Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 11:44

Wat knap !!!

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !


Beauty26
Berichten: 2033
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:51

Noortje bedankt! We genieten zeker! Prachtige foto's heb je gemaakt!

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:52

Wij zijn ook af aan het tellen. Volgende week zitten wij in Zweden rond deze tijd onderweg naar Noorwegen! :) zin in :):)

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 16:42

hier is het ook echt bijna 30 graden, vind het verschrikkelijk :')

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:09

Wat een leuke foto's weer!
Iedereen wel een veilig reis gewenst! Hopelijk komen er nog veel foto's

Ik stap volgende maand in het vliegtuig voor 10 dagen.
Hopelijk is het dan niet 26+ :=


noordje

Berichten: 2204
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:21

Moskusossen lopen idd in het wild en alleen daar in die omgeving.
Net terug van een prachtige wandeldag in Rondane.
Zal later wel foto's plaatsen. Zo eerst eten. Wel wat verbrand,maar het was heerlijk wandelweer.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:08

Maris schreef:
Hoi Piekosjj, hoe gaat het met jou ? Ben je al helemaal gewend in Zweden ? Hoe lang ben je er nu al, maand of 5 ? En ben je al een keertje terug geweest in Nederland ?

Jaaa bevalt hartstikke goed! Het is hartstikke fijn samen en nu met het lekkere weer gaan we vaak het bos in voor een hike en om te BBQ'en of spelen we discgolf. Echt een heerlijke lifestyle <3 Ik heb helaas nog stééds m'n personnummer niet, dus ik kan geen Zweeds leren en niet werken, dus ik kijk echt zowat m'n spaargeld van m'n bankrekening af, dat is wel een dikke tegenvaller :7 Ik ben hier sinds begin januari, dus al bijna een half jaar! Wat vliegt de tijd zeg! Mijn ouders komen rond midzomer deze kant op, dus het staat niet echt op de planning om een keer naar NL te gaan. Wel gaan we van de zomer drie weken backpacken in Montenegro {:}

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 18:36

Super dat je het zo naar je zin hebt in Zweden, fijn ! Je kan toch al gewoon op internet beginnen met zweeds leren ? Of mis ik nu wat ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:50

Internet kan wel maar niet de SFI :p daar moet je echt een persoonsnummer voor hebben

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:55

Ja zeker, maar ik wil gewoon goed Zweeds leren van een fatsoenlijke docent. Ik leer al via een jaar Zweeds via het internet maar er komt nog steeds niet zo gek veel uit want je leert de meest nutteloze dingen in plaats van een goede grammatica basis.

Hierboven; ja inderdaad! Zo vervelend joh, laat me gewoon je taal leren :')

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 19:06

Duurt dat zo lang in Zweden, ja? Hier was het zo gepiept!

    20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 19:08

Roquen, is onderwijs in Denemarken gratis ? ook voor niet- Denen ? Vroeg ik me opeens af.....

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 19:14

Ja, voor Europeanen wel. Je krijgt zelfs geld toe, als je Deen bent of hier een aantal jaar gewerkt hebt in ieder geval. Anders moet je daarbij nog 10 tot 12 uur per week werken (dan krijg je ook 'studiefinanciering'). Collegegeld wordt door de staat betaald, dus het enige dat je moet kopen zijn boeken.

    20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 19:22

Duurde voor mij 18 maanden voordat ik mijn nummer had :+ hier gaat het echt langzaam misschien ligt het aan waar je woont :P

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:51

Doordat ik anders dan 'normaal' ben begonnen aan mijn studie, kan ik nog geen persoonnummer krijgen. Ze zeiden eerst dat je aan moet tonen dat je voor een tweejarige Master aangenomen bent (wat ik dus ben) maar toen bleek dus bij afwijzing van mijn persoonsnummer dat je geregistreerd moet zijn! En dat doe je dus op de eerste dag van je studie, in september dus pas.. Uiteindelijk ben ik dan dus al 9 mnd in Zweden waarvan ik er nu al bijna een half jaar studie op heb zitten en ik kan echt helemaal niks zonder dat stomme @$^#@ nummertje

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:42

Wat gek, want Zweden is toch lid van de Europese Unie? Dan mag je toch gewoon werken (voor 3 maanden geloof ik)? Ik ben in Denemarken gewoon begonnen, en heb vanuit daar gewoon mn persoonsnummer gekregen.

    20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 22:51

Probleem is roquen dat ze vaak eerst een persoonnummer willen voordat je kan gaan werken :+

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 00:57

Een vraagje over dat persoons nummer in Zweden. Is het mogelijk dan om hem eerder aan te vragen voordat je emigreert maar wel zegmaar duidelijke aantoning hebt dat je er voor lange tijd gaat verblijven?
Zo'n lange tijd zonder mogelijkheid op baan is nou ook niet heel handig

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:00

Klopt, en ik ben gewoon een student die in de supermarkt wil gaan werken als bijbaantje dus voor al mijn 'moeilijkheden' kunnen ze 4.000 andere Zweden aannemen :+

Sill dat weet ik eigenlijk niet, dan zou je even hier moeten kijken wat er allemaal mogelijk is: https://skatteverket.se/servicelankar/o ... fff2f.html

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:18

Ja dat kan wel sil, ik heb de mijne aangevraagt ongeveer een jaar voordat ik echt verhuisde (ik heb mijn contract uitgewerkt in NL) echter was mijn man en schoonfam. soort van vouchers dus weet niet precies hoe het gaat zonder dat.

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:02

Bedankt voor jullie antwoorden,

Ik ga juli en augustus weer naar zweden dus kan ik ook even overleggen met mijn schoonfams.
Hopelijk is het dan ook mogelijk zodat ik niet zo lang hoef te wachten als ik daar dan ook werkelijk ben.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:12


You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:06

SFi heb je echt weinig aan om Zweeds te leren. Bv Komvux is veel beter.
Je hebt een Zweeds adres nodig om een persoonsnummer aan te vragen (of je er dan ook echt woont is dan een tweede).
Meld je aan bij het Zweden Forum op Facebook.

Don't dream your life, live your dreams!

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:27

Sill_Monster schreef:
Een vraagje over dat persoons nummer in Zweden. Is het mogelijk dan om hem eerder aan te vragen voordat je emigreert maar wel zegmaar duidelijke aantoning hebt dat je er voor lange tijd gaat verblijven?
Zo'n lange tijd zonder mogelijkheid op baan is nou ook niet heel handig

Daar kan ik je wel antwoord op geven en dat is Nee... Hebben wij ook geprobeerd. Zolang je nog ingeschreven staat in Nederland en bijv. op en neer pendelt of nog geen vast woonadres (en daar bewijs van hebt, adres van mijn ouders werd niet geaccepteerd..) of geen baan in zweden. Ondanks dat wij genoeg financiële middelen hadden (hebben inmiddels een huis gekocht) werd het toch afgewezen door Skatteverket..

Persoonsnummer word een stuk makelijker te verkrijgen als er bijv. een baan op je wacht, daarvan bewijs hebt van bijv. je toekomstige baas. Zo heeft Skatteverket het aan ons uitgelegd.

Wij hebben afgelopen week de aanvraag gedaan omdat we nu een huis hebben gekocht en de oplevering is begin juli a.s. is. Dus fingers crossed..

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:12

Hm, ik woon officieel nog in NL maar daar doen ze daar bij mij dan juist weer niet moeilijk over. Bij adres vul ik gewoon het adres van mijn vriend op, en waar ik nu dus feitelijk ook woon. Heb geloof ik ook niet eens de vraag gehad of ik in Zweden of NL woon. Totdat ik mijn persoonsnummer heb wil ik nog niet officieel verhuizen naar Zweden, anders wordt het zo'n gedoe met de zorgverzekering enzo. Het mag dan wel niet geloof ik om zo lang in Zweden te wonen zonder 'registratie', maar dan hadden ze me maar gewoon in januari m'n persoonsnummer moeten geven :')

Ik heb inderdaad ook gehoord dat als je een baan hebt je súper makkelijk je persoonsnummer kan krijgen en 't binnen een week geregeld is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SjakieXX, Sjokki en 134 bezoekers