[VOLG] 3 maands avontuur in IJsland

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

[VOLG] 3 maands avontuur in IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 19:47

Hi Bokkers,

In overleg met een mod dit topic in bokt erop uit


2 mei vertrek ik alleen naar IJsland om daar 3 maand aan de slag te gaan op een grote IJslander stal met ruim 100 paarden.
De stal bevind zich in het plaatsje Hella dat ligt zo ongeveer 90 KM van Reykjavik af, de stal waar ik heen gaat heet Skeiðvellir.

Omdat het voor mij al een heel avontuur is wil ik het graag met jullie delen. Dus ben ook erg benieuwd wie mij mee volgt *\o/* Mijn bedoeling is om om de dag een verslagje te doen. De werkzaamheden die ik op de stal ga doen zijn de standaard stal werkzaamheden, toeristen ontvangen/rondleiden over de stal en vertellen over het IJslands paard, tour gide te paard ( Zij organiseren ritten van een uur tot 5 uur) en mochten er geen ritten zijn moeten de paarden ook in conditie gehouden worden.

Dus met alles bij elkaar een geweldig leuke uitdaging.
Naast het werken wil ik ook graag een aantal dingen bezoeken in IJsland. Wat waar en wanneer ben ik nog niet over uit, maar dit wil ik daar bekijken. Misschien dat jullie nog suggesties hebben wat ik nou echt gezien moet hebben.

Ook ben ik erg benieuwd of er hier bokkers zijn die ook op een IJslandse stal hebben gewerkt/stage gelopen en wat jullie ervaring is geweest.

Hier een mini impressie van de plek.
Afbeelding


Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Re: [VOLG] 3 maands avontuur in IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 20:44

Wat leuk dat jullie volgen :D Ik heb inmiddels de meeste voorpret al wel achter de rug (spullen inkopen :') ) Nu is het aftellen van de dagen wanneer ik stop met mijn huidige baan (nog 3 en een halve dag) en dan is het nog 1,5 aftellen tot vertrek.

Galathil, ik heb maar 1 dag in de week vrij dus echt rond reizen zal hem niet worden. Wel wil ik de IJslandse hotspots :)

Suuszels ik wil ook heel graag de puffins zien! Dankje voor de tip, ga hem opschrijven. Zou al dat ijs ook nog liggen in de zomer maanden in Jokulsarlon ? Lijkt me wel onwijs gaaf om te zien.

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Re: [VOLG] 3 maands avontuur in IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 21:29

Gaaf zeg! Dan staan bij deze Jokulsarlon zeker op mijn lijst :D

ArankaM Leuk dat je ook volgt :D Ik rijd nu zo'n 8 jaar IJslanders en sinds vorig jaar ook begonnen aan wedstrijd rijden. Dus ook 1 van mijn doelen is daar meer leren over het trainen van de tolt en telgang, dus ik hoop ook dat ik die kans daar krijg. Maar daar ga ik wel vanuit

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Re: [VOLG] 3 maands avontuur in IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 19:15

Tof dat jullie volgen :D

ierusju schreef:
Ik volg ook! Ik ben zelf een maand in IJsland geweest om in een hostel te werken paard te rijden/zadelmak maken :D
Echt een gaaf land. Ik zat overigens wel aan de andere kant van IJsland in Þórshöfn, maar echt een gaaf land en wil er zeker weer naar terug!


Klinkt als een hele gave ervaring! Hoe is het daar bevallen ?

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Re: [VOLG] 3 maands avontuur in IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 13:39

Leuk dat jullie volgen !

Ik ga inderdaad 2 mei weg, dus het komt nu wel allemaal heel dicht bij. Vind het wel echt spannend :=

Ik ben al bezig geweest met koffers pakken. Maar door het drukke "koningsweekend" niet echt opgeschoten, dus vandaag weer verder.

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Re: [VOLG] 3 maands avontuur in IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-18 22:46

Leuk dat jullie volgen :D
Mijn koffers zijn net ingepakt. Enkel op mijn toilettas na, maar die doe ik altijd last minute. Woensdag rond half 9 van huis. Schiphol is voor ons 2 uur en een kwartiertje rijden dus ik wil lekker rustig aan doen zowel op de weg als op schiphol ik vlieg om 2 uur.

@Fenrir klinken als plekjes waar ik geweest moet zijn! Ik ga ze op mijn lijst zetten.

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Re: [VOLG] 3 maands avontuur in IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-18 20:19

Bedankt iedereen!! :D

Alles is nu ingepakt, online ingecheckt dus de boardingpass ligt klaar. Nu alleen nog even mentaal voor bereiden O:) O:)

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-18 20:02

Heel erg bedankt iedereen *\o/*

Mijn eerste dag zit er weer op.

De reis naar IJsland is prima verlopen. Alles ging volgens plan dus ik was zo rond een uur of 7 in de avond aangekomen op de stal.

Ik zit hier met 3 andere meiden. 1 uit Nederland, 1 uit Duitsland en 1 uit Oostenrijk dus een mooi internationaal team :D

Vandaag was dus mijn eerste werkdag. We begonnen met de dagelijkse routine; paarden voeren, de tour paarden vanuit het land naar de paddocks daarna beginnen met stallen uitmesten (in de stallen staan de sport paarden) als we gaan mesten gaan de paarden naar buiten en daarna gaan ze weer naar binnen.

Ondertussen hadden we een last minute 1 uur durende tour. Daar mocht ik mee rijden, helaas was het wel enorm aan het sneeuw stormen

Na dat we weer terug waren hadden we lunch en na de lunch heb ik nog 2 andere tour paarden getraind. De tour paarden trainen we alleen in stap en tölt

En zo zag een beetje mijn dag er uit. Veel met de paarden bezig en dat vind ik wel enorm fijn. Nu is het veel leren van de andere meiden zodat ik straks mijn eigen groepen kan begeleiden, ik heb het tot nu toe nog erg naar mijn zin!

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Re: [VOLG] 3 maands avontuur in IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-18 21:01

Leuk dat jullie allemaal mee volgen :D
Ik ga in de loop van de week (als het mooier weer is in de avond) beginnen met fotograferen.

Vanaf ongeveer 18:00 zijn we vrij. Dus ik ben nu een beetje aan het uitzoeken waar ik graag heen wil als ik een dag vrij ben. Wij hebben een eigen auto tot beschikking dus dat is echt ideaal.

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-18 00:10

Vandaag mocht ik mee als seconde gide (dus achter aan de groep) in de 2 uurs rit. Heb enorm genoten van de rit, we hadden ook een erg leuke groep. En vrijwel de hele rit was het droog enkel op de heenweg wat sneeuw en op bijna het eind een enorme hagelbui, bij die bui moesten we even met de konten tegen de wind in staan want je kon gewoon niet meer voor uit kijken.

Valt me echt op dat de buien maar voor korte duur zijn. Je wacht ongeveer 5 min of zelfs minder en dan is de bui voorbij, gelukkig is het nog sneeuw of hagel dus zo enorm nat word je niet. Maar ik kan me voor stellen als dit regen buien waren, dan was je binnen enkele seconde doorweekt :+

Ik wil graag zo veel mogelijk zulke ritten mee rijden, zodat ik de routes zo snel als het kan uit mijn hoofd weet. Wellicht ga ik ze ook nog eens een keer alleen rijden voordat ik mijn eigen groep krijg. Maar naar mijn idee krijg ik hier alle kansen voor en dat is enorm fijn :)

In de middag was er veel ruimte om de tour paarden te trainen. Omdat het weer behoorlijk aan het stormen was heb ik deze keer de paarden in de binnen bak getraind. Het waaide zo hard dat je gewoon schuin moest lopen :') maar als het goed is word het weer volgende week iets beter (10 graden met zon)

Door het weer nog geen kans gehad om foto's te maken. Ik houd jullie in spanning!


Maris schreef:
En die andere meiden zijn er al langer ?


Ja :) 1 zit hier nu bijna een jaar, 1 bijna een half jaar en de andere 2 maand.

1 gaat met 3 week weg en de andere 2 in juni als ik het goed heb. En dan komen we 2 andere meiden.

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-18 22:29

Leuk dat jullie mee volgen! Vandaag eigenlijk precies de zelfde dag gehad als gisteren. Maar gelukkig was het weer iets beter, geen extreem harde wind meer. En nu ken ik de route van de 2 uurs rit uit mijn hoofd, gelukkig is die niet zo moeilijk. Maar heb het nog steeds enorm naar mijn zin hier!

Vandaag had ik de camera er bij gepakt, maar dat was ook maar voor korte duur :') Wanneer de zon gaat schijnen (hopelijk volgende week) dan ga ik wat meer foto's maken. En met de hoop dat ik de vulkaan Hekla op de achtergrond kan mee pakken.

Dit is Garri, hij was vandaag mijn tour paard.
Afbeelding

Afbeelding

Kuggur schreef:
Je zit ( momenteel) in de verkeerde hoek van IJsland; hier is het droog, helder en een stuk warmer.
We zijn er blij mee, volop in de lammertijd.
Veel plezier gewenst tijdens je verblijf.


Zou ik ook wel willen! Op welk deel van IJsland woon jij ?

Fenrir schreef:
Klinkt goed! Ik vond het zo tegenvallen toen ik weer in NL was dat het zo eindeloos kon regenen :)) In IJsland heb je soms 4 seizoenen op één dag maar voordeel is wel dat het niet gauw zo’n troosteloze boel is met dagen regen.


Die heb ik inderdaad nu al mee gemaakt haha, wel grappig dat dat allemaal in 1 dag kan hier.

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Re: [VOLG] 3 maands avontuur in IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-18 20:51

Vandaag mijn eerste tour alleen ! Vond het best spannend want niemand anders is dan mee. Maar gelukkig is alles super verlopen, mensen waren erg tevreden en heb zelf een compliment gekregen *\o/* Vond het super leuk om te doen dus op naar de andere tours.

Morgen heb ik een dag vrij met een collega, dus we gaan samen op pad.
Dan zal ik ook wat meer foto's maken en zal ik ze hier posten

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 20:57

Dit is mijn best gelukte foto vandaag. Ik zal wat meer gaan na bewerken en hier posten :D

Afbeelding



ShadowFax schreef:
Wat een leuk topic om te volgen! Hoe vindt je de paarden tot nu toe? Anders dan in NL?


Eigenlijk merk ik niet heel veel verschil met de tour paarden en onze paarden in NL, met de sport paarden kan ik wel echt het verschil zien dat ze allemaal echt gigantisch kunnen lopen. Niet dat je ze niet ziet in NL maar denk dat ze hier net iets spectaculairder zijn. Aankomend weekend wil ik in de avond een bezoekje doen aan een wedstrijd.

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-18 21:35

HIer nog wat foto's.
Ik kreeg sommige niet echt in de juiste kleuren, maar ondanks dat vind ik ze voor mijn eerste road trip nog best goed gelukt :) Hopen de volgende keer op wat meer groene plaatjes.

Zaterdag gaan we als het weer goed is kajakken. Daar kijk ik echt enorm naar uit :D (dus duimen op goed weer)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Re: [VOLG] 3 maands avontuur in IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 15:19

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!

Ik heb vandaag een tour achter de rug en een stal bezoek gedaan. Ging allemaal weer super!

Als het mooier weer is ga ik foto's van de paarden maken. Er is nu nog steeds veel regen dus dan worden de plaatjes niet mooi en ik wil niet al te veel vocht in mijn camera hebben.

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-18 20:46

Bedankt voor de felicitaties en de leuke reacties!
Nog steeds enorm naar mijn zin hier, het weekend was warm je kon lekker zonder jas rond lopen maar met met lange mouwen. Dus ik dacht dat eindelijk de zomer wel begon, maar nee vandaag hebben we veel sneeuw :') (gelukkig bleef het niet liggen)

Zaterdag was de eerste dag tocht van het jaar en ik mocht mee, ik heb wat filmpjes gemaakt maar die moet ik nog in elkaar zetten dus word vervolgd :D De tour heet Under the vulcano, maar wat een prachtig uitzicht was dat zeg. Vulkaan Helka was enorm helder dus dat was eigenlijk de 3e keer in de tijd dat ik hier zit dat ik de vulkaan helemaal zie. En ook vulkaan Eyjafjallajökull was goed zichtbaar. Ik heb dus enorm genoten die rit

Die avond zijn we gaan Kajakken en dat was super gaaf! Maar wel zwaar voor mijn ongetrainde armen :')
We waren eerst een stuk op een meer en aan het eind moesten we een aantal stroom versnellingen af en uit eindelijk kwamen we in de zee terecht tussen allemaal zeehonden. <3

Morgen heb ik weer een dag vrij dus ga ik in de avond met 2 andere meiden naar de blue lagoon en de rest van de dag nog geen idee wat ik ga doen. Als het weer mee zit ga ik naar het bekende zwarte strand in Vik. Op dit moment is het goed weer hier (avonden klaar het altijd wat meer op valt mij op) als de zon wat lager staat ga ik toch maar even het land op om wat paarden op de foto te zetten

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-18 20:59

Hi All,

Het is een poosje geleden dat ik wat gepost heb, ik heb een onwijs drukke dagen achter de rug. Sinds 19 mei moesten we de boel met zijn 2en runnen ivm vakantie van 2 collega's en de eigenaar was een aantal dagen op vakantie. Dus werk wat we normaal met 4 personen doen moesten we met z'n 2en doen, was op zich prima te doen maar was wel wat pittiger dan de eerste weken.

Ik heb inmiddels enorm veel tours gedaan zowel 1 uur als 2 uur durende tours, de dag touren laat nog op zich wachten. Ook stable visits zijn erg populair hier en dan voornamelijk op dagen wanneer het weer wat slechter is, dus rondleidingen door de stal geef ik ook veel. Dan vertel je voornamelijk veel over het IJslandse paard, fokken en de wedstrijden.

Woensdag 23 mei hadden we een prive groep van 26 mensen, deze was (gelukkig) verspreid over de hele dag. Dus we begonnen met een groep van 8 en dan vervolgens 3 groepen van 6. Deze groep kwam uit Mexico en de meeste van de mensen had nog nooit eerder paardgereden. Per groep begonnen we met een rondleiding door de stallen daarna werd er een mini show gereden en vervolgens deden we een rit van ongeveer 45 minuten en tot slot afsluiten met koffie en IJslandse cake. De eerste groep met 8 personen hebben we gereden met 3 begeleiders de groepen van 6 konden we doen met z'n 2en. Deze dag was enorm geslaagd!

Verder leer ik enorm veel, voornamelijk door het rijden van verschillende paarden maar ook hebben we 1 keer per week les van de eigenaar en die zijn enorm leerzaam. Ik leer veel over het correct trainen van de tolt maar ook de simpele basis dingen zijn erg handig om veel te herhalen. Dus ik hoop na mijn tijd hier dan ik extra goed kan trainen met de paarden thuis. *\o/*

En ook niet te vergeten. Ons veulen seizoen is nu echt begonnen, we verwachten er dacht ik 12.
Eergister, gister en vandaag is er een veulen geboren. Hier moet ik nog heen voor foto's :D

EDIT: Schiet me in eens te binnen.
Gister had ik na 11 dagen op rij werken een dag vrij. Dus gister ben ik richting Vik gereden onderweg gestopt bij Seljalandsfoss, Skógafoss, Dyrhólaey en als eind bestemming black sand beach. En zoals jullie al zeiden overal werd flink gewaarschuwd voor de sneaker waves en dan toch tot mijn verbazing dat zo veel mensen zo dicht bij het water gaan staan..

En zoals belooft een aantal foto's
Spoiler:
Op instagram post ik vrijwel elke dag veel in mijn verhaal. Dus voor de liefhebbers https://www.instagram.com/naomiluder


(Er zit geen logo op mijn foto's, maar ik ga er van uit dat jullie deze foto's niet zullen overnemen :o )

Pila !
Afbeelding

Kollur
Afbeelding

Stella
Afbeelding

Fagri
Afbeelding

Gullbrá
Afbeelding

En een deel van de groep
Afbeelding

Gullfoss
Afbeelding

Skógafoss
Afbeelding

Omhoog gelopen bij Skógafoss en dan kun je nog ver naar achterlopen en daar deze foto genomen
Afbeelding

Strokkur
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Naaoommii op 29-05-18 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Re: [VOLG] 3 maands avontuur in IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-18 14:06

Bedankt iedereen voor de leuke reacties! :D

Foto's zijn zijn inderdaad HDR. Dat geeft zelf mijn voorkeur om ze zo te bewerken maar al moet ik zeggen dat er toch weinig met de foto's gebeurt. De kleuren zijn zelf al enorm helder zoals Maflinger_S al zegt :)

Maar @Maris dan blijft het altijd nog een persoonlijke smaak :)

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Re: [VOLG] 3 maands avontuur in IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-18 19:10

Dankjewel! <3

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 11:21

Vanavond doe ik een veulen spam met foto's <3 Ik ga vandaag een ander gedeelte doen van de golden cirkel.


@ShadowFax Het is zo gevaarlijk om dat daar veel sneaker waves zijn. Dit zijn golven die niet echt ziet aan komen maar dan toch met een enorme kracht aan het strand komen en ze gaan ook veel verder het strand op. Dus mocht je daar staan en er komt zo'n grote golf dan is de kans groot dat je weer mee terug word getrokken de zee in. (Ik hoop dat ik het allemaal juist zeg, dit is wat ik mee kreeg uit de borden die daar staan)

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 20:28

Even snel de 4 beste er tussen uit geplukt.
(logo er snel in gedaan, hij kan een beetje lomp ogen)
En helaas haalt bokt de kwaliteit omlaag


Afbeelding

Afbeelding

En de 2 in het genot van vulkaan Hekla

Afbeelding

Afbeelding

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 19:49

Killyenn schreef:
Wat een toffe ervaring & mooie foto's! Ik Hoe ben je op deze plek terecht gekomen? Prachtig landschap zeg, die foto's met de vulkaan op de achtergrond zijn super indrukwekkend. Al die ruimte!


Facebook :p
Via een team lid van het show team waar ik in zit, zij is bevriend met de eigenaar en zij heeft het mij ook aangeraden. Dus heb ik via Facebook een berichtje gestuurd of het ook mogelijk was dat ik in mei die kant op kon komen. (ze had een oproepje gedaan voor de maand januari en dan voor een half jaar)

Daarna wat email contact gehad en toen was het rond :D


Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Re: [VOLG] 3 maands avontuur in IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 22:08

Op dit moment ben ik nog maar de enige "fotograaf" hier. Dus moet iemand hier even lief aankijken wie mijn camera wil testen :P

Afbeelding

En een actie foto.
Afbeelding

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Re: [VOLG] 3 maands avontuur in IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 23:05

@Kuggur groot gelijk heb je om de mensen te waarschuwen :) en toch snap ik niet dat zo veel mensen het negeren...


@kimberly Dankjewel :D voor hoelang was jij in IJsland?

@Karin Dit veulen is tot nu toe nog het enige veulen wat op je af komt lopen of blijft staan als je zelf naar haar toe gaat. Maar de rest is ook heerlijk om naar te kijken.


----------


Morgen doe ik weer een grote update.
Er is zeker leuk nieuws :D

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 23:07

Was dat maar waar :')

Omdat ik het hier enorm naar mijn zin heb en de eigenaar er om heeft gevraagd, verleng in mijn verblijf hoogstwaarschijnlijk met nog 3 maand. (ik moet er nog even over na denken) De bedoeling is dan om in augustus terug te vliegen naar huis en dan in september weer terug te keren tot december. Maar ik krijg dan ook meer kansen om de sport paarden te trainen.

Afgelopen weken waren druk, maar nu is ook echt het vakantie seizoen begonnen. Momenteel hebben we heel veel mensen uit de US, maar persoonlijk vind ik dat tot nu toe nog de fijnste mensen om mee op pad te gaan. Ook afgelopen weken erg leerzame lessen gehad en met de compliment dat ik enorm snel vooruit ga en dat word beloond met een paard wat correcter gaat lopen dus dat is wel enorm fijn. Ondanks de 8 jaar IJslander ervaring valt er echt nog zo veel meer te leren *\o/*

Op mijn vrije dagen ben ik dit keer niet echt veel op pad geweest. 1 dag ben ik gewoon lekker thuis gebleven en de andere dag halve dag thuis en in de middag heb ik een rondje gereden. Mijn plan was om naar Gjáin te gaan dus ben die kan op gegaan en dan kom je op een punt dat je voor die weg een 4x4 auto nodig hebt -O- dus dat was wel even balen, dus toen heb ik alleen Hjalparfoss gezien. Hjalparfoss is zeker een mooie waterval maar het viel toch even tegen dat ik niet verder kon.

Vandaag ben ik in de avond ook nog bij de veulens geweest, dus heb weer wat leuke foto's in aantocht.
Morgen mag ik weer een dag tocht begeleiden, heb daar in ieder geval zin in


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, mvdende, nuscaniels, petje86, Snorlex en 66 bezoekers