x4. Vriend wil graag een week winter"sporten" in Lapland zoals huskytochten, sneeuwscooter, nachtwandeling, dieren spotten etc. En we willen allebei nog eens naar Antarctica, pinguïns bezoeken. Dat zijn helaas hele dure reizen, 7000/PP maar dan ben je wel 3 weken op cruise met kajakken tussen ijs etc...

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:34

Poeh, dat zijn wel geweldige ideën zeg. <3

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:39

Tussendoor willen we ook naar mijn tante in Frankrijk. Die zit ook helemaal afgezonderd op een heuvel in het zuiden. Beetje zelfde idee maar dan meer zomerse temperaturen :D Ook helemaal back to basic, lekker eten, eindeloze vergezichten, eenvoudige wegen... Echt als koning in Frankrijk zeg maar. Daar ga je echt naartoe om te relaxen en zelf je dag in te vullen.

Ik kan overal werken (verpleegkundige) en voor mijn vriend telt gewoon dat er binnen redelijke afstand een luchthaven is voor zijn woon-werkverkeer.
Enige eis voor mij is dat de paarden mee kunnen.

Dus in principe kunnen we beide kanten op. Ik spreek vlot Frans en Engels, hij vlot Engels. Nieuwe talen vinden we een leuke uitdaging, al bleek Fins wel heel moeilijk :') Raak nog steeds niet verder dan Kiitos :))

Caresse07

Berichten: 9403
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:43

De week wintersport in Lapland hebben wij afgelopen december gedaan, echt zo tof. Inderdaad sneeuwscootertocht, huskytocht, sneeuwschoenwandeling en zo. Was voor herhaling vatbaar :j

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:52

Varekaj schreef:
Tussendoor willen we ook naar mijn tante in Frankrijk. Die zit ook helemaal afgezonderd op een heuvel in het zuiden. Beetje zelfde idee maar dan meer zomerse temperaturen :D Ook helemaal back to basic, lekker eten, eindeloze vergezichten, eenvoudige wegen... Echt als koning in Frankrijk zeg maar. Daar ga je echt naartoe om te relaxen en zelf je dag in te vullen.

Ik kan overal werken (verpleegkundige) en voor mijn vriend telt gewoon dat er binnen redelijke afstand een luchthaven is voor zijn woon-werkverkeer.
Enige eis voor mij is dat de paarden mee kunnen.

Dus in principe kunnen we beide kanten op. Ik spreek vlot Frans en Engels, hij vlot Engels. Nieuwe talen vinden we een leuke uitdaging, al bleek Fins wel heel moeilijk :') Raak nog steeds niet verder dan Kiitos :))


Wauw heerlijk idilisch zeg! Hahaha dat kiitos is heel herkenbaar :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:02

Wij houden wel van dat soort vakanties. Een uitvalbasis (of een paar) en dan zelf op ontdekking. De lokale dingen proeven, verkennen etc. Zo hebben we ook spijt dat rendier hier niet te vinden in bij de slager :') maar de pastinaakpuree ga ik echt proberen te evenaren. Idem met hun soepen, wat opgeklopt eiwit erdoor voor luchtigheid, zalm met aquavit, dat soort zaken.

Maar ik sluit idd niet uit dat we mss ooit ergens een eigen huisje gaan kopen, al is het een vakantiewoning.
En Scandinavië is ons echt gewoon 200% meegevallen.
We krijgen zelfs complimenten dat ze ons nog nooit zo opgewekt en enthousiast over een vakantie hebben gehoord en gezien op foto.