Trektocht met hond.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Trektocht met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 21:48

Wat mij superleuk lijkt. Al jaren eigenlijk , is een kleine trektocht houden met mijn hond.
Hij is niet geschikt voor in een tent. Dus dat is geen optie.

Maar bv van bed en breakfast tot bed en breakfast.
Van te voren geregeld evenals de route.
Gek idee ? mensen ervaring mee ?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Trektocht met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:02

Ik denk dat het geen gek idee is hoor. zeker als je b&b's kan regelen, dan heb je amper bagage mee.
zorg dat je overnachtingsplekken niet te ver van elkaar liggen en stippel een ruimere route met kortere mogelijlheden uit.
Stel je wil 30 km per dag wandelen ( = een 6 tal uur effectief wandelen. met 2 uur pauze ben je 8 uur onderweg)
Zorg dan dat de kortste route tussen de overnachtingen bv 15 a 20 km zijn, en stippel 10 km "omweg" uir. In geval van nood stel je de kortste route in in je gps en kan je er zo een aantal km afhalen.
Zorg dat je telkens een aantal stopplaatsen weet waat jij en je hond kunnen drinken. stel deze ook in op de gps of zorg voor een lijdt met die adressen.
Alsook nrs van ev mensen die hulp kunnen bieden of nooddiensten.
Verder heb je dan enkel wat energierepen, water en een ehbo kit nodig voor onderweg :).

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:39

Nog geen ervaring mee, maar wel een tripje aan het plannen om deze zomer een dag of drie met onze mechelaar te gaan trekken. Ik heb ondertussen al wel het één en ander opgezocht.

Een grote keuze die je moet maken:
- Of je doet een 'circulaire' route (zelfde start- en eindpunt): het makkelijkst te organiseren, maar wel minder opties

- Of je kiest een route van punt A naar punt B, waarbij je bv je auto parkeert op het ene punt en dan aan het einde van je toch met het openbaar vervoer terug gaat naar je startpunt. Iets lastiger met een hond, vind ik persoonlijk (toch met een grotere, zoals onze mechelaar), maar het geeft wel meer mogelijkheden.

Zelf wil ik voor een eerste keer niet té ver gaan. Eerst eens 2/3 dagen proberen, en als dat meevalt wil ik een volgende keer wel wat verder gaan. Ik heb mezelf in mijn zoektocht dus beperkt tot routes van max 70/80km (maar ook veel kortere, wat afhankelijk van de hoogtemeters. In het vlakke Nederland is 30km per dag vlot haalbaar. In de Ardennen of Luxemburg is 30km per dag al gauw een wandeltocht van 10/11 uur).

Mijn plan momenteel is de MULLERTHAL TRAIL in Luxemburg. In totaal is dat een tocht van meer dan 110 km, maar wel in drie cirkels met een aantal optionele uitbereidingen. Het plan is dus om de middelste cirkel (37km, 1000 hoogtemeters) op twee dagen te doen (zou de mooiste, maar ook de zwaarste van de drie cirkels zijn), met eventueel op dag 1 (aankomst) een stukje van de uitbereiding van 9km extra mee te pakken. Er zijn genoeg hotels/campings/B&B's in de omgeving.

Andere opties die ik ben tegengekomen (en voor de toekomst in het achterhoofd hou):
- Wildnis trail (4 dagen, rond de 20km per dag - grensgebied België/Duitsland, eifelregio --> van punt A naar punt B)
- LEE trail (53km, 2 of 3 dagen, schijnt ook één van de mooiere te zijn --> van punt A naar punt B)
- In de Veluwe zijn er ook genoeg cirkels te vormen, met dagtochten van 20/25km
- voor tochten van punt A naar punt B: LAW of GR routes, daar kan je altijd een stuk van doen, afhankelijk van hoe lang je wil gaan. Dit is ook een fijne website hiervoor: http://www.trekkings.be/wandelen.htm

Let ook op met het idee van 'amper bagage', dit is afhankelijk van de route die je neemt. Ik heb genoeg routes (Belgie/luxemburg) gezien waarbij wordt aangegeven dat er gedurende de route amper of geen mogelijkheden zijn voor water of proviant. Dan moet je al zorgen dat je altijd je liters water en voldoende drinken bij hebt. Mullerthal trail wordt aangeraden op cirkel 2 om MIN. 3liter water voor je dag te voorzien. Tel daar nog minstens een liter voor je hond bij. Ik weet ook niet hoe groot je hond is en hoeveel hij eet, maar de onze zou voor een tocht van 3 dagen (intensief bewegen) toch minstens 2kg eten moeten hebben. Daar nog een regenjas (in onze regio's altijd belangrijk), reservekledij en je eigen eten bij en je komt wel aan een goeie rugzak hoor :')

Hou me allesinds op de hoogte van je plannen, ik leer er graag uit :Y)

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Trektocht met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:45

Leuk! Wij zijn ook aan het plannen :)
Gaan waarschijnlijk in juni 5 dagen het krijtlandpad lopen met 3 honden en tent. Dat is veeel meenemen, maar het is voor ons ook een beetje een oefening of we langere tochten met de honden willen lopen op plekken waar minder voorzieningen zijn.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 15:50

Bedankt voor de reacties.
Merkt dat het me erg trekt.
Met mijn vorige hond ging ik kamperen en trokken we er overdag op uit.
Met deze vlieg ik vermoedelijk met tent en al de camping over.
Plus dat het mentaal voor hem niet goed is.
Nu zitten we weleens in een huisje en wandelen dan veel.

Ik denk dat om te oefenen drie dagen lang genoeg is.

Goede tips wat betreft bagage.
Hondenvoer moet natuurlijk wel allemaal mee.
Heb een kruising herder van 33 kilo. Die eet best wat. Water mee of zorgen voor punten waar ik kan bijtanken.

Florenc en bonna. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ga me er eens meer in verdiepen.
Of eens oefenen door naar iemand toe te lopen.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Trektocht met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:00

Is de Sirius dogtrekking niet wat voor jou, volgens mij kan je nog inschrijven voor deze zomer.
k heb deze vorig jaar meegedaan, super leuke ervaring. Mijn hond heeft artrose dus ik kan niet deelnemen deze editie.
Dit was supergoed verzorgd, lekker eten, ook voor de hond onderweg. en op het einde kreeg je nog een goodiebag mee die de moeite waard is. Wel overnachten op camping.

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Trektocht met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:25

Wauw dat ziet er leuk uit die dogtrekking. Moet nog een vakantie plannen dit jaar en dit lijkt me wel wat. Maar om nu alleen te gaan :+

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:28

Bonna schreef:
Leuk! Wij zijn ook aan het plannen :)
Gaan waarschijnlijk in juni 5 dagen het krijtlandpad lopen met 3 honden en tent. Dat is veeel meenemen, maar het is voor ons ook een beetje een oefening of we langere tochten met de honden willen lopen op plekken waar minder voorzieningen zijn.


Bonna, heb jij wat meer informatie over het Krijtlandpad? Zie dat het bij me in de buurt is. Loop jij het hele pad (90km) en overnacht je dan op campings? Pak je dan zelf ook eten mee voor 4 dagen of koop je het daar? Lijkt me wel een mooi beginnetje daar!

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 17:21

manadeluca: oh, kijk nou, dat is ook nog een idee.
Nu heb ik wel een hond die erg overprikkeld kan raken..... dus of zoiets dan een goed plan is?

Schuur: jij al ervaring?
Alleen is ook wel een dingetje, misschien is met iemand wel leuker.

Ben er nog niet uit in ieder geval, maar het is niet uit mijn hoofd.

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Trektocht met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:29

Niet echt, wel met dagtochten tot 30km maar kwam altijd weer thuis of bij het huisje uit. Zou graag eens met tent en al er op uit gaan. Eerst in de buurt en dan langzaam aan mss naar Frankrijk of Duitsland.

Het is altijd zo moeilijk om te starten eh

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 17:34


Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Trektocht met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:48

Oh wauw, dat ziet er leuk uit. Ook stukken waar de hond los kan enzo. 20km is wel goed te doen, maar in de warmte is het toch echt goed opletten. Die Vizsla van mij neem ik rustig mee maar met zijn bloot buikje en slootduikhobby heeft die er niet zo veel last van. De langhaar chi komt niet verder als hetvstulje gras voor de deur of hij ligt al bijna om

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Trektocht met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:50

Trouwens, 220 euro vind ik geen geld voor 4 nachten met ontbijt en lunch

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 18:06

Qua kosten valt het ook reuze mee én je spullen worden gebracht. Scheelt sjouwen.
Ik heb een kruising herder. Die heeft een prima conditie hoor en zal het echt wel kunnen. Maar hij geeft weinig aan. Die blijft gewoon lopen :+ .
Viszla's vind ik leuk!

Als je zoekt op meerdaagse wandeltochten met hond kom je best wel dingen tegen, kwam ik achter net.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Trektocht met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:45

Als je geen gevorderde wandelaar bent is het handig maximaal 25 km per dag aan te houden. Heel veel mensen hebben vanaf 26km mentaal er veel moeite mee.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Trektocht met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:47

bij de dogtrekking moeten de honden wel aangelijnd. Het is niet zo dat je met een hele bende de wandeling doet. Meestal schrijf je je in of sluit je aan bij een groep. Eigenlijk ging het bij ons heel erg goed. We waren ook niet geoefende wandelaars, de tweede dag wel afgezien. Maar ik was zo blij dat ik het gehaald had, ook al waren we de allerlaatste binnenkomende groep.

Moest je de wandeling niet kunnen afmaken om een of andere reden, is er de mogelijkheid om je te laten ophalen. Ik vind het echt jammer dat mijn hond nu artrose heeft, hoop er zeker nog eens aan deel te nemen.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:13

Catori schreef:
dat is ook, in mijn hoofd ben ik ook altijd avontuurlijker dan in het echt.

Zag net deze, dat vind ik misschien nog wel wat. Om te oefenen. Maar als ik dan denk aan 20 km met deze temperatuur....

https://www.drenthewandelen.nl/meerdaag ... antie-hond


Wauw, dat ziet er leuk uit!!

winnie03

Berichten: 903
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:39

Ik ging achter de computer zitten met het doel om een topic op bokt te plaatsen met de vraag naar backpackers met honden, en toen zag ik dit topic! Wat een leuk topic! *\o/*

Ik ben me ook aan het oriënteren op meerdaagse tochten. Wandel dagelijks ontzettend veel met de honden en doe jaarlijks meerdere kampeervakanties met dagtochten maar zou graag ontdekken of het meerdaagse rondtrekken ook wat voor ons is.

@Florenc: Ik heb toevallig afgelopen maand een heel gedeelte van Route 2 van de Mullerthal Trail gelopen met mijn vriend en de honden. Waanzinnig mooi daar maar we hebben ons toen wel verkeken op de klimmen- en klautermeters. 1km in NL staat niet gelijk aan 1km in Luxemburg :o

Zijn er hier mensen die een meerdaagse tocht met eigen tent etc. hebben ondernomen? Ik heb een behoorlijk goede wandelconditie maar ben wel benieuwd hoeveel extra energie het kost.

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Trektocht met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:44

In de Rocky Mountains had ik toen ook ooit flink verkeken. Dag erna maar een tochtje van 10 in totaal gaan doen.

Ik ben toch aan het overwegen voor het Krijtlandpad ook te doen als starter. Hou wel van wat comfort dis ben aan het twijfelen tussen B&B en camping. Wil niet ‘s avonds op een pitje noedels staan te koken maar gewoon pootjes onder tafel en een lekker glas wijn erbij.

Anouk94

Berichten: 1329
Geregistreerd: 18-09-06

Re: Trektocht met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:01

Wat een gave ideeën allemaal, ik volg graag! Met mijn Labrador wandel ik veel en ik ga voor de tweede keer nu zelf op wandelvakantie (zonder hond). Droom is wel om dat te kunnen combineren!

winnie03

Berichten: 903
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:53

Zijn jullie bekend met paalkamperen in Nederland? Er zijn een heel aantal plekken in NL waar je gratis een nacht midden in het bos mag wild kamperen, in Duitsland en België kan dit overigens ook maar daar noemen ze het bivakplaatsen geloof ik. Ik denk dat ik daar eens mee ga beginnen binnenkort, kijken hoe dat bevalt. Iemand al iets dergelijks gedaan met bepakking en hond?

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Trektocht met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:21

Ik had contact genomen met Drenthe wandelen. Het lijkt me zo leuk. Echter 20km/dag leek mij -omwille van medische redenen- wel wat zwaar. Echter een verkorte versie is er niet. :(

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:57

Lukasje schreef:
Ik had contact genomen met Drenthe wandelen. Het lijkt me zo leuk. Echter 20km/dag leek mij -omwille van medische redenen- wel wat zwaar. Echter een verkorte versie is er niet. :(

extra budget voorzien om een taxi te nemen voor een stukje? Dan kan je wel dezelfde vakantieregeling doen, maar neem je gewoon een taxi voor de eerste 5 of 10 km en doe dan de laatste km te voet (of je start te voet, en als je merkt dat je bijna aan je grens zit laat je een taxi je oppikken en afzetten aan de b&b waar je naartoe moet?

xDarkness

Berichten: 480
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Trektocht met hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:32

Suuuuuuper leuk dit :D. Ik orienteer me er de laatste tijd veel op en vind het heerlijk om veel hikers met honden op youtube te volgen (Marten Sur, Hiker in Estonia bijv). Van de zomer gaan we voor het eerst naar Thüringen met onze Cane Corso en Minpin. Ze hebben beide lichamelijke klachten dus het worden wandelingen vroeg in de ochtend (inv de warmte) van max een kilometer of 10, smiddags heerlijk siesta's houden in het huisje en 's avonds lekker zwemmen. Toch vind ik het retespannend! Als voorbereiding wandelen we nu elk weekend door heel Nederland heen, kilometers op bouwend voor zowel ons als voor de honden. We hebben vorige week onze eerste ''hiking gear'' aangeschaft voor de honden, twee goedzittende tuigen, een wandellijn met bungee en een waistharness zodat we heerlijk handsfree kunnen wandelen. We kijken er enorm naar uit *\o/*

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:07

Paulina schreef:
Als je geen gevorderde wandelaar bent is het handig maximaal 25 km per dag aan te houden. Heel veel mensen hebben vanaf 26km mentaal er veel moeite mee.

voor een niet geoefende wandelaar vind ik 25 km eigenlijk ook al behoorlijk pittig. Ik wandel dagelijks minstens 5-6 km, en min eens per week +- 15 km, en zeker na een wat heuvelachtig terrein of een warme dag of veel wind, voel ik die 15 km wel al (ook kwa voeten en schoenen bv.)
Nu scheelt het wel dat je gerust 8 uur kan doen over die 25 km op een trektocht (en dus sochtens een 12-13 km kan doen over een uurtje of twee-drie, enkele uren pauze en dan nog een uurtje of 2-3 wandelen), maar meerdere dagen na elkaar lijkt me toch pittig.